biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

"Windjammer" i Cinemiracle
Farvefilmsforedrag i Cinemiracle - 1. december 1958 til 29. marts 1960.

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev Dato: 10.02.2008
Reklamepostkort fra "Windjammer"

"Windjammer"
er en halv-dokumentarisk film, der beskriver hvordan unge Norske kadetter bliver til mænd på et togt over Atlanterhavet med det norske skoleskib Christian Radich. Filmen er optaget i vinter 1956 - august 1957 og undervejs besøger besætningen Madeira, de Caribiske øer, New York, Boston og København. Togtet afsluttes med et tall-ship race fra Skagen til Oslo.

Historien om "Windjammer" er helt unik for Danmark, idet dele af filmen i august måned 1957 optages flere stedet i hovedstaden (Rådhuspladsen, Nyhavn, Kongens Nytorv og i Tivoli), på Kronborg slot i Helsingør og på Skoleskibet "Danmark". Holdet bag filmen boede under optagelserne på hotel Kystens Perle i Snekkersten samt på flere hoteller på Skagen.

"Windjammer" havde verdenspremiere den 8. april 1958 i Chinese Theatre i Hollywood og dagen efter i Roxy i New York. Roxy var dengang verdens største biograf med mere end 6000 pladser.
 
Læs mere her:

"Windjammer" Pressemeddelelse - Juni 2010

Biffen i Aalborg viser "Windjammer"

Århus Hallen
Fyns Forum
Aalborg Hallen
Herning Hallen
Forum, København
Det ny Scala, København

Cast & credits
Manuskript
Optagelse i Danmark


Internet link:



 
Illustration, der viser princippet for Cinemiracle med thre synkront kørende maskiner i operatørrummet.

"Windjammer"
var den første og eneste film optaget i Cinemiracle processen. Der skulle 3 synkront kørende kinomaskiner til at vise filmen og lyden blev gengivet fra 7 separate kanaler. Det var en kompliceret process, der i lighed med Cinerama skulle vises på meget store buede lærreder.

Cinemiracles unikke "first person experience" efterlod et meget stort indtryk hos dem, der så "Windjammer". Selv mere end 50 år efter, kan mange huske filmen.

Europapremieren foregik fredag den 27. april 1958 i Norge i Oslo's store premierebiograf, Colosseum. Filmen blev en kæmpe succes i Norge og 420.000 mennesker så filmen på et halvt års tid.

I Sverige var der premiere den 3. september 1958 i Vinterpalatset, Stockholm's store Cinerama biograf. "Windjammer" blev også vist 298 gange i Royal, Malmø (17.03.1961 - 28.11.1961) og i Draken i Göteborg (7 uger). I London havde filmen premiere i Odeon Tottenham Court Road den 14. maj 1958 og blev vist i 18 måneder helt frem til den 1. november 1959.
 
Adresse
-


Direktører
Svend Skou Petersen,
Århus Hallen
R O Løvschall,
Aalborg Hallen

Billet telefon

Pladser

Århus Hallen: 891
Fyns Forum: 1143
Aalborg Hallen: 919
Herning Hallen
Forum
Det ny Scala

De indledende forhandlinger

 
Annonce for Aalborghallen

Direktørerne for Århus Hallen og Aalborg Hallen havde slået sig sammen om at få "Windjammer" til Danmark. De skulle dele overskud/underskud i forholdet 40/60. Et ganske usædvanlig initiativ, der gik ud på at vise en ny stor film i provinsens haller før Københavnerne. Det var det dyreste arrangement Århus Hallen nogen sinde havde haft.

Direktør Svend Skou Petersen, Århus Hallen, og direktør R O Løvschall, Aalborg hallen, tog i august 1958 initiativet til at få "Windjammer" til Danmark. Skou Petersen havde hørt om filmen i Oslo, og havde taget kontakt til National Theatres, distributør af "Windjammer", om at vise filmen i Danmark.

Et ønske som de først afviste. National Theatres krævede blandt andet, at filmen kun skulle vises i byer med omkring en million indbyggere. National Theatres forhandlede allerede i august 1958 om at vise filmen i København i det nybyggede 3 Falke Bio, der som bekendt fik installeret Todd-AO i stedet. Pladsantallet skulle være mindst 1000, før det ville være økonomisk forsvarligt. Justitsministeriet giver i august 1958 tilladelse til at opføre Cinemiracle i provinshallerne.

