biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Kinopalæet, Skandinaviens Mest Fuldkomne 70mm Biograf

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas HauerslevDato: 01.03.2010
Et helt nyt Kinopalæet i frisk ny beton ses som den lave bygning til venstre i billedet. Den høje bygning er Codan forsikring's hovedsæde. Foto venligst udlånt fra Codan's samling. Luftfoto: Ole Killerich

Det ny Kinopalæet åbnede lørdag den 26. december 1959. Traditionen tro var der julepremiere i Kinopalæet på en Far til Fire film. Dette år var det den nye ASA film i farver "Far til Fire på Bornholm". To dage op til åbningen arbejde 100 håndværkere på højtryk for at blive færdige til tiden.
 
Læs mere her:

Cinerama i Kinopalæet

Ole Skou Olsen, Cinerama filmoperatør i Kinopalæet

Kinopalæet 1918
Kinopalæet 1950

Niels E Andersen om Kinopalæet i København

Internet link:

Adresse

Kinopalæet/ASA bio
Gammel Kongevej 60
1850 København V

 
Foto venligst udlånt fra Codan's samling. Fotograf ukendt.

Den nye indgang lå på Gammel Kongevej. Lige inden for glasdørene lå en foyer med billetkontor. En bred trappe førte op til en 10x40 meter stor foyer. 

I november 1958 blev tegningerne til foyeren lavet om efter erfaringerne med 3 Falke Bio's foyer, som var for lille til 1000 mennesker. Lau Lauritzen ønskede foyeren gjort større og tømningstiden sat ned.
 
Direktør
Lau Lauritzen (54-66)
Svend Grønlykke (66-72)
Preben Philipsen (72-76)
Lademann (76-78)
Bent Fabricius Bjerre ( - )
Henrik Sandberg (Dana Film) (78-81)

70mm Maskiner

Philips DP70

Billet telefon
(1959-1962)
Hilda 4500 (62-64)
01 31 55 00 (68-81)

 
Direktør Lau Lauritzen, Jr. og arkitekt Ole Hagen. Foto venligst udlånt fra Codan's samling. Fotograf ukendt.

Her var der 2 indgange til selve biografen, toiletter og en stor bar. Inde i salen var der meget god plads mellem rækkerne. Odense Stole- og møbelfabrik havde leveret de 1225 ege stole med svær polstring i sæde og ryg. 
 
Biograflokalet under opførelse. Foto venligst udlånt fra Codan's samling. Luftfoto: Ole Killerich

Lærredet var det hidtil største i danske biografer: 23 x 9 meter (Jvf Ekstra Bladet var det 26 m bredt), og det største i Norden til dato. 

Eugen Bauer GmbH havde beregnet brændevidder til lærredet, og de angiver en lærredstørrelse på 20 x 8 meter (Brev dateret 28. april 1959 til Dansk Kinematograffabrik A/S).
 
Pladser
1225 (59-62)
1000 (62-63)
1118 (63-72)
979 (72- )
975 ( -81).

Internet

8mm film fra Kinopalæet

*) "Den Stumme Scene", 1966, side 61).

 
Kinopalæet ved åbningen. På baldakinen står filmens titel: "Far til Fire på Bornholm". Bemærk, at facaden endnu ikke er færdig. Foto venligst udlånt fra Codan's samling. Fotograf ukendt.

Bag lærredet var der 5 højttalere til Todd-AO. Bag akustisk virkende vægbeklædning var der i salen placeret et antal effekthøjttalere. Udgangene førte publikum ud mod Gammel Kongevej og Vodroffsvej.

Operatørrummet var jvf BT et "kolossalt operatørrum, hvorfra alle de nye filmsystemer og formater kunne vises. Blandt andet det populære dobbeltformat - 70mm filmbredde." Den 1. film i 70mm var "Solomon and Sheba" i Super Technirama 70. Den anden film i 70mm var "Spartacus".
 
 
Filmoperatør Rene Pfaff viser film. Foto: Jan Niebuhr.

Fra starten var der 2 Bauer U2 70mm maskiner. Direktøren ønskede dog at annullere Bauer ordren. Han ville i stedet installere de populære Philips DP70 maskiner som allerede var installeret i 3 Falke Bio. Dansk Kinematografisk Fabrik's direktør Jens Heideman ville dog ikke lade handlen gå tilbage, så et komplet Bauer udstyr blev leveret som aftalt.

