| |
B&O's professionelle afdeling Bofa |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Mikael Christensen |
Dato:
22.11.2010 |
B&O's professionelle afdeling Bofa startede i 1928 med at lave lydanlæg til biografer, her ses en af de første Bofa-forstærkere
fra 1929
Peter Bang og Svend Olufsen stiftede den 17. november 1925 Bang &
Olufsen a/s, det blev som bekendt starten på et af de store Danske industri
eventyr.
Peter Bang oplevede de første tale- og tonefilm i USA i 1925. Den første
danske tonefilmsdemonstration efter Petersen og Poulsens system blev
foretaget i 1927.
Da tonefilmen kom i 1928, var B&O allerede rustet til at gøre en indsats.
Det var gennem radioen og radioteknikken, at musikreproduktionen, som
tidligere helt havde været en mekanisk foreteelse enten ved mekaniske
spillemaskiner eller den mekaniske grammofon, nu blev til et spørgsmål om
elektronik.
B&O havde særlig i forstærkerteknisk retning skabt store resultater med
push-pull udgangsforstærkere og højttalere med en hidtil næsten ukendt
effektivitet. Man havde derfor de bedste forudsætninger for at spille en
rolle indenfor tonefilmen.
|
Læs mere her:
Bofa
Kinomaskiner
Bang & Olufsen forstærkere til biograf-, hospitals- og hotelbrug
Tilbud på lydanlæg til Herlev Bio
Et vers fra Bofa-sangen fra 1952
Fra Bofa’s egen brochure
Statens Filmcensur
Internet link:
Beoworld
Struer Museum
Medarbejdere 1942
|
Allerede
i 1931 havde B&O afsat 35 komplette tonefilmsanlæg. Det blev den tid
besluttet at stifte et selvstændigt mindre selskab som fik navnet A/S BOFA.
BOFA skulle så overtage salget af tonefilmsanlæggene, men i øvrigt arbejde i
nær kontakt med B&O. Den første tid var det udelukkende forstærkeranlæg og
højttalere, som blev tilbudt, men det blev snart nødvendigt også at kunne
levere andre dele til tonefilmsanlæg, så hos BOFA optog man forhandling om
levering af lærreder, tæppetræk, belysningsanlæg men først og fremmest
forhandling af kinomaskiner. Før krigen repræsenterede BOFA det Engelske
firma D. B. Kalee, men under krigen blev BOFA af nød tvunget til selv at
fremstille kinomaskiner. Handle med Tyskerne brød man sig ikke om, men BOFA
købte enkelte kinomaskiner af mærket Baur. Efter krigen fortsatte BOFA med
fremstillingen af egne maskiner, der blev fremstillet ca. 100 kinomaskiner i
alt.
|
|
Anlæg til større biografer (+400 pladser), med to V40 men stadigvæk mono:
Midt i 30’erne var BOFA i et voldsomt opsving. Det gjaldt over hele landet,
og ikke mindst i København med de store strøgbiografer. BOFA påtog sig ikke
alene at levere biografanlæg, men også at hjælpe til med projektering af
biografteatre, den akustiske og til en vis grad den arkitektoniske
udformning. På fabrikken blev forstærkerne og de store biografhøjttalere i
begyndelsen fremstillet enkeltvis, efterhånden som ordrerne indløb. Som
regel var der nogle måneders leveringstid. Først senere blev disse dele
fremstillet i små serier. Efterhånden som biograferne var udstyret med
tonefilmsanlæg, indskrænkede leveringen sig til udskiftning af ældre anlæg.
Da fjernsynet holdt sit indtog i årene 1950-60 fik biografen en alvorlig
konkurrent. Filmindustrien tog konkurrencen op ved at opfinde det ene nye
filmsystem efter det andet: CinemaScope,
VistaVision,
Todd-AO o.s.v.
|
|
Bofa’s største anlæg til optisk lyd, 4-sporet magnet lyd og ikke mindst Todd-AO 6-sporet magnet lyd. 7 stk. V80 og 5 stk. V15 leverede lyden fra disse kæmpe anlæg, Publikum i bla. Imperial Bio og
Europa Bio har lagt øre til anlæg af den type.
Mange af de nye systemer bragte også nye lydsystemer frem, først stereofoni gennem
2 lydkanaler, derefter lyd i flere kanaler (6 spors stereo), med højttaler
rundt omkring tilskuerne i salen.
”Man fik, indtryk af at være med midt i
begivenhederne på filmen”.
