biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Jeg begynder at forstå, at Christopher Nolan kalder IMAX for Virtual Reality uden brug af briller

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Mikkel Graugaard Hansen. Foto: Thomas Hauerslev Dato: 14.09.2017
BFI IMAX i London. Bemærk de to sæt højttalere bag lærredet. Et sæt for konventionel  film lyd. Og et sæt for IMAX filmlyd.

Da jeg i starten af 2017 læste, at Christopher Nolan havde optaget, og ville præsentere hans nyeste film i IMAX 15/70mm formatet, var jeg ikke i tvivl om hvor min sommerferie skulle gå hen: London!

Jeg har før været i BFI IMAX i London, som er den IMAX biograf i Europa med det største lærred (520 m2) og med flest fremvisningsmuligheder (digital film 4K, digital IMAX, 15/70mm IMAX, alm 70mm, 35mm og endda 16mm). Det var i 2012 og dengang så jeg "The Dark Knight Rises", der har ca 50 minutter film optaget i IMAX formatet. Men i år var der mulighed for at se en film hvor størstedelen af filmen var filmet IMAX formatet. Jeg skulle nu bare finde en måde, hvorpå jeg kunne få min 12 årige datter overtalt til at tage med og se en krigsfilm. Da jeg opdagede, at det tidligere medlem fra boybandet One Direction, Harry Styles, havde en rolle i filmen, så var det ikke særlig svært.

Jeg er klar over, at der nu vil sidde folk derude og sige ”Jamen vi har da IMAX i Danmark” og ”Jeg så
"Dunkirk" i IMAX i Danmark. Hvorfor tage til London”. Hertil er svaret nemt. IMAX i Danmark er digitalt, og bliver fremvist på et stort lærred i størrelsesforholdet 1,90:1 ved hjælp af digitale projektorer. IMAX i London, kan opleves i det format, der hedder 15/70mm, 70mm film. Der kører filmen horisontalt igennem projektoren, og hvert billede er 15 perforeringer ”langt” og dermed opnår man et meget større billede i størrelsesforholdet 1,43:1. Ikke nok med, at billedet fylder dit vandrette synsfelt, så fylder det også hele dit lodrette synsfelt, og dermed bliver man virkelig suget ind i filmen.

Det første man lægger mærke til når filmen starter i IMAX, og man ser den øde gade i byen Dunkerque, er hvor enormt billedet er. Ens synsfelt er praktisk talt totalt fyldt, og man føler, at man på ingen måde kan få et totalt overblik over filmens billede. Denne tanke forsvinder dog hurtigt, når filmens hovedperson træder ind på lærredet, og man opdager, at det man skal holde øje med er præcist i ens synsfelt. Alt andet er ekstra og er med til at ”suge” dig ind i filmen, ved at får dig til at tro du virkelig er til stede.

Jeg begynder at forstå, at Christopher Nolan kalder IMAX for Virtual Reality uden brug af briller.
 
Læs mere her:

"Dunkirk" i 70mm - En Helt Unik Oplevelse

"Dunkirk" Presse

Tycho Brahe Planetarium og Omnimaxteater

Historien om 70mm Film i Danmark

Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?

Bio Trio, Høje Taastrup

Internet link:

IMAX film i maskinen.

Billedet stod skarpt, men det trænede øje ville opdage, at der var en svag flimren i billedet. For biografentusiasten, der er opvokset med 35mm film i biograferne, er dette en fornøjelse at se på. NU er man virkelig i biografen. For dem, der er vant til digital biografvisning, vil dette muligvis være forstyrrende. IMAX biografmanageren forklarede mig bagefter, at dette var første gang, de havde fået mange ”klager” over et flimrende billede. De havde fået 20 klager alene på de første 4 dage. Men det viser bare hvad folk er blevet vant til med 4K digital biograf og lignende. Størstedelen af filmen er som sagt filmet i IMAX, og de sekvenser der er filmet i almindeligt 70mm, dukker op igennem filmen, hvor lærredet i top og bund bliver sort. Der er meget få af disse sekvenser, og lægger man ikke mærke til at billedet bliver mindre, så lægger man bestemt mærke til at billedet bliver mindre detaljeret, og at filmens billede får et lettere kornet look. Ikke noget, der fjerner opmærksomheden fra filmen, med mindre man er super teknisk nørd som jeg.