I annoncen for Bauer U2 stod: "Universalprojektor for 35mm og 55mm film samt Todd-AO. Max 170 A m/457mm koldtlysspejl. Fatningsdiameter 101,6. ISCO T-Kiptagon lysstyrke 1:2". Kinopalæets (T- Kiptargoner) brændevidde til Todd-AO var 87,5 mm med en minifier. Forstærker- og højttaleranlæg var af typen Westrex til 6 sporet Todd-AO og 4 sporet CinemaScope samt optisk lyd. Der var også installeret 16mm i Kinopalæet.

Berlingske Aftenavis skriver den 9. februar 1962, at Henning Karmark førte forhandlinger i Paris om at få Cinerama til Kinopalæet. Forhandlingerne lykkedes og mandag den 18. juni 1962 starter ombygningen af Kinopalæet til Cinerama som den eneste biograf i Danmark. For 700.000 kr blev to nye operatørrum samt det enorme lærred installeret. Herefter var det Lau Lauritzen's ret og pligt at opføre Cinerama film i 5 år.
 
 

Ultra Panavision 70/70mm Super Cinerama

 
Mandag d. 21. oktober 1963 starter tilbageføringen af Kinopalæet fra Cinerama til konventionel biograf. En uge senere, den 28. oktober 1963 genåbnes med premiere på "The Ugly American" med Marlon Brando.

Den 10. December 1963 startes 3. ombygning af Kinopalæet til Ultra Panavision 70. I Danmark lanceret under det lidt klodsede navn: "Cinerama Enkelt Linse System". Kinopalæet er teknisk set nu en "70mm Super Cinerama" biograf. Det er en biograf med et væg-til-væg og gulv-til-loft lærred. 

Kinopalæet genåbner 21. december 1963 med Skandinaviens premiere på "It's a Mad, Mad, Mad, Mad World". Filmens instruktør, Stanley Kramer, besøgte i den anledning København. En særlig Panavision projektionslinse blev brugt til Ultra Panavision 70. Billedet var lidt fortegnet i siderne pga. lærredets meget stærke krumning. I forhold til Cinerama var 70mm billedet lidt grumset. Man skal gøre sig klart, at det originale Cinerama "lærred" med lameller blev anvendt til Ultra Panavision 70. 
 
kinopalaeet_logo.jpg (126842 byte)Sidemaskerne var manuelt betjente og de interimistiske undermasker var monteret på et stativ, der skulle fjernes med håndkraft, når man skulle køre 70mm. Det var et meget imponerende 70mm billede, da det gik helt op til loftet.

I de følgende år havde en stribe imponerende 70mm film premiere på Kinopalæets store lærred: "The Fall of the Roman Empire", "Circus World", "Cheyenne Autumn", "The Greatest Story Ever Told", "The Hallelujah Trail", "Agony and Ecstasy", "The Great Race", "Shellerama" (kortfilm), "Battle of the Bulge", "Khartoum", "Grand Prix", Custer of the West", "STAR!", "Oliver!" og "Krakatoa". Underteksterne havde en tendens til at være svære at læse, da de var helt nede ved gulvet pga lærredets ekstreme krumning.
 
 
Kinopalæet 1972. Billede fra Rialto Cinema Group. Fotograf ukendt

I filmen "STAR!" er der dansk speaker i "Newsreel" startsekvensen.

Filmoperatør Jan Niebuhr kan huske netop den sekvens som værende meget 3-dimensional pga lærredets stærke krumning.

Charlie operatørrummet indrettes til billetlager og Century maskinerne bliver hensat på operatørgangen efter Cinerama perioden. Ca. 1972 overgives de til Det Danske Filmmuseum i Bagsværd. Her er de set ca. 1976/77 men desværre smides den sidste Century Cinerama maskine ud i februar 1984.
Film i 1960erne
Kinopalæet 1972. Billede fra Rialto Cinema Group. Fotograf ukendt

Enkelte stumper af Cinerama har overlevet (i hvert fald til 1991 hvor Ole Olsen og jeg undersøgte dåserne) på Det Danske Filmmuseum. I 1991. Ved gennemsyn viste det sig, at det er to ruller (B og C rullen) i Eastmancolor fra en trailer samt et stykke i IB Technicolor fra selve filmen. B og C rullen er fadet. Det kan således ikke bruges til noget. Der var kun fodmarkeringer på hovedfilmen (IB Technicolor). Den medfølgende rulle lyd bærer ingen påskrifter af nogen art.

Da Sandberg 1. januar 1978 overtager Kinopalæet, skal der ikke længere være billetlager i Charlie operatørrummet.

