| |
Posthusteatret |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Posthus
Teatret, 3. juli 2008. Foto: Thomas Hauerslev
POSTHUS TEATRET
Rådhusstræde 1
Åbnet 28. september 1974
Lokalerne, der kom til at huse Posthus Teatret, havde tidligere været
brugt som pakkeri og vinlager, før to unge mennesker beslutter sig for
at omdanne det lavloftede kælderlokale til teater. Navnet kom ganske
naturligt af, at der lå et posthus i stueetagen ovenover. Fra gaden går
man nogle trin ned ad en smal trappe til en lille indgangsportal med
glasruder og dørindgang til højre. Inde bagved går foyer og sal helt
usædvanligt ud i ét kun let adskilt af væg bag stolerækkerne og tæppe,
der kan trækkes for. En gammel købmandsdisk er pudset af og opsat i
højre side og tilbyder te og småkager. Stolene har man erhvervet fra
det nedlagte Allé Teatret på Jægersborg Allé, mens andre foyermaterialer
bl.a. stammer fra Bellevue badehotel, der også netop var lukket og
efterfølgende revet ned. Udefra skal man opmærksom for overhovedet at se
biografen. Udenfor åbningstid fungerer to træskodder som lukkede døre og
indgangen er her usynlig. Små vinduer i fortovshøjde rummer plakater og
information om filmene, men er man over halvanden meter høj, ænser man
dem ikke.
Teaterdriften indledes den 21. oktober 1973 med forestillingen ”Jordbærmuskler”.
Stykket er sat i scene af de medvirkende selv, der tæller Carsten
Brandt, Tine Blichmann, Marianne Tønsberg, Albert Wichmann, Flemming
Enevold og Jan Jørgensen. Det er ægteparret Brandt og Blichmann, som
også er teatrets indehavere. Marianne Tønsberg er også involveret i
opstartsfasen. Carsten Brandt er også instruktør og har instrueret flere
Lars Norén-forestillinger i København og Stockholm, hvor ”Dæmoner” også
blev til en film med Eva Fröhling og Björn Granath. Han har desuden
instrueret filmene ”92 minutter af i går” og ”Den milde smerte”.
|
Læs
mere her:
Biografer på
biografmuseet.dk
Biograferne i København 1904 – 2020
Biografmuseet.dk's
liste over alle biografer i Danmark
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Biografpremierer i Danmark
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
Hvad CinemaScope
Byder på
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Hvad er
VistaVision?
Biografmuseets
biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i
biografhistorien
|
Posthus
Teatret, 3. juli 2008. Foto: Thomas Hauerslev
Biografepoken begynder lørdag den 28. september 1974 med Jean-Claude
Brialys franske ”Eglantine”. ’En familiehistorie med et pust af Proust
og et genskær af Renoir’, som det poetisk formuleres. Filmen er på
programmet året ud. Posthus Teatret råder over 82 pladser og en lille
scene foran. Man helliger sig 100% europæisk film, der inkluderer
russiske og har gennem alle tider aldrig vist andet på nær en lille
afstikker til Iran. Det kan ingen anden biograf prale med.
Biografvirksomheden kommer i stand med hjælp fra Mogens Elkow, der de
første år leder denne del af driften. I begyndelsen er det kun hensigten,
at vise film om eftermiddagen, mens aftenens teaterforestillinger
fortsat danner rammen omkring driften. Filmene bliver siden den
dominerende kraft, men op gennem 1970’erne får mange
teaterforestillinger nydelig succes. Som ethvert levende teater holdes
lukket én dag om ugen og denne tradition fortsætter biografen med, da
teaterdriften skrumper ind. Posthus Teatret har desuden
sommerferielukket og juleferien strækker sig ofte godt ind i januar.
|
|
Biografen viser også film fra andre distributører, men man holder sig
overvejende til egne titler. Så skal der praktisk nok heller ikke
betales filmleje af billetindtægterne. Blandt filmene tæller Maurice
Pialats franske ”Vi bli’r ikke gamle sammen” og ”Den åbne mund” samt
Víctor Erices spanske ”Ånden i bistaden” (siden mere korrekt ”Ånden i
bistadet”). Den største importsucces får man med Akira Kurosawas primært
russiskproducerede
"Dersu Uzula", der kommer op i
Alexandra og endda i
70mm. Filmen vises siden i posthuset men her dog i almindelig 35mm. Knap
80.000 billetter er denne film noteret for i solgte billetter på
landsplan. De første titler solgte langt færre i Posthus Teatret og
importen kan kun løbe rundt med hjælp fra Det Danske Filminstitut.
”Dreamchild” instrueret af Dennis Potter er det helt store nummer, som
Carsten Brandt med stolthed beretter om, når snakken går om biografens
mest usædvanlige succeshistorie. Denne film havde kun spillet halvanden
uge i London og man køber en næsten ubrugt kopi ganske billigt. Efter
premieren i Posthus Teatret den 17. oktober 1984 spiller den sammenlagt
halvandet år i første ombæring. Efter sigende er 35mm-kopien den eneste
i verden. Før hver forestilling holdt Brandt et lille foredrag om filmen
og hvordan den kom ham i hænde. På Danmarks Statistik er filmen noteret
til at have solgt lidt over 500 billetter, men det kan umuligt passe.
