biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

• 2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Filmformater
Sensurround
Film- og Kinoteknik
Interview mm.
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Hvad er Todd-AO?
Frit efter "Oklahoma!"'s Program

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev Dato: 12.03.2010

Det perfekte Filmsystem

 
Cinerama var det første filmsystem der gav publikum en fornemmelse af at deltage i handlingen.

Cinerama havde verdenspremiere i september 1952, og med dette filmformat, også muligheden for at vise så livagtige billeder at publikum fik en fornemmelse af at deltage i handlingen på lærredet. En såkaldt First Person Experience.

Cinerama have en billedvinkel på 146 grader. På det tidspunkt var det kun muligt at fotografere dette brede billedfelt, fordi man brugte 3 sammenbyggede kameraer.

Systemet var ganske imponerende og lagde grunden til markedsføringen af CinemaScope og senere Panavision ganske få år efter. Imidlertid var billedet på lærredet "sat sammen" af 3 delbilleder fordi de 3 kamera film også skulle vises af 3 filmmaskiner. "Syningerne" var næsten altid synlige, selv om fotograferne gjorde meget for at skjule dem bag telefonmaster, dørkarme og lignende lodrette strukturer.

Michael Todd, solgte alle sine aktier i Cinerama systemet og investerede pengene i Magna. Gennem, Magna bad han American Optical Company, Southbridge, CT, USA om at udvikle et system, der ikke havde disse karakteristiske sammenføjninger i billedet. Todd-AO systemet kom tæt på Cinerama med en billedvinkel på 128 grader.
 
Læs mere her:

3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater

Historien om 70mm Film i Danmark

Internet link:

 

Dr. Brian O'Brien ved siden af en prototype af Todd-AO projektoren; DP70.

Nu er der et helt nyt filmsystem til fotografering og fremvisning til rådighed!

Todd-AO er det perfekte filmsystem der sikrer dig - tilskueren - en fornemmelse af at deltage i handlingen, og en følelse af at være med i hver scene.

Todd-AO er et praktisk og videnskabeligt system udviklet af American Optical Company's ingeniører under ledelse af Dr. Brian O'Brien, inspireret af Michael Todd's ide om at genskabe "Cinerama ud af ét hul".

Målet var at udvikle "et filmsystem, der kunne fotografere filmens handling med en meget stor billedvinkel, med ét kamera, på én filmstrimmel og fremvist på én enkelt filmprojektor, på et meget stort lærred, med en kvalitet så god, at publikum oplever at være en del af handlingen, og ikke bare en passiv tilskuer.

Dr. O'Brien var det perfekte valg til lede dette udviklingsprogram. Under Anden Verdenskrig, udviklede han og hans team hjælpemidler til tropperne så de kunne kæmpe i mørke. For dette arbejde blev han tildelt "Præsidentens medalje for Særlig Indsats".

Efter krigen udviklede han særlige kameraer der kunne fotografere atombombeeksplotioner med op til 10.000.000 billeder pr. sekund.
 

Todd-AO Kort- og demonstrationsfilm
"The Miracle of Todd-AO"
"The March of Todd-AO"
"The Tale of Old Whiff"
"Man in the 5th Dimension"
"The Artist Who Did Not Want To Paint"
"CineSpace 70"
 

Todd-AO Film:
"Oklahoma!"
"Around the World in 80 Days"
"South Pacific"
"Porgy and Bess"
"Scent of Mystery"
"Can-Can"
"The Alamo"
"Cleopatra"
"The Sound of Music"
"Those Magnificent Men..."
"The Agony and the Ecstasy"
"Doctor Dolittle"
"STAR!"
"Hello, Dolly!"
"Krakatoa, East of Java"
"Airport"
"The Last Valley"
"Baraka"
 

Skabe en illusion

 
Todd-AO Corporation's illustration af Todd-AO

I første omgang; lærredet. For at skabe en illusion af deltagelse var det nødvendigt med et meget buet læred. Dr. O'Brien beskiver lærredet som et "stort, buet, observationsvindue til verdenen udenfor".

Dernæst følger filmen. Den gamle standard med 35mm film var ikke tilstrækkelig. Det lille billede kunne ikke oplyse alle dele af det store nye lærred. Billedet var ikke skarpt og klart fra alle dele af biografen. Et 65mm negativ var derfor nødvendigt.

Alle eksisterende objektiver blev afprøvet og afvist. Deres anvendelse i systemet betød reduceret billedkvalitet. Et helt nyt system af objektiver var nødvendigt.

Hr. Robert Hopkins fra Rochester's Universitet udviklede den grundlæggende kamera linse med den store billedvinkel. De 128° grader some dette objektiv fotograferer, "ser" lige så meget som De gør.

