biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Quentin Tarantinos film THE HATEFUL EIGHT får dansk premiere i verdens bredeste filmformat 70mm

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Pressemeddelelse fra Scanbox Film Dato: 01.01.2016
Det nye år byder på en helt særlig filmoplevelse for det danske biografpublikum. Den såkaldte ’Roadshow-version’ af Quentin Tarantinos nye film ’The Hateful Eight’ kommer til Danmark, hvilket betyder at filmen bliver vist i 70mm, der er verdens bredeste filmformat.

Danske Tarantino-fans og filmelskere får mulighed for at se ’The Hateful Eight’ i 70mm i Nordisk Film Biografer Imperial i København allerede fra den 4. januar. 70mm-versionen er ca. 6 minutter længere end den digitale version, der får premiere i hele landet den 7. januar. Kun få biografer på verdensplan har mulighed for at vise 70mm film, og i Imperial har de danske biografgæster således en helt unik mulighed for at nyde de enestående billeder og se ’The Hateful Eight’ i den optimale version, som Tarantino ønsker det.

Quentin Tarantino, der er kendt som passioneret fan af cellouidfilm, ønsker at hylde filmmediet og genoplive biografoplevelsen som en helt særlig begivenhed. Roadshow-visningerne startede sent i 1950’ernes USA og voksede sig store i 1960’erne. Her fik biografpublikummet mulighed for deltage i en helt speciel filmbegivenhed med trykt program, ouverture og intermission (pause) og ikke mindst med en udvidet version med ca. 10 minutters ekstra film.

’The Hateful Eight’ er optaget i Ultra Panavision 70 - det bredeste filmformat, der findes, og er film nummer 11 i filmhistorien, der er filmet i dette format. Mest berømt er William Wylers filmklassiker ’Ben Hur’ fra 1959. Selve optagelserne er filmet på 65mm celluloidfilm og projiceres på lærredet i 70mm via specialfremstillede objektiver, hvilket gør billedet dobbelt så stort som normalt. ’The Hateful Eight’ er første film siden 1966, der er filmet i Ultra Panavision 70, og det er den legendariske filmfotograf Robert Richardson, der står bag kameraet. Richardson har været fotograf på mange af Hollywoods allerstørste film og har tidligere samarbejdet med Tarantino på ’Kill Bill vol. 1+2’, ’Inglorious Basterds’ og ’Django Unchained’.

’The Hateful Eight’ bliver kaldt en ’hævnwestern’ og handler om en gruppe dusørjægere, der søger ly under en voldsom snestorm, men alle bliver hvirvlet ind i et fordækt spil om bedrag og forræderi. På rollelisten ses blandt andre Samuel L. Jackson, Kurt Russel, Tim Roth, Jennifer Jason Leigh, Bruce Dern og Michael Madsen. Den verdensberømte filmkomponist Ennio Morricone, der især er kendt for at lave musik til ’spaghetti-westerns’ har komponeret filmens soundtrack.
 
Læs mere her:

"The Hateful Eight" i Ultra Panavision 70

Ultra Panavision 70

Dansk premierer i 70mm: 1958 - 2016

Internet link:

nfbio.dk
scanbox.com

thehatefuleight.com
twcpublicity.com
Facebook
pagesix.com
youtube.com

Nyt:
12.10.15: variety.com
12.11.15: nytimes.com
17.11.15:
bostonglobe.com
25.11.15: H8 Featurette
30.11.15: nypost.com
01.12.15: showbiz411.com
02.12.15: indiewire.com
03.12.15: indiewire.com
03.12.15: reelnewsdaily.com
03.12.15: thirdmanstore.com
03.12.15: telegraph.co.uk
03.12.15: latimes.com
04.12.15: deadline.com
04.12.15: washingtonpost.com
05.12.15: davidbordwell.net
08.12.15: variety.com #1
08.12.15: variety.com #2
08.12.15: theverge.com
09.12.15: gq.com
10.12.15: joblo.com
11.12.15: deadline.com
11.12.15: deadline.com
15.12.15: screencrush.com
15.12.15: reelnewsdaily.com
16.12.15: deadline.com
17.12.15: thr.com
21.12.15: indiewire.com

