biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

• 2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Filmformater
Sensurround
Film- og Kinoteknik
Interview mm.
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Technirama
"Horizon Spanning Technirama"

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas HauerslevDato: 11.02.2020
Billede fra Technirama filmen "Custer of the West, der er forstørret til 70mm. Bemærk at man kan ikke optage i Super Technirama 70, som denne screen-credit antyder. Super Technirama 70, var udelukkende en varebetegnelse for præsentationen i biografen.

Technicolor i London, lancerede omkring 1956 et nyt alsidigt 35mm filmsystem der var designet til at reducere forvrængning, og gøre billederne skarpere, og reducere filmkorn. Desuden ville det nye system give filmproducerne mulighed for at præsentere deres nye film på ægte Roadshow manér med 35mm kopier i overstørrelse i udvalgte biografer. Technicolor kaldte deres system for Technirama og den første demonstrationsfilm
"The Curtain Rises On Technirama" så dagens lys i 1956.

Technicolor ombyggede nogle af deres ældre kameraer, og "lagde filmen ned". Istedet for den traditionelle vertikale filmvej i kameraet, kørte filmen nu sidelæns, eller horisontalt lige som VistaVision. Dermed kunne de fordoble negativarealet fra 4 perforationer pr. billede til 8 perforationer pr. billede. Grundtanken var at jo større negativareal, des bedre kopier kunne de fremstille til biograferne. En god ide, som også lå bag udviklingen af VistaVision og CinemaScope 55. Technirama kunne bruges til at fremstiller 35mm kopier i CinemaScopeformatet, eller i widescreen. Technirama negativer kunne også nedkopieres til 16mm, enten som anamorfotiske kopier eller widecreen kopier.
 
Læs mere her:

70mm Film i Danmark

Film produceret i Technirama og Præsenteret i Super Technirama 70

Internet link:
 
Det var grundlæggende samme system som Paramount's VistaVision system, der kørte horisontalt igenem kamera og kinomaskine. I grove træk var den eneste forskel en Delrama anamorfot, der pressede billedet sammen med en faktor på 50% (x1,5). I laboratoriet blev billedet yderligere presset sammen når filmen skulle nedkopieres til 35mm film til biograferne. Det var derfor muligt at vise en film optaget i Technirama, i enhver biograf, der kunne vise CinemaScope - oven i købet i Technicolor's farvekvalitet.

Technirama havde en fætter, der blev kaldt for "Super Technirama 70" - alting var "Super" i 1960erne. Ligesom Technirama's store negativ kunne nedkopieres til 16mm og 35mm, tilbød Technicolor også kunderne den mulighed at forstørre Technhiramanegativet til 70mm film, og lægge 6-kanal magnet lyd på. Det original 35mm Techniramanegativ havde allerede omtrent samme højde (25mm) som et 70mm billede (22mm), så 35mm Techniramanegativet skulle kun forstørres i bredden med en faktor på 50%. Den første Super Technirama 70 film i denne process var "Sleeping Beauty" i 1959. Technirama forsvandt i slutningen af 1960erne. Walt Disney Pictures anvendte Technirama en sidste gang i 1985, til "The Black Cauldron".

70mm processen "Super Technirama 70" var de-luxe biografversionen af Technicolor's 35mm Technirama optageprocess. Technirama's 70mm kopier var fantastisk skarpe at se på. Filmformatet var det samme som Todd-AO, og publikum har sikkert ikke opdaget nogen forskel. Lydsystemet var også det samme - 5 kanaler bag lærredet og en effektkanal i biografen.

• PDF: Technirama
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 24 marts 2020 16:05:24