biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Tag Toget Til Todd-AO Festival
Med City Night Line til Karlsruhe i Vogn 197, Plads 105+101

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas Hauerslev Dato: 29.08.2014
Schauburg biografen med det store buede lærred og det Cineramarøde fortæppe.

Kør musen henover billedet og se lærredet


Overskriften er måske lidt kryptisk, men den er helt korrekt. Jeg befinder mig i en 1. klasses sovevognkupe på vej til Karlsruhe for at deltage i årets Todd-AO Film festival. Denne rejserapport handler om den 9. Todd-AO Festival i 2013. Måske kan du blive inspireret til at deltage i den 10. Todd-AO Festival, der afvikles i den første weekend i oktober 2014?

Karlsruhe ligger i det sydlige Tyskland, nær Baden Baden’s kurbade og The Black Forrest og det er 9. gang jeg tager turen til Tyskland for at se 70mm film en hel weekend.

70mm film er et historisk filmformat, der var meget populært i biograferne fra midt i 1950erne og helt frem til starten af 1990erne. 70mm formatet var biografernes Rolls-Royce filmformat gennem 30-40 år, hvorefter det forsvandt i stor udstrækning, da digital lyd til 35mm film blev indført. 70mm film giver nogle meget skarpe billeder på lærredet, og det var meget velegnet til 1960erne's store roadshow biografer, og de store episke film fra Hollywood som f.eks. "Ben Hur" og "Lawrence af Arabien" og mange flere.

Filmene vi skal se er hovedsageligt på tysk, og det "skræmmer" en del væk når de hører, at John Wayne ikke snakker engelsk. Imidlertid vender man sig meget hurtigt til det fremmede sprog og ofte kender man filmen på forhånd. Det gør ikke så meget. Dubbede versioner af engelske film, er jo en del af filmhistorien, og det oplever man i Karlsruhe. Desuden er det ofte også den ENESTE chance for at se disse sjældenheder på film, og særligt på 70mm film. Der findes ganske enkelt ikke andre 70mm kopier på originalsproget. Det er enten den dubbede version, eller en Bluray hjemme foran husalteret. Der er heller ikke mange farver på de film vi ser. Kopierne stammer ofte fra den oprindelige premiere i 1960erne, og dengang var filmmaterialet ikke særligt holdbart, så den blå og den grønne farve "fordamper", og efterlader de fleste film med et temmeligt rødt skær. Igen er det de samme betingelser. Man kan se den original version i Karlsruhe, eller slet ikke. Der findes kun den ene 70mm kopi. Take it or leave it.
 
Læs mere her:

2015 Festival

The Last Billboard Painter of Karlsruhe

Billedportræt af Schauburg

Internet link:

schauburg.de

 

Forventninger

 
Elev og Mester nyder filmplakaterne i Schauburg's udhængsskabe.

Forventningerne er sædvanligvis høje og vi glæder mig til at sidde i biografens mørke og se de store skarpe billeder og lytte til 6-kanal magnetlyd igen. Jeg er ikke alene i sovevognskupeen. Min ven fra folkskolen Bo er med for første gang. Jeg lærte Bo op som filmoperatør i 1987, og denne tur var en slags "efteruddannelse" i at se hvordan 70mm ser ud. På PCen kører soundtracket til "How The West Was Won", et klassisk score af Alfred Newman, som passer til turen, idet vi jo er "Bound for the Promised land" - eller på vej til det forjættede land. Landet er 70mm i rigelige mængder i en stor biograf.

Faktisk er der en hel gruppe af mennesker der i samme øjeblik også er på vej til til samme biograf fra andre steder i Europa og USA for at se det samme program som os. Det er den årlige pilgrimstur hvor man mødes med de samme gæster som sidste og forrige år. Der er et fællesskab, hvor jeg har kendt flere af gæsterne i mange år. De sidder fortrinsvis på de samme sæder som sidste år, så man kan muligvis sige, at de er en festival for tryghedsnarkomaner. Jeg har haft mine børn med nogle gange for at give dem chance for at se de store billeder. Ellers er den eneste anden dansker, der har hidtil har deltaget i festivalen Orla Nielsen fra Biffen i Aalborg.

