biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Delta Bio / Delta

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
DELTA BIO / DELTA
Kompagnistræde 19
Åbnet 11. juni 1977
Lukket 28. marts 1993

Delta åbner på Kompagnistræde 19 lørdag den 11. juni 1977. Biografen har taget navnet med sig fra Magstræde, hvor biografens ejer, filmfotograf og instruktør Jesper Høm, tidligere har haft til huse i den sal, der i dag kendes som Husets Biograf. Delta var oprindelig åbnet i 1973 i ’Huset’ på Magstræde. Efter et par år med efterhånden rigtig god succes, især med Hasse & Tages svenske ”Æblekrigen”, syntes forholdene for små og Høm så sig derfor om efter et større lokale. Det fandt han så ikke langt derfra i Kompagnistræde, hvor også biografen blot med navnet Cafe Biografen også var åbnet tre år tidligere, i 1974.

Kompagnistræde 19 på hjørnet af Knabrostræde er en gammel bygning opført som tre huse med fire etager og kælder i 1797-1798. Hjørnehuset er særligt karakteristisk ved at have et rundt hjørne, hvilket først blev normalt på bygninger i København efter englændernes bombardement i 1807. Huset er i 1977 helt nyrestaureret og biografens indgang bliver netop fra hjørnet, mens salen bliver placeret i baghuset. Biografens navn og plakatskab pryder på hver side af indgangen med den aktuelle titel ovenfor. I både Knabrostræde og Kompagnistræde hænger et lille BIO-skilt vinkelret og vidner om den nye biograf.

I Café-biografen var caféen en del af selve biograflokalet. I ’Huset’ var serveringen placeret andre steder i bygningen og i Vester Vov Vov, som var kommet til i 1975, blev caféen først udvidet til den, vi kender i dag flere år senere. Delta i Kompagnistræde blev den første biograf, hvor servering i foyeren var en integreret del af biografoplevelsen. Hele højre side af stueplanet er et åbent rum ned til kælderetagen, hvor pandekage-restauranten ’Café Smukke Marie’ holder til. Navnet er hentet fra Jacques Beckers franske filmklassiker ”Smukke Marie” fra 1952 med Simone Signoret i titelrollen og hvor må der have duftet skønt! Billetsalget foregår indenfor indgangen i venstre side af foyeren. For enden af gangen med udsigten og trappen ned til restauranten går man til venstre og ind i biografsalen, der er stor og rummelig med grå-hvidkalkede vægge. Der er blot 154 pladser, men alle er superlækre luksusstole i alle regnbuens farver med fortrinlig benplads mellem rækkerne. Salen har en kraftig hældning og der er dermed ingen problemer med udsynet. Det er der ellers i det gamle Delta og i så mange øvrige biografer på det tidspunkt.
 
Læs mere her:

MIX COPENHAGEN - Festival af nødvendighed

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
Delta Bio i Kompagnistræde 19 . Foto: Thomas Hauerslev

Biografens åbningsprogram er danmarkspremieren på Dusan Makavejevs udfordrende ”Sweet Movie”. Denne instruktør har Høm et helt særligt forhold til, idet denne også åbnede det oprindelige Delta med sin lidt ældre ”Organismens mysterier”. Høm står også selv for distributionen af den nye film og hans kone hjælper til med den daglige drift. Den søde film trækker lidt nysgerrigt publikum til biografen henover sommeren, men suppleres allerede efter kort tid med øvrige titler. Den 15. august har biografen premiere på en lige så usædvanlig tysk film. Det er Alexander Kluges ”Den stærke Ferdinand” fra Dan-Ina Film, som ikke bliver nogen succes overhovedet. Så går det bedre i september, hvor Dagmar's Henning Carlsen giver Delta premiere på Rainer Werner Fassbinders ”Kinesisk roulette”. I september præsenteres også en ungarsk filmuge og nogle måneder senere tillige en rumænsk.

Den 10. november får man sågar en premiere fra Columbia-Fox. Det er ovenikøbet med Alain Delon i hovedrollen i Joseph Loseys krimidrama ”Mr. Klein”. De store distributører forsøgte også at se biografen an. Det gik ikke særlig godt, men alligevel giver filmselskabet året efter Delta Bio endnu en chance med Martin Ritts ”Hvor er Amerika?”. Filmen bliver forunderligt godt modtaget af pressen og publikum udebliver på lige så forunderlig vis. Det er ganske sælsomt.

