biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Den sande historie om "Far and Away"

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Mikael SalomonDato: 20 November 2005
Mikael Salomon, Ron Howard og 65m kamera. Foto: Universal Pictures.

Men - historien om hvordan "Far and Away" kom til at blive optaget i 65mm er korrekt.

Projektet startede som en lille film som Ron [Howard] og jeg snakkede om at lave mens vi optog "Backdraft"/("Flammehav") i Chicago. Ron har rødder i Irland og han syntes det kunne være sjovt hvis jeg fik et dansk hold til Irland og at vi kunne lave "Far and Away" (som oprindeligt hed THE IRISH STORY) som en low-budget produktion i modsætning to "Backdraft".

Da Tom Cruise kom ombord kunne vi glemme alt om den lille film: Alt blev større og mere ambitiøst, "The Land Race" ville involvere mere end 500 heste og "re-enactors" fra hele USA, så jeg foreslog at vi skulle se på hvad det ville betyde for budgettet hvis vi optog i 65mm. Tanken var, at jo større budgettet var jo mindre ville prisforskellen mellem 35 og 65 betyde.

Der var en del røre omkring 65mm på det tidspunkt idet Panavision havde ombygget to gamle, håndholdte 65mm kameraer til reflex-viewing til "The Abyss" (så man kunne se billedet gennem linsen mens kameraet kørte hvad man ikke kunne i gamle dage). Efter "The Abyss" blev en hel del VFX [Visual Effects] lavet på 65mm pga det store negativ og både Panavison (og Arriflex) besluttede at bygge moderne 65mm lydløse kameraer uafhængig af hinanden.

Kodak var villig til at sælge os råfilm til 35mm pris for at forsøge at få gang i 65mm igen. Utallige gange under forberedelserne måtte vi gå vi frem og tilbage mellem 35mm og 65mm i det Universal forsøgte at spare penge.

"The rest is history": jeg havde - især i begyndelsen - store problemer med Panavisions linser idet de ikke var "født" til 65mm. Jeg brugte ogsåa Arri's nye kamera [ARRI765] der kunne gå op til 120 b/s.

Jeg brugte et VistaVision kamera til helikopterbillederne idet der ikke var mulighed for at montere et 65mms kamera sikkert i en helikopter. Til nogle af billederne fra landracet brugte jeg 35mm Bell & Howell "Eymo"s med anamorfiske linser som som så senere blev blæst op til 70mm. Vi kunne ikke risikere at et de få 65mm kameraer, der eksisterede, ville blive ødelagt af hestevogne eller andre stunts.

Det argument der virkelig slog igennem var, at lyden ville blive meget bedre med 6 magnetic tracks i stedet for 35mm stereo optical track. Det argument holder jo ikke mere og er nok hovedårsagen til, at det ikke er muligt at overbevise nogen om at de skal filme i 65mm.

Og nu da "Superman" bliver filmet med "Genesis" digital kameraer fra Sony/Panavision er det jo desværre nok slut med store film negativer.
 
Læs mere her:

70mm Film i Danmark

Internet link:

 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 08 marts 2010 12:11:05