biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Biffen's 25-årige historie er udkommet i bogform

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Biffen's Nyhedsbrev. Anmeldelse fra nordjyske.dk gengivet med tilladelse, nordjyske.dk i anledning af Biffen's 25 års jubilæum, 2. april 2014. Dato: 30.09.2014
Aalborgs uafhængige kvalitetsbiograf - Biffen - har eksisteret i 25 år. De første 20 år i mindre lokaler på Strandvejen, hvor der blev vist film et par gange om dagen. I 2009 blev Biffen en del af Aalborgs og Nordjyllands nye kulturelle center, Nordkraft, hvor de tre nye sale viser film hver dag fra middag til midnat. Nu er Biffens 25-årige historie så udkommet i bogform. Skrevet af kulturjournalist og tidligere filmanmelder Lars Borberg. Bogen fortæller historien om kampen for at kunne vise kvalitetsfilm, som ellers aldrig ville være kommet til Aalborg. Historien om de mange samarbejdspartnere, som Biffen har skabt tværgående arrangementer med. Det tæller Aalborg Symfoniorkester, Skråen, Aalborg Bibliotekerne, KUNSTEN, byens uddannelsesinstitutioner og mange andre. Bogen fortæller også historien om, hvordan Biffen i høj grad drives af frivillige kræfter og meget meget mere.

Bogen sælges i Biffen og koster 150 kr.
 
Læs mere her:

Biffen på Biografmuseet

2001 Jagten på den forsvundne filmkopi

Internet link:

Orlas 9000 aftner i Paradis
Jacob Wendt Jensen, Filmanmelder på Berlingske Tidende gæsteanmelder bogen for kultur@nordjyske.dk

 
BØGER
Lars Borberg: ”Biffen - 25 år med lys i mørket”
★ ★ ★ ★ ☆ ☆
Historien om 25 år med Biffen i Aalborg er en bog, der ligesom biografen selv, egentlig ikke burde eksistere. Den gør det kun, fordi en ildsjæl gider skrive om andre ildsjæle.

Deres gæsteanmelder i dag er født og delvist opvokset i Aalborg. Efter min gymnasietid på Aalborg Katedralskole og nogle år på AUC forlod jeg byen i anden halvdel af 1980’erne. Et af mine argumenter for at tage væk var, at udbuddet af film i biograferne ikke var bredt nok. Hvor var filmene uden Tom Cruise, Eddie Murphy og Sylvester Stallone, og hvor var de smalle film fra eksotiske lande?

Svaret kom nogle år senere, da Biffen blev grundlagt af Orla Nielsen. Det skete i 1989, og art cinema biografen har således eksisteret i hele 25 år. Orla Nielsen har således tilbragt godt og vel 9.000 aftner i paradis. Med stadig større styrke har man år for år, møjsommeligt og ihærdigt udvidet den smalle platform til en lidt bredere, og historien om, hvad der skete bag kulisserne, fortælles nu i bogform.

Bogen er skrevet af nærværende avis’ tidligere filmanmelder, kulturjournalist og en overgang kulturredaktør, Lars Borberg. Han har været i gamet i så lang tid, at jeg kan huske, jeg læste hans filmanmeldelser som barn. Borberg skriver endnu, og har med sans for det kuriøse og kærligheden til gode film skrevet en meget læsværdig og oplysende bog, der er god at blive filmklog af. Især på hvad der foregår bag kulisserne i en biograf.

Borberg graver endda tilbage til årene, før Biffen kom til byen, og får historierne om blandt andet art cinema biografen i Nørresundby fra første halvdel af 1980’erne med, som Orla Nielsen også havde noget med at gøre. I det hele taget kan jeg godt lide bogens opdeling i ret korte kapitler, og billedudstyret er dejligt alsidigt. For det første er bogen trykt i et bredformat, som en god gammeldags 70 mm filmstrimmel, og for det andet er den rigt illustreret med både professionelle fotos, mere private billeder og kopier af artikler fra Nordjyske Stiftstidende. Artiklerne er trykt i en størrelse, så man kan læse dem og det giver fornemmelsen af at være med nede i arkivet.

Vi får en stribe muntre historier som den om Orla Nielsens klippe-klistre projekt med at samle en 70 mm kopi af Stanley Kubricks ”Rumrejsen 2001” og den om stolene fra den gamle Hjørring Bio, der blev opbevaret i en grisestald, indtil de skulle bruges, men som så lugtede så meget af gris, at de måtte skrottes.

Og den om da NATfilm-festivalen droppede Aalborg. Og mange flere. Måske er den sjoveste set med lokale briller den om den københavnske filmmand Erik Hamre, der synes det var rundt regnet verdens værste idé, han nogensinde havde hørt at lave en art-cinema biograf i Aalborg. Han har heldigvis måttet æde sine ord i sig igen mange gange siden. Nu i 25 år og forhåbentligt i mange flere endnu.

Alt i alt slugte jeg bogen som slik, og jeg vil gerne anbefale den til alle filminteressere. Også selv om man ikke har været frivillig i Biffen.

Nogle vil nok kalde bogen for nørdet, men det er jeg ligeglad med, for jeg blev klogere på flere detaljer af både organisatorisk og teknisk art blandt de ting, der foregår bag kulisserne i en biograf. Er man ligeglad med et kapitel om teknikken bag de brede billedformater, kan man jo bare springe kapitlet over og læse de andre 39 kapitler.

Som bonusmateriale er bogen med luksusagtig overflod udstyret med 2 dvd-skiver, der er proppet til randen med nyhedsindslag, private smalfilm og dokumentation fra de mange events, der har været i Biffen gennem tiderne.

Skal man klage over noget ved den forholdsvis korte bog på 159 sider, må det være, at listerne bag i bogen – over alle de film, der gennem tiden er vist i Biffen - nok ikke kan bruges til meget andet end at sjusse sig frem til, at der vises omkring 100 forskellige film hvert år, hvilket i øvrigt er i omegnen af imponerende 40 pct. af de film, der har premiere herhjemme i løbet af et kalenderår.

Dernæst staves Ove Sprogøe med et ”e” til sidst, og det hedder Den Gyldne Palme i éntal og ikke De Gyldne Palmer, men ud over de to småfejl, er bogen faktisk meget velredigeret, når man tænker på, at der ikke står noget stort forlag bag. Den er nemlig udgivet af Biffen Art Cinema selv med støtte fra Det Danske Filminstitut, Biffens Venner og C. W. Obels Familiefond.

En lidt pudsig detalje er, at der er indskudt en meget aktuel bemærkning lige inden forordet. Det handler om, at Orla Nielsen i fremtiden ikke længere er en del af den daglige drift i Biffen. Det er til gengæld hans tidligere hustru Karin Fast.

De to er gået hver deres vej i parforholdet, og dermed også i biografsammenhæng, men det er en smule mærkværdigt at bemærke dette allerførst i bogen på ganske få linjer, og så skrive ”videre til noget helt andet”.

Det er lidt som at se en trailer til en anden film, end den man skal se. De fleste i Aalborg og omegn ville nok vide det alligevel, så det behøvede ikke være med, for det passer ikke ind i historien med den lange horisont.

Lars Borberg: ”Biffen – 25 år med lys i mørket”.
159 sider, 150 kroner
Meget illustreret Salg: Biffen i Nordkraft
 
 
   
   
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:35:54