biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Scala Biograferne / Scala Biografer

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
Scala Biograferne omkring 2000. Foto: Thomas Hauerslev

SCALA BIOGRAFERNE / SCALA BIOGRAFER
Axeltorv 2
Åbnet 9. marts 1989
Lukket 30. juni 2001

Genåbnet 25. maj 2007
Lukket 1. november 2009

Adressen på kanten af Axeltorv mellem Jernbanegade og Vesterbrogade har en lang forhistorie med forlystelsesetablissementer under forskellige navne, bl.a. National, Scala og sammensat som ’National Scala’. Dette står der mere om i kapitlet omkring Scala-Bio, der frem til 1964 lå i bagbygningen til det nye Scala-kompleks, som er opstået i støvet af det tidligere stormagasin Anva, med en ny bygning med stort samme udformning som den forrige med lyst puds og store glasfacader i ånden fra National Scala. Selv to små kupler i glas ud mod de to hjørner til Axeltorv havde man genskabt i mindet om gamle dage. Herudover bestod taget af et løftet glasloft og terrasse udenfor den øverste foyer, der bagved indeholder biograferne med foyeren strækkende sig omkring en stor rotunde midt i huset, hvor glaselevator fører folk helt fra discotek i kælderen op til biograferne på toppen. Et slogan som biograferne i øvrigt også benytter. Der er også rulletrapper mellem etagerne ud mod Axeltorv. Oppe for enden af disse på tredje sal ligger billetsalget umiddelbart til venstre med plakater henover, mens der er bar i modsatte side. Bagved er der ad et par trappetrin indgang op til salene bagved. De mindre sale 4 og 5 strækker sig hhv. bag billetsalget og baren mod en bred gennemgang, hvorfra der også er adgang til de tre store sale bagerst i huset med sal 1 i midten flankeret af 2 og 3 på hver side. Sal 1 er udstyret med 400 røde Quinette-stole med vægge i sort-guld og mørkeblåt loft. Det brede lærred har et flot, lysegråt fortæppe. Sal 2 og 3 har hver 230 pladser. Her er Quinette-stolene blå, mens væggene er grå og loftet mørkeblåt som i den store sal. I disse to sale er der også grå fortæpper. Væggene i sal 4 og 5 er sorte, mens de 88 stole i hver sal her er violette. Alle sale er belagt med grå gulvtæpper og den amfiteatralske opbygning giver samtidig et fantastisk udsyn fra alle pladser undtagen ude i siderne fra de første rækker i sal 1. Fra gaden er der indgang til Scala fra tre sider under glasoverdækkede indgangsbaldakiner. Fra Axeltorv er der tilmed et billetsalg yderligere til biograferne lige under den første rulletrappe. Man har naturligvis lagt ud med EDB-salg, så dette er en mulighed. Billetsalget her nedlægges dog kort tid efter. Der kommer store filmplakater på facaden mod Axeltorv.

Scala er ejet af brødrene Strecker, Kai Ginsborg og Bent Fabricius-Bjerre, Sandrew-Metonome, der også driver Dagmar. Butikker, restauranter, barer og fitnesscenter på toppen strækker sig ind over den gamle bagbygning, der i det store hele består uforandret i sit ydre. Købssum incl. ombygning er projiceret til at beløbe sig i 300 millioner kroner, men ender med at koste Scala-Hallerne I/S 400 millioner, før dørene kan slås op. Man forventer at dagligt 10.000 vil lægge vejen forbi til en forventet årsomsætning på 350 millioner kroner.
 
Læs mere her:

Galleri Scala Biograferne, november 1989

Galleri Scala Biografer 2007

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
Jørgen Strecker forklarer et års tid forinden, at planerne med bygningen ikke er at tjene en forfærdelig masse penge. ’Vi er rige’ forklarer han og ’hvad er det sjove ved at sidde i Nyhavn og pjaske i vandet med fødderne’? Det er udfordringen ved det hele ligesom at bestige Mount Everest. Bent Fabricius-Bjerre var også velhavende, men havde en klar ambition om at skaffe mere forlystelsesliv til centrum og dermed udvide sit lille biografimperium. Årtiet forinden var han kortvarigt involveret i Kinopalæet, men det kom der intet ud af. Nu så mulighederne meget bedre ud i Scala også selvom, det blev dyrt. Og dyrt blev det. Fabricius-Bjerre havde strengt taget aldrig involveret sig i noget, han tabte penge på, men eventyret med Scala endte med at slå en rød streg henover den rekord. I begyndelsen gik det vældig godt. ’En satsning på livsstil’ lød avisoverskriften på åbningsdagen i Politiken. I artiklen kan man læse, hvorledes Ole Kerndal fra det selvejende Institut for Center-Planlægning forklarer, at ’folk rykker længere og længere ud af byen til nye centre i omegnen. Derfor bliver det enten-eller for Scala’… ’Rammer man bare lidt ved siden af, bliver det svært.’

