biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Gloria Biograf / Biffen

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
Gloria på Rådhuspladsen 59, den 24. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev

GLORIA BIOGRAF / BIFFEN
Rådhuspladsen 59
Åbnet 3. marts 1995

Gloria Biograf eller blot ’Gloria’ slår første gang dørene op ud mod Rådhuspladsen fredag den 6. marts 1995. Det er imidlertid slet ingen ny biograf. Salen er den tiloversblevne D-sal fra ABCinema, som lukkede ved udgangen af marts 1989. Modsat de tre øvrige sale forblev D-salen uberørt. Det skyldtes, at lejemålet var i en anden ejendom, der tilhørte Foreningen Social Boligbyggeri (FSB) og her var der en klausul om, at lejemålet ved ophør skulle tilbageføres til oprindelig stand, hvilket ville blive endog særdeles bekosteligt. Nordisk Film Biografer beholdt derfor lejemålet, som de fortsat har den dag i dag. I stedet byggede man en anelse om, men det lille foyerområde foran biografen indeholdt i forvejen toiletter og der nødudgangspassage ved siden af biografsalen direkte ud til gaden. Denne bliver ganske enkelt omdannet til den nye indgang og erstattes siden af ny glasdør.

• Gå til Gloria's Buede Lærred
• Gå til galleri Gloria Biograf, København 17. november 2021
• Gå til galleri Gloria, april 2010 & december 2010
• Gå til ABCinema

Salen med 120 pladser, der oprindelig blev åbnet i 1977, bliver nu kaldt for ’Biffen’ og der kommer et lille skilt med navnet hængende vandret ud for indgangen. Oprindelig var der en lille korridor fra foyeren foran salen indtil selve biografsalen. Denne rives ned i 1995, hvilket skaber et væsentlig større rum og åbner op for et tidligere vinduesparti mod baggården, som giver tiltrængt dagslys. Foyeren er placeret halvt mellem stue og kælder, mens salen har yderligere hældning nedad med lærred mod Rådhuspladsen. Her er der også en nødudgang med trappe op.

Som Biffen vises en del lukkede forestillinger for branchefolk og åbne særforestillinger for publikum. Biffens første officielle gerning bliver videreførelsen af en afrikansk filmfestival med start fredag den 3. januar 1992. Her tager man over fra Klaptræet, der var lukket pludseligt måneden forinden. Festivalen løber over et par uger og senere afholder man også Natfilmfestival.

Ved åbningen som ’Gloria Biograf’ fredag den 3. marts 1995 er salen uforandret i forhold til 1977. Det er de samme, brune stole som i den oprindelige D-sal. Peter Bendtsen og Erik Lennart Petersen har taget initiativ til biografen. De har allerede startet filmdistributionsselskabet Gloria Film tilbage i 1990 efter at have lært hinanden at kende på Film- og Medievidenskabsstudiet på Københavns Universitet. Der havde mange år forinden eksisteret en dansk filmdistributør ved navn Gloria og nu får det en renæssance. I 1990’erne kom der flere nye distributører til i Danmark, ligesom de eksisterende Øst for Paradis og Grand Teatrets eget Camera Film også optrappede distributionen. Bendtsen og Petersen følte derfor, det efterhånden var blevet vanskeligere at finde den optimale placering for deres film. Idéen om egen biograf lå naturligvis lige for. Når der nu fandtes et centralt beliggende biograflokale, der stod ubenyttet hen det meste af tiden… Hvorfor så ikke forsøge sig?
 
Læs mere her:

Gloria's Buede Lærred

Galleri: 2010 + 2021

ABCinema

ABCinema+D

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
På gadeplan var der allerede tilbage fra ABCinema-tiden udhængsskabe bag vinduesglas og de overtages nu af Gloria Biograf. Nogle år senere skiftes ruderne, men de nye er inddelt i små firkanter og plakaterne fremtræder nu langt mindre iøjnefaldende. Hvor den gamle korridor til salen var placeret, er der nu billet- og sliksalg samt udskænkning af drikke. Sortimentet indeholder en del økologiske varer og Gloria er alle dage berømt for god stempelkaffe. Popcorn er forment adgang.

