biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

"Baraka" - Så til Søs med Todd-AO
DGI Byen's svømmehal, August 2000, "Baraka" som Ron Fricke ønskede det

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas HauerslevDato: 01.09.2000
En af de mere usædvanlige 70mm filmforestillinger i Danmark fandt sted i DGI byen's svømmehal i København i august 2000.

"Baraka" filmet i Todd-AO Cinespace 70 af Ron Fricke, blev vist 13 gange i en svømmehallen på følgende spilledage:

Vist ved 11 forestillinger: 4. (2 gange), 5., 10., 11., 12., 17., 18., 19., 24., 25. 26. og 27 august 2000.

Forestillingerne var en del af filmfestivalen "Film Fra Syd", der specialiserer sig i at vise film fra Sydamerika, musicals fra Indien og andre sjældne film, der normalt ikke vises i danske biografer.

Med Orla Nielsens mellemkomst, blev det arrangeret af vise "Baraka" i 70mm i svømmehallen tæt ved København's rådhusplads.

 
Læs mere her:

Biffen på Biografmuseet

"Samsara" Filmet i Panavision Super 65 - Snart i Danmark

Oplev "Mit Afrika" under åben himmel på Blixens egen plæne

"Baraka" Open air forestilling ved Klædefabrikken

The 70mm Newsletter: Issue 62 - September 2000

"Baraka"
Todd-AO

Internet link:

 
Orla Nielsen og hans maskine. Billede: Thomas Hauerslev.

Orla driver Biffen Nordkraft,  i Aalborg og har masser af 70mm erfaring.

Lærredet var 12,2 meter bredt og fremstillet af gips, og malet hvidt med en særlig maling, velegnet til lokaler med meget fungt - som f.eks. en svømmehal.

Lærredet kostede 20.000 kroner og maskinen var en ombygget Philips DP75, der blev installeret i cafeen.
 
 
Philips DP75 maskinen og reflektionen af maskinen i glasset samt filmens forteksterpå lærredet. Billede: Thomas Hauerslev.

Højttalere og forstærkere var allerede installeret, så der var kun brug for at medbringe en Dolby CP65 processor med forforstærkere til 4 magnetlydspor. Orla have investeret i et helt nyt Kinoton lampehus til 7000 watt, og et nyt ISCO 81mm objektiv til 70mm. Orla anvendte en kolbe på 4000 watt/140 ampere til lejligheden.
 
 
Philips 87,5mm objektivet, der bruges til at vise filmen. Billede: Thomas Hauerslev.

Desværre var lærredt blevet lidt mindre end beregnet. Det var projekteret til at være 14 meter bredt, men endte som beskrevet med at være 12,2 meter bredt.

Det betød desværre at brændevidden på den nye 81mm ISCO optik var for kort, og billedet vill ramme en del af væggen omkring lærredet.
 
 
Philips DP75 maskinen i dagslys. Læg mærke til cafeen til venstre og svømmehallen i baggrunden. Billede: Thomas Hauerslev.

70mm maskinen har en særlig historie, da den oprindeligt kommer fra Scala biografen i Aalborg. Det var en af de første DP75 maskiner i Danmark.

Orla fjernede alle 35mmm dele, og skar alt overflødigt af maskinen, så den kunne bruges som mobil 70mm maskine. Maskinen blev malet på ny og forsynet med hjul så den nemt kunne flyttes rundt.
 
 
Philips DP75 set fra en biografromantisk vinkel imens 70mm film vises. Billede: Thomas Hauerslev.

Siden billedet var for stort på grund af den korte brændevidde og det mindre lærred, ringede Orla  og forelagde problemet med for mig. Han havde efterfølgende beregnet, at han skulle bruge et objektiv på ca 88mm, og spørgsmålet var om jeg havde et objektiv liggende med denne brændevidde?

Jeg måtte skuffe ham, at det havde jeg ikke, men jeg havde en 87,5mm, som han gerne måtte låne, og som tegnede et smukt skarpt billede.

Mit objektiv var en Philips EF 87,5mm som oven i købet buede billedet lidt på det flade lærred. Objektivet havde en indbygget korrektion, for meget buede lærreder. Det var især nemt at se ved panoreringer. Det dengang 40-årige Philips objektiv blev brugt til de resterede forestillinger.
 
 
Publikum stiller sig i kø. Billede: Thomas Hauerslev.

Hver forestilling startede kl 21:00 når det var blevet mørkt. Publikum blev lukket indenfor, og blev bedt om at tage sko og strømper af. I bare tæer greb de alle en strandstol sponseret af Politiken og fandt et sted at sidde.

Svømmehallen åbnede i januar 2000 og består af en stor hal med et bassin, der er 100 meter langt - i en cirkel, og en midtersektion, hvor bunden kan hæves, så man kan sidde "tørskoet". Publikum sad på denne sektion og ventede på at filmen startede.

Før filmen gik igang, blev publikum underholdt med levende musik, imens de kunne nyde øl og vin og se det fine lysshow - opstillet specielt til denne forestilling. Af sikkerhedsmæssige grunde var der mindst 10 "bademeste" på arbejde under hver forevisning, og der var kun et enkelt tilfælde af en gæst, der faldt i vandet. Desuden var der ikke adgang for børn under 15 år.

Når underholdningen sluttede, startede forestillingen.
 
 
Lærredet, vandet og publikum. August 2000. Billede: Thomas Hauerslev.

I alle 94 minutter af "Baraka"'s spilletid, sad publikum i dyb forundring over de smukke billeder og inciterende musik. Der var en helt særlig stemning i den 29 grader varme svømmehal, hvor man kunne høre vandets sagte rislen hele tiden. Det var i sandhed en usædvanlig oplevelse.

Selv efter de 8 minutter med sluttekster - som de fleste af gæsterne troligt sad og så - blev de fleste siddende endnu 15 minutter, for at komme tilbage til virkeligheden, efter den globale rundrejse af ideer, tanker, lyd og billede - som kun "Baraka" i 70mm kan tilbyde.

Ved den næstsidste forestilling udbrød der spontane klapsaver, da der stod "Filmed in Todd-AO 70mm" på lærredet.
 
 
"Baraka" logo reflekteret i vandet. Billede: Thomas Hauerslev.

Alle forestillinger havde massiv annoncering af at forestillingerne foregik i 70mm.

Den lokale avis "Politiken", som også var hovedsponsor, kontaktede Ron Fricke, filmens instruktør, for at interviewe ham. Interviewet blev offentliggjort den 1. september, 2000 - nogle dage efter sidste forestilling)

Ron Fricke's sekretær var meget overrasket over at høre, at "Baraka" blev vist i 70mm. Som hun selv udtrykte det "Det er den eneste rigtige måde at se "Baraka" på". Ron Fricke var meget begejstret over at høre, at hans film blev vist på denne måde og på dette specielle sted. Det var en af hans originale ideer, at filmen netop skulle vises uden for biograferne, præcis som det blev gjort i København.

Alle 14 forestillinger af 250 pladser var totalt udsolgt (med en billetpris på 125 kroner). Det afstedkom i første omgang en begejstret beslutning fra DGI byens ledelse om at lade lærredet sidde, og fortsætte med at vise film en gang imellem. Imidlertid blev det aldrig til noget, og lærredet blev taget ned.
 
 
   
 
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:31:23