Bauermaskinerne kørte kun kort tid efter Cinerama perioden, og Philips DP70 blev installeret istedet. En af Bauer maskinerne blev brugt som reklamemaskine. Bauer U2 maskinerne blev udskiftet angiveligt pga dårlig billedro. Siden menes maskinerne sendt til Øst for Paradis i Århus. 
 
 

Personale

 
Tegning fra Rialto Cinema Group.

Chefoperatøren i starten af 60'erne var Møller. Det siges, at han havde en vane med at "checke sikringer" i skabet i mellemgangen hvor han havde en flaske stående. Dette var absolut noget, han ikke ønskede hjælp til. Alskær var også lidt sær og hverken ham eller Møller brød sig særligt om hinanden.
 
 
Kinopalæet 1972. Billede fra Rialto Cinema Group. Fotograf ukendt

En anden operatør havde en meget tør humor. Han kom senere til Imperial bio. Han havde den vane, at hente et par letlevende piger på Vesterbros torv og vise dem sofarækkerne i Kinopalæet ved nattetide. Hvorvidt det er rigtigt ved kun de letlevende og den pågældende filmoperatør, men historien er da meget god. 

Senere kom Denker, Hoffmann, Rene Pfaff, Jan Niebuhr og Frank Larsen til Kinopalæet.

En af de sidste operatører i Kinopalæet, Bo Bentzen (hvis far havde Bil Bio), blev kaldt "Bo Billedspring", da han lavede billedspring i et trailershow. Han blev af Frank Larsen kaldt "Den lille Gutenberg", da han ofte rodede med trykkerivirksomhed i operatørrummet samt, med en intermistisk støjdæmpning af DP70 maskinen.
 
 

Nye Tider

 
Kinopalæet efter ombygningen i 1972. Billede fra Rialto Cinema Group. Fotograf ukendt

3 mennesker søger bevillingen til Kinopalæet i efteråret 1971: Lau Lauritzen søger, men han vil dog ikke have biografen, da han kun er interesseret at sikre sig, at mindre velfunderede personer ikke kommer ind. Alt det tekniske udstyr er Lauritzens personligt. De to andre ansøgere er Just Betzer og Preben Philipsen. Huslejen er 600.000 kr årligt. Hidtil har ASA studio haft produktionsbevillingen til Kinopalæet. Pga manglende storfilm var der i april-maj 1971 planer om at ombygge de alt for store indgangs- og foyerforhold. Kinopalæet skulle bygges om til 3 biografer à 700/175/175 pladser. Den ene biograf skulle udelukkende være Art Cinema, som det var "in" at bygge på det tidspunkt. Ombygningen skulle koste 800.000 kr. Planerne blev skrinlagt.
 
 
Efter ombygningen, blev personalet og håndværkere fotograferet foran Cineramafortæppet den 23. oktober 1972. Foto: Steen Rønne

Klik på billedet og se en forstørrelse

Preben Philipsen overtager Kinopalæet 1. februar 1972, da bevillingssystemet ophæves.

Samme forår køres en "Giganternes Kavalkade" med mange af de film, som tidligere havde haft premiere i Kinopalæet. 

Kinopalæet ombygges for 4. gang i 1972 for 2.000.000 kr., hvor Cinerama lærredet pilles ned, og et konventionelt buet Todd-AO lærred på ca. 16 x 8 meter opsættes. Der kommer en scene. Der installeres helt ny belysning i salen, og der opsættes palisandervægbeklædning. I salen udlægges 1300 kvadratmeter nyt tæppe. 
 
 
24 sheet plakaten på Gl. Kongevej ca. 1980. Foto: Thomas Hauerslev.

Kinopalæet genåbner 16. oktober 1972 med 975 delvis ombetrukkede og nye turkis Odense stole med dobbelte armlæn og filmen "What's Up Doc?". Gallapremieren overværes af USA's ambassadør Fred Russel, imens Stig Lommer og Aage Stentoft underholder på scenen. Stolene var designet af arkitekt MDA Kurt Østervig. Filmen er en stor succes, og Københavnerne nyder de nye stole. Preben Philipsen overtager samme år en stribe andre biografer i provinsen og København. Hermed er Danmarks første biografkæde en realitet. Under navnet "The Rialto Cinema Group Denmark" udsendes en farvestrålende brochure om alle biograferne.
 