Biografen åbner torsdag den 9. marts 1989. Tilstrømningen til det nye Scala er så stor, at folk lukkes ind i hold og det er ikke alle biografgæster, der har købt billet forud via forsalg fra Dagmar, der når ind til første forestilling. Åbningsprogrammet består af ”The Accidental Tourist” med William Hurt i sal 1, ”Working Girl” med Melanie Griffith i sal 2, ”Tucker – en mand og hans drøm” med Jeff Bridges i sal 3 og ”Young Guns” med Emilio Estevez i sal 4 foruden en ekstra kopi til sal 5 om aftenen, hvor der i denne sal kl. 16 er repremiere på Bille Augusts ”Pelle Erobreren”. På kort sigt er ”Young Guns” den største succes af åbningsfilmene, mens ”Working Girl” vises længst. Det er en sjov kombination af profilerne for Dagmar og Cinema 1-8 med et stænk af Palladium, der bliver Scalas varemærke. Scala ender med helt at opsluge Cinemas repertoire, da denne lukker i 1992.

• Gå til galleri Scala Biograferne, november 1989
• Gå til galleri Scala Biografern, København, juni 2001
• Gå til galleri Scala Biografer 2007

Den 25. marts 1989 tager Clint Eastwood en sidste tørn som ”Dirty Harry i Dødsspillet”, som man har premiere på solo. Det samme gælder ”Tequila Sunrise” med Mel Gibson og Michelle Pfeiffer tre uger senere. Allerstørste film i åbningsåret bliver igen Mel Gibson, denne gang sammen med Danny Glover i ”Dødbringende våben 2”, som man har kæmpesucces med helt alene fra den 11. august. Det var den bedste film i serien, der solgte 244.000 billetter på landsplan, hvilket var 100.000 flere end den første, der havde haft premiere i Imperial, før serien blev ’hot’, men i 1992 solgte nr. 3 hele 433.000 billetter, hvor man her delte premieren med Palads (og Dagmar!), hvilket siger lidt om den underkapacitet, toeren var udsat for. ”Batman” med Jack Nicholson som Jokeren bliver intet megahit i Danmark, men sælger dog en kvart million billetter. I oktober er der premiere på James Camerons flotte science-fiction film ”Dybet” og ved juletid finder dette års største filmromance sted ”Da Harry mødte Sally” i Rob Reiners glimrende instruktion baseret på Nora Ephrons excellente manuskript og lige så fremragende improvisationer af Meg Ryan og Billy Crystal.
 
 
Biografoversigt med syv biografer.

I februar 1990 er man ene om premieren på Birger Larsens ”Lad isbjørnene danse” med Tommy Kenter og efter et generelt mat andet kvartal får man sin gyldne stund den 10. august med ”Pretty Woman” sammen med Dagmar. Garry Marshalls ’Askepot’-historie med Julia Roberts og Richard Gere vises helt til den 29. august året efter. Samme år bliver Jan Boye Thomsen, der forud har ledet Husum Bio og BioCity i Høje Taastrup, ansat som daglig leder af de nye biografer, som han tog sig kærligt af og i 1993 får biografen tvillinger. Bag sal 4 og 5 bygges på tværs to sale med hver 72 pladser. Herved klemmes foyeren lidt sammen og billetsalget rykkes en anelse, men der er nu stadig god plads. En ny bar strækker sig i højre side med sliksalg bagved fremfor til venstre ved siden af billetsalget. I årene inden har repertoiret kantet sig lidt væk fra det alt for kunstnerisk anlagte og man har koncentreret sig om kærlighedsfilm og mere ordinære spændingsfilm foruden et storværk fra tid til anden. Blandt de bedste film ses ”Måske uskyldig” med Harrison Ford, Martin Scorseses ”Goodfellas”, Oliver Stones ”JFK” og Clint Eastwoods ”De nådesløse”. Store underholdningsbrag tæller Steven Seagal-film og Bruce Willis i eksempelvis ”The Last Boy Scout”, som man ikke deler med andre.