Dette er historien om hvordan 2 entreprenante jyder tog initiativet til at vise "Windjammer" som et regulært road show i Danmark.

Det var det første sted i verden at nogen havde besluttet at turnere med "Windjammer". Hele udstyret blev indrettet som en transportabel biograf med plads til næsten 1000 mennesker så man kunne vise filmen i de største provinsbyer i Danmark.

Et forbløffende initiativ, der i den sidste ende skulle koste skatteborgerne i Århus og Aalborg en kvart million kroner.
 
Windjammer 1.jpg (56366 byte)Optagelser til "Windjammer". Bemærk den 3-dobbelte slate. Louis de Rochemont ses til venstre.

Svend Skou Pedersen drog til Tysklandspremiere i München og forlagde en plan med de store provinshaller. Der blev forhandlet direkte med det amerikanske National Theatres, der havde udviklet Cinemiracle, og al distribution gik således helt uden om den etablerede filmbranche i Danmark.

På et møde senere i august 1958 i København sagde amerikanerne ja til at vise filmen i provinshallerne. National Theatres havde herefter en aftale med Århus Hallen og Aalborg hallen, der skulle stå for "Windjammer"'s fremvisning i Cinemiracle i Danmark.

Juridisk rådgiver var højesteretssagfører Mogens Christensen, Århus.
 

Aftalen

 
Windjammer 2.jpg (56973 byte)Optagelser til "Windjammer". Louis de Rochemont ses til højre.

Filmen skulle vises i de store haller i Århus, Aalborg, Herning, Odense og Åbenrå.

Sønderjyllandshallen i Åbenrå blev senere droppet, da der ikke var højt nok til loftet. 

Tanken var endvidere at samle skoleelever og vise skoleforestillinger i de byer hvor filmen blev vist.

Premieren skulle finde sted i midten af november 1958. Alt udstyret skulle lejes hos de amerikanske producenter for en million kr. De 2 haller i Århus og Aalborg forpligtede sig til at vise filmen "Windjammer" i Danmark helt frem til 1. april 1960 med en filmleje på 55% af bruttoindtægten, hvilket var helt uhørt meget i 1958.

National Theatres' repræsentant Mr. William Robertson Latady kom til Århus for at afslutte de sidste aftaler og forhandlinger. Han var imponeret over samarbejdet hallerne imellem.

For Københavnsområdet blev der indgået en særlig overenskomst. De, der måtte vise filmen måtte kun gøre det indenfor en radius af 80 km fra centrum. Alt udenfor var provinsområde, og hørte til Århus og Aalborg hallerne.
 

Protester fra biografdirektørerne

 
Ivan Jacobsen. Foto fra dårlig fotokopi fra ukendt avis.

Myndighederne godkendte "Windjammer"'s kulturelle betydning, og fritog den for skat, da den blev ledsaget af et foredrag af norsk-amerikaneren Ivan A. Jacobsen. Ivan Jacobsen var instruktørens 1. assistent i den 9 måneder lange filmekspedition.

Myndighedernes godkendelse medførte, at biografdirektører protesterede kraftigt imod, at hallerne fik lov til at vise film. De mente, at eftersom de havde statslig bevilling til deres biografer var det ensbetydende med, at de også havde monopol på filmforevisning i Danmark. Allerede dengang følte de sig trængt af det frembrusende TV aog andre initiativer som f.eks. "Windjammer" i hallerne.

 
 

Lærredet og stereoanlægget

 
Windjammer 3.jpg (35653 byte)Optagelser til "Windjammer". Louis de Rochemont ses til venstre.

Der var visse tekniske krav der skulle overholdes. Bl a skulle der være mindst 8 meter fra lærredet til 1. række. Cinemiracle lærredet var det største lærred, der nogensinde havde været i Danmark. 25 meter x 14 meter lød de første meldinger på. På midten skulle det krumme 4 meter.

På det tidspunkt var Cinemiracle det teknisk set mest fuldkomne filmsystem. Lærredet var i eet stykke, i modsætning til Cinerama lærredets lamelopbygning. (Lamellerne skulle tjene til at undgå krydsrefleksioner).