Gæsterne sætter alle pris på at se disse film under de rette omstændigheder. Festivalen i Karlsruhe er et eksempel på en interesse for at se de gamle film på den rigtige måde. I en stor autentisk road-show biograf, på et stort buet lærred med 6-kanal stereo. Ganske få Europæiske biografer tager 70mm film på programmet idag og endnu færre biografer sætter en hel weekend af til 70mm. Det er en sjælden oplevelse, som mange entusiaster sætter stor pris på.

Siden 1997, hvor jeg har været involveret i 70mm film festivaler har et stigende antal biografer sat 70mm film på programmet til stor glæde for et publikum, der sætter pris på det, og gerne rejser langt for denne oplevelse. En 70mm festival er desværre ikke en pengemaskine - lang fra, men med grundig planlægning kan man sikre sig, at det i hvert tilfælde ikke giver underskud. Det tager meget lang tid at planlægge og forberede en festival. Man skal finde filmkopierne, snakke med filmfolk, sikre visningsrettigheder, skrive og arrangere transport osv.

Projektorernes flimrende lys, giver atter liv til de store filmruller på det store buede lærred. ”Bigger is better” - sådan er det bare. Jeg glæder mig til at slappe af i selskab med nogle af de største film, der er produceret, og som i dag oftest kun ses på TV og video – hvis de altså ikke er helt glemt. ”Film skal ses i biografen” var det gamle Sandberg slogan. Næ, "Film skal ses i 70mm", det er det eneste rigtige - "The Greatest Show in Todd-AO".
 
 

Rejsen med Tog

 
I løbet af en 70mm festival skal mindst 1 film opleves fra 1. række. Nakken får noget at lave, når hovedes skal bevæges fra side til side for at kunne overskue det store lærred.

Toget holder i Odense for at optage passagerer. Der er flere der også har valgt denne meget behagelige rejseform. Der er 13 vogne på toget, det regner lidt, men det generer os ikke i vores kupe, der ligger på første sal i en 26 meter lang togvogn. Der er to senge med puder og dyner, et lille cafebord, og to stole, eget bad og toilet. Så vidt muligt bruger jeg denne rejseform når jeg skal på en tur som denne. Det er luxus og har et skær af nostalgi, der passer fint til de gamle film jeg skal se i den kommende weekend. Jeg bliver fri for køer, kaos og kufferter i lufthavnen, og kan i stedet møde op på Københavns Hovedbanegård - i god tid naturligvis. Jeg skal ikke bruge tid på at checke ind, for dernæst sidde klemt i en flyver i 2 timer osv. Jeg foretrækker pladsen omkring mig, jernbanemiljøet, lugten af diesel og at bruge tiden på transporten.

Toget sætter i gang, og næste stop er Kolding, derefter følger toget skinnerne til Padborg, og efter et kort ophold med lokomotivskift kører toget over grænsen i nattens mørke. Bo og jeg går ikke i seng før vi forlader Hamburg, og sover fint til omkring kl 6, hvor jeg vågner og ser lysene passerer forbi uden for. Det er tid til at stå op, gå i bad og spise morgenmaden, der bliver serveret af togpersonalet. Det er stadig mørkt, men jeg kan se at vi nærmer of Frankfurt. Lidt i otte, snegler vi os ind i Mannheim, og Karlsruhe er næste stop.

Torsdag morgen - efter 14 timer i en sovevogn - bliver vi mødt på perronen af Herbert Born, leder af Schauburg biografen, hvor det hele foregår. Vi kører til biografen for at planlægge de sidste ting, og derefter checker vi ind på hotellet, der skal være vores base hele weekenden. Vi får travlt, dels med at se film, men også at dokumentere festivalen på in70mm.com. Dette år bor vi på hotel Renaissance, som ligger midt imellem byens centrum og biografen. Biografen ligger et par kilometer fra hovedbanegården.
 

 

Ingen Festival uden Todd-AO

 
Schauburg's festivalfolder.

