biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Danmark 1904-2020
København 1904-2020
Premiere 1911-2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

• 2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Sommerlyst Biograftheater

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
SOMMERLYST BIOGRAFTEATER
Frederiksberg Allé 78 (i dag svarer placeringen til nr. 102)
Åbnet 8. april 1906
Lukket 8. august 1911

Sommerlyst er ligesom Alleenberg ved siden af et forlystelsesetablissement, hvis historie rækker lige så langt tilbage. De blev nemlig begge indviet i 1784, hvor værtshusholder Georg Christopher Ratz året forinden havde overtaget en stor gård på Frederiksberg Allé. Her fik han kongelig bevilling til et traktørsted og navngav det Ratzenborg efter sig selv. Det var et sted for helt almindelige mennesker, hvor der blev serveret smørrebrød, snaps og øl. Der var desuden en lille keglebane og let underholdning til musikledsagelse af et seks til otte mand stort orkester.

I 1845 overtager Carl Magnus Thorup traktørstedet og omdøber det straks til Sommerlyst til almindelig forvirring, da der lå et berømt kunstnerhjem med samme navn i nærheden. Forlystelseshaven blev derfor i folkemunde ofte blot kaldt ’Thorups have’. Der kom nu blomsterbede, lysthuse, karrusel, ballongynger, skydetelte og andet forlystelsesgøgl, bl.a. et lille teater helt inde bagved. Nu besøgte også det bedre borgerskab det nye Sommerlyst efter eksempelvis en udflugt i Frederiksberg Have. I 1855 blev den gamle hovedbygning revet ned og en ny blev opført nærmere gaden. Det nye hus blev tegnet af Tivolis berømte arkitekt H.C. Stilling. Både Sommerlyst og Alleenberg samt et tredje forlystelsessted, Skt. Thomas, lidt længere inde ad Frederiksberg Allé, lå i skarp konkurrence med Tivoli om publikums gunst, men vejen ud til Frederiksberg var hyggelig og omgivelserne behagelige dengang i 1800-tallet.

Den nye hovedbygning indeholdt en kombineret teater- og koncertsal samt selskabslokaler. Mange udenlandske kunstnere besøgte stedet og bidrog med alle genrer fra klassisk over tyrolermusik til varietéunderholdning. Omkring år 1900 skiftede stedet ejer og blev overtaget af den unge Fritz Pedersen, som igen fik Sommerlyst på alles læber ved bl.a. at få Holger Drachmann og Herman Bang til at recitere deres værker fra scenen. I begyndelsen af 1900-tallet var interessen for haverne kraftigt dalende, som det også var tilfældet for de to øvrige frederiksbergske forlystelsessteder, mens Tivolis popularitet i de samme år voksede støt.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
Placeringen af Sommerlyst Biografteater inde bagved

En gammel træbarak inde i baghaven blev i påsken 1906 omdannet til permanent biografteater i ’smagfuld elegance’, som man skrev, med lærredet ’elegant og sirligt arrangeret med to kæmpesøjler på siden’ men i øvrigt placeret så højt oppe, at man drejede nakken af led. Det blot fem meter brede og fjorten meter lange lokale havde plads til omkring 150 gæster.

I det første program ses bl.a. fire komiske indslag, ”Den mærkelige rejsekuffert” og ”Troldmanden” foruden ”En skovtur med forhindringer” og ”Et lækkert måltid”. De to sidstnævnte vel i særdeleshed passende til et etablissement, der bød på rig mulighed for mad og drikke efter forestillingen, hvor appetitten måtte være skærpet. Allerede i 1898 var der kortvarigt vist levende billeder i Sommerlysts have, mens barakbygningen endnu blev benyttet til anden underholdning. Sæsonen i Sommerlyst varede generelt længere end i Tivoli, hvor man tidligst åbnede den 1. maj. Forestillingerne startede også tidligere end i de fleste øvrige biografer. I begyndelsen allerede fra først på eftermiddagen, mens de så omvendt også sluttede lidt tidligere på aftenen end andre steder.

Blot to måneder efter åbningen averterer Sommerlyst Biografteater i juni 1906 med ’alt tilbehør billigt til salg’. Der kommer gang i driften igen, men biografen sættes til salg flere gange siden. I august 1908 vises uddrag fra De Olympiske Lege i London samt rejsefilm, mens programmerne de kommende uger primært består af spændingsfilm. Den 8. juli 1911 annonceres for sidste gang med ”Himlens straf” baseret på Ludvig Holbergs ”Den forvandlede brudgom”. To uger senere fratræder Sommerlysts direktør Kreutz og forlystelsesetablissementet lukker i august på grund af store økonomiske problemer. Teatret afholder nogle beneficeforestillinger i efteråret og haven åbner igen året derpå, men kun teater- og koncertsalen fortsætter driften.

Havens forlystelser incl. biografbarakken, pavilloner, gøgl, træer og blomsterbede endte med at blive revet ned i 1918. Det eneste, der fik lov at stå tilbage var hovedbygningen. Dette forvandledes da til et egentligt teater under navnet Phønix og har siden skiftet navn flere gange, bl.a. Frederiksberg Teater og Aveny Teatret under Stig Lommer, som i begyndelsen af 1960’erne udlejede det til discoteket Hit House. Siden kom der for en kort stund bingohal. I 1969 rykkede Aveny ind igen og teatret eksisterer endnu, i dag under navnet Aveny-T.

 
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

 
 
  

• Gå til
Sommerlyst Biograftheater
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 09 maj 2022 11:11:42