Filmindustrien var faktisk med til at gøre
forarbejdet til de senere stereo- og quadrofornigrammofonplader.
Hos BOFA fik de meget travlt. På en enkelt måned i marts 1954, installerede
BOFA nye anlæg i 15 biografer, heriblandt i flere store Københavnske
biografer. Men biograferne ikke glade for at betalte kontant, og da det var
dyrt materiel, krævede det for B&O store kapitalinvesteringer. Der skulle på
samme tid ofres store penge på fjernsynets udvikling, hvor salget endnu ikke
rigtig var begyndt.
|
|
BOFA
forstærkersystem til 4-spors magnetlyd fra midt i 1950erne med 5 stk. V15
forstærkere. Tre til front (venstre, center & højre kanal), en til bag højttaler og en til musik i foyer og som reserve.
Blandt de BOFA ting, som hjalp B&O i de dårlige tider, var store ordre
fra Philips på CinemaScopeforstærkere. Udviklingsarbejdet på disse anlæg
blev udført af ingeniør Nic. Krebs Sørensen, som siden krigens dage havde
været B&O’s forstærkerkonstruktør. Arbejdet med de øvrige biografting,
akustikberegning, projektering af installationerne, konstruktion af
højttalere og lignende blev udført af bla. ingeniør Kai Behrndtz og ingeniør
Duus Hansen. ”Det var hektiske dage, når tingene skulle være færdig til en
fastsat premiere.”
Da fjernsynet for alvor kom i gang, og
fabrikkens serieproduktion efterhånden lagde beslag på alle kræfter, blev
BOFA på fabrikken ”en hund i et spil kegler”. Produktionen af biografudstyr
var for det meste en enkelt styk produktion. BOFA lagde beslag på mange
teknikere og på mange afdelinger i fabrikken.
|
|
Bofa
fremstillede 35mm kinomaskiner, og havde agentur på Zeiss Ikon kinomateriel, Philips kinomateriel og Jovo tæppespil. I 1971 var det så slut B&o solgte Bofa til Philips, som så stod for service af de mange Bofa-anlæg i vores biografer, da Bofa var på toppen stod anlæg små som store, i 75% af alle biografer i Danmark.
I 1966 blev man enig om,
sammen med Philips at foretage en struktur-rationalisering af biograf- og
forstærkermarkedet, og gik sammen og dannede A/S Philips-BOFA. Erik Rørbæk
Madsen der på fabrikken i Struer var ansvarlig for BOFA-anliggender, var
initiativtager til dette og skabte de første kontakter til Philips. Philips-BOFA
fik værksteder og produktion i Struers industrikvarter. Hovedkontoret lå i
København. En del af B&O’s personale fulgte med over, bla. de fleste
rejsemontører.
Mange troede dengang, at nu var B&O købt af Philips, det var selvfølgelig
forkert. Det var en sund og fornuftig disposition, som skulle gøre det
lettere for B&O at vokse.
I 1971 solgte B&O sin aktieandel i firmaet A/S Philips-BOFA til Philips. Et
kapitel i dansk filmindustri var sluttet.
|
|
Bofa
V40
KV40 var en forstærker på 40W med indbygget
forforstærker til fotocelle, radio og grammofon, den blev lanceret sidst i
fyrrende og der sad typisk to styks i operatørrummet. Biograf lyden var
dengang i mono, så den ene forstærker var der som reserve. KV40 havde også
en storebror på 80W, som gik under navnet KV80.
"Disse Forstærker er Toppunktet af, hvad moderne forstærkerteknik kan
præstere. Forstærkerne er nøje afpassede til Tonehoveder og Højttaler, og
andre for Gengivelsen lige saa vigtige Komponenter. Et Tonefilmsanlæg kan
nemlig sammenlignes med Kæden, som ikke er stærkere end sit svageste led;
det nytter ikke at vente Topresultater, før hele Kæden bestaar af
Komponenter, hvis Konstruktion er tilpasset hinanden."
|
|
Forforstærker modul til 4 sporet magnet lyd.
I 1957 lancerede BOFA deres ultimative biografanlæg.
”Det nye BOFA forstærkersystem er opbygget af standardenheder, således at
enhver tænkelig forstærkerkombination kan fremstilles. Som grundelement er
anvendt et standart 19”panel.
De enkelte forstærkerelementer kan enten indsættes direkte i dette panel
eller i kassetteskuffer, således at flere mindre forstærkerelementer (kassetter)
kan indbygges samlet i større enheder.”