Fra 1. række var det nemt at blive søsyg. Lyden var 7-kanals; 5 lydkanaler bag lærredet samt en venstre og højre effektkanal. En 35mm film med fullcoated magnetlydsbelægning blev afspillet på en separat maskine.

Tilsammen dannede de tre maskiner et 22 x 9 meter stort buet billede. 
 

Teknik - Det mobile operatørrum

 
Der var verdenspremiere på et mobilt operatørrum i Århus. Af hensyn til, at "Windjammer" skulle vises i flere haller, blev de 3 oprindelige Cinemiracle operatørrum indbygget i et enkelt operatørrum. I udlandet havde man hidtil været nødt til at rive vægge ned og bygge om når Cinemiracle skulle installeres. Det nye mobile operatørrum af aluminium blev placeret på en blokvogn (nummerplade YM 6903), og kunne derefter uden videre transporteres rundt i Danmark. Vognen vejede 6 ton, og var 10 meter lang, 2,5 meter bred og 3 meter høj. Loftet, siderne og gulvet blev isoleret med glasuld.

En kostbar dansk opfindelse som Mr. Latady fra var interesseret i. Han overvejede at anskaffe flere af disse vogne til brug i udlandet. Under fremvisningen af "Windjammer" i Odense kom der besøg fra Tyskland, Schweiz og Tyrkiet. Gæsterne ønskede at se operatørvognen. Det var en dansk opfindelse, og der var udsigt til en eksport. Vognen blev bygget i Kolding.

Operatørrumsvognen var udstyret med 3 synkront kørende vandkølede amerikanske Century 35mm kinomaskiner, hvis spoler var over 1 meter i diameter.

Lydmaskinen aftastede lyden fra een 35mm film med 7 lydkanaler. Hele filmens lyd lå på een spole.

Cinemiracle anlægget blev betjent af een mand via en styrepult. Selve filmen fyldte 6 spoler. En 5. 35mm maskine i operatørrummet blev brugt til en proglog i 35mm normalformat. De mange maskiner fyldte godt op i vognen, og hertil skal lægges et tilbagespolingsbord.

Luften i operatørrummet blev udskiftet hvert andet minut.
 

Filmen blev vist følgende steder:

 
Hal: Spilleperiode: Dage:
Århus Hallen 01.12.1958 - 03.01.1959 34
Fyns Forum 09.01.1959 - 25.01.1959 16
Aalborg Hallen 29.01.1959 - 08.02.1959 11
Herning Hallen 17.02.1959 - 27.02.1959 11
Århus Hallen 12.03.1959 - 19.04.1959 39
Forum, København 01.05.1959 - 13.09.1959 136
Det ny Scala, København 06.10.1959 - 29.03.1960 175
Spilledage i alt   422
 

Fiaskoen

 
Bag lærredet i Århus med 4 af de 5 højttalere. Foto fra dårlig fotokopi fra ukendt avis.

På trods af meget fine anmeldelser blev "Windjammer" en fiasko i Århus, Odense og København. I Aalborg gik det jvf Fyens Stiftstidende d. 28. januar 1960 godt med udsolgt hver aften. Da det gik dårligt i provinsen, besluttede Århus Hallens direktør sig for at flytte filmen til København hvor han mente sig sikker på at kunne tjene de tabte penge hjem igen.

Da filmen havde kørt i Forum, skrev man en 6 måneders ubrydelig kontrakt med Det ny Scala. Det var den korteste periode Aage Stentoft ville gå med til. Jvf Fyns Stift Tidende fik Aage Stentoft, Det ny Scala, kr. 500 om dagen for at have filmen kørende. "Windjammer" gav dog et stort underskud hver dag. Da kontrakten var ubrydelig, forventede man et underskud på 500.000 kroner.

Dette underskud skulle dækkes af de to jyske haller i forholdet 60/40. Århus Hallen skulle betale 300.000 kr. og Aalborg Hallen skulle af med 200.000 kr. Da Aalborg Hallen var kommunalt ejet blev det således skatteyderne der kom til at betale dette underskud. Århus Hallen var privat ejet.