22.12.15: artsatl.com
__.12.15:

YouTube:
Tarantino Interview
Behind the scenes
Premiere intro
Howard Stern
Hateful8 at the Sun theatre
Tarantino and Andersson


Review:
variety.com
heguardian.com


Soundtrack:
vervemusicgroup.com

 
Dagbladsannonce fra USA. Klik på billedet for at se en stor version

I ’The Hateful Eight’, der foregår seks, otte eller 12 år efter Borgerkrigen, kæmper en diligence for at komme gennem det barske vinterlandskab i Wyoming. Dusørjægeren John Ruth (Kurt Russel) og hans fange Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) haster mod byen Red Rock, hvor Ruth, der på disse kanter er kendt som ’The Hangman’, vil sørge for, at Domergue får sin fortjente straf. På vejen møder de to fremmede - Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson), ekssoldat og nu berygtet dusørjæger og Chris Mannix (Walton Goggins), frafalden sydlænding, der hævder at være byens nye sherif. De mister orienteringen i snestormen og søger ly hos ’Minnies’, der ligger i et bjergpas og er en velkendt stoppost for diligencer. Ved ankomsten bydes de ikke velkommen af ejeren men mødes af fire ukendte ansigter - Bob (Demian Bichir), der passer Minnies forretning mens hun besøger sin mor, Red Rocks bøddel, Oswaldo Mobray (Tim Roth), cowboyen Joe Gage (Michael Madsen) og General Sanford Smithers (Bruce Dern). Mens stormen tiltager i styrke og lukker bjergpasset, indser vores otte rejsende, at de måske ikke alle når frem til Red Rock alligevel…


I 1990’erne var Quentin Tarantinos film et brud med den store generation af instruktører i 1970’erne og 80’erne som Martin Scorsese, Steven Spielberg, George Lucas og Francis Ford Coppola, der alle kom fra de amerikanske universiteters filmskoler og havde revolutioneret Hollywoods traditionelle studiesystem. Filmnørden Tarantino kom ikke fra en akademisk filmskole men fra en videobutik i Californien. Med ultraskarpe replikker, fragmenteret fortælleform, filmreferencer og originale voldsscener skabte Tarantino sin helt egen stil og med Pulp Fiction fra 1994 cementerede han sit unikke talent for at skabe film, der ikke bare var kommercielle og nåede ud til et bredt publikum men som også skrev sig ind i filmhistorien som kultfilm.

Quentin Tarantinos otte spillefilm: Håndlangerne (1992), Pulp Fiction (1994), Jackie Brown (1997), Kill Bill: vol. 1+2 (2003/2004), Death Proof (2007), Inglorious Basterds (2009), Django Unchained (2012) og The Hateful Eight (2015). Tarantino vandt i 1994 Den Gyldne Palme for Pulp Fiction og har vundet to Oscars for bedste originale manuskript for henholdsvis Pulp Fiction og Django Unchained.

Vi tør godt at sige, at Quentin Tarantino ønsker alle danske filmelskere et godt nytår i storslået bredformat.

’The Hateful Eight’ får premiere i hele landet i digital version den 7. januar 2016.

Billetter kan bestilles på nfbio.dk eller tlf. 70 13 12 11
 
 

Spilletid

 
Running time of the Road Show version:
• 3 hours, 7 minutes (187 mins) 70mm version with 3 min 48 sec overture, including 12 min intermission
• 2 hours 55 minutes (175 mins) normal DCP Version without intermission

10 reels of 7OMM film

Wide release run time
• 2 hours 47 minutes (167 mins)
 
 

Om produktionen

 
‘The Hateful Eight’ blev præsenteret på en noget usædvanlig måde 19. april, 2014 i forbindelse med en gennemlæsning til fordel for non-profit organisationen Film Independent, der støtter selvstændige filmskabere. Den tidligere biograf, Los Angeles’ Ace Hotel Theatre, var fyldt til det sidste af de 1600 sæder, de heldige Quentin Tarantino fans mødte forventningsfulde op til en enestående live oplæsning af den karismatiske filmskabers seneste værk.