Film i 1970erne:

The Spy Who Loved Me
Moonraker
James Bond film festival omkring 1979. Foto Thomas Hauerslev

I 70'erne kører Kinopalæet de solide underholdningsfilm med bl.a. Clint Eastwood og Charles Bronson. James Bond Agent 007 filmene har også premiere her. Senere køres med stor succes James Bond kavalkader ca hvert andet år. Det var unægtelig en stor oplevelse at se James Bond på det store lærred. Efter lukningen af Kinopalæet blev der kørt James Bond kavalkader i Cinema 1-8 og Palads Teatret et par gange, men det var ikke det samme som Kinopalæet.
 
 
Facaden som den så ud en grå dag omkring 1980. Foto: Thomas Hauerslev

"Rollercoaster" blev vist i Sensurround. Til "Moonraker" premieren 13. august 1979 blev der installeret Dolby Stereo model CP50 med Philips effektforstærkere. Efter lukning kom dette anlæg til Cinema 1. I slutningen af 70'erne pålægges nyt tæppe i foyeren med " KINOPALÆET" vævet ind i mønsteret. Kinopalæet kørte med Ashcraft Super Corelight lampehuse til langt op i 70'erne og altid på 150 Ampere. I september 1976 blev der installeret xenon. Kolben til maskine 1 kunne kun tændes på kniven. Imellem maskinerne sad der på væggen en skråpult fra Cinerama dagene. På et af formaterne (CinemaScope) skulle man huske at stoppe fortæppet, ellers kørte det helt ud i siderne så man kunne se opspændingen af lærredet.

Kinopalæet havde et meget imponerende operatørrum set fra salen. Store vinduer afslørede alt det tekniske og de store DP70 70mm maskiner. Det var spændende at sidde og kikke på operatøren, imens han arbejdede.
 

Lukning og Nedrivning

 
Under nedrivningen i 2001, dukkede der to filmplakater op i hvad der oprindeligt havde været billetkontor. Foto: Thomas Hauerslev

Kinopalæet lukker om aftenen den 12. februar 1981. Den sidste film var "Cattle Annie and the Little Britches". Filmen var i øvrigt en kort oplevelse i Danmark da filmselskabet fandt filmen for lang og rask væk klippede ca. 20 minutter ud af den.

Kinopalæet genåbner 27. februar 1981 for at vise "Circus Casablanca" t.o.m. 15. marts 1981. Filmen blev vist ved forpremierer allerede d 25. og 26 februar. Derefter var det uigenkaldeligt slut for den mest spektakulære biograf i Danmark.

Filmoperatør Jan Niebuhr kører begge de to lukkedage.
 
 
Den sidste James Bond film i Kinopalæet "Moonraker" 6 sheet plakaten på Gl. Kongevej 1979. Foto: Thomas Hauerslev.

De mindst slidte stole endte i Jylland og i Studio Bio på Vesterbrogade. Maskinerne kom til Bio Trio bio 4 og ensretterne kom til Imperial Bio. Maskinerne kører frem til forået 1993 hvor de blev nedtaget og hensat i Imperial Bio. Gulvtæppet forsøgtes solgt til andre Kinopalæer i Jylland, men det var ikke nemt. Det lægges derefter på i Reventlovsgade, hvor ABCinema A/S havde hovedkvarter. 70mm objektiverne fra ISCO, de 2 87,5mm T-Kiptargoner, endte hos direktør Gerhard Petersen og kinotekniker Jørgen Søndergaard, DKF.
 
 
Kinopalæet er lukket og gardinerne er trukket for. Foto Thomas Hauerslev.

Biografen henstår tom og forladt i et stykke tid indtil Forsikringsselskabet CODAN indrettede bygningen til kontorer både i vestibulen, foyeren og i den totalt ombyggede biografsal. Kinopalæet omdøbes af Codan til "Annexet". Vestibulen blev i næsten 20 år brugt som henholdsvis kundekontor og senere som bank. Banken havde indgang samme sted som biografen og på baldakinen stod der Sydbank.
 
"Moonraker" 24 sheet plakaten på Gl. Kongevej 1979. Foto: Thomas Hauerslev.

På facaden's murværk kunne man frem til 1993 stadig se, 12 år efter lukningen, se hvor 24-sheet plakattavlen sad.
 
 
Thomas Hauerslev midt i murbrokkerne under nedrivningen den 7. november 2001.

På hver side af bygningen kunne man også se hvor A og C operatørrummet havde været. Luftslusen ved Charlie og døren til A kabinen var muret til.

I efteråret 2001 blev bygningen revet ned på ca. 3 uger. De knuste murbrokker blev genanvendt som fundament for vejbelægning.

Tænk engang, et sted på Sjælland ligger resterne af Kinopalæet.
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 21 marts 2010 02:33:50