Det fornægter sig ikke at det er B&O der stod bag det system, BOFA’s
racksystem virker mere gennemtænkt, end f.eks. Tyske Klangfilm, Svenske AGA
eller Italienske Cinemeccanica.
|
|
Forforstærker modul til optisk lyd.
Der var fire forskellige forstærker modeller til rack-systemet: V15 på 15W
med to EL84 rør, konstruktion var baseret på Engelske Mullard, V15 sad i en
rack-skuffe med plads til 4 stk., en V40 på 40W med to EL34 rør og en V80 på
80W som var med fire stk. EL34 rør i udgangen. Den sidste rørforstærker BOFA
byggede var V60 med to KT88 rør som kunne levere 60W, det smarte ved denne
forstærker var den havde et automatisk system, til at justere udgangsrørene
så de altid kørte optimalt. Mange V60’er endte op med at køre med EL34 rør,
om det var fordi det var for dyrt med KT88 rør eller det blev for varmt med
disse rør, ligger hen i det uvisse.
|
|
Modul til tone regulering.
I racket sad der også forskellige moduler, disse moduler var med rør, men
blev i starten af tresserne erstattet af transistorer.
Målefelt til kontrol af lydstyrken på de forskellige lydspor, til at afbryde
lyden i salen, med denne enhed kunne man også sætte højttalerne i foyeren
til at gengive lyden fra filmen.
”Kassetteskuffe” med forforstærker moduler, 1.2.3. er til de tre front
kanaler (venstre, midt og højre) 4. er til effekt-kanalen: På den
magnetstrimmel der gengav lyden fra bagkanalerne var der indspillet en 12
Khz pilottone, der blev brugt til styre et relæ som afbrød for lyden til
baghøjttalerne, når der ikke blev brugt effektlyd i bagkanalerne, dette var
nødvendigt pga. slidtage på magnetsporet, ellers ville det støje i
højttalerne. M1 – M4 er moduler til at regulere bas og diskant på de enkelte
kanaler.
Omskifter til de forskellige indgange, på en af knapperne står der Gong den
bruges til at ”ringe” publikum ind i salen.
Her er eksempler på nogle af de forskellige typer anlæg BOFA lavede:
|
|
Bofa anlæg til optisk lyd (mono) med to V15, beregnet til mindre biografer.
Anlæg til optisk lyd (mono) med to V15, beregnet til mindre biografer.
Komplet anlæg til rejse biografen: forforstærker, regulering og en enkelt
V15.
Anlæg til større biografer (+400 pladser), med to V40 men stadigvæk mono:
To anlæg til optisk lyd og 4-sporet magnet lyd, med 5 stk. V15: Tre til
front, en til bag højttalerne og en som reserve.
Bofa’s største anlæg til optisk lyd, 4-sporet magnet lyd og ikke mindst
Todd-AO 6-sporet magnet lyd: 7 stk. V80 og 3 stk. V15 leverede lyden fra
disse kæmpe anlæg, Publikum i bla. Imperial Bio og Vanløse Bio har i gamle
dage lagt øre til anlæg af den type.
Sidst i 1950’erne blev V80 erstattet af V60 udgangs-forstærkeren. I 3 Falke
Bio, Europa bio, Folketeatret, Kinopalæet og mange andre store biografer var
det disse anlæg der leverede lyden.
|
|
Om Mikael Christensen
| |
Min interesse for BOFA, startede for en del år siden, da jeg hørt
rygter om, at B&O (BOFA) skulle havde bygget nogle vellydende rør-forstærker.
Jeg begyndte at lede efter den type forstærker.
Tanken om at bruge rørforstærker i ens hjemmebioanlæg var fascinerede, specielt lydmæssig, men også tanken om, at når man ser "South Pacific" på Blu-ray i hjemmebiografen, gengivet af Bofa’s gamle rørforstærker (V60+V80 i front og V15 i bag), så er det de selv samme forstærkere, der for halvtreds år siden i biografens mørke gengav lydsporet til netop "South Pacific".
Som nævnt findes der ikke meget information om Bofa, så skulle der være nogen der har kendskab til Bofa udstyr, er de meget velkommen til at skrive
Mikael Christensen eller til
biografmuseet.dk.
Billeder af Bofa anlæg modtages med glæde.
En del info. stammer fra Erik Rørbæk Madsen’s bog ”At skabe er at Leve”
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:56 |
|
|