biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Kinopalæet, København 1950

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas HauerslevDato: 03.03.2010
Facaden da "The Command" kørte på 4. uge. Foto: ABC Foto.

Et nyt Kinopalæet blev genopbygget på ruinerne af det gamle. Genåbningen foregik den 16. april 1950 med den danske film "Den Opvakte Jomfru". På taget stod der med store bogstaver "ASA" og over indgangen "KINOPALÆET". Facaden lå ud imod Vodrofsvej. Der var 815 pladser.

De amerikanske filmselskaber havde indtil juni 1954 ikke ønsket at sætte CinemaScope film op i Danmark, fordi biografejerene ikke ville betale den højere filmleje. Året forinden, den 24., 25. & 26. september 1953, havde der været CinemaScope demonstrationer i Saga biografen arrangeret af Bang & Olufsen. Den 29. april 1954 demonstrerede MGM det nye lydsystem Perspecta Sound i både wide screen og CinemaScope.

Warner Brothers skiftede pludselig mening og valgte at sætte "The Command" i CinemaScope op i Kinopalæet film til normal filmleje på 30%. Den sidste film, før CinemaScope havde premiere, var John Wayne filmen "Island in the Sky". 20'th Century Fox underrettede deres Pariskontor om den forestående Københavner begivenhed og anmodede om omgående at få lov til at sætte "The Robe" op i Bio i Rønne. 20'th Century Fox havde lanceret CinemaScope og det gjaldt om at komme Warner Brothers i forkøbet.
 
Læs mere her:

Kinopalæet, København 1918

Kinopalæet - Cinerama i København

Internet link:

Forud for premieren blev der afholdt en lukket forestilling onsdag d. 16. juni 1954 for et indbudt publikum, hvor "The Command". Der blev også vist en produktionstrailer, hvor Jack L Warner viste korte glimt fra kommende Warner Brothers CinemaScope film bl a: "Lucky Me", "A Star is Born", "The High and the Mighty", "King Richard and the Crusaders" og "Ring of Fear".

Om fredagen den 18. juni 1954 var der Danmarks premiere på "The Command" i 4-spors magnetlyd og WarnerColor. Det nye lærred var 17 x 6,50 meter. Kinopalæet kunne nu vise 3-dimensionelle film, wide-screen film og CinemaScope film. Det var den eneste danske biograf, der havde alle disse muligheder. Med 3 Westrex Master højttalere bag lærredet og 8 effekthøjttalere i salen/loftet var det københavnernes første møde med CinemaScope. Samme aften blev der også kørt prøver på kommende CinemaScope film fra Warner samt en kortfilm fra Honolulu.

Pressen var vilde med CinemaScope. Ekstra Bladet: "I cinemascopisk gengivelse får de dramatiske begivenheder et liv og en spænding, man ikke før har oplevet". Berlingske Tidende "Det ser overordentligt flot ud".
 
I Kinopalæets foyer hang et billede af Jean Hersholt (1886-1956) malt i 1955, da han var i København. Skuespilleren Poul Reichardt havde betalt billedet. Jean Hersholt var en dansk filmskuespiller, der gjorde karriere i Hollywood.

I sommeren 1957 blev Charles Chaplins "The Kid" vist. Dansk-Svensk Film havde købt filmen i Stockholm af to italienere, der havde lagt lyd og tale på filmen uden Chaplins tilladelse. Dansk-Svensk Film måtte betale en bøde på 20.187,25 kr for at have vist den.

Midt i 1957 blev det besluttet at lukke Kinopalæet og bygge et nyt. Det skulle være Skandinaviens teknisk mest topmoderne og fuldkomne 70mm biografen. Bygherre og arkitekt var Ole Hagen, der også tegnede 3 Falke Bio. Byggeriet skulle startes senest 1. januar 1958. Med 1225 pladser skulle det blive Københavns 5. største biograf kun overgået af Palladium, Palads Teatret, Saga og World Cinema.

Sidste film i Kinopalæet før lukningen var Aage Stentoft's "Vi er alle Tossede" med Keld Petersen. Den gamle biograf skulle lukke når det 3. "Kinopalæet" åbnede, og nedrivningen skulle startes senest 1. januer 1960. Direktør Lau Lauritzen havde fået dispensation til at holde begge Kinopalæer åbne i juleferien, og det gamle skulle herefter lukke senest 3. januar 1960.

Inventaret blev solgt igennem en annonce i Biografbladet: "Sælges: 671 stole, 72 sofaer à 2 pladser - 2 Westrex maskiner m/lampe og lampehus, 2 ensrettere. Fortæppe m/maskespil. 16 m CinemaScope lærred + div belysning + gulvløbere mm til levering i januar 1960".
Jean Hersholt gravsten i Hollywood
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret lørdag, 20 marts 2010 14:39:30