biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Gl. Kongevejs Teater / Biografen / Luxi Teater

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
GL. KONGEVEJS TEATER / BIOGRAFEN / LUXI TEATER
Gl. Kongevej 100
Åbnet 12. april 1906
Lukket 17. februar 1929

Biografen etableres af fabrikant Oscar Emanuel Nathansohn og åbner slet og ret med dette navn i en fireetagers bygning på hjørnet af Gl. Kongevej og H.C. Ørstedsvej. Åbningen finder sted torsdag den 12. april 1906. Lokalerne beskrives som havende ’en meget søgt og beundringsværdig indretning’ og et program, man ’i sød fred med sin samvittighed kan anbefale alle yndere af de levende billeders flimrende øjenlyst’ og ’fuldstændig fri for den for øjnene generende rysten’.

Biografen har ved åbningen en meget smuk facade med indgang på hjørnet af Gl. Kongevej og H.C. Ørstedsvej. Et udstillingsvindue mod Gl. Kongevej og adskillige ned langs H.C. Ørstedsvej, der også tjener som biografsalens udgangsdøre, er dekoreret i billedskøn jugendstil (art nouveau). Selve indgangspartiet har smukke trædøre og herover en runding med stort ur i midten og ’Biografen’ stående ovenfor. Det hele er vældig stilfuldt. Der findes desværre ingen tegninger eller beskrivelser af biografens indre, hverken foyeren eller salen med plads til 175.

Åbningsprogrammet består af ”Fra Kristiania til Nordkap”, en film om en drukkenbolt, røvere fra Paris og en lille strimmel om de smukkeste springvand i Versailles, som endda er farvekoloreret. Programmerne skiftes sædvanligvis ugentligt og der vises film dagligt fra omkring kl. 14 til kl. 23. Fra adressen sælger Nathansohn også sine udenlandske filmsprogrammer direkte til landets øvrige biografteatre. Det er i 1906 endnu før det traditionelle filmdistributionssystem træder til. Den 11. februar i 1909 har Biografen premiere på den danske ”Gøngehøvdingen” fra Biorama, der også kendes som ”Stormen på København den 11. februar 1659”. Det er en af biografens større film i perioden.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
I 1912 har Nathansohn som så mange andre i branchen fået blod på tanden. Ligesom eksempelvis Ole Olsen vil han også være filmproducent og får hurtigt skabt tre danske film. Den første varer hele fem kvarter og får premiere i Biografen den 29. august 1912 med titlen ”En frygtelig fejltagelse”. Det skulle gå hen og blive profetisk. Filmen beskyldes for at være lang og kedelig. Den 5. oktober 1912 får den næste i rækken premiere. Det er ”En mésalliance” med Sigrid Bjørvig, som skulle have mange kønne billeder fra Nordsjælland men en skabelonagtig kærlighedshistorie, hvis indehold kunne lede tankerne hen mod Morten Korch. Den sidste film, der blev produceret i 1912, var en kidnapningshistorie med Poul Welander kaldet ”Mac-Morton”, som blot varer omkring 35 minutter. Filmen har muligvis aldrig haft premiere. Ingen har i hvert fald kunnet hitte en premiere med den titel i hverken Nathansohns egen biograf eller i øvrige.

Nathansohn starter i alle tilfælde efter disse films færdiggørelse et decideret filmselskab i april 1913. Det får navnet The Copenhagen Film Company Ltd. med tanke på en større filmeksport til udlandet. Man forventer helt op til 24 titler pr. år. Det lyder ekstravagant, men Nordisk producerede endnu flere. Man når imidlertid kun at færdiggøre én film yderligere, før alle pengene er tabt. Dyrt indkøbte manuskripter og ufærdiggjorte film går i skraldespanden. I selskabet indgik også biografens drift og da selskabet i januar 1914 erklæres konkurs, må også biografen afhændes.