Efter lukningen af Cinema 1-8 i 1992, der på dette tidspunkt var amputeret til seks sale, bøjer Nordisk Film af og lader Palads være med på film sammen med Scala og nu kan man således sovses ind i begge biografkæder til ”Bodyguard”-romancen med Whitney Houston og Kevin Costner.

I 1993 tager Henning Schou sig af dagligdagen efter Jan Boye Thomsen og fra 1995 er det Lone Korslund, der tager sig af repertoiret. For filmselskaberne var det udmærket med de nye kombinationsmuligheder mellem biograferne. I virkeligheden var det Nordisk, der havde mest at vinde, mens Scala ikke opnåede mange virkelig store succeser efter 1992. Kvaliteten haltede det også mere og mere med, men det kan nok primært bebrejdes Hollywood. Fra dansk side var Ole Bornedal i 1994 leveringsdygtig i et ægte kvalitetsgys, der samlede fulde huse, nemlig ”Nattevagten” med en ung Nikolaj Coster-Waldau og en stærkt spillende Ulf Pilgaard. Fra 1995 er langt de fleste premierer sammen med Palads. Enkelte deler man alene med Dagmar, hvor man her kan stråle sig i verdens bedste film ifølge brugerne på IMDb, nemlig ”En verden udenfor” med Tim Robbins og Morgan Freeman med premiere den 28. april 1995. En del titler får move-over fra Imperial, men disse går sjældent særlig godt i Scala, når de først har forplantet sig hos Nordisk, hvis nye fælles telefonbestilling har gjort det nemmere for publikum, men vanskeligere for Scala at holde fast i sit publikumssegment. I 1996 er den største succes David Finchers skræmmende ”Seven” i første halvår, mens Nicolai Windings Refns ”Pusher” markerer sig stærkt i det andet.
 
 
Scala Biograferne Bio 3, med fortrinlige blå Quinette sæder på buede rækker og smukt gråt fortæppe. Foto: Thomas Hauerslev

I 1998 bliver de tre største sale THX-godkendt, så lyden kunne man ikke ønske sig bedre. Dette år er ”Titanic” lang tid på plakaten trods premiere i Imperial forud. Den 13. november er der premiere på Jim Carrey i ”The Truman Show”, der får en fænomenal start, men alligevel tages af plakaten efter ’blot’ to måneder, mens Grand og Palads fortsætter længere. To uger senere er der en rigtig sjov film på plakaten, da ”Vild med Mary” med Cameron Diaz, Ben Stiller og Matt Dillon gør underværker, men lige meget hjælper det i det store billede. Der kommer flere og flere film op i Scala, der skifter program hyppigere, men publikum bliver der modsat færre og færre af. I 1999 er biografens repertoire 95% ungdommeligt og bevæger sig støt og roligt nedad i målgruppe. Man skal ikke kimse ad Lukas Moodysons fantastiske ungdomsfilm ”Fucking Åmål” og at det faktisk lykkes Scala at få så stort publikum til dette svenske vidunder, at den kunne holde sig på plakaten i 2½ måned. Men det var så årets bedste film i biografen målt på kvalitet sammen med den nuttede, kække kris ved navn ”Babe”. Den spillede blot kun i fire uger. ”You’ve Got Mail”, opdateringen af ”Den lille butik” med James Stewart, var nu også sød med Tom Hanks og Meg Ryan, men ikke særlig forskellig fra ”Søvnløs i Seattle” nogle år forinden. En kæmpesucces i Susanne Biers ”Den eneste ene” deles også med både Dagmar, Palads og Palladium. I 2000 er programmerne ved at være virkelig ringe. Dette år får ”Battlefield Earth” med John Travolta premiere og det samme gør Wes Cravens usle ”Scream 3”. De bedste film spiller adskillige andre steder og Scala får ikke meget ud af dem. I oktober åbner så tilmed CinemaxX på Fisketorvet.

På sigt var det netop svært med placeringen af Scala. Man ramte ikke ved siden af, men man ramte heller ikke rigtigt. Af årsager det er umuligt at finde en forklaring på, har placeringen lige overfor Tivoli, en af byens allerbedste placeringer tæt ved Hovedbanegården, aldrig været en succes ret længe ad gangen. Det blev Scala heller ikke. Scala Biograferne fik nogle kæmpesucceser, hvor de største blev delt med Dagmar. Hovedsageligt blev de så store, idet Nordisk Film Biografer af før nævnte konkurrencemæssige årsager nægtede at vise film sammen med biografen de første år. Det kostede nogle distributører hovedbrud og resulterede også i World Cinemas kortvarige genopståelse i Cirkusbygningen lige overfor, men Scalabygningen som helhed mistede hurtigt publikums interesse. Man havde satset på alle aldersgrupper. Både de unge og de smarte men også et mere velfunderet publikum. I biograferne qua filmvalget og med udmærkede restauranter på etagerne ovenover, mens dem i stuen skulle være ’nemme og hurtige’. Dyrere tøjmærker og forretning med ure og sølv signalerede i andre retninger.
 
