biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

ABCinema

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
ABCinema
Rådhuspladsen 57
Åbnet 23. april 1973
Lukket 31. marts 1989

Allerede i 1932 var der planer om at omdanne Marmorhaven i Palace Hotellet på Rådhuspladsen, til en storbiograf med 800 pladser. Et par årtier tidligere var en anden del af hotellet fra 1910 blevet til biograf, da Empire Teatret (det nuværende Grand) i slutningen af 1913 rykkede ind i hotellets festsal med indgang fra Mikkel Bryggers Gade. Der skulle imidlertid gå fyrre år, før biografen i Marmorhaven blev til virkelighed og da sensationelt som Danmarks første biograf med to sale.

Marmorhaven havde siden hotellets åbning under navnet Palads Hotel haft besøg af en række store orkestre og fungerede som dansested. I 1936 bygges lokalerne om. Indgangspartiet ud mod Rådhuspladsen genåbner i maj med ’gentleman-bar’, mens selve Marmorhaven i august slår dørene op efter fransk model som ’Etablissement Ambassadeur’ med restaurant, musik, dans og optræden indtil kl. 02. I 1948 uddeler foreningen Danske Filmkritikere for første gang Bodil-priserne i netop Ambassadeur.

I februar 1965 bygger hotellets nye ejere Ambassadeur om til natklub, efter man måtte tvangslukke stedet i januar, idet stukloftet truede med at styrte sammen. Det populære sted blev ofte benyttet til afterparty på store filmpremierer, hvor gæster fra eksempelvis Tre Falke Bio tog ind til Rådhuspladsen og fortsatte festen til den lyse morgen. Det nye Ambassadeur var en mindre elegant udvidelse af baren ’New Look’ ved siden af og de nye omgivelser blev ikke helt så populære som forud. Ambassadeur og New Look lukker i 1967 og bliver i september 1968 erstattet af ’det nye Ambassadeur’ med modeopvisning, middag og underholdning. Smoking er påkrævet. Der er desuden et nyt natdiscotek, ’The Golden Knight Club’, i det tidligere ’New Look’. I august 1969 slår man det hele sammen til ’Swinging Palace’, som kalder sig ’Europas nye storvarieté’ i klassisk stil med middag, optræden og hele tre orkestre. Swinging Palace må opgive driften allerede i november 1970, hvor samtlige 900 kvadratmeter sættes til leje.

I flere år har Henrik Sandberg fra Merry-biografen på Amager haft lyst til bygge en biograf med flere sale efter inspiration fra udlandet og med ophævelsen af bevillingssystemet, var det nu reelt blevet en mulighed. Han lejer i 1972 de tomme lokaler på Rådhuspladsen og bruger 1,8 millioner kroner på at indrette de to sale. A-salen kommer til, hvor ’New Look’ oprindelig lå placeret, mens B-salen fylder resten af Swinging Palace og Ambassadeur i den tidligere marmorhave.

I det nye ABCinema havde A-salen 194 siddepladser i gule farver, mens B-salen rummede plads til 289 fordelt på røde sæder med logepladser ude i venstre side. Lærredet i B-salen var forholdsvis lille, mens A-salen var bedre proportioneret.

B-salen havde som den første biograf i Danmark spejlprojektion med en slags ”spejlperiskop”. Det er en historie for sig. Spejlprojektion gjorde det muligt at vise film, hvor en filmprojektor stod placeret et helt andet sted. Systemet blev siden brugt i en række andre biografer, bl.a. CINEMA I-II-III (etc.) og Palads. Det kom aldrig til at se godt ud. Der var samtidig et ’non-rewind’-system, hvilket gjorde, at filmene ikke skulle spoles tilbage. Det blev siden udbredt til de fleste store biografer, men betød, at færre operatører skulle håndtere flere sale samtidig. De store spoler lå på noget, der lignede en kæmpe tallerken, hvilket sommetider resulterede i, at en film uheldigvis endte på gulvet. I værste fald i mange dele. Den gamle hæderkronede stillingsbetegnelse ’filmoperatør’ blev ved samme lejlighed indenfor egne rækker erstattet med ’filmilægger’. Næppe noget man i virkeligheden var særlig stolt af.