Men, for at gøre kameraet i stand til at "se" alt som De gør, var fremstillingen af en helt ny serie objektiver nødvendig. Billedvinklen varierer fra 128° "Bug Eye" objektivet til 64°, 48° og 37° objektiver.

Så snart objektiverne var færdigudviklet fulgte udviklingen af kameraet helt naturligt. Designet af en filmprojektor, der kunne gengive de perfekt fotograferede billeder på lærredet var en helt særlig udfordring

 
 

Perfekte billeder

 
Todd-AO 65mm kamera med 128° objektivet.

Den nye maskine skulle være i stand til at gengive en 70mm bred film, de ekstra 5mm rummede de 6 kanaler af high-fidelity lydspor, udviklet af Fred S. Heynes fra Todd-AO Corporation.

Todd-AO's universal projektor - bygget af Philips' Glødelampefabrik i Eiindhoven, Holland - er kun en anelse større end en 35mm filmprojektor. Og alligevel er den istand til at vise film i ethvert af de 8 filmformater der anvendes idag.

Todd-AO film, plus Todd-AO kameraet, plus Todd-AO's universal projektor, plus Todd-AO's 6-kanal's Hi-Fi lyd, og det store, krumme Todd-AO lærred er lig med en oplevelse i korrekt perspektiv, rigtig skildring og farvegengivelse.

Men det aller vigtigeste ved Todd-AO, er at publikums fornemmelse af at deltage i handlingen kommer fuldkomment til udtryk.

Projektionsvinklen var den sidste udfordring og et et nyt komplekst system af obtik blev udviklet for at løse dette problem. Enhver standard projektionsmetode forvrængede billedet så meget, at det var ubrugligt. Det endelige resultat med Dr. Brien's egne ord: Det er som at billedet vises fra en fantom projektor placeret imellem 3½ og 7 meter over hovederne på det publikum, der sidder på de forreste rækker af biografen.

Michael Todd solgte alle sine aktier i CINERAMA i marts 1953. Han dannede firmaet Magna. Umiddelbart efter premieren på "This is Cinerama" begyndte han at lede efter det største optik geni i USA. Resultatet af denne søgen var dr Brian O'Brian fra The Institue of Optics på Rochester's Universitet. O'Brians opgave var enkel nok. Konstruer et nyt filmsystem der som, Cinerama giver store meget skarpe billeder på et kæmpe buet lærred og "hvor de hele kommer ud af et hul" som LIFE magazine beskrev det. Det var Todds tanke at opnå den samme effekt som Cinerama men på en mere simpel måde og undgå de uheldige samlinger i det store Cinerama billede. 

Det viste sig, at O'Brian var blevet udnævnt til at Udviklingsafdelingen hos American Optical Company. Todd og direktionen besluttede at udvikle det første helt nye filmsystem i 30 år. O'Brian begyndte straks at tegne hovedlinierne i det nye system.

Han indså hurtigt at hvis lærredet skulle være så stort som Todd drømte om, måtte man gøre kamera negativet større. O'Brian besluttede at anvende en 65mm film med 5 perforationer istedet for normalt 4 på 35mm film. 65mm negativet var ca 4 gange større end 35mm negativet. Lydsporet skulle have 6 separate kanaler fordelt på 4 magnetiske striber. Lydsporet langs kanterne på filmen krævede plads, så biografkopierne blev gjort 5mm bredere så man endte med en 70mm bred film. Den fælles indsats mellem Michael Todd og American Optical company resulterede i navnet: Todd-AO.
 
 
Brian O'Brien, Jr. fandt de gamle Mitchell kameraer fra 30'erne frem og benyttede dem til prøveoptagelser i Todd-AO. Samtidigt byggede Mitchell Camera Corporation helt nye 65mm Todd-AO kameraer.

Objektiverne til det nye kamera blev benævnt ved deres billedvinkel - i forhold til normalt at benævne objektiverne ved deres brændevidde. Således havde det største objektiv en billedvinkel på 128 grader. Objektivet var fast monteret på 65mm kameraet. De øvrige 3 objektiver kunne udskiftes og havde en billedvinkel helt ned til 37 grader.

Billedfrekvensen blev øget fra de normale 24 til 30 billeder per sekund for at undgå flimmer på de store læreder. Todd-AO systemet skulle kun bruges til road-show præsentationer og den første film skulle være en filmversion af Rogers & Hammersteins musical "Oklahoma!".