I begyndelsen af 1978 fejler premiererne helt, da Miroslav Jokics jugoslaviske ”Fire dage før døden” blot spiller fem dage for sammenlagt 24 tilskuere! I Politiken kalder Herbert Steinthal filmen for ’en af sæsonens bedste film fra østlandene’. På programmet er også Schlöndroff og von Trottas tyske ”Katharina Blums tabte ære”, som man har langt bedre held med. Denne har allerede haft repremiere måneden forinden på baggrund af at have spillet i måneder for udsolgte huse i Århus og Odense. Seks dage efter premieren er ”Den spanske ravn” fra Dagmar erstatning for den jugoslaviske. Det er utvivlsomt Høms kompromisløse vilje til at premiereføre det allermest udfordrende og usædvanlige, der resulterer i, samtlige hans succesfulde titler på programmet den første lange tid alle kommer fra øvrige biografer. Et lyspunkt når han dog sidst i januar, da den brasilianske ”Xica de Silva” fra Dagmars filmdistribution bliver en fin succes, men den får også vældig flot og fyldig omtale i dagspressen. I dette tilfælde faldt tingene i hak mellem pressen, Delta og publikum.

Den 31. marts 1978 har Delta premiere på en ny Arnold Schwarzenegger-film. Nej, det er ikke fordi, Jesper Høm ikke længere er ved sine fulde fem, men den er skam god nok: Det er selvfølgelig Scwarzeneggers body building-film ”Pumping Iron”, der på dansk får titlen ”Sagen er bøf”. Muskeltræning bliver et hit og filmen sælger 18.000 billetter i Danmark og først efter denne får Arnold sin stjernekarriere på det hvide lærred m.v.

En repremiere på Marx Brothers i ”En nat i Casablanca” med ny filmkopi i oktober 1978 gør også pæn lykke. Komedie var måske noget, der lå til Delta, selv om koblingen ikke lå lige for. I alle tilfælde lykkedes også den skøre ”Gizmo” om forskellige tossede opfindelser i århundredet at samle rigtig mange publikummer i biografen gennem fire måneder fra den 24. februar 1979. Der har alligevel ikke været nok at grine ad for Høm. Han opgiver at drive biografen videre i sensommeren 1979. Fra 8. juli til 12. august holder biografen sommerferie og genåbner så mandag den 13. med repremiere på den brasilianske ”Ogums amulet”. Den lanceres som en premierefilm, men i virkeligheden er det samme film, Høms tidligere Delta havde vist som ”Amuletten” i 1976. Der kommer så godt som ingen til filmen, hvorefter Høm kaster håndklædet i ringen og lukker biografen. Det sker sandsynligvis allerede en uges tid efter amulettens genkomst, men biografen annoncerer fortsat for samme program helt til midt i september. Det er dog helt utænkeligt, filmen skulle have spillet så længe og som eneste program.

Biografen genåbner allerede den 1. december 1979. Det er med Henriette Sørensen fra filmtidsskriftet Tusind Øjne og Jes Kølpin, der også driver Bellevue Teatret, som nye ejere. Man havde overvejet at bygge salen om til to, men den tanke opgav man igen. Til gengæld får biografen nu officielt navnet ’bio’ påklistret således, Delta nu er Delta Bio. Det navn kommer også op over døren, der tidligere har reklameret med biografens repertoire på en ’streamer’ hele vejen rundt om hjørnets indgangsparti.

Delta Bio lægger ud med premiere på Robert M. Youngs ”Alambrista – den illegale”, som dog fejler totalt uanset halvanden måneds spilletid. Som et nyt tiltag viser man som supplement til Det Danske Filmmuseums biograf på Christianshavn, der er forbeholdt medlemmer, gratis kortfilm for alle fra Statens Filmcentral onsdag og lørdag formiddag. Til en begyndelse som en forsøgsperiode men det ender med at blive permanent. Dertil vises mange særforestillinger for skoler og børnehaver. Man indretter også café i biografens foyer i stueetagen som supplement til ’Smukke Marie’, der fortsætter i kælderen. Biografsalen pilles der ikke ved.

Kølpin kaster sig ved samme lejlighed også over filmdistribution, sådan som så mange andre af hans biografkolleger har gjort gennem årene. Det sker, da Kølpin etablerer Bellevue Film navngivet efter biografen i Klampenborg. Her skaber han en ganske uventet sensation, da Fons Rademakers hollandske ”Max Havelaar” vises næsten halvandet år fra premieren den 23. august 1980 og bliver set af knap 50.000 mennesker på landsplan. De fleste så den i Delta Bio, som herefter blomstrer voldsomt op. Året efter følges succesen op med Alain Resnais’ ”Min onkel fra Amerika” med Gérard Depardieu, der får premiere den 19. marts 1981.

I september 1981 giver han sin canadiske ”Byen tørlægges” til Alexandra, der er genopstået for en kort bemærkning under Jacob Holdts ledelse. Den film bliver såmænd Alexandras sidste premiere for det voksne publikum. Der kommer desværre ikke noget økonomisk godt ud af tjenesten, så sine senere film holder Kølpin alle i eget hus. Grand er dog undtagelsesvist med på ”Og skibet sejler” i 1985, men her er det trods alt også Fellini i instruktørstolen.

