biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt
København 1904 – 2020
Fakta 1904 – 2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Valencia Cinema 1 & 2

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.10.2021
VALENCIA CINEMA 1&2
Vesterbrogade 32
Åbnet 18. juli 1980
Lukket 8. september 1980

Valencia er en af Vesterbros ældste bygninger. Den blev opført efter tysk forbillede som en kolossal bierstube og var tegnet af Tivolis arkitekt H.S. Stilling. Kong Frederik den 8. var med til indvielsen af ’Thors Hal’ den 1. maj 1861. En fornem bygning, der som Odd Fellow Palæet i dag lå tilbagetrukket med to sidebygninger ud mod Vesterbrogade. Vesterbro var på dette tidspunkt næsten ubebygget og der var således ganske åbent på alle sider. Et lille rækværk forbandt de to forhuse med en fri passage i midten ind til en grusbelagt plads. Oprindelig var der trappeopgang fra siderne op mod indgangen til den nye kæmpesalon, der i hvide farver lå bagudstrakt med tre enorme vinduer med rund bueform og draperier inde bagved. Det midterste var det bredeste og højeste, idet taget havde den naturlige trekantsform. En smuk figuropsats prydede toppen. Ølhallen var beregnet for det finere borgerskab med alenhøje malerier på væggene, statuetter, vaser, hængekurve med blomster, enorme spejlglas og i midten et plaskende springvand. Salen var oplyst af tre enorme gaslysekroner og havde en kæmpe scene forenden, hvor bl.a. H.C. Lumbye har spillet. ”Champagnegaloppen” har afgjort lydt herfra.

I 1870 blev hallen med succes omdannet til dansesalonen ’Figaro’ med et lidt yngre publikum af jævne mennesker, eksempelvis ’hæderlige tjenestepiger’, som det morsomt står beskrevet. Kampen om pigernes gunst resulterede i ikke så få slagsmål, hvor den ene part måtte forlade bulen en pige fattigere og et blåt øje rigere. Figaro eksisterede op til 1. verdenskrig, hvor det i 1918 blev til danserestauranten ’Palais de Danse’. På plakaten kaldte man sig ’Københavns eleganteste etablissement’. Man ønskede nu atter at tiltrække det bedre borgerskab. ’Et tempel til livsglæden’, blev den nye luksusvarieté kaldt i pressen. Her spillede Otto Petersens sytten mand store orkester. Siden sås navnene ’Pigalle’ og ’Folies Bergères’ som endnu en tydelig reference til ’Moulin Rouge’ i Paris. På dette tidspunkt var huset for længst klemt fra alle sider, hvor både et mellemhus og et forhus var skudt op mod gaden med gennemgang til den store hal midt i forbygningen.

I 1927 blev hele herligheden omdannet til forlystelsesetablissementet Valencia navngivet efter den spanske by. Det var Skandinaviens største varieté- og underholdningsmekka og fik besøg af internationale kunstnere og artister. Den langstrakte hal var på dette tidspunkt indrettet med scenegulv på midten med musikken i den ene ende, mens borde og stole var placeret hele vejen rundt samt på balkonen, der på tilsvarende facon omkransede hele etablissementet. Enorme, dekorative lysekroner hang ned fra loftet over scenen og kønne lysekroner fordelte sig på søjlerne mellem balkon og gulv helt op til loftet, mens store draperier pyntede i de åbne passager under balkongangene. Senere hænger et stort Valencia-skilt lodret fra facaden. Det var et mekka for byens natteliv og stedet holdt sig populært i flere årtier. Først oppe i 1960’erne dalede interessen for underholdning efter parisermodellen.

I 1972 bliver Valencia købt af en svensker, der to år senere omdanner lokalerne til tre separate enheder med hovedvægt på en natklub, der efter ’Crazy Horse’- og fransk ’Lido’-model får navnet ’Chat Noir’. Her skal der bl.a. være striptease og optræden med komikere og jonglører. Alt sammen nonstop underholdning fra kl. 21 til 04 om morgenen. Herudover er der bar og natrestaurant med tre franske kokke. I Stockholm driver svenskeren fem sexklubber og det er også det indtryk, man får, at Chat Noir, siden også med navnet Ambassadeur, fungerede i samme stil. Det blev efterhånden et sted, hvor folk dukkede op endog meget sent for at drikke sig en øl mere, nærmere end det var champagnen, der flød fra magnumflaskerne. En lille baldakin ud over gaden tilkalder sig opmærksomhed sammen med reklamebogstaverne mellem 1. og 2. sal. Da Simon Spies overtager stedet i 1978 flyder champagnen atter i stride strømme og man vender tilbage til at kalde sig Valencia.