Åbningsfilmene er Stephan Elliotts ”Ørkendronningen Priscilla”, Lars von Triers ”Riget”, ”Ladybird, Ladybird” af Ken Loach og Peter Greenaways ”Kokken, tyven, hans kone og hendes elsker”. Fra mandag den 6. marts er der Natfilmfestival sammen med byens øvrige biografer. Den 17. marts 1995 har biografen sin første premiere fra egen distribution. Det er på Denys Arcands canadiske ”Kærlighedens sande natur”. Glorias premierefilm er næsten alle, hvad man betragter som ægte arthouse-titler. Det er primært europæiske film eller co-produktioner, men der forekommer også enkelte amerikanske som fx Hal Hartleys ”The Unbelievable Truth”, der var biografens næste premiere og siden ”Amateur” og ”Henry Fool” fra samme instruktør. Man havde allerede forinden givet nogle af hans tidligere film premiere i øvrige biografer. Fra juli 1995 er Rolf de Heers australske ”Bad Boy Bubby” på programmet i over tre måneder og i august deler Gloria med Dagmar premieren på sin egen italienske ”Lamerica” af Gianni Amelio, som året efter vinder en Bodil for bedste ikke-amerikanske film. Ligesom på åbningsdagen viser biografen næsten altid flere film hver dag og premierefilmene får dermed ikke alle spilletiderne på dagsprogrammet.

Gloria viser midnatsforestillinger hver dag indtil 2003 og der skiftes film hver uge. Mange af filmene er fra egen distribution. Jean-Claude Lauzons ”Léolo”, der havde haft premiere i 1994, er en af de titler, der ofte tages op. Biografen støttes af Det Danske Filminstitutet såvel som Københavns Kommune og man kommer også ind under det europæiske MEDIA-system, sådan som distributionsvirksomheden allerede er det.

Det er også Gloria, der introducerer det danske publikum for den franske instruktør André Téchiné. Den 5. januar 1996 har ”Min bedste årstid” med Catherine Deneuve således premiere både i egen biograf og på den anden side af Rådhuspladsen i Dagmar. Her tages filmen af med kæmpetal efter blot én uge, men Gloria holder den på længere. En biograf som Gentofte Kino får stor glæde af instruktøren (og Deneuve). Filmen sælger da også over 16.000 billetter på landsplan. Et forsøg udi dansk film falder mindre heldigt ud to uger senere, da ”Belma” kun spilles en uge. Det er ikke her, biografen har sit publikum. Så vender man hellere lykkeligt tilbage til Téchinée, hvis næste film, ”De vilde siv”, allerede får premiere den 9. februar efter faktisk at have haft danmarkspremiere i førnævnte Gentofte den 22. januar. Den nye sælger ’kun’ 6.000 billetter, men Gloria må siges at have et godt første kvartal i 1996, selvom en ungarsk besynderlighed fejler fatalt i februar.

Gloria viser også premierefilm fra øvrige distributører. Den 29. marts 1996 har man premiere på ”Bennys video” fra Øst for Paradis, som ikke fungerer. Christian Braad Thomsen gør senere stort lobbyarbejde for filmen, men den bliver aldrig set af meget mere end 500 danskere, uanset hvor mange gange den tages op. Filmen får lov til at fylde flere linjer her af den simple årsag, den er instrueret af en mand ved navn Michael Haneke. Det er hans kun anden spillefilm og den første, der kommer op i Danmark. I en sen alder bliver han en af Europas største instruktørnavne med senere kæmpesucceser og mesterværker som ”Skjult”, ”Det hvide bånd” og ”Amour” for blot at nævne nogle.