 
Charlie Chaplin stod i foyern. Bowler og stok var købt på aution. Foto: Thomas Hauerslev

Ét af de helt essentielle problemer var udluftningssystemet, som aldrig fungerede godt. Således sivede friturelugten fra stueetagen op til etagerne ovenfor, hvilket en del gæster ikke fandt så attraktivt. Biograferne i dag begår den samme fejl, hvis de tror, det modne publikum lader sig tilfange af popcornsdunsten. Scala havde også tilranet sig et mere uønsket klientel, der havde søgt fra kældrene i Palads over i Scala og tilsvarende overtog man den mest forhutlede del fra Cinema, da denne biograf lukkede sine døre i 1992. Til sidst blev Scalas forskellige lejemål opsagt uden andre rykkede ind og øvrige skiftede ejer ustandselig. Discoteket blev til Professor Olsens Spilleland, men var et virkelig tarveligt sted. Kun den indonesiske restaurant ’Mata Hari’ holdt ud alle dage fra 1989 indtil man var tvunget til at lukke, da huset skulle rives ned. De lavede i øvrigt helt fantastisk god mad til billige penge. Det var selvfølgelig også derfor, den kunne eksistere så længe.

I 1999 havde Scala-komplekset givet et underskud på 56 millioner kroner og det var ikke første gang med minus bundlinjen. Det havde der altid været. Planerne går på at indrette et hotel. Ved årsskiftet 2000-01 er Scala A/S blevet solgt til den amerikanske engrosvirksomhed Cargill, ingeniørrådgivningsfirmaet D.A.I. og Jens Jordan (tidligere direktør for Nordisk Film), som oplyser, at der ’må ske omfattende ændringer for at gøre ejendommen attraktiv og økonomisk rentabel’. Faconen tænkes at være den samme, man benyttede i forbindelse med Sagakarréen, der var blevet revet ned og erstattet af et nyt hotel-, butiks og lejlighedsbyggeri.

Scala Biograferne opgiver driften lørdag den 30. juni 2001. ’De nye planer harmonerer ikke med biografdrift’, forklarer direktør for Sandrew-Metronome, Bo Christensen. Man har også mærket åbningen af Cinemaxx på Fisketorvet i oktober året forinden, hvor Michael Obel her udtrykte stor overraskelse over, det nye storcenter direkte eller indirekte kostede Scala livet. Forud for lukningen kører Scala en kavalkade af store biograftitler, bl.a. nogle af biografens største succeser og allersidste dag viser man aldeles passende Peter Bogdanovichs mesterværk ”Sidste forestilling” kl. 21.30. Fabricius-Bjerre har på dette tidspunkt nu gjort, hvad Ole Kerndal år forinden havde spået nok ville være sikrere. Han havde indrettet en ny multiplexbiograf med elleve store sale i Lyngby bag Magasin og lige overfor Lyngby Storcenter, hvor parkeringsmulighederne var glimrende. Oplandet var enormt og fra august samme år kunne man nu spare den lange vej ind til Københavns centrum og se film i en biograf indrettet efter tidens mest luksuriøse standarder. Den nye biograf fik navnet Kinopalæet – givetvis inspireret af Fabricius-Bjerres første biografeventyr – og blev en kæmpesucces. Det er den fortsat i dag, hvor Nordisk Film Biografer har overtaget driften nu under navnet ’Nordisk Film Biografer Lyngby’.
 
 
Nyt lærred og nye stole i Scala Biografer Bio 1 fra 2007. Foto: Thomas Hauerslev

Netop som man skulle tro, det alt sammen var forbi, genåbner Scala Biograferne sandelig som ’Scala Biografer’ fredag den 25. maj 2007. På dette tidspunkt står hele huset nærmest hen som et spøgelseshus med tomme forretninger overalt. Kun enkelte restauranter (bl.a. førnævnte) er i funktion i stuen, mens så godt som alt på etagerne ovenover står gabende tomt. Kun fitnesscentret med separat indgang fra gaden kan man motionere i. Nogle lukkede forretninger har stadig tøj hængende her og der, men der er ingen til at sælge det. Tilsvarende er der åbent ind til flere restauranter på etagerne ovenfor men ingen mad at spise.