Samarbejdet med Statens Filmcentral om de gratis filmvisninger fortsætter med stor succes og længere danskproducerede film får også premiere. Det gælder således den i tiden vældigt omdiskuterede ”Historien om Kim Skov” om mobning i skolen. Et tema, de færreste film havde belyst før 1981. I forlængelse af ovenstående er det naturligvis også Delta Bio, der den 30. juni 1982 har premiere på Lars von Triers 57 minutter lange filmskole-afgangsfilm, ”Befrielsesbilleder”. Det er første gang, en dansk filmskole-film får officiel danmarkspremiere og den er på programmet i 14 dage.

Den 20. august 1982 har Delta Bio sammen med Dagmar premiere på Louis Malles ”Atlantic City” fra Europa Film. Efter ”Max Havelaar” har de større distributører igen åbnet det ene øje for biografen. I 1983 vises ”Besat af en drøm”; filmen om Werner Herzogs strabadser med tilblivelsen af ”Fitzcarraldo” og dennes hovedrolleindehaver, Klaus Kinski. I foråret 1985 er en af premiererne ”Forårs-symfonien” med datteren, Nastassja Kinski, fra Warner-Metronome. Den skulle have haft premiere i Dagmar, men her var man løbet ind i en akut filmforstoppelse, så Delta Bio fik fornøjelsen i stedet. Den 7. juni 1985 har Delta Bio repremiere på ”West Side Story” fra UIP. Det bliver en nydelig succes henover sommeren, hvor den vises i over tre måneder. I disse år ligger biografen dermed halvt om halvt på linje med profilen i Grand og Dagmar. Faste midnatsprogrammer i weekenden midt i 1980’erne er ”Blade Runner” om fredagen og ”Diva” om lørdagen i hyggelig konkurrence med ”Rocky Horror Picture Show” i Klaptræet.

Den 6. september 1986 har ”Historien om Harvey Milk” premiere. Det er en Oscar-belønnet dokumentarfilm af Rob Epstein om Harvey Milk, der var amerikansk politiker og den første homoseksuelle mand, der blev valgt ind i San Franciscos byråd. Filmen handler om hans liv og mordet på ham. Dokumentarfilm i spillefilmslængde var et sjældent syn på det almindelige biografrepertoire i 1980’erne, hvis det ikke var udprægede musikfilm. ”Harvey Milk” skriver sig interessant ind i Delta Bios historie på den måde, at dens tema også blev kendetegnende for nye strømninger, der kom til i årene efter; nemlig filmene med homoseksuelle temaer. Det var også Delta Bio, som i 1986 i samarbejde med Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske lagde hus til Danmarks første Gay & Lesbian Film Festival, som har eksisteret lige siden. Nu med navneforandring til at omfatte alle seksuelle minoriteter.

”Historien om Harvey Milk” blev kun set af relativt få, men den 6. februar 1987 kunne Stefan Henszelmans danske ungdomsfilm med bøsse-problematik, ”Venner for altid”, ses i både Palads, CINEMA 1-8 og Delta Bio. ”Venner for altid” var en længere spillefilmsudgave af Henszelmans novellefilm ”Venner Forever”, der var blevet præsenteret i netop Delta Bio under ’Ung 85’-projektet i august 1985. Spillefilmsudgaven blev en stor publikumssucces med 218.000 billetter og blev også tilforladeligt accepteret af anmelderne. Med Morten Stig Christensen som blikfang i en central rolle fik publikum øjnene op for film med kærlighedstemaer på tværs af normerne. Måneden efter havde Stephen Frears engelske ”Mit smukke vaskeri” premiere i Grand og solgte over 28.000 billetter, hvilket var særdeles nydeligt for en art-film. Den danske fik så langt den største succes i mainstreambiograferne, men Delta Bio kunne tage sin del af æren.

I 1988 dropper Kølpin at drive filmselskabet videre. Sidste premierer er et par ret usædvanlige titler for Delta Bio, nemlig en tysk gyser med titlen ”Out of Order” om en ondsindet elevator og Paul Reubens i den amerikanske komedie ”Pee-wees Big Adventure”. Den er dog instrueret af en mand ved navn Tim Burton.

Majken Gilmartin er daglig leder for Kølpin i perioden 1988-1991. Der vises i denne periode rigtig mange musikfilm, bl.a. en række koncertfilms-premierer. Flere af dem er ganske unikke. Blandt disse film er ”Eurythmics: Savage”, ”Roy Orbison & Friends”, ”Gary Moore & the Midnight Blues Band”, ”Roxy Music: Total Recall”, ”Annie Lennox, Diva” og en film med Elvis Presley fra 1968, der ikke tidligere har været vist i normalt program i de danske biografer: ”Elvis - 1968 Comeback Tour”. Filmselskabet AB Collection har i samme periode premiere i Delta Bio på nogle af deres film med smallere art-profil.