Tarantino opførte selv sit manuskripts action og forklarende regibemærkninger ved siden af det prisvindende ensemble af sine stjerner, Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Walton Goggins, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern, James Parks, Dana Gourrier og Zoe Bell.

Oplæsningen modtog stående klapsalver, så til trods for, at Tarantino kun havde tænkt arrangementet som et enkeltstående element, inspirerede den overvældende respons ham til andre måder at markere filmen på: Publikum gav os stående ovationer efter læsningen, hvilket var fantastisk,” supplerer Samuel L. Jackson, ”så vi så alle sammen på hinanden og sagde ’hvordan kan vi overgå det her’?” - Otte måneder senere startede optagelserne til ’The Hateful Eight’ i Telluride, Colorado.

Tarantino fandt hurtigt sammen med producerne Richard N. Gladstein (executive producer, ’Reservoir Dogs’, ’Pulp Fiction’ og ’Jackie Brown’), Stacey Sher (executive pro-ducer, ’Pulp Fiction’, producer på ’Django Unchained’), samt Shannon McIntosh (executive producer, ’Django Unchained’ og ’Death Proof’).

Gladstein var allerede fra starten fascineret af den universelle historie og karakterernes indbyrdes loyaliteter: ”Det helt centrale i alle Quentins film er den intense menneskelige interaktion, stærkt accelererende drama og allerede fra starten, kaster historien karaktererne sammen og tester både deres indbyrdes loyaliteter og individuelle principper,” siger han.

“’The Hateful Eight’ er et ekstraordinært nærbillede af den menneskelige psyke; hvordan vi opfatter os selv, hvordan vi udnytter vores livsrejse, hvad ekstreme forhold gør ved vores dømmekraft og hvordan skiftende loyalitet og forræderi kan skifte endnu hurtigere end vejret,” forklarer Sher om filmens centrale grundtanke. ”- Og alt det er samlet i den vildeste vinter western, der er både autentisk og analyserende i relation til den menneskelige natur.”
 
 
Så for at skabe et visuelt univers, der til fulde kan leve op til det storslåede drama, valgte Tarantino at filme historien i det fantastiske, men længe glemte storfilmformat, Ultra Panavision 70. Ultra Panavision 70, der senest blev brugt i 1966 på ’Khartoum’, kræver anamorfiske bredobjektiver (i modsætning til de mere traditionelle asfæriske) for at skabe det åndeløst brede format, 2.76:1. Formatet nåede kun at blive brugt på en håndfuld film i tresserne, som ’Mytteriet på Bounty’ (1962), ’Hopla, vi Lever!’ (1963), ’The Greatest Story Ever Told (1965) og "Panserslaget ved Ardennerne" (1965): “Fastholdelsen af det trøstesløse western landskab med hvirvlende snemasser og skæbner i frit fald tilføjes ekstra dimension og intensitet ved at filme i 70 mm,” siger Tarantino. ”Jeg synes intimiteten forstærkes og vi kommer tættere på karaktererne. Så jeg mener bestemt, at formatet er et aktiv og ikke blot i de store landskabsbilleder.”

Og McIntosh er enig i, at den intense widescreen oplevelse forstærker oplevelsen da De Otte mødes i Minnie’s Haberdashery: ”Der sker så meget i billedet med de otte karakterer og vi ser det hele så stort, at vi får øje på noget nyt, hver gang vi ser en optagelse; en nuance af de enkelte karakterer; Haderne, som vi kalder dem, og det er bare så stort i alle ordets betydninger.”