Her er 2013 programmet:

Fredag
20 September 2013
11:00: The Great Waltz, i Panavision 70
15:00: Goya, i DEFA 70
19:15: Khartoum, i Ultra Panavision 70

Lørdag 21 September 2013
10:30: Syv Brude til Syv Brødre, i 70mm
13:00: Du Bist Min, i DEFA 70
16:00: The Big Blue, i 70mm Dolby Stereo
20:00: Spartacus, i Super Technirama 70

Søndag 22 September 2013
10:00: DP70 Projektoren - et foredrag
10:45: Orpheus in der Unterwelt, I DEFA 70
13:00: Trailers & kortfilm
16:00: Chitty Chitty Bang Bang, i Super Panavision 70
20:30: Nærkontakt af Tredie Grad, i Panavision 70

Jeg glæder mig også meget til at se filmene denne gang. Jeg har set de fleste i forvejen, men der er et par stykker som jeg ikke har set endnu. "The Big Blue" for fuld udblæsning i 6-kanal Dolby Stereo er en af dem, men sandelig også "Du Bist Min" fotograferet i DEFA 70 i det gamle Østtyskland. Dette er vist den eneste eksisterence 70mm kopi - så det bliver en unik oplevelse. Ellers er der sjældenheder som "The Great Waltz" og "Syv Brude til Syv Brødre" som nok skal glæde dette publikum. Højdepunkterne i år er et gensyn med "Close Encounters of the Third Kind” og Stanley Kubrick’s ”Spartacus” fotograferet i Technirama.

Søndag formiddag giver jeg selv et foredrag om min interesse for DP70 kinomaskinen, og så er der er et lille program med 70mm kortfilm. Det er altid populært at vise 70mm kortfilm, fordi det er sjældent, at de vises offentligt. Alt i alt, en perlerække af kendte og successfulde film fra en svunden tid, hvor biograferne var meget store - 1000 pladser mindst, kun 1 "sal" som det hedder, et stort buet lærred, og garderobe til overtøjet. Populære attraktioner for 50 år siden i 1960erne hvor filmene ofte kørte i månedsvis med en enkelt forestilling om dagen.
 
 

Schauburg Biografen - en populær biograf

 
Hr. Haas maler det store udendørsskilt til facaden.

Schauburg biografen i Karlsruhe er et klassiske sidegadeteater i Marienstrasse, der åbnede i 1906. På facaden er der altid et malet billboard af kommende premierer. Det bliver ikke skiftet hver uge, men bliver malet ved særlige lejligheder. 70mm festival er en særlig lejlighed. Det er den pensionerede billboardmaler Mr. Hass, der oprindeligt malede billboards for alle Karlsruhe’s biografer I 60erne, 70erne og 80erne. I dag er alle de andre biografer lukket, men Schauburg holder fast i traditionen, fordi der er plads til det på facaden, og publikum sætter pris på Mr. Hass’s arbejde.

Når gæsterne går ind i biografen igennem de store glasdøre møder de først billetkontoret, og derefter en bar hvor man kan købe let mad og drikkevarer. Under 70mm festivalen er der ofte udstillet en DP70 kinomaskine i foyeren, som gæsterne kan beundre, studere og tilbede. Det er tre biografer under samme tag, og flere er på vej. Den store biograf kaldes for "Schauburg", og de to mindre biografer, hvor den ene er indrettet på den forhenværende balkon, hedder ”Cinema”, og den tredje, sidste og mindste hedder ”Bambi”, og er placeret i stueetagen. Adgangen til ”Cinema” ligger på 1. sal. Gæsterne kommer til første sal ad den flotte trappe, der ligger midt i foyeren, ved siden af baren.

I 1968 blev biografen moderniseret og ombygget. Lærredet blev gjort større, og operatørrummet blev flyttet ned i stueetagen, for at gøre plads til Cinerama. Cinerama havde lejet Schauburg i en periode for at præsentere "Rumrejsen år 2OO1" i 70mm. I dag står Schauburg flottere og mere imponerende end nogensinde. Det store buede lærred på ca 18 meter går fra væg til væg, og fylder således hele synsfeltet uanset hvor du sidder i biografen. For et par år siden blev de gamle sæder udskiftet med 350 nye røde postrede sæder fra det tyske firma GRAMMER. Gulvet er let skrånende og det sikrer et godt udsyn til lærredet. Hele interiøret er draperet i "Cinerama Red" rødt stof fra gulv til loft. Loftet er malet sort, og udstyret med spotlights. På hver side imellem udgangsdørene hænger der fine lysekroner.

