biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Roxy, Frederiksberg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Filmoperatør Keld P. Andersen, SlagelseDato: 24.03.2010
Roxy omkring 2001. Foto Thomas Hauerslev

Roxy Teatret åbnede d. 26. december 1928 med filmen " Marrokkaneren". Biografen, der afløste det gamle Napoli Teater, havde plads til 970 mennesker. Direktør for biografen var Anna Mogensen der havde fået flyttet bevillingen fra Napoli over til Roxy.

Roxy blev den første biograf i Danmark der viste talefilm. Den første "lyd"- forestilling fandt sted 2. juledag 1929 med premiere på "The Jazz Singer" med Al Jolson og den blev en kæmpesucces. Lydsystemet var Western Electrics Vitaphone med grammofonplader.
 
Læs mere her:

Erindring fra Roxy

Internet link:

Fyrsting som filmproducer


 
Roxy København 7 oktober 1942

Næste tonefilm i Roxy fandt sted d. 1.august 1929 med "Fox Follies 1929" fra Fox Film. Til denne film mødte selv kongefamilien op og filmen blev også en drønende succes, der gik i flere måneder med fulde huse og efter denne succes fulgte flere andre biografer i København hurtigt efter med tonefilm bl. andet Colloseum på Jagtvejen og Palads på Axeltorv.

Efter Anna Mogensens død blev bevillingen givet til hendes søn Ajaccio Mogensen. Han fik dog økonomiske problemer i starten af 50erne men holdt dog ud et par år før bevillingen blev taget fra ham i 1956. Bevillingen blev opslået og herefter givet til Harry Frandsen der tiltrådte som direktør d. 15 januar 1957.
 
 
Roxy omkring 2001. Foto Thomas Hauerslev

Han iværksatte en større modernisering af Roxy med bl.andet nye filmmaskiner der kunne vise det nye CinemaScopeformat.

Frandsen var en dygtig leder og Roxy oplevede en række gode år under hans ledelse. I 1972 blev Harry Frandsen afløst af Ove Brusendorff, der i flere år havde drevet Carlton Teatret på Vesterbrogade. En ny filmlov gjorde at man nu kunne have mere en en bevilling og med dette købte han sig ind i både Roxy og Nørrebros Biografteater. Brusendorff solgte dog allerde Roxy igen d. 1 august 1974 til Robert Tung og Poul Svejstrup.
 
 
Roxy København 4 maj 1942

De ændrede repetoiret hvor der blev vægt på en bredere familieunderholdning, men publikum svigtede.

I 1975 skiftedes igen leder og repetoiret blev også ændret radikalt. Den nye leder af biografen blev Carl Fonstein fra Scorpio Filmproduktion. Han begyndte at bruge Roxy som pornobiograf til stor ærgelse for beboerne på Frederiksberg.

Der blev også, ifølge aviserne, lavet liveshow i biografen efter normal spilletids slutning. Det medførte at politiet skred ind og lukkede biografen. Fonstein måtte derfor forlade Roxy til stor glæde for befolkningen.

Herefter blev Roxy overtaget af Ib Fyrsting og Roxy blev igen en pæn biograf, men det kneb med at fylde de 903 sæder og biografen blev derfor lukket i starten af 1977 for derefter at blive ombygget til supermarked.
 
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:31:02