| |
Statens Filmcensur Meldahlsgade 5, 1613 København V |
Tilbage til forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk. Billeder: Thomas Hauerslev, maj måned 1990 |
Dato: 04.07.2008
Opdateret 19.02.2021 |
Statens
Filmcensur i 1990. Her ses facaden ud imod Ved Vesterport på 5. sal.
Nogle måneder efter åbningen af
Kosmorama åbnede Philipsen så endnu en biograf,
nemlig Royal Teatret i det fortsat eksisterende Savoy Hotel på Vesterbrogade.
Det var før bevilligssystemet var trådt i kraft. Bevillingssystemet betød, at én
person ikke måtte drive flere biografer. Biografernes succes betød nemlig, at
biografbilletter blev anset som en luksusvare, som staten følte, de skulle
kontrollere ved at uddele biografbevillinger til bevillingshavere, der måtte
have fortjent det. Bevillinger endte ofte hos ældre skuespillere og
instruktører, der ikke nødvendigvis havde en pind forstand på biografdrift.
Bevillingsindehaverne var også indirekte eller sågar direkte underlagt en vis
kunstnerisk vurderingsprofil. Derfor gik det ikke an at vise alt for mange
”underlødige” film. Hvad det så end dækkede over. Det var derfor ofte temmelig
tilfældigt, hvordan der sondredes og det bemærkedes særligt, at luppen særligt
var rettet mod de større biografteatre, mens de mindre etablissementer nemmere
kunne slippe afsted med et mindre kunstnerisk-anlagt repertoire. Men der fandtes
ingen retningslinjer. Censuren alene kunne ikke sige det. Den kom nemlig først
til efter filmene havde levet adskillige år. I begyndelsen vistes film helt uden
censurforanstaltninger. Siden var det op til den enkelte politidirektør i byerne
at bestemme, hvad byens borgere måtte se og hvad de skulle forskånes for. Man
husker illustrerende en scene fra den italienske ”Mine aftener i Paradis”
(Cinema Paradiso, Italien 1988), hvor det der var byens præst, der bestemte,
hvilke scener, der skulle klippes ud. Noget tilsvarende fandt dermed sted rundt
om i Danmark med politimestrene som beslutningstagere. Denne foranstaltning var
imidlertid særdeles upraktisk og man besluttede at oprette Statens Filmcensur,
der havde en censor til at se filmene igennem og tage beslutning som ville være
gældende på landsplan.
|
Læs mere her:
Statens Film Arkiv i Bagsværd
Biografmuseet's bibliotek
Biografer på biografmuseet.dk
Historien om 70mm Film i Danmark
Internet link:
|
Censorenes kontorer, med billeder af alle de forhenværende filmcensorer på væggen.
Kun to kvinder blandt 16 censorer. Regnemaskine, stempler og kolonnebog
på skrivebordet.
Ligesom i Italien og sikkert mange andre steder også, var det i Danmark også
hovedsageligt pikante scenerier, der faldt censor for brystet. I spændingsfilm
kunne man oftest slippe afsted med meget, før det havde nogen betydning og
faktisk blev langt de fleste film, der blev censureret i 1910’erne og 1920’erne
tilladt for alle. Der blev jævnligt klippet en smule i dem, men kun de færreste
blev forbudt for børn, hvilket ville sige under 16 år og ligeledes kun få blev
total forbudt. Det sidstnævnte skete endda for den danske film ”Grænsefolket” produceret i 1926, som først året derpå efter en fuldstændig omklipning endelig
passerede gennem censurens nåleøje. Også film med politiske agendaer blev nøje
gransket og det skete ikke sjældent, at udenlandske ministerier rettede
henvendelse til Danmark, hvis eksempelvis en tysk krigsfilm var blevet forbudt
eksempelvis med henvisning til to tilsvarende engelske, der måtte være blevet
tilladt og dermed pressede på for også at få den tyske tilladt. Russiske film
var også ganske pænt repræsenteret i Danmark i særligt anden halvdel af
1920’erne. Beskyldninger vedrørende flere af disse films motiver betød da også,
at en film som ”Panserkrydseren Potemkin” ved sin første premiere i Danmark
varede under en time, hvor den i sin fulde originallængde varer 75 minutter. Man
må formode, at filmen udover adskillige øvrige klip måtte have manglet den
berømte og for tiden ganske voldsomme scene fra Odessatrappen. Man forstår
dermed også, hvorfor netop den film ikke fik lutter rosende ord med på vejen af
den danske presse, der dog havde gennemskuet, af filmens instruktør, Sergei
Eisenstein havde et genialt filmsprog, men at en saks havde spoleret oplevelsen
så ganske eftertrykkeligt herhjemme. Filmen er senere vist i de danske biografer
uden censurklip.
|
|
Arkivskufferne med censurkort på alle film vist offentligt i Danmark igennem tiderne.