Først i juli 1980 når vi frem til husets korte biografkapitel. Spies har hurtigt mistet interessen og de nye ejere fundet på at erstatte den levende underholdning på scenen med levende billeder på to biograflærreder. I hvert fald først på aftenen. Der var gennem 1970’erne et værre hyr med striptease-forestillingerne. Som det meste frigjorte land i verden var det nemlig modsat eksempelvis Sverige forbudt for de optrædende at smide det hele. Det gjorde så vist bare alligevel temmelig ofte. Eli Pries indretter de i forvejen opdelte lokaler til to forskellige etablissementer, som dog fortsat er forbundet med hinanden. Der opsættes 35mm-udstyr efter udenlandsk forbillede med de erfaringer, man også har gjort sig i København gennem den beskedne cafébiograf i Kompagnistræde, der siden 1974 havde budt på filmforevisninger, mens man nød en drink. Nu blev Valencia til et film-serveringsteater og man præsenterede sig som ’Valencia Show Cinema I og II’ eller blot ’Valencia Cinema 1&2’. ’Gør noget ud af biografturen, tag noget pænt tøj på og kom ind og se film på en helt ny måde’, skriver man. Der åbnes fredag den 18. juli 1980. I ’barens cinema’ med 80 pladser indrettet på balkonen vises fra kl. 21 ”Manden fra Istanbul” med Horst Buchholz, som er en ældre titel fra 1965. I ’restaurantens cinema’ med 220 pladser vises den nyere ”Orkanen” fra 1979 med Mia Farrow og Jason Robards kl. 17, 19.30 og 21.30. ’Baren’ (Cinema 1) viser typisk sidste forestilling omkring kl. 00.30, mens ’restauranten’ (Cinema 2) slutter 21.30. At man tog den pæne påklædning som et krav mere end en anbefaling, måtte et par gæster sande, da de i august iført fløjlsbukser og sweater blev afvist, da de mødte op for at se ”Guf á la carte” med Louis de Funès. Det var måske ikke nogen helt smart praksis fra biografens side.

Det hele var et spøjst koncept, men det fungerede ikke. Stedet var nedslidt og ryet mere end flosset. Der var ikke mange, der kom i deres pæne tøj og de fleste gæster indfandt sig først væsentlig senere på aftenen, hvor der ikke længere var film på programmet. Man skifter titler regelmæssigt de kommende uger, men viser ingen splinternye film. Der kommer dermed ingen premierefilm på lærrederne i Valencia. Ét enkelt succesnummer får man dog. Det er ”Crazy-Horse Saloon”, en fransk film fra 1977 om parisercabareten. Denne spilles fra september sammen med ”Champagnegaloppen” fra 1938 med Svend Methling som Lumbye. Det kunne man med snilde havde slået langt mere på, nu Lumbye havde spillet i helt samme lokale dengang for langt over hundrede år siden, hvad der vel også var årsag til bookingen af netop denne titel. Måske dét rent faktisk havde lokket nogen nysgerrige til i pænt dress?

Valencia Cinema 1&2 lukker igen den 8. september – og så gør den såmænd alligevel ikke helt. Hvorfor skille sig af med en titel som ”Crazy-Horse Saloon”? Man indgår en aftale med distributøren om at vise den kontinuerligt i ’baren’ som supplement til den øvrige underholdning, der midlertidigt intensiveres en anelse. Efter nogen tid er det dog også sidste strimmelløb gennem fremviseren for de vilde heste. Allersidste forestilling finder sted omkring den 25. oktober.

Et sidste spjæt oplevede Valencia den 28. februar 1981, hvor stedet lagde hus til Dansk Melodi Grand Prix, hvor Tommy Seebach og Debbie Cameron vandt med ”Krøller eller ej”. Herefter fulgte nogle DR-programmer med Jarl Friis-Mikkelsen og Erling Bundgaard som værter. I december 1983 indrettes discoteket ’Valencia Dancing Palace’. Det skifter to måneder senere navn til ’Motown’ og skulle være byens frækkeste. Herudover eksisterer fortsat en ’Nightclub Valencia’. Det hele lukker i 1986.

Dreyers Fond overtog stedet i 2003. Da stod huset totalt ramponeret og forfaldent inde i bagved, men efter en større ombygning genopstod Valencia i 2015 som en historisk perle. ’Der er på sin vis tale om en af Københavns mest velbevarede og historiske hemmeligheder. Bygningen har ligget fuldstændig skjult bag andre bygninger og ejendomme og har på den måde været usynlig i mange, mange år’, som Dreyers Fond forklarer.

Den forreste del af Valencia er omdannet til kursus- og mødecenter for advokatbranchen. Udvendigt er huset bragt tilbage til sit oprindelige ydre og stråler nymalet i hvidt med de tre enorme glasvinduer, men indvendigt blev alt fjernet incl. balkonen. Den historiske facade kan nu atter beskues efter i over hundrede år at have været skjult af mellembygningen ud mod forhuset. Her er der anlagt en lille træhave med fliser og bænke. I den bagerste del af bygningen er der indrettet otte nye lejligheder.

Dreyers Fond ejer udover Valencia også Løvenborg med Hotel Savoy lige ved siden af. Her lå Royal Biograf i årene 1906-1912.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien
 
  

• Gå til Biograferne i København 1904 – 2020
• Gå til Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

 
 
  
  

• Gå til
Valencia Cinema 1 & 2
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 08 november 2021 11:12:51