“Der er otte karakterer, så det er ikke svært at fylde billedet ud,” siger filmfotografen Robert Richardson, “- og man kan hele tiden se, hvor alle befinder sig i rummet, fra væg til væg så det intensiverer hver eneste lille bevægelse og nuance for publikum.”

Men den uvante bredde af billedet er kun en del af den helhedsoplevelse, der gør Ultra Panavision 70 til så fabelagtigt et format. Celluloid film opfanger dybde, farve og lys med en intensitet, hvor digitale billeder slet ikke kan følge med: ”Nu til dags - i vores digitaliserede verden - siger folk tit, at de digitale billeder er så skarpe,” siger McIntosh. “Men dette format er knivskarpt på en langt mere overbevisende måde, så det er vanskeligt at forestille sig, at nogen vil gå tilbage til digital formater efter dette. Det er simpelt hen spektakulært i ordets egentlige forstand!”

Men hvor fantastisk optagelserne i Ultra Panavision 70 end var for holdet på begge sider af kameraet, har brugen af digital kameraerne næsten skubbet arbejdet på traditionel film ud i mørket. Men i 2014 indgik Tarantino en aftale med flere studier og filmskaberne Christopher Nolan og J.J. Abrams om at støtte den traditionelle Kodak film, så selskabet kan fortsætte med at producere råfilm. Til gengæld var Kodaks støtte helt essentiel i forbindelse med tilblivelsen af ’The Hateful Eight’ i det spektakulære bredformat, som ingen troede, verden nogen sinde skulle opleve igen.

Det var bare lettere sagt end gjort at genopfinde det historiske format; men da først Tarantino og Richardson besluttede at skyde filmen i Ultra Panavision 70, mødtes Panavisions gamle teknikere, Bob Harvey, Jim Raudebush og Dan Sasaki og restaurerede det kameraudstyr, der indtil nu havde været en del af filmhistorien. På lagrene fandt Panavision 15 gamle kameraobjektiver, herunder nogle af dem, der i sin tid var blevet brugt til stridsvognsscenen i ‘Ben Hur’, og rekonstruerede dem, så de kunne bruges med nutidige kameraer.

Tanken om at bruge det ultimative bredformat opstod, da Richardson fik adgang til Panavisions arkiver, hvor han tilfældigt stødte på et arkiv med Ultra Panavision objektiver. Han spurgte derefter Panavisions Dan Sasaki om det ville være muligt at opdatere og ombygge objektiverne, så de kunne bruges med moderne kameraer?

Da de vidste, at objektiverne ville blive udsat for ekstreme forhold, udførte Sasaki, Richardson og hans assistent, Gregor Tavenner, en række tests for at sikre, at objektiverne både kunne tåle de iskolde udendørsoptagelser og indendørs fugt: ”Men det viste sig utroligt nok, at uanset, hvad vi udsatte dem for, fungerede objektiverne stort set perfekt. Så det var lidt som at trække proppen af en gammel årgangsvin og så smage det ultimative,” smiler Tavenner.

De antikke objektiver overgik med andre ord forventningerne og mindede holdet om den storhed, som systemet i sin tid bibragte tressernes episke widescreen mesterværker: ”Det er fantastisk at arbejde med et format, der rent faktisk yder udendørsbilleder retfærdighed, for her har vi endelige et kamerasystem, der kan optage alle detaljer i al deres storhed og utrolige klarhed, som nogen af os endnu husker fra barndommens biografoplevelser,” siger Tavenner .

Panavision hjalp produktionen yderligere ved at bygge 2000-fod magasiner til filmen, hvilket muliggjorde lange panoreringer i et skud inden filmen slap op: ”Jeg fik dermed muligheden for at lave episke panoreringer fra landskab til skuespillere på flere minutters længde, uden at skulle tænke på begrænsningen af film i kameraet,” siger Tarantino. ”Så Panavision var 100 % med på at støtte det, vi forsøgte at skabe og det beviste for os, at vi var ikke bare var i gang med at lave endnu en film, men at sætte en helt ny standard for det, der er muligt,” forklarer Tarantino videre.