Brandt var godt nok ikke meget for at leje netop denne kopi ud til nogen
anden… tænk, hvis der skete den noget. Den eneste ene!
|
|
Posthus
Teatret, 3. juli 2008. Foto: Thomas Hauerslev
Gennem 1980’erne importerer Posthus Teatret sammenlagt kun en håndfuld
film til almindelig distribution. Den 27. oktober 1990 har man premiere
på Robert Altmans ”Vincent & Theo”. Instruktøren er amerikansk men
filmen primært europæisk finansieret, så den europæiske agenda holdt
endnu. Den 14. juli 1991 er der premiere sammen med
Grand på Jon Amiels ”Queen of
Hearts”, som primært var engelsk.
Carsten Brandt har det princip aldrig at købe film, som andre er
interesseret i. Simpelt hen af den grund at han blot ønsker, de film,
der står hans hjerte nær, kommer op i Danmark. Er der andre, der falder
for en given film, er det afgørende blot, at filmen kommer op i
biografen. Der er ingen grund til at trække filmen op i købspris. Det
forhindrer dog ikke Brandt i nogle utilfredse miner, når det kommer til
instruktører, han ’har bagt til landet’, som andre selskaber så
overtager ved at købe deres næste film (til en højere pris). Det gælder
eksempelvis Patrice Leconte. ”Tandem” og særligt ”Monsieur Hire” blev
både anmelder- og publikumdarlings for Posthus Teatret i september 1991,
men herefter købte det nystartede Gloria Film ”Frisøsens mand”, som fik
markant større succes.
|
|
Posthus
Teatret, 3. juli 2008. Foto: Thomas Hauerslev
Den 31. oktober 1994 er der premiere på Abbas Kiarostamis iranske ”Hvor
er min vens hus?” og ugen efter samme instruktørs ”Livet begynder igen”.
To absolut bemærkelsesværdige film og endnu et hidtil ukendt
instruktørnavn fik sin danske debut. Der kom desværre ikke mange og så
disse to. I 1996 får Peter Greenaways ”The Baby of Macon” og ”Prospero’s
Books” premiere. Den sidste dog kun i Grand. Posthus Teatret er inde i
en god, lille stime sidst i 1990’erne. En ganske markant succes opnås
den 26. september 1997 med Nikita Mikhalkovs fremragende ”Brændt af
solen”. Udover i egen biograf og
Vester Vov Vov bliver filmen på sigt en
overraskende succes i Holte, hvor Reprise Teatret tager den op indtil
flere gange.
Da posthuset i 2006 blev omdannet til discotek, gav det store problemer
med afviklingen af aftenforestillingen og teatret indstillede praktisk
talt driften de næste tre år. En nem løsning havde nu været at rykke
programmet en times tid frem, for publikum var alligevel begyndt at
foretrække tidligere forestillinger. Omkring 2010 er der fortsat ret
stille i Rådhusstræde, men ”En italiensk familie” bliver en nydelig
succes fra den 4. marts 2011, hvor den vises i to dele. Sammenlagt er
længden hele seks timer og seks minutter! Det bliver til gentagne
eftermiddagsforestillinger, der strækker sig ud på aftenen med pauser,
hvor der serveres mad og drikke.
|
|
Posthus
Teatret en tidlig morgen den 24. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Mange instruktører gæster biografen gennem årene og Brandt blev
personlig ven med flere af dem, bl.a. svenske Stefan Jarl. Man kan
derfor også se masser af underskrifter og hilsener fra kendte og mindre
kendte i foyeren, hvilket gør et besøg en ekstra grundig studietur værd.
I 2021 er det længe siden, der sidst har været vist film i Posthus
Teatret. Sidste ordinære film på programmet var Stefan Jarls ”Inden
vinteren kommer” i november 2019, men det er fortsat planen at genoptage
driften som hidtil kombineret med nye teaterforestillinger, som dog er
blevet forsinket i årevis. Det samme gælder Brandts egen helaftensfilm
”Den milde smerte”. Denne står noteret til at være produceret i 2010,
men endnu har den aldrig haft dansk biografpremiere, selvom IMDb påstår,
det skulle være sket den 14. maj 2014. Ifølge oplysningerne varer filmen
ikke mindre end fire timer og fyrre minutter.
Posthus Teatret bliver sporadisk udlejet til foredrag og stand-up m.v.
Disse arrangementer har fyldt det meste her i de senere år. Man har en
trofast følgeskare, der står last og brast med Brandt og Blichmanns
evige kamp mod at få det hele til at løbe rundt. Trods kommunale tilskud
og støtte fra Det Danske Filminstitut, er det vanskelige forhold her i
2020’erne. Man bliver heller ikke yngre med årene, heller ikke stolene.
De ubegribeligt gamle træstole har længe været hårde som sten.
Sammenholdt med en anke om for lidt benplads er det også det eneste, man
for alvor kan gøre indvendinger imod. Biografens atmosfære er enestående
og Posthus Teatret kan snart fejre sin 50-års fødselsdag. Det er da
imponerende!
|
|
|
|
• Gå til
Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's
liste over alle biografer i Danmark
|
|
|
|

• Gå til
Posthusteatret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
lørdag, 18 december 2021 14:04:31 |
|
|