Men faktisk var Danmark i mange år – og sikkert gennem alle årene – et af de
frieste steder, når det kom til film og filmcensur, der blev indført som en
landsdækkende foranstaltning den 1. april 1913.
Før da var det som tidligere nævnt landets politimestre, der gennemså filmene og
forbød, hvilket betød at en film, der var tilladt i den ene by kunne være
forbudt i den anden. I Frederiksberg Kommune havde man overladt censuren til
kommunelærer Nicolaisen, der sad og så film i et lille rum på politistationen og
stemplede udstillingsbilleder og plakater, som også skulle tillades. Nicolaisen
blev i 1913 landets første statsfilmcensor. Han fik til huse i en tidligere
operationsstue på Frederiksberg Hospital, men hurtigt fik de flyttet
fasciliteterne over til nye mere ordentlige forhold ved Vesterport Station. Som
medcensor havde han dengang skuespiller Chr. Zangenberg, der efterfulgtes af
professor Riis Knudsen. Ved hans død blev skuespiller Olaf Fønss udnævnt og
udtalte, at han interesserede sig så meget for film og havde set så mange, at
han følte, det var det helt rigtige for ham og at han ville have god forstand på
gerningen. Desuden at han ville forfølge sin stilling med ildhu og rimelighed.
Udover censorerne var en repræsentant for Justitsministeriet altid tilknyttet
ved tvivlstilfælde om en afgørelse. Selvom censor Nicoolaisen, som han blot blev
kaldt, blev antaget som en kende strengere i sine bedømmelser end sine
kollegaer, var han dog i de fleste tilfælde betydeligt mere liberal end
censorerne i de øvrige skandinaviske lande. I Sverige blev langt flere film
nemlig totalt forbudt. I Danmark overgik det primært amerikanske gangsterfilm
fra 1930’erne og senere hårdkogte gysere.
|
|
Biografen hvor censorerne sad og så filmene igenne. Bemærk at lokalet er lydisoleret og malet
"Scharnberg grøn". Se også telefonen of skrivebordslampen på borden bag sofaen.
På væggen i højre og venstre side ses to B&O effekthøjttalerer til
4-spors magnetlyd.
Nicolaisen blev dengang bl.a. spurgt ind til, hvordan man censurerede. Emnet var
oppe fra tid til anden. Bl.a. i forbindelse med den førnævnte danske film, men
også andre, hvor en given film lod mærke, at der var fjernet klip eller hele
scener. Nogle gange fandt man, at censor havde været ’for god’ og tilladt både
det ene og det andet, som så var faldet nogen for brystet. Censoren udtalte, at
man faktisk med vilje ofte tillod film, simpelt hen fordi man mente, biograferne
såfremt en film havde fået stemplet ”forbudt for børn” brugte dette som reklame
for filmen og at det unge – og dermed mente man åbenbart – letpåvirkelige
publikum ofte nærmere ville igorere en given film, hvis man ikke gjorde dem
forbudte fremfor det omvendte. Han kan nemt have haft en pointe. Siden blev
filmene ”skrappere” og mange flere film gjort forbudt for børn, men censor
Nicolaisen fortsatte ufortrødent lige frem til sin død i marts 1939 og havde da
fungeret i mere end 25 år. Den danske film ”Skilsmissens børn” fra 1939 var den
første danske, der blev forbudt for børn. Det lod tilfaldt endda en nytiltrådt
kvindelig censor.
|
|
Det lille bitte
normalformatlærred og de lystætte skodder ud imod Ved Vesterport.
Det var som nævnt ikke kun selve filmene, der blev censureret. Det gjaldt også
filmenes plakater og udstillingsbilleder. Selv titlen skulle også godkendes og
det skete ikke sjældent, en efter censors mening lidt for vovet titel måtte
skifte dansk titel umiddelbar ført premieren. Det skete også jævnligt, at en
premiere måtte udsættes dagen før den planlagt premieredag, idet censor endnu
ikke havde tilladt filmen. Man kan undres over, en del af disse film først blev
censureret i allersidste øjeblik, når mange andre film kunne ligge på hylderne i
månedsvis. En tanke kunne være, at et sidste øjebliks forbud med den dertil
afstedkomne presseomtale skabte den ekstra interesse, der kunne løfte
billetsalget, når filmen (forhåbentligvis) kort efter blev frigivet. Hvad de
næsten altid gjorde. Selv på en premieredag i Det Lille Teater blev dagens
første to eftermiddagsforestillinger aflyst, idet de to censorer, der skulle
vurdere, ikke kunne blive enige. Den tredje, som da havde det afgørende ord
måtte derfor i al hast drage mod Vesterbrogade for at godkende.
|
|
To Ernemann X maskiner og en enkelt 16mm maskine til højre.
