biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Cinema I-II-III
CINEMA I-II-III / CINEMA I-V / CINEMA I-VI / CINEMA 1-8 / CINEMA

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
CINEMA I-II-III / CINEMA I-V / CINEMA I-VI / CINEMA 1-8 / CINEMA
Vesterbrogade 2
Åbnet 29. juni 1974
Lukket 31. maj 1992

Året efter Anders og Henrik Sandberg har åbnet Danmarks første multibiograf ABCinema med to sale på Rådhuspladsen, har de i rekordfart fået stablet endnu en på benene. Denne gang med tre sale, som ABCinema også allerede er udvidet til. Sandberg har dermed nu seks sale omkring Rådhuspladsen. Den nye biograf bruger romertal i stedet for bogstaver og kaldes derfor Cinema I-II-III. Den er beliggende på Vesterbrogade 2 direkte overfor Palladium. Cinema I-II-III har indrettet sig i nogle forhenværende restaurationslokaler i Richshuset, der er tegnet af Alf Cook-Clausen og opført i årene mellem 1934-36. Det er en af de få art deco-bygninger i Danmark. Den har sit navn efter kaffeerstatningsfirmaet C.F. Rich & Sønner, der har hovedsæde i huset frem til 1969. Bygningen prydes af et stort antal neonreklamer og sine berømte vejrpiger over termometeret på tårnet ved hjørnet af Rådhuspladsen.

Åbningen finder sted lørdag den 29. juni 1974. De tre sale har hhv. 163, 120 og 108 pladser og er holdt i farverne rød, grøn og blå. Om disse kan der dårligt tales om arkitekttegninger. Biografens foyer var i princippet indrettet som i ABCinema. Salene var til gengæld noget mindre end dennes og så vistes filmene i både sal I og II med spejlteknik og periskoprør ligesom B-salen i ABCinema.

Sal I åbner med ”Sugarland Express” med Goldie Hawn. Den er instrueret af Steven Spielberg, som også åbnede ABCinema med ”Duellen” året forinden, så det var vel ganske passende. I sal II vises Hal Ashbys ”Den hårde straf” med Jack Nicholson. Sal III var helliget de frække strimler, som man i henhold til lejekontrakten ikke måtte vise ovre på den anden side af Rådhuspladsen. Første film i denne sal var den amerikanske ”Pornoskolen”. Man tænkte nok, at her kunne man slippe afsted med hvad som helst. Salen var nemlig i hele biografens levetid aldeles forskrækkelig. Fra nogle pladser var det umuligt at se hele lærredet, da en kiosk lå i vejen for operatørrummet bagved, som derfor blev indrettet temmelig aparte. Det var utvivlsomt en af byens ringeste forevisningslokaler, men på dette tidspunkt kaldte man såmænd de små biografsale for ’lækre’. Forestillingerne startede dagligt fra kl. 12 til kl. 22.30.

Indgangspartiet var ved åbningen lidt mere gammeldags indrettet med solidt træ, men det blev hurtigt moderniseret til mere imødekomne glasdøre. Der var mange udstillingsskabe fyldt med plakater og billeder. Indenfor til venstre er der placeret en bar, der eksisterer gennem hele biografens levetid. De sidste år sælges billetterne også herfra. Der er placeret slikautomat og en automat til varme drikke. En relativt smal gang fører op til billetsalget til venstre for sal I med indgang hertil bagved. Toiletterne ligger foran mellem baren og billetsalget, men flyttes nogle år senere ned i kælderen, mens billetsalget rykkes op foran sal I. Sal II ligger klods op ad denne med adgang til højre. Her er der også indgang til sal III, som man når frem til via et kortere, snoet gangsystem.