Fra 1. november 1996 er Gloria næsten ene om at sælge samtlige 12.000 billetter til Louis Malles ”Vanya on 42nd Street” efter Anton Tjekhovs ”Onkel Vanja”. Filmen er en af biografens største succeser gennem tiderne. Den får kolossal vind i sejlene gennem anmeldelser og det faktum, at den ganske, danske teaterbranche vist lægger vejen forbi. Man kan således en tilfældig mandag aften eksempelvis hilse på Morten Grunwald. Filmen er på plakaten knap fem måneder. En anden spidsfindighed, der finder et overraskende stort publikum, er Tony Gatlifs franske ”Latcho Drom – sigøjnernes rejse” fra Øst for Paradis, som også får fem måneders spilletid året efter.
 
 
Foyer med bar og billetsalg til venstre, lounge til højre og indgang til biografen omtrent midt i billedet. Foto: Thomas Hauerslev

I 1997 er Carlos Sauras spanske ”Flamenco” biografens hotteste titel og i 1998 er det Terry Gilliams ”Fear and Loathing in Las Vegas” efter Hunter S. Thompson med en syret Johnny Depp, der styrer. Filmen kom fra UIP og hvordan den fandt premierevej til Gloria i stedet for Grand i Mikkel Bryggers Gade, er et rigtig godt spørgsmål, men den passede i hvert fald perfekt til kælderbiografen på Rådhuspladsen.

Biografens tilskuere har alle år fra 1995 og frem til i dag været et kvalitetsbevidst voksent publikum spændende fra det yngre til det absolut ældre, der har frekventeret biografen flittigt lige siden Deneuve kom på besøg. Der hersker ingen tvivl om, at biografen deler publikumsprofil med Grand og salene ligger også klos op ad hinanden. Grand har ved flere lejligheder haft kig på denne biografsal i forhold til en eventuel udvidelse mod Rådhuspladsen – med mulig indgang derfra – ligesom Nordisk Film Biografer og før dem Sandberg i tidligere tider har haft den modsatrettede tanke. Forskellige klausuler samt bestemmelser på matriklerne og gentlemanaftaler har indtil videre forhindret det, hvis man bortregner Sandbergs kortvarige lån af en Grand-sal i 1980. Til dato har Gloria altså kunnet forblive sig selv, men man afregner husleje til Nordisk.

I 1999 er biografens store succes den ellers ganske dunkle ”I familiens hjerte” instrueret af Tim Roth. Året efter er det den fransk-producerede ”Himalaya”, der trækker flest. Eksotisk klingende titler trækker godt, hvilket man erfarer igen et par år senere med den indiske ”Samsara” af Pan Nalin, der også bliver et hit. I april 2001 får Gloria på puklen for at importere og premieresætte ”Blodsøstre” med den noget mere pågående franske originaltitel ”Baise-moi”, men den får i hvert fald skabt debat. Filmens attitude er ikke meget ulig Gaspar Noé ligeledes franske ”Irreversible”, der kommer til landet et par år senere og skaber endnu større debat. Denne bliver dog primært rost for sit overraskende filmsprog. Man får samme år sandelig også fat i en Woody Allen-film, nemlig ”Small Time Crooks”, der får premiere den 31. august. I oktober har man endnu en amerikansk film på programmet. Det er Rodrigo Garcías ”Things You Can Tell Just by Looking at Her” med Glenn Close og Cameron Diaz. Begge bliver fine succeser, selv om Woodys absolut hører til hans mindre.

Udover de mange franske og sporadisk engelsksprogede film viser Gloria også en del tyske, italienske og spanske. De tyske særligt sidst i 1990’erne og de italienske særligt i begyndelsen af 00’erne, mens de spanske fordeler sig jævnt i perioden. Også andre nationaliteter kommer på lærredet deriblandt en række svenske.
 
 
"Gloria", en fin lille detalje i trappelyset. Foto: Thomas Hauerslev

I foråret 2000 fik biografen lagt nyt tæppe på i foyeren og væggene blev malet. Biografsalen fik et nyt og større lærred og de gamle, brune sæder blev skiftet ud med nye, røde stole. Sædeantallet bliver ved denne lejlighed reduceret til 106.

