biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Luksustoget / Løvebiografen

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
Amagertorv 33 den 20. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev

LUKSUSTOGET / LØVEBIOGRAFEN
Amagertorv 33
Åbnet 15. december 1908
Lukket 7. november 1911

Rejse- og illusionsteatret ’Luksustoget’ åbner sin trafik tirsdag den 15. december 1908. En tur gennem verden koster 25 øre. Det er rigtig nok billigt. På den anden side varer turen også kun en halv times tid. Der vises udelukkende rejsefilm og der skiftes program hver uge. I januar 1909 går turen eksempelvis langs Comosøen i Lombardiet og videre fra Messina til Catania på Sicilien. Senere på måneden kommer man helt til Kina og i samme program også en tur rundt i Frankrigs provinser. Måneden efter går rejsen til Paris og Beograd og senere når man eksempelvis til Jerusalem eller Mexico. Det er en fantastisk god idé, man har fået og publikum kan pludselig opleve fjerne himmelstrøg, mange aldrig havde troet, de skulle få at se. I øvrige biografer er rejsefilm også ofte en del af repertoiret, men i Luksustoget fylder de det hele.

Biografen er som så mange andre i disse år indrettet i et lokale på Strøget. I dette tilfælde er biografen beliggende i et nyopført fireetagers hus på hjørnet af Amagertorv og Hyskenstræde tegnet af Victor Nyebølle og Christian Brandstrup. Her havde der siden 1796 ligget et apotek ved navn Løveapoteket oprindelig tegnet af C. F. Harsdorff. Før da lå der en gammel apotekergård. Det nye hus er udefra ret identisk med den foregående bygning og den indre struktur heller ikke ganske forskellig. Det er en særdeles nydelig bygning med lys facade, der den dag i dag ikke bærer præg af at være 113 år gammel. Faktisk har bygningen strengt taget ikke forandret udseende gennem årene bortset fra de mange skift i erhvervslejemålene. Et nyt løveapotek bliver placeret til venstre for den tidligere hjørneindgang. Her åbner Luksustoget i stedet sine døre. Politimesteren i København havde ellers fået rigeligt af disse stumme teatre, men der blev altså plads til lige ét til. Måske fordi man havde lagt en anden køreplan.

Idéen til Luksustoget blev skabt af grosserer Zahle-Lassen, der indrettede fremvisningslokalet som en jernbanevogn med omkring 30 sofaer med plyds. Allerede to uger efter åbningen ændrer man på opsætningen således, at den bliver amfiteatralsk, hvilket gav bedre udsyn. Vognen gyngede en smule under visningerne for at styrke rejseillusionen. Hvordan det lod sig gøre, må stå hen i det uvisse, men man kan sige, at illusionen med de rystende Thunderbox-stole, som bl.a. kan opleves i Palads, ikke ligefrem kan kaldes en nyskabelse. Fremføringen af filmene foregår den første tid med håndkraft.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk


Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
Det viser sig uheldigvis, at Zahle-Lassen har fundet nogle kedelige typer at samarbejde med og allerede lørdag den 9. februar 1909 indstiller Luksustoget kørslen. Zahle-Lassen er gået til politimesteren og har deponeret sin bevilling, idet han føler sig bedraget af de øvrige herrer i konsortiet, som bogstavelig talt har sparket ham ud, efter at have overdraget dem bevillingen. De skumle typer overholdt herefter hverken de kontraktlige forpligtelser i forhold til udlandet eller de betingelser, der lå til grund for tilladelsen for fremvisningerne, hvor der nu blev smuglet gangsterfilm og erotiske numre ind i repertoiret, hvad man nu ikke kunne aflure i programmerne.

Politiet får smidt kumpanerne ud og løsningen bliver, at Zahle-Lassen permanent overdrager sin bevilling til noget så troskyldigt som en afholdsmand og således bliver redaktør Victor Figgé næsten uforvarende pludselig biografdirektør og skænker på sigt det meste af sit overskud til afholdenhedsarbejde. Den første tid er nu ikke nem, for færre og færre tager toget og allerede året efter kører Luksustoget sin sidste tur søndag den 6. februar, hvor rejsen bl.a. går til Schweiz og Sverige.

