| |
Kenneth Branagh
Fortæller om Optagelserne af "Mordet i Orientekspressen" på 65mm Film |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
20th Century Fox |
Dato:
01.11.2017 |
"65mm film dobbelt så
stort som 35mm negativer. I praksis betyder det, at 65mm/70mm
ser skarpere ud, mere dynamisk, og har meget bedre farver. Det føles som
om du er med i toget."
Kenneth Branagh bag Panavision's System 65 kamera.
Billede: 20th Century Fox.
Detaljeringniveauet er særligt vigtigt, da filmen er fotograferet på
65mm film, et filmformat, som fremhæver alle detaljerne i
filmproduktionsprocessen.
"I vores digitale tidsalder er det i stigende grad sjældent, at film
bliver fotograferet på celluloid, og for det meste, når det sker,
foregår det på 35mm film," fortæller Kenneth Branagh. "Vi
fotograferer på 65mm film. Groft fortalt, er 65mm film dobbelt så
stort som 35mm negativer. Det giver et et helt særligt niveau af farver,
farvepallet og kontrast i filmen, så hvis du kan lide at se film på
rigtig film, så
vil nogle argumentere, at 65mm film kommer tættere på det menneskelige
øje's oplevelse af virkeligheden end noget andet system. I praksis betyder det, at 65mm/70mm
ser skarpere ud, mere dynamisk, og har meget bedre farver. Det føles som
om du er med i toget. Det er hvad 65mm gør for mig, og mit mål er at
tage publikum med på toget. Derfor valgte vi det store format."
For Executive Producer Matt Jenkins var udfordringen med at fotografere
på 65mm film endnu mere vidtrækkende. Han forklarer: "Idag er det er
sjældent at film fotograferes på 35mm film, fordi næsten alle film laves
digitalt. Vi tog skridtet videre og fandt istedet det største
filmformat, vi kunne finde. Fra et produktionssynspunkt var det ekstremt
udfordrende, fordi der ikke er noget britisk laboratorium til at
behandle filmen. Det eneste laboratorium var i Los Angeles, og studiet
var meget imod - med rette - at vi skulle sende vores negativ halvvejs
rundt om i Jorden hver aften for at få det fremkaldt. Istedet besluttede
jeg at åbne jeg et laboratorium i London sammen med Kodak. Det er det
første 65mm laboratorium i Storbritannien i næsten 30 år. Dette burde
være en stor fordel for branchen i fremtiden, og det fjerne byrden med
at sende negativer rundt om kloden".
|
Læs mere her:
Kenneth Branagh's "Mordet i Orient-Expressen"
i Super Panavision 70
Historien om 70mm Film i Danmark
"Hamlet"
i 70mm på Kronborg under åben himmel
Film
fotograferet i Super Panavision 70, Panavison System 65 & Panavision
Super 70 og vist i Danmark
Internet link:
|
Kenneth
Branagh med kasket bag Panavision's System 65 kamera under optagelserne
af en scene på den fiktive
Stamboul Station. Hele stationen, fire
togvogne og et 30 ton lokomotiv brev fremstillet som kulisser. Billede:
20th Century Fox.
Jenkins fortsætter: "Vi håber at 65mm giver publikum en god
fornemmelse af størrelseforhold, følelser og indlevelse. Jeg syntes vi
har mistet en del af disse indtryk, efter at stort set alle nye film nu
fotograferes digitalt. Med 65mm ser vi dobbelt så meget, så for Haris
Zambarloukos, Alex Byrne og Jim Clay, havde de stort set dobbelt så
meget arbejde, da vi bliver nødt til at bruge meget mere lys, end du
normalt ville se på et filmset. Med mere lys fik vi også muligheden for
ikke bare at opbygge sektioner af Stamboul Station, men at bygge hele
Stamboul Stationen, fordi det nu var mulighed at se det hele med 65mm
filmformatet. 65mm er så stort, at vi virkelig kunne fylde hver enkelt
billede og gøre det så livagtigt som muligt."
Filmen har vist også en anden rekord på et par områder, forklarer
Jenkins: "Haris og Kenneth forestillede sig denne lange Steadicam
scene, der skulle være den sidste scene filmen. Jeg tror, det er
verdensrekord for det længste Steadicam-skud, der nogensinde er optaget
på 65mm film. Vi repeterede og øvede scenen en hel dag imens vi forsøge
at få skuddet i kassen, og det lykkedes os den sidste gang vi forsøgte."
|
|
Fotografen Haris Zambarloukos
med Panavision's System 65 camera. Billede: 20th Century Fox.
Kenneth Branagh beskriver scenen på denne måde [på engelsk]:
"One of the really powerful parts
of the film, having produced a very emotional reaction to the discovery
of who has performed this violent act, who has died, who really has
died, and who is responsible for it, is to then be faced in Poirot's
case with a really significant, morally complex decision about what he
is to do about it. And, so, the last beat of the movie is an invitation
to the audience to ruminate on the same thing. So, we have a shot that
begins with Poirot in his carriage, and follows him all of the way down
the entire length of the train, meets all of the actors, every single
one of them, turns around, allows us to understand what Poirot may or
may not do, and then follows him out. As he gets off at Brod Station,
and meets a young soldier who tells him that there's another problem and
another murder he may have to face, it's at that point that the Orient
Express, also in the same shot, leaves. Poirot has to decide whether
he's going to get back on or follow another murder, if we believe this
one has been satisfactorily accomplished. That involves so many moving
parts. All of the actors, all of the crew, hiding, a real train, really
arriving, really leaving, and a Steadicam shot that lasted probably five
minutes, with a very heavy piece of equipment, finally ending up a
hundred feet in the air. I think it works and was a very exciting thing
to do, but mostly, because the question mark at the end of the film
invites it." |
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
lørdag, 04 marts 2023 12:43:26 |
|
|