Dagen efter (29.01.1960) afviste Skou Petersen telefonisk fra København totalt, at det gik dårligt for "Windjammer" i Danmark. I kontrakten med amerikanerne stod der bl a: "at man intet måtte foretage sig, der kunne skade filmen i Danmark". Som følge deraf ville den person, der havde påstået, at det gik dårligt for "Windjammer" kunne risikere et kæmpe erstatningskrav.
 
 
"Louis de Rochemont i Oslo under optagelserne til "The Cinerama Adventure" November 2000. Foto: Thomas Hauerslev

Schou Petersen forhandlede med Cinemiracles europaafdeling om at få nedsat den høje filmleje. Det lykkedes også, men bedst som den nye aftale skulle træde i kraft, indløb der et telegram fra USA. Den pågældende funktionær, der havde lavet den nye aftale, var blevet afskediget. Cinemiracle firmaet henviste til en paragraf i kontrakten, der sagde, at ingen udover hovedkontoret kunne genforhandle punkter i den oprindelige aftale. -, og National Theatres var ikke interesseret i at ændre ved kontrakten.

Kyndige folk udtalte senere, at kontraktens ordlyd var af sådan en karakter, at det var mærkeligt, at folk med forretningsmæssig indsigt (Skou Petersen) overhovedet havde skrevet under på den. Århus Hallen fik alvorlige økonomiske problemer. Man ansøgte bl a kommunen om et lån, imens man overvejede at likvidere for at skaffe penge til kreditorerne. Dagen efter (29.01.1960) skrev Fyns Stift Tidende at Skou Petersen beklagede den udlægning af sagen. Der var ikke konstateret noget underskud, eftersom filmen stadig kørte på Det ny Scala. Publikumtilstrømningen var de sidste 14 dage steget med 10% hver uge, og den havde endda givet et overskud på 4000 kroner i den sidste uge i januar 1960. Endeligt fik den gode sommer skylden for, at det hele måske alligevel ikke var gået så godt.

Den 30. april 1960 refererer Jyllands Posten fra Århus hallens generalforsamling, at det totale tab på "Windjammer" blev på 250.000 kr. fordelt med 165.000 til Århus hallen og 100.000 til Aalborg hallen. "Windjammer" gennemsnitlige indtægt/uge i Europa var på 45.000 kr. I Odense var det 55.000 og i Herning var det 70.000 som det højeste gennemsnit i Danmark.

Alle indtægterne blev tabt i København pga. den varme sommer. Biografbladet moraliserede ved at konkludere, at man ikke skal lade ukyndige lave kontrakter med amerikanske filmselskaber. Dette er kun en sag for biografer. Det blev ikke nødvendigt at likvidere Århus hallen, men aktionærerne stillede krav om alsidige arrangementer i hallen i fremtiden.
 
 

Afrunding

 
deRochemont crew.jpg (23175 byte)Fra ventre: Morten Skallerud, Turi de Rochemont, Louis de Rochemont og Thomas Hauerslev i Oslo under optagelserne til "The Cinerama Adventure" November 2000. Foto: Thomas Hauerslev

Da Cinerama, Inc. overtog Cinemiracle i foråret 1960, og besluttede, at der ikke skulle optages flere film i Cinemiracle formatet, bristede hele grundlaget for det danske "road show" cirkus.

Da "Windjammer" var udspillet i Danmark, blev maskinerne opmagasineret i København på Cinemiracle's regning. Angiveligt blev maskinerne opmagasineret hos et dansk flyttefirma fra 1960 - 1962. Det var muligvis Møbeltransport Danmark/Keld Meyer Jacobsen, som organiserede opmagasineringen/flytningen. Det var ikke Adams Flyttetransport.

Maskinerne er formentlig de samme som 2 år senere, i sommeren 1962, genbruges til at vise Cinerama i Kinopalæet i København. 

Da det økonomiske mellemværende skulle gøres op, blev det foreslået, at Århus Hallen skulle overdrage den specielt fremstillede operatørvogn til National Theatres. Alt inventar inkl. kabler, ventilationsanlæg, installationer, det specielt fremstillede lærred til Det ny Scala og fortæppe men ikke ensretterne. Cinemiracle skulle selv betale en eventuel geninstallering af materiellet i vognen.
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:28:45