Biografen bliver fra største dag endnu en kæmpesucces for Sandberg. Hurtigt står filmselskaberne i endnu længere kø, for at give deres film premiere her. Biografen har endnu ikke den udprægede ungdomsprofil, der kendetegner den fra sidst i årtiet og frem til lukningen. Første premiere efter åbningsprogrammet er således det seriøse drama ”Manden i midten” med Jack Lemmon, som man nærmere havde forestillet sig i en biograf som Dagmar. Men allerede fra biografens første måneder bliver de mindre sale ikke kun effektivt benyttet til premierefilm og repremierer men også til film flyttet over fra øvrige storbiografer. Således kan biografen tage ”stjernetegns”-film nr. 2, ”I tyrens tegn” på plakaten den 16. august, efter Saga havde vist filmen i fire uger. Filmen var overhovedet ikke udspillet og den holdt sig på plakaten i Cinema I-II-III helt til begyndelsen af februar året efter. Året efter overtager biografen eksempelvis også ”Det tårnhøje helvede” fra Imperial og holder den på plakaten det meste af sommeren. En del af tiden i følgeskab med ”Der må være en sengekant”, indslaget i Palladiums serie-pendant til sengekantsfilmene, hvor denne nu var flyttet lige over gaden. To uger efter fik stjernetegns-film nr. 3, ”I tvillingernes tegn” igen samme tur fra Saga og denne holdt sig frisk til januar 1976. Derudover benytter Sandberg sig snart også af at flytte filmene frem og tilbage mellem sine biografer i centrum, hvilket skaber nogen forvirring blandt publikum. Mange af filmene i biografen er amerikanske titler fra C.I.C. og Columbia-Fox. De uartige i sal III tager Dansk-Svensk Film sig af.

I 1976 nyder biografen stor succes med endnu et stjernetegn samt ”Taxi Driver” og ”Silent Movie”. Sandberg havde derfor brug for endnu flere biografsale til sine succesfulde eventyr. Allerede den 15. oktober 1976 havde man sagt midlertidigt farvel til pornofilmene i sal III. Den vendte dog tilbage en måned efter i ”Miss Beethoven åbner sig”, der allerede lukkede i igen den 17. december. Efter tre en halv uge med ”Missen der drømte” tog biografen definitivt afsked med pornofilmene den 24. februar 1977. Dem havde Sandberg fundet et nyt hjem til i Studio 1-2, der var åbnet to måneder forinden længere nede ad Vesterbrogade ved siden af Saga. Igen to mindre sale bygget efter samme princip som Cinema-biograferne. Her blev den ene sal helliget pornofilmen, mens den anden spillede ordinære film. Få år senere overtog pornoen dog hele repertoiret her.

I marts 1977 har Cinema I-II-II sammen med ABCinema premiere på ”Chicago-ekspressen” med Gene Wilder og køerne foran billetsalgene er alenlange. Det er de også i maj, når ”Rocky” med Sylvester Stallone har premiere. I 1977 åbnede således en D-sal i ABCinema og om aftenen, torsdag 30. juni 1977, åbner to nye sale i Cinema I-II-III, der hermed udvider navnet til Cinema I-V. Sal IV har 122 pladser og åbner med ”Raketbase 3”, der har Burt Lancaster øverst på plakaten. Sal V med 90 pladser viser det erotiske franske drama ”Hos Madame Claude” med Klaus Kinski. Salene er placeret i tidligere kontorlokaler på første sal og der er trappeadgang til højre for sal II og III. De nye sale havde ikke samme hældning som sal I og II, men var dog milevidt bedre end den famøse sal III og faktisk helt til at holde ud. Lærrederne var fortsat ikke store og der var stadig ikke højt til loftet, idet lokalerne kun optog én etage.

I marts 1978 afholder biografen over nogle dage en nogenlunde velbesøgt nordisk filmfestival med særlig fokus på film for unge. I april har ”Saturday Night Fever” med John Travolta premiere i ABCinema, der dog må dele den med Nordisk Films Tivoli Bio. Cinema I-V får den over til sig i september, hvor den stadig trækker tusindvis af unge publikummer i månedsvis. Henover sommeren har masser af unge også været i biografen og moret sig sammen med Burt Reynolds, der gør grin med sheriffen, Jackie Gleason, i ”Det vilde ræs” eller de har set ”Djævlebandens hævn”, der er en lidt mere voldsom men genrebeslægtet film. I august er der også premiere på ”Thank God It’s Friday”, som er disco med Donna Summer. Lige pludselig har biografen skabt sig en helt ny og klar profil, som vil holde ved stort set lige til lukningen fjorten år senere. Det lader sig naturligvis også kun gøre, fordi Hollywood samtidig har opdaget, hvor mange penge, de kan tjene på de generelt billigt producerede ungdomsfilm. Dem kommer der utallige af de efterfølgende år.