Åbningsdagen var 2. påskedag, den 23. april 1973. A-salen til venstre spillede ”Duellen” med Dennis Weaver og en lastbil i hovedrollerne, instrueret af Steven Spielberg som tv-film til det amerikanske marked men med biografpremiere i øvrige territorier. Weaver kastede glans over åbningen ved selv at være tilstede. I B-salen til højre vistes ”Hjerteknuseren” af Elaine May med Cybill Shepherd og Charles Grodin.

Billetkontoret var placeret for enden af foyeren mellem de to indgange til salene. Som noget helt nyt og hidtil uset i Danmark var der sat tre tv-skærme op i foyeren. På de to kunne publikum følge med i filmene, der spillede i salene, mens den tredje var et normalt fjernsyn. Desuden var der opsat automater med kolde og varme drikke. Først omkring 1982 blev der indrettet et lille slik-supermarked drevet af Toms Chokolade. På dette tidspunkt blev der vist lysbilleder med plakater for nye og kommende film før reklame- og trailershows i salene, mens den ene tv-skærm i foyeren nu viste reklamer for kommende film. Længe kunne man fortsat følge med inde i salene.

Åbningsfilmene kendetegnede meget godt det repertoire af overvejende amerikanske kvalitetsfilm i både den komiske og alvorlige genre, ABCinema ville vise de næste 16 år indtil lukningen i 1989. Det var en succes lige fra dag ét. De første to film holdt sig på plakaten i en måneds tid og publikum strømmede til. Allerede 9. marts 1974 blev biografens tredje sal åbnet. C-salen holdt i blåt var indrettet til venstre for indgangen ud mod Rådhuspladsen og havde plads til 110 gæster. Der var hårdt brug for den. 22. marts samme år var der premiere på ”Vore bedste år” med Barbra Streisand og Robert Redford instrueret af Sydney Pollack premiere. Filmen holdt sig på plakaten i knap et år og nåede at få repremiere i biografen hele tre gange.

Ifølge en klausul i lejekontrakten måtte der ikke vises pornofilm i ABCinema. Det lykkedes dog nogle mere sofistikerede strimler at få smuglet sig ind på repertoiret, nemlig de tre Emmanuelle-film med Sylvia Kristel i 1975, ’76 og ’78. Alle solgte utrolig godt og holdt sig på plakaten i flere måneder. Øvrige hits i tiden var Mel Brooks ”Silent Movie” og ”Frankenstein Junior” samt Arthur Hillers ”Chicago-ekspressen”, der også havde Gene Wilder i hovedrollen. Desuden både nye og gamle film med Peter Sellers som inspektør Clouseau i ”Den lyserøde panter”, ”Taxi Driver” af Martin Scorsese med Robert de Niro samt Sylvester Stallones gennembrud i ”Rocky”. Alle disse spillede i månedsvis og der var brug for en yderligere udvidelse.

I 1977 åbnedes D-salen i brune farver med 120 pladser. Denne sal var et selvstændigt lejemål i naboejendommen forbundet med en lang gang parallelt og forbi B-salen med nogle trin ned, da den lå placeret halvt om halvt i kælderhøjde. D-salen eksisterer endnu. Efter ABCinema lukkede i 1989, beholdt Nordisk Film Biografer, som overtog hele Sandbergs biografkæde i 1983, D-salen og brugte den i årene efter som screeningsbiograf under navnet Biffen, før den i 1995 genåbnede som Gloria med selvstændig indgang fra salens gamle udgangsparti og under selvstændig ledelse. Se mere under Gloria Biograf.