Det bliver skuespiller og teaterdirektør Christian Schrøder og premierløjtnant K.V. Høyer, som havde haft et lille filmselskab, der nu får bevillingen til biografen i foråret 1914. Den bliver ved denne lejlighed omdøbt til ’Gl. Kongevejs Teater’ eller ’Gl. Kongevej Teater’. Med eller uden ’s’ er lidt tilfældigt i annonceringen, ligesom det også er det i Vesterbro(s) Teater. Den smukke jugendstil var allerede ved at være umoderne og nu ligner hjørneindgangen og siderne nærmere en hvilken som helst biograf af sin art med nogle udstillingsskabe og plakater i vinduerne. Over døren har man fjernet uret og i stedet placeret plakatstreamer og så biografens nye navn (med ’s’). Biografen genåbner i april efter endt modernisering. Fra 1926 er Schrøder ene om at drive biografen.

I 1920’erne får biografen igen nogle få danmarkspremierer i spillefilmslængde, hvoraf et par bliver fine succeser. Den første er den amerikanske ”Det japanske mysterium” med den populære Sessue Hayakawa mandag den 12. januar 1920. Den 5. oktober 1926 har biografen sin sidste premierefilm. Det er den franske ”De gamles hemmelighed” med Maurice de Féraudy.
 
 
Biografen omdøbes til Luxi Teater eller blot ’Luxi’ den 8. oktober 1928, hvor man viser ”Plads søges” med Harold Lloyd. Et orkester på tre mand spiller til de to aftenforestillinger og man har reduceret priserne for at være konkurrencedygtige. 70 øre for voksne og 35 øre for børn. Få dage senere lukker biografen for at gennemgå endnu en modernisering. Der genåbnes den 20. oktober 1928 med Pola Negri i ”Spilleklubbens dronning”. Et par dage efter var der atter nyt program. I november hyrer biografen et helt studenterkor til at synge til fremvisningerne af ”Hans Højhed”.

Luxi kan trods anstrengelserne ikke måle sig med de mange nye og langt mere komfortable biografer og drejer nøglen om få måneder senere, søndag den 17. februar 1929, hvor Douglas Fairbanks som ”Robin Hood” lukker biografen for stedse og bygges om til forretning. Op til 1960’erne lå køkkenudstyrsforretningen Zillmer i de gamle lokaler, hvorefter bygningen i 1966 blev revet ned for at give plads til en udvidelse af krydset. En temmelig grim kolos med kontorer og forretninger i stueetagen tårnede sig herefter op på hjørnet af Gl. Kongevej og H.C. Ørstedsvej.
 
 
Biografen på hjørnet af Gl Kongevej og H C Ørstedsvej. Foto: Ukendt fotograf, public domain.

Kaptajn Høyer havde fortsat bevilling til en biograf i området og forsøger ti år senere, i 1937-39, at opføre en kæmpebiograf med 800 pladser få meter væk på Alhambravej 14-16. Først udfærdiges tegninger af Erik Bunch, der netop havde opført Grøndals Teatret, men publikumsforholdene viser sig at være utilstrækkelige. Herefter omdannes hele byggeprojektet af Ernst Kühn, der netop har færdiggjort Palladium og Platan med tegninger, der minder stærkt om sidstnævnte, men både krigen samt stor folkelig og kommunal modstand sætter en stopper for projektet, ligesom Høyer frygter, den nye sal ikke er stor nok til, man kan få de førsteklasses film, som er nødvendige for, at det løber rundt. Efter krigen udfærdiges atter nye tegninger, denne gang af Charles Schou, hvor en kæmpebiograf nu strækker sig helt ned til Hauchsvej. Projektet ejes på dette tidspunkt af ejendomsselskabet ’Trindelen’, som ASA Filmudlejning står bag. En ny beboelsesejendom opføres i 1951 og adskillige år frem forsøger man fortsat at realisere biografprojektet. En lille butik planlagt som biograffoyer med indgangsportal som i gamle dage eksisterer den dag i dag i husets højre side, nu som bilforretning. Bagved er der en beskeden udbygning, men ak, det er kun garager. Ingen biografsal. Høyer fik dermed aldrig sin drømmebiograf, men ledede en tid Lyngbyvejens Kino og blev direktør for Dansk-Svensk Film. Han døde 83 år gammel i 1958.
 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til
Gl. Kongevejs Teater / Biografen / Luxi Teater
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 16 november 2021 18:21:46