biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Glæd dig THE SCHWARTZ AWAKENS den 28. juni

Tilbage til forsiden
Skrevet af: CinemaxX Dato: 25.04.2016
Og hvad er så lige THE SCHWARTZ?

Nej, bare rolig. Det er ikke STAR WARS EPISODE 8, der allerede har premiere. Det er derimod en helt anden cinematisk KRAFT, der fejres: Den jødisk-amerikanske komiker og filminstruktør, Mel Brooks, fylder 90 år, og det går ikke upåagtet hen! Således hylder CinemaxX Classic den store humorens mester - og det gør vi ved at vise to af mandens største succeser: Den kuleskøre Star Wars-parodi SPACEBALLS og den legendariske western-komedie BLAZING SADDLES. Arrangementet finder sted i CinemaxX København, Odense og Aarhus den 28. juni kl. 18.30

The Schwartz er - meget lig The Force - en overnaturlig kraft, der kan bruges til at udøve både godt og ondt. Den kan hjælpe dig med at flytte objekter, standse og affyre energi-stråler, og den kan endda projicere andres udseende over på dig selv. Dens stærkeste udøver er den lille, gyldne troldmand Yogurt, som naturligvis spilles af 90 års-fødselaren selv; Mel Brooks. SPACEBALLS (eller RUMNØDDERNE, som den hedder på dansk) havde verdenspremiere i 1987, hele fire år efter premieren på den seneste (og på det tidspunkt sidste) Star Wars-film, RETURN OF THE JEDI. En noget forsinket parodi, som måske er mere aktuel nu end dengang, på grund af hele STAR WARS-sagaens genfødsel (takket være THE FORCE AWAKENS fra sidste år). Grunden til at SPACEBALLS blev en realitet, var fordi Mel Brooks, mesteren af - ja vel nærmest opfinderen af - den såkaldte spoof (dvs. en type film, der parodierer andre filmgenrer) opdagede, at han havde parodieret alle andre filmgenrer - bare ikke rumfilmen. Han kastede sig derfor med to af sine med-manuskriptforfattere over SPACEBALLS, som mest af alt er en parodi på STAR WARS men også indeholder kærlige hilsener til andre science fiction-film, såsom ALIEN, STAR TREK og PLANET OF THE APES. På grund af manuskriptets mange direkte hentydninger til den største space-fantasy af dem alle, sendte Brooks det til godkendelse hos George Lucas. Lucas syntes heldigvis, det var så sjovt, at han ikke bare godkendte manuskriptet men også tilbød, at hans produktionsselskab ILM skulle lave de specielle visuelle effekter. Brooks hyrede Bill Pullman som helten Lone Starr, John Candy som hans Chewbacca-lignende kompagnon Barf, og Rick Moranis som den noget klejne superskurk Dark Helmet. Og Brooks' faste komponist, John Morris, lavede et soundtrack, som lå passende tæt op af John Williams' episke Star Wars score. En klassiker var (gen)født. Og nu, hvor Star Wars-serien er tilbage, er der naturligvis også tale om en efterfølger til SPACEBALLS. Titlen har Brooks haft klar i næsten 30 år: SPACEBALLS 2: THE SEARCH FOR MORE MONEY.
 
Læs mere her:

Kommer her i Teatret - biografmuset's liste over udvalgte repriser

Internet link:

CinemaxX Classic

In Mel we trust

 
Cleavon Little og Gene Wilder i "Blazing Saddles" fra 1974

Men det hele startede i 1974 med BLAZING SADDLES (også kendt som SHERIFFEN SKYDER PÅ DET HELE). Mel Brooks var på det tidspunkt en midaldrende filminstruktør med kun en enkelt succes bag sig, nemlig THE PRODUCERS (FORÅR FOR HITLER) fra 1968. Og ideen til hans næste film kom ved et tilfælde. Han og manuskriptforfatteren Andrew Bergman talte om, hvor sjovt det ville være, hvis karaktererne i en western talte nutids-(altså 70'er)slang. Ud af det voksede en historie om byen Rock Ridge og en korrupt statsadvokat, der ved at skræmme byens borgere væk kan opkøbe billig jord for at gøre plads til en ny jernbane. Hans metode: At ansætte en sort sherif i byen. Det skal nok skræmme de hvide indbyggere væk! Ideen var - især for et datidigt publikum - voldsomt provokerende. Hvordan det lykkedes Brooks at få "final cut" på filmen, er et mirakel, for filmselskabet Warner Bros havde mange kvababbelser over filmens sprogbrug og tema om racisme. Men Brooks holdt fast, og det lykkedes, bl.a. fordi han havde den kendte (og sorte) stand-up komiker Richard Pryor på sin skrivestab. Både Pryor og Cleavon Little (som spillede sheriffen Black Bart) støttede Brooks. Det betød f.eks., at BLAZING SADDLES blev den første spillefilm, der gjorde brug af udtrykket "nigger" - i hvert fald i satirisk øjemed. Så når man tænker på hele den virak, der var omkring årets Oscar-show og dets mangel på sorte kandidater til priserne, må man sige, at Mel Brooks på mange måder var aldeles forud for sin tid. BLAZING SADDLES havde udover den relativt ukendte Cleavon Little comedy-stjerner som Gene Wilder, Madeleine Kahn og Dom DeLuise på rollelisten. Og Brooks medvirkede selv i et par biroller. Filmen blev nomineret til tre Oscars og blev en kæmpe succes. Den blev samtidig startskuddet til spoof-genren, som Mel Brooks levede højt på i 1970'erne og 1980'erne. Og inspirerede andre til at arbejde med. Uden BLAZING SADDLES er det ikke sikkert, at vi havde haft fornøjelsen af andre parodiske genrefilm som bl.a. HØJT AT FLYVE (katastrofefilm), HOT SHOTS! (actionfilm), AUSTIN POWERS (spionfilm), SCARY MOVIE (gyserfilm) og TROPIC THUNDER (krigsfilm) - selvfølgelig Mel Brooks' egne film.
 