I 1978 overtager Sandberg de tre storbiografer Imperial, Kinopalæet og Tre Falke. De to biografer ved Rådhuspladsen samt, i begyndelsen, Studio 1-2 fungerer herefter som praktiske aftagere for de titler, der har spillet på de store lærreder og som der fortsat er gode penge i. Tidligere var det ikke altid, filmene kom over til øvrige biografer i centrum, når de sluttede i Imperial og Kinopalæet. Nu og for eftertiden gør de det næsten altid. Slå-på-tæven-komedierne med Bud Spencer og Terence Hill finder eksempelvis et stort publikum i Cinema-salene gennem årene. Nogle af filmene starter i Kinopalæet, men lever længe efterfølgende på Vesterbrogade. Det gælder ”Pas på, politiet kommer”, ”Lige eller ulige” og ”Vi holder med flodhestene”. Efter Kinopalæets lukning får de alle premiere her. Clint Eastwood-film som ”Bankekød til slemme drenge” er også lige noget for Cinema I-V og i 1979 gør film som ”Delta-kliken” stor lykke. Da Cheech og Chong-filmen ”Op i røg” i oktober rykker over fra ABCinema, fortsætter den på Vesterbrogade i over fjorten måneder. I 1978 var også dette års nye stjernetegns-film som vanligt rykket fra Saga til Cinema I-V og i september 1979, hvor tiden med danskproducerede frække film var slut, holdt krigsfilmen ”Gennem krigens helvede” fra Warner-Metronome samme flytteprocedure. Herefter lukkede skodderne så også snart til. Krigsfilmen spillede blot i tre dage på sin nye adresse. Seks dage længere fik ”Den 5. musketer” overflyttet fra Saga i januar 1980. Ellers flyttede man nu og fremefter stort set udelukkende film rundt indenfor den enkelte biografkædes respektive biografer. Både Saga, Nygade og Alexandra var i 1979 udvidet fra en til tre sale.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
Sandberg kaldte på dette tidspunkt deres biografer for ”København's Stjernebiografer” og lå tydeligvis i åben ’krig’ med Nordisk Film Biografer, som var i færd med at udvide deres ombyggede Palads. Det var året forinden nået op på 12 sale, hvilket var en verdensrekord. Nu var man ved at åbne yderligere fem sale i kælderen i Palads op til efterårsferien 1979, så man nåede op på astronomiske 17 sale. Nordisk havde desuden Tivoli Bio med tre sale. Konkurrencen mellem de to kæder var benhård i centrum af København. Man delte kun yderst sjældent film og kun de absolut allerstørste og da helt givet med en vis misbilligelse. Disse titler omfattede eksempelvis James Bond-filmene og ”E.T.”.

Cinema I-V tog tilsvarende skridt til en udvidelse omend en mindre en af slagsen. Her kunne man således fredag den 12. oktober 1979 kalde sig Cinema I-VI. Der var bygget endnu en sal. Denne gang på førstesalen til venstre for sal 4 og 5. Onde tunger lader vide, det var et ombygget kosteskab. I virkeligheden var det endnu et kontor, endda en filmdistributørs kontor, der havde ladet livet. Den nye sal fik 57 pladser og var således biografens mindste. I 1980 var de største film ”10” med Bo Derek og Dudley Moore og Monty Pythons ”Life of Brian”. I 1981 var det Cheech og Chongs næste projekter ”Så du røgen?” og ”I røg og hamp”, ”Den blå lagune” med Brooke Shields, ”To tosser bag tremmer” med Richard Pryor og Gene Wilder samt ”Røven af 4. division” med Bill Murray.

I 1982 blev foyeren lidt større. Der var bestemt ikke særlig god plads til de mange gæster, når salene kunne melde udsolgt. Man fik hugget det bagerste hjørne af naboforretningen og dermed skabt mere plads foran billetsalget. Der blev opsat nogle hårde træbænke; ikke noget med sofaer til denne biografs publikum. Der blev desuden pålagt et nyt blåmønstret gulvtæppe i hele foyeren og man kunne se trailershows for nye og kommende film.

Mandag den 29. marts 1982 forsvandt romertallene. Nu hedder biografen Cinema 1-8 og er blevet udvidet med yderligere to sale. De er placeret i naboejendommen med adgang via en nyopført trappe i foyerens venstre side og har hhv. 90 pladser i sal 7 og 100 pladser i sal 8. Ved samme lejlighed indrettes en chokoladekiosk, der drives af Toms til erstatning for automaterne og der etableres direkte adgang til Burger King, som ligger i stueetagen under de nye sale. I 1980’erne indgår restaurantkæden og Sandberg et stort samarbejde med rabat på måltider ved fremvisning af biografbillet og tilsvarende. Det tiltrækker virkelig mange gæster og de otte nye sale spiller for fulde huse. Cinema 1-8 er på dette tidspunkt sammen med Palads de bedst-omsættende biografer i landet. Biografen blev modsat Palads aldrig et slaraffenland for spillemaskiner, men pladsen var også sparsom. Kun nogle enkelte fik plads i foyeren.