9. juni 1978 havde Paul Mazurskys ”En fri kvinde” med Jill Clayburgh premiere i ABCinema. Da var der også ”Saturday Night Fever” og ”Grease” på programmet for byens ungdom samt mere Mel Brooks på spil i ”Høj skræk”, men ”En fri kvinde” var kendetegnende for den mere karakter-orienterede stil, der i stigende grad kom til at præge biografens repertoire de næste ti år. Henry Winkler kunne stadig få latteren til at runge i månedsvis med ”Jeg elsker mig” og året efter havde biografen endnu en solid succes med Sally Field som ”Norma Rae” i Martin Ritts drama om kvindefrigørelse på arbejdsmarkedet. I 1980 havde biografen en af sine største succeser nogensinde med Dustin Hoffman og Meryl Streep i Robert Bentons familiedrama ”Kramer mod Kramer”. 1980 gav også biografen kæmpesucces med Monty Pythons ”Life of Brian” og Bob Fosses ”Det er showtime!” foruden ”Højt at flyve” af Jim Abrahams og David samt Jerry Zucker.

Et mere ubeskrevet kapitel fra ABCinemas historie består i, at der sågar har været en E-sal i brug i 1980. Det var dog ikke en ny biografsal, men på grund af filmenes kæmpesucces var det svært at honorere de indgåede aftaler om filmpremierer og Sandberg fik derfor held til at leje Grands ene sal af Peter Emil Refn. Grands sal 1 lå umiddelbart bagved B-salen i ABCinema og endda korridorforbundet med B- og D-salen således, man ved snilde i nogle uger kunne vise film i denne sal via ABCinema.

I begyndelsen af 80’erne havde både ABCinema og Cinema I-VI/Cinema 1-8 et omfattende samarbejde med fastfood-kæden Burger King, der havde restauranter lige ved eller helt op ad den respektive biograf.

I 1983 nød biografen endnu en af sine allerstørste succeser i form af ”Tootsie” med Dustin Hoffman instrueret af Sydney Pollack. Filmen spillede fra 11. marts og lige til jul. I månedsvis endda i to sale. Også ”Francis” med Jessica Lange havde premiere samme år, 18. april og spillede syv måneder. 1983 var så også året, hvor ABCinema sammen med Cinema 1-8 og Imperial i centrum skiftede ejer, da Sandberg solgte sin biografkæde til Nordisk Film Biografer, der nu rådede over seks biografer i centrum foruden Husum Bio i periferien og Bio Trio i Høje Taastrup.

I 1984 spillede Erik Ballings ”Midt om natten” mange måneder i ABCinema efter premieren i Imperial og sidst på året blev Milos Formans "Amadeus" også rykket over i ABCinema efter at have fyldt Imperial i en uge og holdt sig på plakaten i over 16 måneder.

Woody Allen-kavalkader og Meryl Streep-film var altid sikre hits. Woody havde ellers traditionelt hørt til i Dagmar og det var også til konkurrentens store fortrydelse, at de helt blev forbigået, da ”Hannah og hendes søstre” et par år senere i 1986 udelukkende fik premiere i Nordisk Film Biografer, bl.a. ABCinema, hvilket afstedkom et personligt brev fra direktionen i Jernbanegade stilet til Mr. Allen himself.

Rådhuspladsen 57, 24. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev

Alligevel blev årene omkring 1984-85 et slags vendepunkt for ABCinema. Det var som om, filmene, der typisk var delt mellem ABCinema og søsterbiografen Cinema I-III, som i 1982, otte år gammel, var vokset til Cinema 1-8, blev bredt videre ud til biografer som netop Dagmar og Nordisk Film Biografers egen Palladium, der havde væsentlig flere siddepladser. I et forsøg på at gå på hugst i Grands repertoire slog man tid ind på en radikalt mere art-søgende filmprofil. Det skulle desværre vise sig at slå helt og aldeles fejl i begyndelsen af 1986 med gabende tomme sale til de tyske film ”Kors for et spøgelse” og ”Grænseløs”, der i virkeligheden havde hørt bedst til i byens allermindste art-biografer. Det var samtidig med, Nordisk Film Biografer havde droppet Tivoli Bio som ungdommens biograf og genåbnet den som børnebiograf i februar 1986. Cinema 1-8 kunne herefter alene tage sig af ungdomsfilmene sammen med Palads, mens ABCinema en tid mest fungerede som kunstbiograf.