Figgé har på grund af sin position fået tilladelse til at føre repertoiret over mod det ordinære. Ved samme lejlighed omdøber han helt naturligt biografen til ’Løvebiografen’ og refererer i annoncerne herefter til det kendte apotek og ikke til Luksustoget. Biografen genåbner allerede efter få dage, fredag den 11. februar 1910. Der er installeret nyt fremvisningsudstyr og opsat nye stole i salen, der ikke længere bevæger sig. Der er fire kortfilm på programmet. Det er tragedien ”Den dødes maske”, komedien ”Kontraktopsigelsen”, den idylliske ”Anne Maries dukke” samt ”Peking og omegn”. Man beholder dermed et enkelt rejseindslag.

Figgé kombinerer fortsat sommetider aktualitetsfilm med lidt filmet teaterdramatik, lysbilleder og skønsang fra forskellige solister hentet ind til lejligheden. En af de første film på programmet bliver en genoptagelse af Fotoramas ”Den lille hornblæser” fra året forinden om Treårskrigen 1848-50, der er instrueret af Eduard Schnedler-Sørensen. Han var først startet som salgsagent for Kinografen i 1908, da han i 1909 kommer til Fotorama i Aarhus, hvor filmen bliver optaget. I februar 1910 vender han tilbage til København og gør allerede som 22-årig kometkarriere. Figgé henter ham sideløbende med Fotorama-engagementet ind til Løvebiografen, som han får arbejdet godt og grundigt op i samarbejde med øvrige kapitalkræfter med udspring i Aarhus.

”Den lille hornblæser” samt to små ekstra film bliver en regulær succes og man er nødt til at prolongere programmet. Op mod 2.000 mennesker besøger dagligt biografen, der har plads til 134 gæster ad gangen og man starter ny forestilling cirka hver halve time. Det er helt exceptionelt. Schnedler-Sørensen har hyret nogle soldater i datidens uniformering, hvilket naturligvis skaber stor opmærksomhed omkring både filmen og det nyindrettede biografteater.
 
 
Den 11. april 1910 får ’sæsonens største attraktion’ danmarkspremiere i Løvebiografen. Der er tale om Alfred Cohns ”Den hvide slavehandel” produceret af Fotorama. I flere uger er samtlige forestillinger udsolgt og der spilles hvert tredje kvarter fra kl. 14 til kl. 23. Folk står i kø langt op eller ned ad Strøget. En besøgende noterer handlingen ned på sin blok. Herefter genindspiller Nordisk Film historien scene for scene. Genindspilningen får premiere med samme titel den 2. august i Panoptikon. Det er denne sag om plagiat, der for alvor sætter sving i debatten om copyright. I Løvebiografen vises filmen i syv uger. Fotorama og Nordisk når frem til et kompromis, som tilfredsstiller begge parter. I længden er det Nordisk, der går af med sejren, som det beskrives udførligt under øvrige biografkapitler. På grund af Fotoramas kompromis med Nordisk, rykker Schnedler-Sørensen videre til Panoptikon og dernæst Vesterbros Teater og er direktør for Fotoramas udlejning mellem 1918 og 1930. De sidste seks år som administrerende direktør. Han bliver samtidig instruktør og manuskriptforfatter på Nordisk Films Kompagni i en kortere årrække efter 1910. I en kort periode var han desuden bevillingshaver til det levende Frederiksberg Teater.

I 1911 får Løvebiografen endnu en kæmpesucces på programmet og denne er også fra Fotorama. Det sker, da ”Blandt københavnske apacher” får premiere den 27. marts 1911. Den bliver ligesom ”Den hvide slavehandel” en kæmpesucces og spilles i fire uger. Figgé og Christian Gundersen fra Aarhus beslutter nu, at deres biograflokale ganske enkelt er for småt. De finder et væsentlig større lokale lidt længere oppe ad Strøget mod Rådhuspladsen på hjørnet af Frederiksberggade og Nytorv, hvor Victoria Teatret åbner den 8. november. På dette tidspunkt Københavns største biograf. Løvebiografen lukker sine døre aftenen forinden. Sidste program er en række imponerende farvekolorerede billeder med titlen ”Borgerne fra Calais”, som pressen mener, er noget af det smukkeste, man endnu har set på det hvide lærred. Luksustoget nåede sin endestation med manér.
 
 
Efter lukningen kommer der cigarhandel på hjørnet og siden mange andre forretninger, bl.a. tøjhus. I dag fylder Weekday det meste af stueetagen. Løveapoteket eksisterede på adressen indtil 1971. En rød løve fra den tidligere bygning pryder i dag hjørneportalen.
 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

 
 
  

• Gå til
Luksustoget / Løvebiografen
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 08 november 2021 10:10:36