Et af hovedproblemerne med CINERAMA var tabet af de mange pladser for at gøre plads til de 3 operatørrum. Et krav fra Michael Todd var at der ikke måtte ofres en enkelt plads ved installation af Todd-AO. Maskinerne skulle kunne installeres i eksisterende operatørrum. Det medførste ofte at maskinerne skulle installeres meget højt oppe i biograferne. Det gav den såkaldte "Keystone" effekt som var meget utilfredstillende på det meget buede Todd-AO lærred. American Optical Company opfandt til lejligeden en speciel printer der kunne fremstille "modrettede" filmkopier. Når sådan en kopi blev vist rettede billede sig ud på lærredet da man havde kompenseret for forvrængningen ved kopieringen.

1. Todd-AO prøveforestilling foregik 14. august 1953 i Regent Theatre i Buffalo USA

1. offentlige Todd-AO prøveforestilling foregik 22.06.1954
Læs mere her:

70mm Film i Danmark

Internet link:


Philips DP70

 
Hos Philips i Holland bestilte Michael Todd 50 maskiner i første omgang til det nye filmsystem. De byggede Todd-AO projektoreren der skulle blive kendt under navnet DP70 og Norelco i USA. Med små justeringer kunne den også køre 35mm film. Med denne projektor kunne man vise næsten alle filmsystemer.

Ved den 34. OSCAR cermoni 9. april 1962 modtog North American Philips en Oscar (Scientific or technical class II (Plaque)) for sin kinomaskine. Teksten lød:

"North American Philips co, Inc. for the design and engineering of the Norelco Universal 70/35mm motion picture projector".

 

 

Oklahoma!

 
Optagelserne startede i juli 1954 hos MGM og i Arizona. DP70 maskinerne var endnu ikke fabrikeret så "dailies" blev vist på gamle Ernemann 65mm maskiner fra 30'erne.

Der blev foretaget forsøg med en speciel "skip printer" der sprang hver 5. billede over så man kunne fremstille en 35mm kopi med 24 bps. Det blev dog betragtet som utilfredsstillende. "Oklahoma!" blev derfor også optaget i 35mm CinemaScope sideløbende med Todd-AO kameraet. Det betyder at der idag findes to versioner af filmen. 

"Oklahoma!" havde premiere i Rivoli Theatre i New York på et (63 x 27 x 13 ft) 19,2 x 8,2 meter stort lærred. Det buede 4 meter på midten. Filmen var et hit, men anmelderne brød sig ikke om det meget buede lærred. Det kom som en overraskelse for teknikerne. Amerikanske biografeksperter overvejede om man ikke lige så godt kunne køre 70mm film på et stort fladt lærred i stedet for det buede. Men Michael Todd insisterede på de meget buede lærreder. -, og det var på trods af problemer med krydsreflektioner.

Efter premieren på "Oklahoma!" producerede Magna en Todd-AO reklamefilm ("The Miracle of Todd- AO"), der skulle konkurrere med Cinerama. Denne forfilm blev spillet for "Oklahoma!" fra maj måned 1956.

Todd-AO og Westrex Sound blev hædret med en Oscar (Scientific or technical class I Statuette) d. 27. marts 1957 med følgende hæder:

"Todd-AO corporation & Westrex Corp for developing a method of producing and exhibiting wide film motion pictures known as the Todd-AO system".

 

 

Cinestage

 
Den næste film i Todd-AO var "Around the world in 80 days". Den blev optaget i to 65mm versioner. En med 30 billeder per sekund og en med 24 billeder per sekund.

I 1956 blev Todd-AO præsenteret ved Köln messen. Der var stadig ikke nogen Todd-AO faciliteter i Europa i 1957. Man måtte derfor laver 35mm versioner af Todd-AO og sende dem afsted. "Around the world in 80 days" blev fremstillet i en speciel 35mm 30 billeders version, der blev døbt Cinestage. En 35mm reduktionskopi fra 65mm negativet var grundbestandelen i dette system Billedet fyldte hele filmstrimmelen fra perforation til perforation. Billedet var 4 perforationer højt. Billedet var komprimeret 1,5 gange (i modsætning til CinemaScope's to gange) og krævede en speciel anamorphot. På lærredet havde filmen Todd-AO format. Lyden lå på en separat 35mm dubber og der var 6 kanaler som på en Todd-AO kopi. Det blev kaldt "Cinestage's Effektsystem".

World Cinema i København viste en Cinestage kopi af "Around the world in 80 days". Den daværende filmoperatør, Linn Eriksen, husker at der var en speciel linse og 4-spors magnetlyd.

Den 3. Todd-AO film skulle have været historien om Don Q, men den blev aldrig produceret, da Michael Todd dør ved en flyulykke den 22. marts 1958 i USA. Fox købte sig ind i Magna og der blev foretaget nogle ændringer i Todd-AO systemet. Billedfrekvensen blev ændret fra 30 bps til 24 bps. Lærredet blev også lavet mindre buet i nye biografer.

Den 3. Todd-AO film blev "South Pacific".
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret lørdag, 11 januar 2020 16:21:42