Gloria får også betragtelig succes med nogle repremierer. Carol Reeds engelske ”Den tredie mand” fra 1949 med Joseph Cotten og Orson Welles i et efterkrigshærget Wien får efter mange års fravær repremiere 2. juledag 1999. Filmen får forrygende anmeldelser og bliver en lige så forrygende succes. Det gør den franske klassiker ”Paradisets børn” af Marcel Carné også, da den med et års repremiere-forsinkelse kommer op 2. juledag 2001. I marts 2000 havde man også forsøgt sig med Stanley Donen og Gene Kellys klassiker ”Syng i sol og regn” fra 1952, hvor man nu fornuftigt kaldte den ved sin originaltitel ”Singin’ in the Rain”. Den faldt publikum dog ikke for i samme grad, hvilket egentlig kan undre, for den har alle dage været populær på tv. Omvendt trak den nu aldrig det helt store ved sin oprindelige premiere i Palladium. I et samarbejde med det internationale salgsselskab Hollywood Classics i London havde Gloria fået eneret til en række gamle MGM-titler, ja, faktisk var alle de gamle James Bond-film inkluderet. Dem forsøgte man sig nu ikke med lige her i denne biograf, men andre klassikere fik en tur på lærredet. Mange af disse filmkopier var gamle og solgte ikke særlig godt.

Selv blandt biografens og filmdistributionens trækplastre er der lovlig mange, der ikke giver det fornødne overskud. Særligt distributionsdelen er hårdt ramt, hvilket betyder, at Gloria har oparbejdet en betragtelig gæld. Søndag den 26. oktober 2003 er det pludselig sidste spilledag. Sidste film på programmet er den solide, spanske ”Mandage i solen” fra Marco Film med Javier Bardem samt Ray Lawrences australske ”Lantana” fra egen distribution. Erik Lennart Petersen havde trukket sig ud af biografen sidst i 2001, men selv alene om driften kunne Peter Bendtsen ikke opretholde en givtig distribution og biografdrift, der stadig fordrede udgifter til personale, husleje, annoncering og alt det andet.

En række indkøbte og delvist premiereklare film får ikke premiere, da distribution og biograf går i betalingsstandsning og lukker. Peter Bendtsen får senere held til at stable en ny biografdistribution på benene for en periode. Denne gang som Sunrise Filmdistribution, hvor han får en af Glorias ikke-premieresatte titler med over. Det er ”Balzac og den lille kinesiske skrædderinde”, men Bendtsen involverer sig ikke mere i biografdrift.
 
 
Kommunikationsmedarbejder Anette Jensen og daglig leder Anders Simonsen, der tilsammen driver Gloria (2010). Foto: Thomas Hauerslev

Gloria Biograf er lukket frem til den 6. august 2004. Her genåbner biografen med den italienske ”The Soul Keeper” fra Øst for Paradis. De nye biografdirektører er Anders Simonsen og Claus Isachsen, der begge fungerede som operatører i den gamle Gloria og de involverer sig omvendt aldrig i distribution. Deres motto er, at biografen skal vise kvalitetsfilm, men ’de behøver ikke nødvendigvis være intellektuelle’. Det er alle dage et spørgsmål for et smagspanel, hvad der er ’intellektuelt’, ’art’, ’kunst’ eller hvad man nu kalder det. En god filmoplevelse kan være så mange ting. I alle tilfælde fortsætter Gloria Biograf under Simonsen og Erichsens ledelse lidt i samme stil.

Man bliver samtidig en fin pendant til Vester Vov Vov på Absalonsgade, som man i eftertiden også deler mange premierer med. Man gør det såmænd allerede fra premieredagen. Senere i august er biografen med på Copenhagen International Film Festival og snart begynder publikum at få Gloria tilbage i fast erindring.

Foyeren var kort før lukningen shinet op med nyt tapet, der med efterårsgule sø- og skovmotiver skabte en ny atmosfære. Der kom også en ny disk i billet- og cafésalget. Derfor er der ikke meget, man ikke sagtens kan kende igen. Drømmen er naturligvis en yderligere renovering og det bliver også ført ud i livet siden, hvor foyeren atter males lys og får opsat nye plakatrammer. Efter nogen tid træder Isachsen ud og Simonsen fortsætter driften alene.

