biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Kelds Sidste Film

Tilbage til forsiden
Skrevet & fotograferet af: Chresten Berg, Sjællands Tidende. Gengivet med tilladelse. Dato: 20 November 2005
Keld P Andersen har hele sit liv arbejdet som filmoperatør i Slagelse. Hans hjerte banker for filmen på det store lærred og atmosfæren i det danske biografmørke.

Artikel i Sjællands Tidende d. 31. januar 2004. Tekst og fotos gengivet med tilladelse af artiklens forfatter Chresten Bergh og Sjællandske Medier.
 
Læs mere her:

Mit liv som Filmoperatør i Slagelse

Internet link:
 

Slagelse

 
Keld P Andersen har hele sit liv arbejdet som filmoperatør i Slagelse. Han har sørget for at filmen kom op på det store lærred både i Scala Bio og Slagelse Bio. Da han arbejdede i Scala Bio boede han i lejligheden over biografen. Scala Bio lukkede den 31. maj 1989.

Det er buldrende mørkt i biografsalen i Slagelse Bio. Det eneste lys der er, strømmer ud fra et lille firkantet hul oppe over bagerste række. Lyset kommer inde fra operatørrummet. Ved den store fremvisermaskine står 52-årige Keld P. Andersen. Med et hjemmevant snuptag åbner han maskinen, og trækker filmstrimlen af actionsfilmen "Bad Boys 2" på plads. Det er den sidste filmstrimmel Keld P. Andersen sætter i fremvisermaskinen nogensinde. Det er sidste søndag før jul og Slagelse Bio skal snart dreje nøglen om. Keld P. Andersen husker det tydeligt. Nu er der gået lidt over en måned siden, den sidste film blev sat i maskinen. Et langt liv som filmoperatør er slut.

Keld har næsten hele sit liv været filmoperatør i Slagelse. Da Keld P. Andersen begyndte som operatørelev i Slagelse Bio i 1970, var det klassikere som "Ben Hur", "Borte med Blæsten", "Dr. Zivago" og den danske lystkomedie "Mazurka på Sengekanten", der nænsomt var under Keld P. Andersens kyndige behandling.
 

Min Første Film

 
- Da jeg var lille, tog min mor og far mig med i biografen hver eneste uge. Sådan var det dengang. Den første film jeg kan huske, var en med Poul Richardt, hvor han er i Grønland. Han sejlede i kajak mellem kæmpestore isbjerge. Jeg blev nødt til gemme mit ansigt i hænderne, fordi jeg blev lidt bange. Men jeg var jo også kun ti år, siger Keld P. Andersen og smiler bredt af sin første oplevelse i biografsalens mørke.

Oplevelsen havde fået fat om hjertet på den lille dreng foran det store lærred. Uge efter uge sad Keld P. Andersen i biografen, og slugte den ene film efter den anden med øjnene. Dirch Passer gav krampe i lattermusklerne, og Keld P. Andersen var på stedet grebet af en sprudlende lidenskab for filmen og biografens magiske mørke. De ugentlige ture foran biograflærredet var til sidst ikke nok. Sammen med bekendte og venner startede han som 18-årig en filmklub på Slagelse Centralbibliotek.

- Vi fik fat i små 16mm film, og havde to små gamle fremvisere. Der sad vi ti drenge med store øjne og så den ene film efter den anden, siger Keld P. Andersen og tænder en cigaret uden filter med smil på læben.
 

Fik Chancen

 
Når det ikke var filmklubben, der tog alt tiden, var Keld P. Andersen en fast gæst på Slagelse Bio´s stolerækker. Når han var heldig, fik han lov til at sidde i operatørrummet. - Det var et meget helligt sted dengang. Det var ikke bare et sted man kunne komme ind. Hver gang jeg ville op i operatørrummet, måtte jeg banke forsigtigt på biografdirektørens dør og spørge pænt. Jeg fik næsten altid lov.

Under kyndig vejledning fra den daværende operatør i Slagelse Bio, fik den nu 20-årige Keld P. Andersen lov til at sætte aftenens film i maskinen og trykke på knapperne. - En dag sagde han, at han snart ville stoppe. Han ville da gerne anbefale mig til direktøren. Før jeg vidste af det, var jeg blevet operatørelev. Det var utroligt spændende. Natten før min første dag fik jeg ikke lukket et øje. Det var helt umuligt, siger Keld P. Andersen med gnist i øjnene. 

Fra 1970 til 1974 arbejde Keld P. Andersen i Slagelse Bio. Kun afbrudt af en kort periode hvor han aftjente sin værnepligt. - Vi havde to maskiner i operatørrummet. Når filmrullen på den ene maskine var løbet igennem, skulle jeg starte den anden maskine og sørge for at blænde op for lyset på den sidste maskine. Alt dette skulle ske, uden at publikum lagde mærke til noget. Hvis jeg ikke fik skiftet rullerne, ville strimmelen bare løbe igennem maskinen, og filmen på det store lærred ville stoppe. I gamle biograffilm i fjernsynet kan man nogen gange se to små prikker i det øverste højre hjørne. I den rigtige biograf var det mit signal til at skifte filmrulle og maskine. Det gjaldt om at koncentrere sig. Det gjorde det, siger Keld P. Andersen og hæver de markerede øjenbryn.
 

Filmruller i Mørket

 
I november 1974 skiftede Keld P. Andersen til Scala Bio, hvor han blev ansat som fast operatør. Et år senere flyttede han ind i lejligheden over biografen. Når gæsterne grinede på en gang og filmmusikken kørte for fuldt drøn, kunne det høres helt ind i Keld P. Andersens stue. I samme stue stod de 30 kilo tunge filmruller i stakkevis. Desuden blev køkkenet også inddraget som opbevaringsplads af og til. - Jeg havde ikke noget imod det. Det var jo fantastiske film som "Ørneborgen" og "Dr. Zivago", siger Keld P. Andersen. Den sidst nævnte film er den absolutte favoritfilm for den erfarne filmoperatør. Keld P. Andersen blev far i 1980. Når den lille søn Kim Andersen skulle passes, blev han ofte puttet i vuggen ved siden af fremviseren i operatørrummet, hvor han faldt i søvn til lyden af John Waynes rappe replikker og præcise skudsalver. I 1989 lukkede Scala Bio. Keld P. Andersen skiftede igen arbejdsplads og blev operatørafløser i Slagelse Bio. I slutningen af sidste år drejede også denne biograf nøglen om.
 

Kærligheden Består

 
- Nu hvor jeg ikke arbejder som filmoperatør længere kunne det jo være, at jeg skulle gå ind og se nogle flere film i biografen. Altså bare som almindelig gæst. Hvis jeg altså kan holde mig fra operatørrummet, siger Keld P. Andersen og kikker lidt ned. Kærligheden til biografmørket og de store film på lærredet er stadigvæk lyslevende for Keld P. Andersen. Sådan vil det altid være. - Enten elsker du det, eller også gør du ikke. Jeg har stadigvæk kærligheden til filmen. Det er helt sikkert.
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:32:28