biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Bispebjerg Bio

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
Bispebjerg Bio som supermarked den 6. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev

BISPEBJERG BIO
Frederiksborgvej 86
Åbnet 20. september 1940
Lukket 30. december 1973

Bispebjerg Bio åbner fredag den 20. september 1940 i en ny tre-etagers bygning på hjørnet af Frederiksborgvej og Landsdommervej med premiere på den svenske komedie ”Landstormens lille Lotte” fra Gefion Film med den populære Thor Modéen. Biografen har fra start 792 pladser og på åbningsaftenen var alt udsolgt med et hovedsageligt ungdommeligt publikum til rette på siddepladserne. Mange af dem havde allerede aftenen forinden forsøgt at komme indenfor, da kvarterets nye biograf blev præsenteret for 400 indbudte gæster.

•  Gå til stoleplan Bispebjerg Bio

Biografen er tegnet af Robert Hansen, der også havde tegnet Rio Bio og Bella Bio med vældig god sans for det praktiske. Over indgangspartiet toner biografens navn frem med store bogstaver. Der er et lille indhug i bygningen med plads til udhængsskab i hver side. Over dørpartiet i træ og glas er der god plads til at reklamere med filmens titel. Lige indenfor findes billetkontoret med hvide klinker opsat på gulvvæggen op til kassen. Bag denne ligger foyeren kvadratisk og meget rummelig med ternet terrazzogulv og fire sorte søjler, der i loftet er omkredset af store, kraftige neonlys-cirkler. Væg og loft er ligesom biografsalen i gnubret hvidt, mens foyerens sofaer er betrukket med rødt læder. Der findes chokolade- og tobakskiosk! For enden fører tre store døre ind til trapperne op til salen, som fra indgangspartierne også strækker sig længere tilbage i rummet, der samtidig skråner pænt bagtil. Det er samme opbygning som i eksempelvis Palladium. Enkelte sæder i midten af rummet er blå men ellers røde og kommer fra Odense Stolefabrik. Salen har god ventilation. Over prosceniet ses en bispebue i en smal, forgyldt ramme. Udover det brune fortæppe med guldfrynser er der ingen udsmykning af salen. Tæt ved salens front leder to udgangsdøre i hver side publikum ud efter endt forestilling.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
Bispebjerg Bio blev aldrig rigtig en premierebiograf og sin størrelse taget i betragtning nok den største biograf i udkanten af København, der kun sjældent premierefilm. Udover den traditionelle åbningspremiere holdt biografen sig til de populære film, der allerede havde vist sig en succes andetsteds. Direktør ved åbningen er reklamesælger og tidligere skuespiller og iscenesætter Søren Fjelstrup, som havde søgt bevillingen til den nye Nørreport Bio, men måtte nøjes med ”bispen”. Lokale kræfter var tidligt ude med riven og klandrede Fjelstrup, at de nærliggende Bella, Grøndals og Nora viste nyere film, end Bispebjerg kunne præstere. Noras omsætning var i 1941 imidlertid næsten dobbelt så stor som Bispebjergs, men man eksempelvis lå på niveau med den ligeledes nyåbnede Atlantic på Christianshavn og over omsætningen i Grøndal, så kritikerne havde en pointe. Helt indtil digitaliseringen 70 år senere, var det biografernes omsætninger, der betød noget for, hvor hurtigt man fik filmene.

I 1949 og 1950 kommer Fejlstrup ud i endnu kraftigere stormvejr. Både med filmdistributørerne, som han skylder penge og filmfonden, som han ikke har betalt sin årligt afgift til. Filmlejerestancen fik han rådet bod på, men Justitsministeriet valgte ikke at forny hans bevilling, ligesom det samtidigt skete for Poul Salomonsen i Aladdin Teatret. Bispebjerg Bio kom i stedet under midlertidig ledelse af Ove Brusendorff, der samtidig var direktør for Det Danske Filmmuseum. Han fik siden i 1959 bevillingen til Carlton Teatret på Vesterbrogade, hvor han for eftertiden fik ry som manden, der præsenterede den franske ’nybølge’.