 

Melvin James Kaminsky alias Mel Brooks

 
"Spaceball"'s helte

Mel Brooks blev født i Brooklyn i 1926 som barn af polske indvandrere. Han lærte at spille trommer af den legendariske Buddy Rich, som boede i det samme nabolag, og han deltog i 2. Verdenskrig ved at afsikre landminer. Efter krigen optrådte han som trommeslager, men da en stand-up komiker en aften blev syg, trådte Brooks ind i stedet - og fandt en ny levevej. I 40'erne og 50'erne kæmpede han som så mange andre unge komikere ved at arbejde sig igennem USAs utallige natklubber og deres kræsne publikum. Hans speciale var hurtige punchlines og filmstjerne-parodier. Det hårde arbejde bar frugt, da han fik arbejde som forfatter på diverse tv-shows, bl.a. Sid Caesars YOUR SHOW OF SHOWS. I 1965 fik han muligheden for at skabe sin egen tv-serie, nemlig GET SMART, en spionserie med den komiske vinkel, at spionen er håbløst uduelig. Serien blev til en film i 2008 med Steve Carrell. Mel Brooks' store gennembrud kom i 1968 med THE PRODUCERS. I mange år havde han haft en drøm om at lave en musicalkomedie om Adolf Hitler. Den var svær at få realiseret, men heldigvis var der et uafhængigt filmselskab, der turde tage chancen. Og gudskelov for det. FORÅR FOR HITLER, som filmen kom til at hedde på dansk, blev en stor succes, og Brooks fik en Oscar for Bedste Manuskript. Filmen blev også startskuddet til en meget succesrig karriere som filminstruktør. I de næste årtier lavede han film, som parodierede andre filmgenrer. Udover BLAZING SADDLES var der YOUNG FRANKENSTEIN (gyser), SILENT MOVIE (stumfilm), HIGH ANXIETY (thriller), HISTORY OF THE WORLD PART I (epic), ROBIN HOOD: MEN IN TIGHTS (adventure) og selvfølgelig SPACEBALLS. Særlige kendetegn ved Brooks' film var den meget newyorkske stil med hurtige jokes efter hinanden - og meget ofte uartige, nogen vil sige platte, jokes. Han optrådte selv i sine tidlige film i små roller, men i perioden fra SILENT MOVIE og frem til den knap så succesrige LIFE STINKS fra 1991 spillede han ofte bærende roller.

I 1990'erne var der forholdsvist stille omkring Mel Brooks. Han overraskede alle, da han i 2001 slog igennem på Broadway med en musicaludgave af THE PRODUCERS. Hermed kom han i den særdeles eksklusive EGOT-klub, dvs. dem, der har fået en Emmy, Grammy, Oscar og Tony (for udmærkelser indenfor henholdsvis tv, musik, film og teater). Brooks ikke alene skrev manuskriptet til THE PRODUCERS - The Musical. Han komponerede også musikken og skrev sangteksterne. En bedrift han gentog i 2007 med en musicaludgave af YOUNG FRANKENSTEIN. Begge forestillinger har i øvrigt spillet i Danmark med stor succes.

I 2013 modtog Brooks American Film Institute's Lifetime Achievement Award. Men det har ikke fået den aldrende komiker til at sætte farten ned. Udover rygterne om en mulig opfølger til SPACEBALLS er der også noget, der tyder på, at vi får en endnu en musicalversion af en af Brooks' filmsucceser: denne gang bliver det BLAZING SADDLES. Happy 90th Birthday, Mr. Brooks.

Billetter til arrangementet den 28. juni koster 90 kr. stk. - for begge film.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:37:43