biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premiere i Danmark
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Galleri: High-Impact biografer - Sådan!
High-Impact biografer involvere tilskueren i sådan en grad, at han føler, at det er som "at være med i filmen".

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas HauerslevDato: 30.07.2016
Min barndoms ynglingsbiograf 3 Falke Bio på Frederiksberg fra 1958. Mesterligt designet af arkitekt Ole Hagen på baggrund af Todd-AO's anbefalinger til biografdesign. Lærred var ca 17,6 meter bredt, og ca 3 meter dybt med vandrette og lodrette masker, samt to fortæpper, hvor det ene følger lærredets krumning, og det andet (det gule) følger scenens krumning.
 
Læs mere her:

High-Impact biografdesign, eller hvordan man gør gode film bedre

Internet link:

 
Pictureville biografen i Bradford, England. Et stort buet CINERAMA lærred giver overbevisende illusion af at være med i handlingen. Der er naturligvis et rødt fortæppe, der kører til siden, når filmen starter. Der er også et fladt lærred, der en rulles ned foran det buede lærred.

 
 
Schauburg biografen i Karlsruhe i Tyskland. Flot gammel biograf med et stort buet lærred fra væg til væg og (næsten) gulv til loft. Lodrette og vandrette masker og et CINERAMA rødt fortæppe. Foto: Thomas Hauerslev

 
 
Showscan biograf, Poitiers, Frankrig med et stort ca 18 meter bredt buet og svævende lærred, fra gulv til loft og væg til væg. Ind/Udgang placeret til højre for lærredet på den ene sidevæg. Buede rækker og amfiteatralsk stoleopsætning.

 
 
Max Linder Panorama, Paris, Frankrig. Oprindeligt tegnet af Georges Peynet, men redesignet i slutningen af 1980erne, med 2 balkoner, og et stort ca 16,7 meter bredt buet lærred. Biografen i klædt i helt sort således at publikum's fokus hele tiden er rettet imod det store lærred.  
Cinedom, Köln, 1992. Svævende buet lærred, fra gulv til loft med et lille podie på gulvet og væg til væg. Interiør holdt i mørke farver med lamper i loftet og strejflys i siderne. Bio 9, 475 pladser, 19,7 meter lærred.

 
 
Kinepolis, Bruxelles, 1992. Svævende buet 26 meter bredt lærred, fra gulv til loft og fra væg til væg. God afstand fra 1. række til lærrede gør disse pladser meget attraktive. Designet som en Showscan biograf.
 
 
Biffen Nordkraft, Aalborg 2013. Biograf designet af Orla Nielsen i samarbejde med arkitekterne. Et meget buet lærred, buede stolerækker, og stolerækker, der er opbygget amfiteatralsk, så der er frit udsyn til lærredet for alle tilskuere.
 
 

Hjemmebiografer

 
Et eksempel på en "hjemmebiograf" på 20 m2 i Sverige. Et 4,5 meter buet lærred der giver publikum stor fornøjelse og en forstærket fornemmelse af at være med i handlingen. Der er naturligvis et fortæppe, der kører til siden, inden filmen starter.

 
 
Et eksempel på en "hjemmebiograf" i Tyskland. Et stort buet lærred der giver publikum en forstærket fornemmelse af at være med i handlingen. Der er naturligvis et rødt fortæppe, der kører til siden, når filmen starter.

 
 
Et eksempel på en "hjemmebiograf" i Frankrig. Hvorfor gå i biografen, når man kan se film derhjemme på et stort buet lærred? Det burde ikke være svært at lave små biografer med imponerende billeder. Når man kan gøre det derhjemme, hvorfor ikke så i små kosteskabsbiografer? Foto: Frédéric ROLLAND & Daniel NAJBERG

 
 
Et eksempel på en luxus hjemmebiograf i Canada. Et stort buet lærred der giver publikum en forstærket fornemmelse af at være med i handlingen. Der er naturligvis et rødt fortæppe, der kører til side, når filmen starter. Foto: Tom March, Canada

 
 
  
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 23 februar 2021 06:52:58