”Varme drenge” kører for fulde huse fra sommeren 1982 og indtil sidst i februar. To’eren kommer sommeren efter. Denne sommer i 1983 sker det uventede, at Sandberg ud af det blå sælger hele sin kæde til Nordisk Film Biografer. Herefter bliver delingerne af film mellem biograferne mere nænsom og glidende indenfor den udvidede biografkæde.Palladium har Nordisk også fået part i og Dagmar og Grand plus de mindre art-biografer må kæmpe en hårdere og hårdere kamp om filmene. Det vedrører dog ikke rigtigt repertoiret i Cinema 1-8, der ufortrødent fortsætter den ungdommelige linje, hvor filmchef Helle Schmidt nu booker de hotteste film til biografen: I foråret 1984 er ”Footloose” med Kevin Bacon et hit og det samme er ”Outsideren” med et stjernehold af unge skuespillere, der vender tilbage på Cinema 1-8’s lærreder de kommende år: Ralph Macchio i de succesfulde ”Karate Kid”-film, Rob Lowe i eksempelvis ”Kliken fra St. Elmo” og ”Youngblood”, Patrick Swayze i ”Dirty Dancing” og ”Ghost”, Emilio Estevez i den voldsomt populære ”Breakfast Club” m.fl. og så naturligvis Tom Cruise. I september 1984 er der premiere på ”Politiskolen” med Steve Guttenberg, som får en sværm af fortsættelser efter sig i efterhånden ringere og ringere kvalitet. Tom Hanks får på samme tid for alvor skabt sig et navn i ”Polterabend for viderekomne”.

Sideløbende kommer der også med flere actionprægede film på programmet. Her tager biografen med de otte sale til rådighed over efter Saga, der op til lukningen i 1985 næsten udelukkende spiller porno. Da Colosseum på Nørrebro også er lukket i 1983, får den fortsat populære karatefilm-genre hjemme i Cinema 1-8 minus de få titler, der finder ned i City Bio frem til dennes lukning i 1987, her dog hovedsageligt i dobbeltprogrammer af ældre dato. Jackie Chan-filmene sælger sporadisk ganske mange billetter i Cinema 1-8 og man introduceres for sorte ninjaer, ligesom Chuck Norris bliver en fast del af repertoiret.

Midt i 1980’erne begynder videomarkedet mærkbart at suge liv ud af biografpotentialet for actionfilmene i B-genren. De efterfølgende år bliver Cinema 1-8 langsomt men sikkert nærmere et udstillingsvindue for distributørerne, der efterfølgende kan udleje eller sælge tusinder af videokassetter ekstra på baggrund af filmenes synlighed i biografen. Dette er man helt klar over på Nordisk Film Biografers kontor i Palads på Axeltorv. Man vælger også at takke nej til en række film. Det har man naturligvis altid været nødt til på grund af begrænsningen i sale og pladser. Nu bliver kampen mellem biograf og distributør tegnet tydeligere op, for Cinema 1-8 har omkring 1987-1988 efterhånden plads til næsten det hele, hvis man ellers ønskede det. Filmene sælger færre og færre billetter i Cinema 1-8 og kvaliteten daler tilsvarende. Filmene overflyttet fra Imperial, som man oftest nu deler med Palads, kan man sagtens være bekendt, men titler som ”Chefens kone”, ”Terminus” og ”Noget i klemme” sidst i 1987 er ren tredje sortering. Julen 1987 reddes af ”Dirty Dancing” og året efter klarer Bruce Willis ærterne i ”Die Hard”.
 
 
Vesterbrogade 2 den 23. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev

Da biografen fejrer Danmarks første biografdag med alle film til 10 kr. lørdag den 29. oktober 1988, bliver biografen som de fleste øvrige bestormet af ivrige biografgæster. Så meget at billetkontorets front faktisk bliver presset flere centimeter ind. Heldigvis kommer ingen til skade, selvom nogle gæster skal hjælpes ud fra presset.

