biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Det helt store format

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Bent Stenbakken, Aalborg's Nordjyske, 17. april 2014. Gengivet med tilladelse fra Bent Stenbakken & Lars Jespersen, nordjyske.dk i anledning af Biffen's 25 års jubilæum, 2. april 2014. Dato: 17.04.2014
70mm film. Foto Thomas Hauerslev

I forbindelse med fejringen af sit 25-års-jubilæum her i april viser Biffen sjældne 70mm-film som ”West Side Story” og ”Rumrejsen år 2001”. Og barnebarnet - den dansk bosiddende engelsklærer Oliver Todd - kommer også 26. april og fortæller om sin farfar, Michael Todd, der gjorde det teknisk muligt at vise film i det helt store format.

70mm. Det er dybden i farver og detaljerigdommen. Det er betagende og giver en større og intens oplevelse. Opløsningen og skarpheden er utrolig. Det er som at kikke ud ad et stort vindue. Det er næsten tredimensionelt. Biografdirektør Orla Nielsen, Biffen, er ikke i tvivl, når du spørger ham om, hvorfor 70mm er et fantastisk system. Og derfor er sal A lørdag 26. april reserveret til en enkeltdagsfestival med to sjældent viste storformatsfilm, nemlig ”West Side Story” (1961) og ”Rumrejsen år 2001” (1968).

- Vi ville gerne køre et par eller flere af de store klassikere, men måtte selvfølgelig også tænke på økonomien. Det koster jo at få sådan nogle filmruller fløjet til landet. I London fik vi lov til at låne ”Rumrejsen år 2001”. Men det blev godt nok dyrt i fragt. Hele 13.000 kr. måtte Biffen af med, og det skyldtes vist til dels, at der var sket en misforståelse, så den blev sendt ekspres med fly. I alle tilfælde er biografdirektør Nielsen indstillet på at køre derover i egen folkevogn og aflevere den tilbage, hvis den skal være lige så dyr at sende retur.

- I KARLSRUHE I Tyskland havde jeg set en splinterny 70mm-udgave med nye lydspor af ”West Side Story”. Den tilhører det hollandske filminstitut Cinemateket i Amsterdam, så jeg ringede til dem og hørte, om vi kunne låne den.
- Det var de ikke meget for.

- Men jeg tilbød så, at de kunne låne min egen restaurerede 70mm-udgave af den japanske mesterinstruktør Akira Kurosawas ”Dersu Uzala”. Og så var der lige pludselig grønt lys for at låne film i Amsterdam.
 
Læs mere her:

Oliver Todd Interview

En hel dag i selskab med 70mm film i Biffen i Aalborg

Galleri af billeder fra Biffen's 70MM Event

2001 Jagten på den forsvundne filmkopi

Biffen på Biografmuseet

Internet link:


biffen.eu

nordjyske.dk

2001:
wiki.de
wiki.com
 
Orla Nielsen og de store 70mm spoler og transportkasser. Foto Thomas Hauerslev

ORLAS KUROSAWA-FILM er lidt slidt, men fuldt intakt. Storformatsfilmen er fra 1975 og modtog i 1976 en Oscar som bedste udenlandske film. I filmen møder vi en russisk kortlægningsekspedition, der i 1905 er rejst til den fjerne sibiriske provins Jakutsk for at blive klogere på de dengang uudforskede områder af det store land. Ekspeditionen farer vild, men støder på den indfødte jæger Dersu, der bliver fører for ekspeditionen. Ekspeditionslederen knytter et personligt venskab til den stolte, lille mand, der kender den barske natur bedre end nogen anden. Dersu er en uovertruffen jæger og læremester.

- Jeg kørte selv til Amsterdam sammen med Peter Astorp fra foreningsbiografen på Nykøbing Mors her i marts og besøgte instituttet, som ligger, hvor det tidligere Shellraffinaderi lå over for hovedbanegården på den anden side.

- VI FIK EN KANONMODTAGELSE, specialrundvisning, og så blev vi spurgt, om vi godt vidste, at den Philips DP70 Todd-AO 70mm fremviser, de havde stående, oprindeligt var bygget i Holland.

- Det kunne vi jo kun sige ja til. For vi har selv en stående i operatørrummet til sal A. Og så var det, som om vi med et var et kært og savnet medlem af familien. Biffen er den eneste tilbageværende biograf i Danmark, der kan vise 70mm med med sekssporet stereofonisk magnetlyd. Netop på Philips DP70 Todd-AO 70mm. Projiceret op på det godt 10 meter brede og buede lærred i A-salen.

- Til gengæld for ”West Side Story” beholder hollænderne ”Dersu Uzala” frem til sommer, og så får vi den tilbage. Eller henter den selv. Det kostede os 2000 kr. i diesel og hotelophold at hente den.
 
 
Vaskeægte 65mm testoptagelser. Foto Thomas Hauerslev

70 MILLIMETER-DAGEN er planlagt som en hel dag fra morgen til aften med foredrag, rundvisning i operatørrum, og der er foredrag og interview med Oliver Todd, dansk bosiddende engelsklærer og barnebarn af selveste formatets tekniske opfinder, Michael Todd, som på et tidspunkt var gift med skuespillerinden Elizabeth Taylor. Todd var manden, som fik rejst de nødvendige penge og udviklet 70mm-systemet. Filmindustrien var trængt der i slutningen af 40’erne og 50’erne. Fjernsynet var kommet til USA, og folk blev hjemme i stedet for at gå i biografen. Og så kom ideen med et stort lærred, buet, så det gav dybde, og filmen blev vist i et tredelt format. Altså med tre fremvisere, der tog sig af henholdsvis højre, midten og venstre del af billedet. - Todd mente, at det måtte være muligt at lave en fremviser, der kunne det samme som de tre. Og med hjælp fra professor Brian O’Brian lykkedes det at designe og fremstille linser, der både kunne optage og fremvise det store format med et apparat.
- Faktisk vandt Michael Todd den første tekniske Oscar, som blev uddelt, for sin opfindelse.

MICHAEL TODD VILLE gerne købe filmrettighederne til Rodgers og Hammersteins musical ”Oklahoma”, men de var lidt betænkelige. Men Todd fik lavet en prøvestrimmel i 70mm, hvor han kunne vise, hvad formatet kunne. Efter denne prøvevisning var de to herrer ikke i tvivl om, at det var en god ide at sælge filmrettighederne til Todd. Dette klip bliver der også mulighed for at se i Biffen.
 
 
Orla med gæster fra udlandet. Brian Walters (Australien), Anders Olsson (Sverige) og Ben Wales (England). Foto Thomas Hauerslev

DET BLIVER DANSKE Thomas Hauerslev, der skal interviewe Todds barnebarn. Hauerslev bestyrer hjemmesiden in70mm. com. En hjemmeside, der bliver flittigt besøgt og brugt af 70mm-entusiaster fra hele verden. Faktisk kommer der et par håndfulde udenlandske gæster fra både Irland, Sverige, Holland, England, USA og ja, sågar Australien. - Der er en god portion nostalgi i det store format. Der er noget fantastisk ved at vise film med 24 billeder i sekundet. Det er stofligt på en helt anden måde. Og dem, der kommer, skal selvfølgelig se operatørrummet og strimlen. Der er en fed magi i det. Det handler om følelser.

- Jeg kan huske første gang, jeg så 70mm. Som ung. Og tænkte:
- Det er kraftedeme et stort billede. Jeg blev overvældet!

De enkelte filmforevisninger koster 100 kr. pr. film, og en hel dag koster 250 kr.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:36:26