Det er fire pakistanske brødre, Daniel, Imran, Sharaz og Usman Aziz, der har taget chancen med biografen, som skal vise Bollywood-film, altså film fra Indien med lokal flora og dvs. masser af sang og dans. Med mindre det var en actionfilm. Så var der kun en smule sang og oftest ingen dans. Man åbner i første omgang kun med den store sal, hvor der lægges ud med ”Cheeni Kum”. Tyrkiet havde fået en dansk hjemstavn primært i Park Bio på Østerbro. Hvor skulle det indiske publikum ikke også være interesseret i hjemlandets produktioner, som der immervæk var omkring 800 af om året? Filmene fik nu premiere simultant i Danmark og Indien, hvilket var det smarte. Premiererne var ikke beregnet på et dansk publikum, men alle er naturligvis velkomne og de fleste har mulighed for at følge med, da de vises med engelske undertekster. Forestillingerne forløber efter sigende hyggeligt, men trækker sjældent det helt store publikum undtagen måske lige på åbningsaftenen. En uge senere er der ny premierefilm. Fra juli 2008 vises også film i sal 2 og 3. Man havde fra start meddelt, man på et tidspunkt ville supplere Bollywood med Hollywood og der bliver faktisk sat et program sammen med amerikanske film og produceret stort reklamebanner, der blev sat op ude på den forkølede facade. Det holdt sig ikke kørende mange dage, så man gentog det aldrig igen. Filmene var alle udpinte travere af relativt ny dato og dermed aldeles uinteressante i øjeblikket, hvor de var tilgængelige i videoformaterne. Herefter holdt man sig udelukkende til de indiske og enkelte pakistanske, der fik sneget sig med ind.

• Gå til galleri Scala Biografer 2007
 
 
Scala Biografer ender deres dage i 2012. Her ses Bio 1, 2 og 3 på øverste etage i Scala bygningen under nedrivning den 16. maj. Foto: Thomas Hauerslev

De nye biografer fik en chance, idet Ejendomsselskabet Centerplan havde overtaget bygningen i 2006 og udlejede, hvad de kunne til stærkt reducerede huslejer. Man havde planer om et nyt højhus, men projektet faldt til jorden, da selskabet gik konkurs i 2008 i kølvandet på Roskilde Banks krak. Herefter overtages Scala af Ejendomsselskabet Norden.

I foråret 2009 er det tyndet voldsomt ud på toppen af Scala, hvor man fortsat benytter både baren og sliksalget bagved. Fra den 27. marts vises der en tid slet ingen film, men den 3. juli er der atter ny Bollywood-titel på programmet. Man indskrænker sig til kun at vise film i weekenden fra fredag til søndag. Den 17. oktober er det sidste udkald. Denne dag får biografens definitivt sidste film premiere med den stemningspassende titel ”Blue”. Det var nu dog en adventurefilm om en skjult skat i et sunket skib. Sidste forestilling fandt sted søndag den 1. november 2009. Herefter opgav man driften. Længe efter var der fortsat sodavandsflasker i baren, popcorn og chokoladevarer i kiosken, borde og stole stod der endnu, som ventede man en gæst når som helst, men endnu et afsnit havde overgivet sig til spøgelseshuset. I 2010 bliver husets sidste lejere sagt op og bygningen rives ned i marts 2012. På YouTube findes interessante og vemodige klip fra huset både før, under og efter lukningen med opdagelsesrejser ind i mange af de forladte lokaler, før bulldozeren svinger sit greb mod Scala, hvor bagbygningen denne gang ryger med i faldet. Alt forsvinder og efterlader et dybt hul i jorden. Alt dette kan også ses på YouTube.

I årene opfører ejendomsselskabet Norden det nye Axel Towers, der består af fem tårne på mellem seks og seksten etager. De nye bygninger står færdig i 2017 og rager længere ud over Axeltorv end Scala forud, men til gengæld gives der tilbage i de mange rundinger. Mange finder de nye tårne moderne og elegante. De sætter i hvert fald et præg på København, men Tivoli kunne nu godt have fortjent et smukkere modspil på den anden side. Hvor ville det også være pragtfuldt med en helhedsløsning, der inkluderede hele området fra Rådhuspladsen ned til Hovedbanegården og op mod Vesterport, forbi Palads Teatret og frem til Jarmers Plads.
 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

 
 
  

• Gå til
Scala Biograferne / Scala Biografer
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 30 november 2021 17:56:01