Og helt i tråd med Tarantinos kærlighed til film og fortidens biografmuligheder for distribution, får ‘The Hateful Eight’ 25. december 2015 eksklusiv amerikansk (for) premiere i den lille håndfuld biografer, der stadig har 70mm projektorer. 100 af de gamle amerikanske filmpaladser vækkes til live i to ugers promotion run med den første og største 70 mm premiere i mange år: “Det store ved de PR roadshow premierer, man lavede i gamle dage, var, at de gjorde premieren helt unik; det var ikke bare en film i den lokale biograf. Det kunne være en episk musical eller historisk storfilm. Og de store 70 mm visninger kom altid et par uger inden den egentlige premiere. Så både lyd, billedformat og alt var lige nummeret større og federe, inden den normale version af filmen ramte resten af landets tusindvis af mindre biografer. Så nu genopliver vi ikke alene formatet, men også måden at premiereføre de allerstørste film på,” slutter Tarantino, der således endnu en gang har genfundet et ellers glemt kapitel af filmhistorien, og har genoplivet det i al sin storhed!
 
 
   

Premierebiografer

 
Storkøbenhavn

Nordisk Film Biografer Imperial (70mm)

Albertslund Biograferne
Atlas Biograferne Rødovre
Baltoppen Bio 1-2 Ballerup
Bibliografen Bagsværd (Gladsaxe Bio)
Big Bio Herlev
CinemaxX København
Empire Bio
Gentofte Kino
Grand Teatret København
Nordisk Film Biografer Dagmar
Nordisk Film Biografer Falkoner
Nordisk Film Biografer Field's
Nordisk Film Biografer Lyngby
Nordisk Film Biografer Palads
Nordisk Film Biografer Taastrup
Park Bio København
Reprise Teatret Holte
Værløse Bio.

Sjælland og øerne
Bio 1 & 2 Korsør
Biograf-Cafeen Vordingborg
Birkerød Bio
Cinema Center Helsingør
Den Blå Engel Kalundborg
Haslev Bio.
Havnar Bio Torshavn
Humle Bio Humlebæk
Katuaq Bio Nuuk
Kino Ro’s Torv Roskilde
Kulturbiografen Frysehuset Holbæk
Køge Bio
Lalandia Bio Rødby
Nordisk Film Biografer Hillerød
Nordisk Film Biografer Nykøbing Falster
Nordisk Film Biografer Næstved
Næstved Bio
Panorama Slagelse
Park Bio Frederikssund
Rønne Bio
Fyn
Cafe Biografen Odense
CinemaxX Odense
Nordisk Film Biografer Odense
Panorama Middelfart
Scala 1-2-3-4 Svendborg

Jylland
Apollon Struer
Biffen Aalborg
Bio Mors Nykøbing Mors
Biografen Hadsten
Cinema 3 Skive
CinemaxX Aarhus
Film Teatret Hobro
Fotorama Viborg
Hadsund Kulturcenter Bio 1+2
Hjørring Biocenter
Ikastbio
Kino 1 & 2 Grena
Kino 1-2-3 Thisted
Kinorama Sønderborg
Kinorama Aabenraa
Kinorevuen Skørping.
Klovborg Kino
Kom-Bi Hornslet
Kosmorama 1+2 Haderslev
Lido Biograferne Vejle
Malling Bio
Megascope Horsens
Nordisk Film Biografer Esbjerg
Nordisk Film Biografer Herning
Nordisk Film Biografer Kolding
Nordisk Film Biografer Randers
Nordisk Film Biografer Trøjborg
Nordisk Film Biografer Aalborg
Nordisk Film Biografer Aarhus
Palads Teatret Frederikshavn
Panorama Fredericia
Rødding Bio
Scala Holstebro
Silkeborg Bio
Øst for Paradis Aarhus
 
 
   
   
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:37:32