Operatørrummet er udstyret med maskiner fra Philips; en DP75, og en DP70, samt et Kinoton ST270 tallerkensystem (non-rewind) til 70mm og 35mm. Der er naturligvis en Dolby CP200 processor med alt dertil hørende udstyr til at køre de gamle film. Ved siden af de to historisk korrekte Philips maskiner, står der to moderne digitale maskiner. En Kinoton DCP 30 L (2k) og en Christie 4230 (4k). Schauburg bruger Dolby’s 3D system, der er afstemt til almindelige mathvide lærreder.
 
 

En oplevelse i Schauburg Biografen

 
Til Todd-AO festivalen hører filmfolk. Her er det filmfotografen Hr. Gerhard Fromm, der nyder den lokale Hoepfner Brau. Gerhard fotograferede flere MCS 70 film.

Før filmen starter høres ”Gong-Gongen”. Det er signalet til publikum om, at filmen er lige ved at starte. Glæd dig!

I ”gamle dage” var det også almindeligt i danske biografer med en gong-gong, men i takt med tidens tendens med at rationalisere alt det væk, der gør biografoplevelsen unik, er de for længst smidt på lossepladsen. Men ikke i Schauburg. Gong Gongen lyder før det røde fortæppe går til side og hovedfilmen går i gang. Det er god biografstemning med respekt for publikum. Bag lærredet står der 5 tårne med Hollandske Alcon højttalere. Hele lærredet kan i øvrigt trækkes til siden som et gardin, så der kan blive plads til live musik på scenen, der ligger bagved. Det er meget populært, bl.a. nytårsaften, hvor Schauburg altid inviterer til koncert og fest.

En anden glemt kunstart som Schauburg praktiserer i fin stil, er udhængsskabe med plakater og billeder for de kommende attraktioner og film der vises lige nu. I Tyskland distribueres stadig plakater og billeder - plakater i A0 og standard A1 formaterne. Det ser rigtigt fint ud, og man kan se hvad der bliver vist i biografen. Op til 70mm festival fremstiller Schauburg også festivalplakat og en 4-foldet flyer, med billet- og filminformation. Flyer kan hentes i biografen eller downloades.
 
 

70mm Festival

 
Hr. Honecker passer på Festival kopierne.

Hele 70mm festivalen foregår over en lang weekend, hvor vi starter Fredag formiddag ved 10-11 tiden med den første film på programmet. De første gæster er allerede ankommet om torsdagen, og mange flere kommer kørende fra nær og fjern i løbet af fredagen. 70mm film tiltrækker gæster fra Østrig, Schweiz, Frankrig, Holland, Tjekkiet, Danmark, Sverige, USA og England. Gæsterne køber et weekend-pass til omkring 100 Euro, der giver adgang til alle forestillinger, fuld morgenmad lørdag og søndag, samt mellemmåltider og aftensmad alle 3 dage. Man kan også købebilletter til enkelte forestillinger, eller til en hel dag. Der er rabatter for pensionister og studerende.

70mm festivalen starter med the og morgenkaffe fredag formiddag ved 10 tiden hvorefter vi sætter os til rette og venter på at billederne toner frem på det store lærred. Det fortsætter næsten helt til midnat. Afhængigt af hvor lange filmene er, er der 3 eller 4 film på fredagsprogrammet. Fredag afsluttes efter sidste film med ”Hoepfner Get together”, hvor det lokale bryggeri Hoefner, der er sponsor på 70mm festivalen, byder på pilsner og weiss beer. Ved midnatstid ligger man igen i sin seng.

Lørdag og søndag fortsætter efter samme mønster med fuld morgenmadsbuffet i foyeren til alle gæsterne før første film. Buffet starter på slaget 9, og varer indtil kl 10, inden den første film går igang. Når 70mm entusiasterne er gået igeng med den første film, serveres 2. runde af morgenmaden til de lokale gæster, der skal se formiddagsfilm i "Cinema" og "Bambi". 
 
 
Den danske delegation i højt humør på den sidste aften

Når klokken er 10, starter den første film, og alle begiver sig ind i Schauburg’s luxuiøse omgivelser og finder deres pladser. Der er gæster, der ALTID sidder på første række, lige midt for. ”First row junkies” som vi kalder dem – og det er ikke uden grund – 70mm skal en gang imellem opleves fra 1. række. Sådan er det bare. Store SKARPE billeder. Søndag over middag sætter festivaltrætheden ind, man begynder ligesom at få behovet for kitchede falmede billeder dækket. Men, man er selvfølgelig ikke mere træt, end at tre film, et foredrag og et kortfilmsprogram indtages i løbet af dagen.