Over en bred kam skrumper premiererne i årene omkring 1990 ind til at være meget smalle titler, der også ender med at blive set af meget få mennesker. Den danske roadmovie ”Opbrud” fra Obel Film instrueret af Claus Ploug havde eksempelvis premiere den 15. april 1988. Ikke kun i Delta Bio men også i Palads foruden biografer i Århus og Odense. Ugen efter spillede den i nul biografer. Filmen blev sammenlagt set af 160 mennesker. På premiereaftenen kom der fx ikke én eneste i Palads. Andre danske film fejler også fælt, bl.a. ”Sangen om kirsebærtid” og ”Perfect World”, der er en af Peter Aalbæk Jensens første film som producent. Denne sælger 69 billetter i 1990. I en periode indgås et samarbejde med Anne Fabricius-Bjerre i Dagmar om ’Dagmar i Delta’. Dagmar har fået slået to sale sammen og er derfor en sal i underskud, hvilket man forsøger at kompensere med ved at benytte Delta Bio som udstillingsvindue. Samarbejdet virker et års tid.
 
 
Kompagnistræde 19. 23. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev

I 1990 er Gilmartin sammen med Peter Refn, daværende direktør i Grand Teatret og Kim Foss, nuværende direktør i Grand Teatret, nogle af hovedkræfterne bag opstarten af Natfilmfestivalen, der bliver en øjeblikkelig succes. Festivalen sponseres bl.a. af bryggeriet Carlsberg og sloganet ’Natten er sort som guld’ efter bryggeriets ølmærke. I de kommende år bliver Natfilmfestivalen en hel institution og tegnes særligt af Kim Foss og Andreas Steinmann. Konceptet var at vise film hele natten i de københavnske biografer, men konceptet blev også udvidet til andre byer. Det er film, der for de flestes vedkommende ellers ikke vil blive vist og der er rigtig mange vanvittig interessante titler imellem. Japansk horror ser eksempelvis et dansk biograflærred for første gang her og der kunne skrives sider om øvrige geniale tematiske filmvalg. Konceptet ændrede sig med årene til at ligne en filmfestival i international målestok med visningerne placeret indenfor de traditionelle spilletider i dag- og aftentimerne. På sigt blev festivalen (dybt beklageligt) opslugt og indlemmet i øvrige festivaler, der opstod i kølvandet. I dag er det CPH PIX og CPH DOX, der tegner Danmarks filmfestivaler, men Natfilmfestivalen var først. Delta Bio var naturligvis med.

I september 1991 sælger Kølpin Delta Bio til Filmarbejderforbundet, hvor netop Kim Foss bliver ny direktør sammen med Jørgen Westergaard som kunstnerisk leder. Westergaard har tidligere drevet biograf i Nørresundby ved Ålborg. Man involverer sig også i café-driften. Programmet vil fortsætte som hidtil med mange filmfestivaler også udover Natfilm. En økonomisk mundfuld med den nye konstellation var imidlertid, at der nu var indtil flere daglige ledere om at varetage driften. Det sammenholdt med de øvrige udgifter til personale, husleje og filmleje m.v. var mere, end biografens økonomi kunne bære. Tiden blev noget stormomblæst og efter mindre end et år stod Westergaard tilbage som eneste tiloversblevne fra opstarten. Man er heller ikke bedre hjulpet af, at 1992 bliver det mest rædselsfulde år i dansk biografhistorie (før corona-æraen) med kun 8,6 millioner solgte billetter.

Delta Bio lukker søndag den 28. marts 1993. Filmene på programmet sidste dag var kortfilmene ”Manhattan Cityscape” og Morten (Master Fatman) Lindbergs ”Gayniggers from Outer Space” samt Nils Malmros’ ”Kærlighedens smerte”, Gary Sinises ”Mus og mænd” og Ridley Scotts ”Blade Runner”, et af biografens stamprogrammer, som allersidste forestilling.

Al biografens inventar bliver sat til salg, men ’regnbuestolene’ blev stående for en tid. Siden 1988 har der været ’Comedy Zoo’ i Delta Bios gamle sal. De gamle sofastole og lærredet er væk. Nye caféstole og borde er sat op på rækkerne foran en ny scene. Ellers har lokalet fortsat sit ’rå look’ og er dermed et perfekt lokale til stedets nye tilværelse som stand-up scene. I bedre tider kan man også hygge sig med vådt og tørt på gaden ude foran. Egentlig ligner stedet sig selv. Blot er der ikke længere biograf i Kompagnistræde.
 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til Delta Bio / Delta
 
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 17 november 2021 09:29:58