Ved juletid får biografen sin første større succes under den ny ledelse. Det sker med Tomas Alfredsons ”Fire nuancer af brunt”, der med en spilletid på tre timer og tolv minutter bliver en forbavsende stor succes. Det kan dog slet ikke måle sig med instruktørens ”Lad den rette komme ind”, der nøjagtig fire år senere bliver en gigantisk succes, hvor publikum mellem jul og nytår står i lang kø helt ud til gaden. Begge film får forrygende anmeldelser og for sidstnævnte kan Alfredson hente en Bodil for bedste ikke-amerikanske film i Imperial et par måneder senere. For den første havde han allerede vundet kritikerprisen på Natfilmfestivalen i 2004. Julen bliver i det hele taget et godt tidspunkt for svenske premierer i Gloria. I 2005 gjorde Maria Bloms ”Tilbage til Dalarna” sig også fortrinligt. I oktober havde Omar Sharif i ”Monsieur Ibrahim og koranens blomster” også leveret rimelige tal.

I sommeren 2007 trak Guiseppe Tornatores italienske ”Den ukendte kvinde” fint i sommervarmen, mens Glorias skandinaviske tiltrækningskraft viser sig igen sidst i august samme år med Joachim Triers norske ”Reprise”. I december 2013 måtte Gloria naturligvis vise Sebastián Lelios chilenske film med samme navn som biografen.
 
 
Gloria får et flot nyt, større og buet CinemaScope lærred i sommeren 2010.  Foto: Thomas Hauerslev

I sommeren 2010 bliver biografen renoveret både inde og ude. På gadeplan får biografen et nyt lysskilt op over indgangen, ligesom man langt om længe får nye udhængsskabe som erstatning for de tidligere firkanter. Det er stadig ingen prangende facade, men det er så godt, som forholdene tillader. Indendørs er det folk fra Danmarks Designskole, der udsprunget af et projekt to år forinden har bestemt det nye udseende. Det giver biografen et unikt og selvstændigt præg. Man kan bl.a. tage sit eget eksemplar af filmanmeldelser, der er hængt op på væggene i A4-format. Der er desuden forskellige bøger og filmaviser at bladre i.

Gloria afholder udover det normale program en del særforestillinger. Udover filmfestivaler har der været forpremierer og introduktioner med eksempelvis Q&A. Vores allesammens Mr. Bogart, Ole Michelsen, der ikke er blandt os længere, har således ofte lagt vejen forbi biografen, som han havde som en af sine absolut foretrukne i godt kompagniskab med Grand.

De senere år har det været vanskeligere for biografen at opretholde selvstændige kæmpesucceser, man i biografens tidlige år havde stor succes med og i de første under den nye ledelse. Til gengæld gjorde digitaliseringen, at biografen kunne være med på flere premierer sammen med de øvrige biografer. Det er derfor i dag også biografens isolerede tiltrækningskraft, der er afgørende for biografens fortsatte succes.

Der har været hårde tider og biografen har holdt sommerlukket gennem flere år. I 2019 benyttede man lejligheden til at bygge salen om med bedre hældning og trinlys samt nyt gulvtæppe og nye elegante, magelige grå stole med kopholder. Dertil et buet lærred som nærmest kun Biffen i Aalborg kan gøre kunsten efter, den relativt lille salsstørrelse taget i betragtning. Efter 42 års genvordigheder er det nu også endelig lykkedes biografen at få et bedre køleanlæg til at holde sommervarmen udenfor. Biografen har nu 84 pladser.

Coronakrisen har været en kolossal udfordring for Gloria som alle andre, men biografen eksisterer stadig og er et endnu bedre besøg værd end nogensinde før.
 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark
• Gå til mere om Gloria's Buede Lærred
 
 
  
  

• Gå til
Gloria Biograf / Biffen
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 30 november 2021 17:23:46