I pauserne midt på eftermiddagen er der kaffe og kage til gæsterne. Inden sidste film starter er der aftensmad med alt lige fra en lokal version af flæskesteg med "bratkartoflen", salat eller en pølseret med gemüse. Ja der bliver sørget godt for gæsterne. Måltiderne indtages – hvis det er godt vejr – på udendørs bænke i Schauburg's hyggelige gårdhave, ved siden af foyeren og plakaterne. Morgenmadsbuffeten er indrettet på første sal i den nyindrettede CINERAMA lounge, hvor alle 70mm entusiaster sidder og taler om magnetlyd, stereokanaler, samt alle gængse emner, der falder ind under 70mm.

Før alle film, giver den lokale filmanmelder Wolfram Hannemann en fyldig introduktion til alle filmene. Fyldt med spændende annekdoter, fakta og passende detaljer, er det en god start på filmen. Introduktionen foregår på tysk og engelsk. Når introerne er læst op lægger jeg dem på min hjemmeside så de gemmes for eftertiden, og alle kan læse dem.
 
 

Operatørerne

 
Filmoperatøren Markus Vetter på arbejde med at spole film op

At præsentere film i 70mm gøres ikke uden Filmoperatøren. Ekspertise, håndelag, akkuratesse og fornemmelse for detaljer. De store filmspoler med de skrøbelige film håndteres behændigt af Schauburg's Markus Vetter og Vincent Koch.

I de seneste par år, er filmoperatøren blevet overflødiggjort af den digitale revolution i biograferne. Det hele kører idag automatisk. I Schauburg biografen er der naturligvis stadig filmoperatører til at vise 70mm film på den rette måde, så publikumoplevelsen bliver uforglemmelig. Operatørerne viser alle der har interesse rundt i operatørrummet weekenden igennem. De er smilende, imødekommende og viser med glødende interesse maskiner og film frem for alle, der har lyst til at se udstyret.

...og nu, "gong gong", start maskinen, køre fortæppet ud, lyset dæmpes, stille skarpt, check lyden......så kører showet.......atter en fantastisk weekend i Schauburg biografen!

Vi checkede ind torsdag formiddag, og vi checker ud igen mandag morgen mæt af filmoplevelser. Fire dage med mange gamle film, tysk weiss beer og gensynet med 70mm vennerne er hermed slut. Så er der ellers 12 timer i tog på vej hjem til Danmark. En meget smuk togtur igennem et skiftende landskaber, og til sidst et enkelt frokost- og togskift i Hamburg. Det er rart lige at strække benene lidt, inden de sidste 5 timer til København.

Mere information om den 10. Todd-AO festival på in70mm.com + 10. Todd-AO Festival i Schauburg
 
 

11. Todd-AO Festival 2015

 
I 2015 foregår den 11. Todd-AO Festival i dagene 9,. - 11. oktober og her er hele programmet:

Friday 9. October 2015
11:00 "Signale - Ein Weltraumabenteuer" in DEFA 70 with 6-track magnetic stereo
13:00 "Vertigo" in VistaVision, presented in 70mm with 6-track Datasat stereo
16:00 "Tschaikowski" in Sovscope 70 with 6-track magnetic stereo
20:30 "Inherent Vice" in widescreen, presented in 70mm with 6-track Datasat stereo

Saturday 10. October 2015
10:00 "Camelot - Am Hofe König Arthurs" in Panavision, presented in 70mm with 6-track magnetic stereo
14:30 "The Great Race" in Panavision, presented in 70mm with 6-track magnetic stereo
19:30 "Interstellar" in Panavision, presented in 70mm with 6-track Datasat stereo

Sunday 11. October 2015
10:00 "In den Schuhen des Fischers" in Panavision, presented in 70mm with 6-track magnetic stereo
13:00 "Let's Spend the Night Together" in widescreen, presented in 70mm with 6-track magnetic stereo
15:30 "Battle of the Bulge" in Ultra Panavision 70 with 6-track magnetic stereo
20:00 "Alien3" in Panavision, presented in 70mm with 6-track Dolby stereo

11. Todd-AO 70mm-Festival 2015
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:36:35