Efter Brusendorffs kortvarige gæstevisit fik Johan Ankerstjerne 1. februar 1951 bevillingen til Bispebjerg efter en kort årrække at have drevet Apollo-biografen. Biografens sædeantal var på dette tidspunkt skrumpet til først 776 og siden 758 pladser ved, at man havde fjernet første række foran lærredet samt en række på terrassen omkring indgangene, hvilket skabte lidt bedre benplads til de øvrige rækker.

Efter Ankerstjernes død i 1959 fortsætter hans enke, Ellen Ankerstjerne, biografen indtil 1967 og viser alle de succesfulde storfilm, bl.a. ”De ti bud”, ”Ben-Hur” og ”Den store flugt”. Hun får for første gang også nogle nye premierer i den nu velfungerende biograf. Således får fortsættelsen af ”Gøngehøvdingen”, ”Dronningens vagtmester”, premiere i Bispebjerg den 29. marts 1963 og spiller filmen næst længst efter Triangel. Tre uger blev det til og det var vist rekord for biografen. Man fik blod på tanden og 26. juli samme år havde biografen premiere på det i dag næsten glemte danske drama ”Mellem venner”. Biografens øvrige premierer fulgte kort efter: I november samme år havde Bispebjerg premiere sammen med Husum Bio på den tyske ”Stjerner i striber” og maj året efter fulgte endnu en dansk, ”Villa Vennely”.
 
 
Bispebjerg Bio som supermarked den 6. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev

I 1967 får tidligere direktør for MGM og for nuværende Alliance Film, K.E. Jørgensen bevillingen. Han indleder 2. oktober med ”Blow Up – var det mord?” og giver 22. december 1967 sin biograf københavnerpremiere på ”De frygtløse musketerer” fra sit eget Alliance Film. Jørgensen ville nu også gerne vise de mere kunstnerisk, eksperimenterende film, men de bredere fra hans eget selskab kom op i Brusendorffs Carlton. I april 1968 havde biografen sampremiere på den danske ”Dage i min fars hus”. Filmen fejlede desværre helt og aldeles med blot fire spilledage. Jørgensen fandt nok hurtigt ud af, Bispebjergs publikum hellere ville se noget andet.

I 1969 kunne man tage til Bispebjerg og her som den i første omgang eneste biograf opleve skuespillerne i Annelise Meineches ”Uden en trævl” helt uden en trævl. Eller i hvert fald se mere end man havde kunnet ved danmarkspremieren året forinden. Sidste danske premiere i biografen fandt sted i efterårsferien 1970, hvor biografen sammen med en række øvrige kunne blænde op for løjerne i ”De fem i fedtefadet”. Bispebjerg Bios sidste egentlige premiere blev en danmarkspremiere, som biografen havde helt for sig selv. Det var en italiensk western, der med ’w’ havde premiere som ”Westens terrorister” den 14. maj 1973. Den kom fra Jørgensens eget filmselskab og han mente, hans egen biograf selv skulle have fornøjelsen af den. Den spillede såmænd også en hel uge, men sidst på året var det slut. Biografen lukkede den 30. december 1973. Sidste film på programmet var ”Dr. Zivago”. K.E. Jørgensen fortsatte herefter sin filmdistribution fra en anden adresse i byen.

Biografen blev som en af de få ikke til en del af den store biograf-supermarkedskæde Irma. Det var i stedet en lokal købmand, der her indrettede sit Høyen Supermarked. Ombygningen påbegyndtes kort efter nytår og inkluderede også naboerne: En kiosk, en urmager og en radioforretning. Det nye supermarked åbnede den 28. august 1974 med indgang på hjørnet og udgang gennem kasserne i den gamle biograffoyer. De sorte søjler stod der endnu. Supermarkedet blev siden til Høyen Superbest. Herefter levede stedet en noget omtumlet tilværelse. Supermarkedet skiftede ejer adskillige gange og der var tider, hvor det hele næsten har været i forfald med graffiti på væggene. Efter Superbest kom Eurospar til, dernæst Meny og i dag huser den gamle biograf Rema 1000. Den karakteristiske biografsals murstensbygning på bagsiden vidner stadig om stedets lykkeligere fortid.
 
 
   

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

• Gå til mere om Bispebjerg Bio, København
 
 
   
   

• Gå til
Bispebjerg Bio
 
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 07 november 2021 16:56:47