Et eksempel på censur af titel som alt andet lige af eftertiden må føles komisk,
var en tysk film fra 1926, der skulle have haft den direkte oversættelse fra
tysk ”Madame ønsker ingen børn”. Det faldt de mandlige censorer for brystet, da
det efter deres opfattelse ikke var noget, man måtte give kvinder inspiration
til. Filmen måtte derfor premiereføres med den nye titel ”Moderne ægteskab”. I
1932 blev filmen genindspillet i Tyskland. Denne version fik dansk premiere i
1935 – med den originale direkte oversættelse til dansk. I et andet tilfælde var
en film blevet forbudt for børn, fordi en ægtemand i en enkelt scene i en
togkupé havde en samtale med en kvinde, der ikke var hans hustru. Det kunne så
efter censors mening opfattes forkert og filmen måtte derfor logisk forbydes de
letpåvirkelige poder under de seksten år. Pressen morede sig kosteligt over det
helt latterlige og én kunne nok spørge sig selv, om det ikke nærmere var unge
over 16, der i givet fald skulle kunne lad sig påvirke. Sådanne spørgsmål blev
også senere vendt, bl.a. i forbindelse med premieren på den omdiskuterede danske
film ”En fremmed banker på” fra 1959, hvor det blev drøftet, om der skulle
indføres 18-års censurgrænse. Det skete dog aldrig. I stedet indførte man en ny
12-års censurgrænse, som betød, at film med begrænset vold eller seksuelle
hentydninger kunne vises for større børn og unge.
|
|
Forstærkerne til 4-kanal magnetlyd,
35mm delespoler på væggen og det uundværlige operatørrumskøleskab.
Den danske voksenfilmcensur, hvor film kunne totalt forbydes, fortsatte indtil
1969, hvor den blev ophævet i forbindelse med billedpornografiens frigørelse.
Herefter blev censur udelukkende en foranstaltning som beskyttelse mod børn og
unge. Censurgrænserne var fortsat 12 og 16. En del film blev omcensureret i
70’erne. Bl.a. blev samtlige James Bond-film nu tilladt over 12 i stedet for de
oprindelige 16. Sidst i 70’erne som udløb af den fortsatte frigørelsesproces,
der var fulgt i kølvandet på 60’erne og forældrenes ønske om selv at kunne
bestemme over, hvad deres børn så i biografen, betød, at der blev lavet en ny
mulighed, at film kunne ”tillades for alle, men frarådes børn under 7 år”. Det
skete efter særligt to film primært henvendt til børn var blevet forbudt under
12 år, nemlig ”Brødrene Løvehjerte” og ”Den sorte hingst”. Med denne nye
vurderingsgrænse fik de ændret deres censur. Tanken var, at en række film, der
ellers fortsat var blevet vurderet ’12’ skulle have den nye ’7’-års grænse. I
realiteten blev det dog nok nærmere snart, at 7-års grænsen blev sat på film,
der ellers tidligere blot var blevet tilladt for alle uden klip. Man kunne
nemlig stadig foretage klip i film, hvilket distributørerne ofte benyttede sig
af, hvis de ville have filmen godkendt for et yngre publikum. Den sidste film,
der skulle have fået klippet scener ud, er genindspilningen af ”Kong Salomons
miner” i 1985 for at opnå en 12-års grænse.
Justitsministeren kunne i øvrigt helt frem til 1997 ”over-rule” censorernes
beslutning. Denne mulighed bortfaldt, da den danske filmcensur endegyldigt blev
nedlagt i 1997 og erstattet af ”Medierådet for Børn og Unge”, der overvejende
blev til en vejledning for voksne, idet en voksen – over 18 år – herefter kunne
tage børn over 7 år med ind og se en hvilken som helst film. Udover den bevarede
grænse med frarådes børn under 7, ændredes 12- og 16-årsgrænserne til hhv. 11 og
15. Går et større barn eller en ung alene i biografen, gælder disse
aldersgrænser.
|
|
|
|
Gå: tilbage - op Opdateret tirsdag, 02 februar 2010 13:59:29 |
|
|