Der var dog heldigvis stadig film, der trak publikum til i 1986. ”Hvide nætter” holdt sig på plakaten i over et halvt år, men tallene var ikke de samme som fem-ti år tidligere og generelt over en kam kan man måske konstatere, at filmenes kvalitet var dalende. Meryl Streep og Woody Allen leverede stadig, men bortset fra disse, var det faktisk slut med de helt store film til ABCinema. De få større, det blev til, måtte deles med Grand og/eller Dagmar og Palladium. Eventuelt også Palads.

I sommeren 1987 fik ABCinema move-over fra Imperial på Oliver Stones ”Platoon - Kamppatruljen” som eneste biograf og det gik udmærket. Værre var det gået nogle måneder tidligere, da man havde installeret 70mm i A-salen for at kunne overtage Streep og Redford i Sydney Pollacks "Mit Afrika" fra Imperial, hvor man måtte lave kompromis i booking-aftalen for at få lov til at skifte program efter otte måneder. Som man sagde mange år senere: ’Ellers havde filmen spillet i Imperial endnu’. Resultatet var dog nedslående. Sidste spilledag havde der 30. oktober 1986 i Imperial kl. 20.15 siddet omkring 700 personer til sidste forestilling. Til første forestilling i ABCinema sad der fire gæster. Kopien spillede blot to uger, før den blev skiftet ud med en falmet 70mm-kopi af ”Borte med blæsten”.

Sidst i 1980’erne var det stadig overbevisningen, at folk helst skulle samles til premierefilmene inde i Københavns centrum, hvilket på daværende tidspunkt allerede havde tyndet helt og aldeles ud i brokvarterernes biografer med kun Park Bio tilbage. Nu forekom det, der skulle skæres helt ind til benet og for Nordisk Film Biografers vedkommende betød det, at deres omsætningstabende forretninger skulle skæres fra. Cinema 1-8 var sidst i 80’erne et endnu dyrere bekendtskab end ABCinema for ikke at tale om Tivoli Bio og da Bent Fabricius Bjerre i foråret åbnede det store forlystelsesetablissement Scala med fem biografsale og dermed kunne fastholde langt de fleste film fra sit eget Warner-Metronome foruden at Scala og Dagmar også fik en del fra Columbia-Fox for sig selv, besluttede man at lukke ABCinema og de to øvrige samt Husum Bio. ABCinema blev lukket først. Det skete den 31. marts 1989 og de sidste film på programmet var ”Gift med Mafiaen”, der blev biografens sidste premiere, ”Nicky og Gino”, ”Cocktail” og ”Pigen i gyngen”.

D-salen blev der som tidligere nævnt ikke rørt ved, men stod tom i seks år på nær særvisninger under navnet Biffen. Resten af biografen blev i foråret 1992 bygget om til Ripley’s museum, som fortsat eksisterer i 2021. Der var midlertidigt også indrettet en Motion Master 70mm biograf i en del af den gamle B-sal i museets regi. De bedste sæder og en Bauer-maskine fra ABCinema blev genanvendt i Cinema 1-8, der lukkede i juni 1992. 70mm-maskinen, der oprindelig var fra Imperial Teatret i Fruens Bøge ved Odense, kom til Palads’ næststørste sal 9, hvor den fortsat fra tid til anden fik lov at fremvise 70mm-kopier fra Imperial. Fortsat aldrig med den store succes.
 
Læs mere her:

ABCinema+D, København

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
   

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

• Gå til mere om ABCinema+D, København
 
 
   
   

• Gå til
ABCinema
 
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 07 november 2021 16:56:46