Nolan er ikke en instruktør der benytter 7.1 eller Dolby Atmos lyd, da billedet for ham er ligeså vigtigt som lyden, og derfor mixer han altid sine film i 5.1 [3 frontkanaler, stereo effekt og en subwooferkanal]. I IMAX udgaven har han dog fået lov at lege ekstra meget med lyden, idet IMAX lydsystemet har mulighed for at gengive højere og mere præcise lyde end almindelige biografer. Dette skyldes simpelthen den type højttalere man har valgt at benytte i IMAX biografer. Man kan elske eller hade det, men sammenligner jeg lyden på 70mm udgaven i Imperial med lyden i IMAX i London, så vinder IMAX klart. Og her er det ikke bare højere lyd , men simpelt hen mere detaljeret.

Alt i alt, var oplevelsen i IMAX en af de største jeg har haft inden for film i mange år, og jeg er kun 41. Selv min datter var helt blæst bagover. Et par uger senere, hjemme Danmark igen, måtte jeg ind og opleve filmen igen. Denne gang i Imperial Bio i København i 70mm. Som nævnt før IMAX delen, så fremkommer billedet også en smule flimrende her, men det skyldes igen, at det er analog film, der bliver benyttet.

Jeg havde forventet filmen uden undertekster, da det er for dyrt at lave en enkelt 70mm kopi med danske tekster brændt ind i filmen. Men jeg tog fejl, for Imperial havde igen (ligesom de havde med "The Hatefull Eight") projiceret underteksterne direkte på filmen, med en separat digital projektor. Og da teksterne var gule, så kunne de ses under hele filmen, både i mørke og lyse scener.
 
 
70mm, lys og magi.

Det første, der slår mig da filmen starter er, at jeg føler jeg ser filmen igennem en brevsprække. Hele WOW øjeblikket fra IMAX-filmens start, er slet ikke til stede. Det skal dog også siges, at størrelsesforholdet i 70mm udgaven er 2.20:1, så der mangler en del i top og bund. Billedet er dog meget klart og farverne er meget mere naturlige end nogen digital fremvisning jeg har oplevet, og samtidig er billedet meget mere blødt end en digital fremvisning. Jeg ved, at det ikke giver mening at noget er klart og samtidig blødt, men det skal opleves før man forstår det. Jeg føler dog ikke på noget tidspunkt at filmen er kedelig i dette format, jeg føler bare, at der mangler noget. Undervejs i filmen får jeg mulighed for at lægge mærke til de skiftende detaljer i filmens kornethed, når der skiftes fra optagelserne i IMAX og dem i 65mm, disse kan man nemlig også se i 70mm udgaven, billedet størrelsen skifter bare ikke her.

Lyden i Imperial skuffede bestemt ikke, men der var flere sekvenser hvor man godt kunne mærke forskellen imellem IMAX fremvisningen og 70mm fremvisningen. Det var de små detaljer i lyden, der manglede. Ikke noget, der gør, at man ikke kan nyde filmen, og at man føler man mangler noget hvis man kun ser 70mm udgaven. Den ekstra dybe bas ved eksplosionerne og den meget høje diskant, der næsten forvrænger, når et fly flyver lige forbi i den ene side af lærredet, bidrager bare meget mere til oplevelsen.

Min konklusion efter at have oplevet denne film i to af de foretrukne måder Christopher Nolan ønsker hans publikum ser filmen i, må være, at jeg ærligt må indrømme, at IMAX udgaven absolut er den jeg foretrækker. Jeg føler jeg fik hele billedet, og at jeg virkelig var med på molen, på havet og i luften. Jeg er glad for, at en filmskaber som Nolan vælger at holde live i et biografformat, der ikke kan sammenlignes med nogen digital fremvisning noget sted i verden, om det er 70mm film der har en opløsning der i digital standard ville svare til 6K eller IMAX med en opløsning på 16K.

Så får du muligheden for at se denne, kommende eller ældre film i 70mm så spring ud i det. Du vil ikke fortryde det. Det er en helt anden oplevelse end digital fremvisning.

Er du i London en dag i fremtiden og de viser "Dunkirk", "Interstellar" eller "The Dark Knight Rises" i IMAX 15/70 så gå ikke glip af denne oplevelse. De afholder ofte uger, hvor de viser tidligere uudgivne film på det meget store lærred. Da de er en af de få biografer i verden der kan vise ægte IMAX film, så får de lov at beholde dem til fremtidige forestillinger.
 
 
  
  
Gå: tilbage - op
Opdateret torsdag, 14 september 2017 06:39:31