I april 1989 er ”Høj pistolføring” med Leslie Nielsen det store hit, men der bliver længere og længere mellem snapsene. Man har 31. marts lukket ABCinema på den anden side af gaden. Bent Fabricius-Bjerre har få uger forinden, den 9. marts, åbnet de nye Scala-biografer i det genopståede, stort set helt nyopførte Scala, der gennem årtier havde huset stormagasinet Anva. Det betyder forstærket konkurrence, hvor distributørerne nu i mange tilfælde foretrækker Scala som premierebiograf fremfor Cinema 1-8. For Nordisk Film Biografer er svaret ganske enkelt det, at man ikke viser film sammen med Scala. Man har altid fra tid til anden vist film sammen med Dagmar, når det drejede sig om mere sobre danske titler eller højprofilerede kunstneriske titler, hvis man ikke kunne holde dem alene i ABCinema eller Palladium, men nu spidses albuerne yderligere. Scala vil man ikke gøre undtagelser med. Warner-Metronome, der styres af Fabricius-Bjerre, svarer til dels igen ved at beholde mange af filmene i sine to egne biografer. Konkurrenten får dermed eksempelvis ”Pretty Woman” helt for sig selv i 1990. Filmen blev dette års største publikumssucces med 874.000 solgte billetter. Columbia-Fox giver også Dagmar og Scala nogle fællespremierer uden Nordisk. Det er på sigt ikke sundt for nogen af parterne og slet ikke for Cinema 1-8, der bliver taberen i spillet.

Det var da allerede besluttet at lukke Cinema 1-8 sammen med ABCinema og den stærkt tabsgivende Tivoli Bio, der i 1986 var blevet omdannet til børnebiograf. Forskellige bygningsklausuler og økonomiske interesser gjorde, at ABCinema og Tivoli Bio lukkede først. Det skete ved udgangen af hhv. marts og april 1989, mens Cinema 1-8 overlevede tre år længere. I april 1990 får ”Det er mig der snakker” succes, men ellers tynder det ud med premierefilm. Så meget, så man i sommeren 1990 indgår en aftale med Nordisk Film Distribution om at vise en del af deres potentielle vhs-hits som biografpremiere – uden afregning af filmleje: Det forøgede videosalg skulle være distributørens gevinst! En af de fire film i aftalen, ”Hold fingrene fra Kate”, klarer sig ok, de øvrige flopper. Julen 1990 reddes denne gang af Macaulay Culkin i ”Alene hjemme”, der tegner sig for biografens sidste store succes.

Sidst i januar 1991 bider man i det sure æble og viser ”Harley Davidson and the Marlboro Man” fra UIP med Mickey Rourke. Den havde haft premiere i Scala to måneder tidligere, men man tager den som move-over. Så viste man den da heller ikke simultant, men det var tydeligvis en disposition, man ikke var glad for. Det var samtidig lige så tydeligt, hvilken vej det bar hen. Den 9. december 1991 havde man skilt sig af med de sidst tilkomne biografer, salene 7 og 8 placeret i lejemålet ved siden af. Herefter kaldte biografen sig blot ’Cinema’. Det var meget tamt.

I 1992 har biografen kun otte premierefilm i de sidste fem måneder, biografen eksisterer. Man har stort set droppet at skifte program og lader hellere filmene fortsætte længe efter, de burde være taget af plakaten i erkendelse af, det kunne være hip som hap. Sidste premiere er den absolut forglemmelige flyverfilm ”Vind eller dø” med Michael Paré fra Constantin Film, som får premiere den 8. maj 1992. Den 31. maj viser biografen film for sidste gang. Programmet består udover førnævnte af ”Dobbelt slagkraft”, ”My Girl”, ”Sommetider vender de tilbage”, ”Hook” og ”Terminator 2”.

Baren ud til gaden forsøger man at udnytte henover sommeren, men ellers står biografen tom et års tid. Hele herligheden, undtagen sal 3, bygges herefter om til restaurant-pubben Rosie McGee, der blev liggende på adressen indtil februar 2020, hvor man lukkede sine døre. Lokalerne blev overtaget af Proud Mary Pub. I sal 3 findes fortsat The Scottish Pub.
 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

 
 
  
  

• Gå til CINEMA I-II-III / CINEMA I-V / CINEMA I-VI / CINEMA 1-8 / CINEMA
 
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 19 november 2021 10:54:28