| |
CinemaScope - Efterårets revolutionerende
Filmnyhed
Demonstration på Saga i København i september 1953
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Bofa, September 1953 |
Dato:
11.12.2010 |
Hele verdens biografejere og filmfolk har nu øjnene rettet mod det magiske
ord "CinemaScope".
Det er givet, at mange biografejere ikke gaar ubetinget ind for alt det, der
sker paa filmens omraade, og maaske stiller sig skeptiske overfor tanken om
alle de forskellige systemer, der kommer frem, og for hvilke der er gjort
mere eller mindre kraftig propaganda.
Hvis man forsøger at gøre situationen
op i dag, saa er den i sin helhed ikke saa fortvivlet, som man maaske
fristes til at tro.
Det hele begyndte jo med en lavine af meddelelser og
rapporter om 3-D.
Med 3-D mener man 3-dimensionelle film, som man maa bruge
briller for at se. Vi har her i landet stiftet bekendtskab med en del af den
slags film, og der er ingen tvivl om, at nogle af disse film har publikums
udelte interesse, hvilket har resulteret i forøget økonomisk fremgang.
|
Læs
mere her:
Kort om CinemaScope
Saga
Saga
|
20th
Century Fox' president, Mr. Spyros P Skouras ved demonstrationen i Paris
Men erfaringerne verden over har vist, at publikum i det lange løb føler sig
besværet over brugen af briller og saa efterhaanden har tabt interessen for
disse film.
For biografejerne har denne type film endog medført besværligheder derved,
at man maatte køre to spoler samtidig, og de operatører, som har været ude
for et stop midt i en film og har maattet reparere filmen under
forestillingen, har sikkert ikke haft blide ord tilovers for denne metode.
|
|
Mr
Skouras og professor Chretien, CinemaScopelinsens opfinder
Samtidig med alle rapporter om 3-D kom de første meddelelser om Fox
Cinema-Scope, og det er ingen overdrivelse, naar man siger at denne metode
virkede som en bombe.
Den direkte følge af disse meddelelser - og fremfor alt den første
sensationelle demonstration i Hollywood (LINK)-blev, at et flertal af producenter
bestemte sig for at akceptere Fox' tilbud om at producere film efter denne
metode. Vi kan her nævne f, eks. MGM, Columbia, Walt Disney, Errol Flynn,
Allied Artists.
CinemaScope-metoden arbejder som bekendt, efter en fransk opfindelse, som
muliggør dels, fotografering af hele synsfeltet med særskilte, til
formaalet konstruerede linser og dels forevisning af billedet paa et
kæmpelærred ved hjælp af specielle linser.
Gennem lærredets konstruktion faar man ogsaa en absolut opfattelse af dybde,
og gennem den stereofoniske lyd faar man ogsaa en direkte opfattelse af, at
lyden kommer netop fra det punkt paa billedet, hvor handlingen foregaar.
Resultatet bliver, at tilskueren saa at sige befinder sig midt i billedet,
og man faar et billedindtryk, som man hidtil ikke har troet var muligt. Alle
de, der har haft lejlighed til at overvære CinemaScope-demonstrationeme i
Paris og London, har ogsaa helt bekræftet dette og har entusiastisk udtalt
sig om, hvad denne metode kommer til at betyde.
|
|
Scener fra den første CinemaScope-film, "Men jeg saa ham dø", vistes ved
demonstrationen i Paris
Som bevis for biografejernes tiltro til CinemaScope-metoden kan vi nævne, at
4.800 biografer i U. S. A. den 1. august definitivt har bestilt CinemaScope-anlæg.
I Frankrig har over 500 biografer bestilt CinemaScope-anlæg til omgaaende
levering, og i England er antallet over 700.
Vi nævnede i begyndelsen af denne lille redegørelse, at biografejernes
skepsis overfor de mange systemer er naturlig, men jeg er overbevist om, at
denne skepsis nu helt er ved at forsvinde.
Man maa huske paa, at der ikke produceres en eneste 3-D film med briller
udover de, som allerede er produceret. Alle er blevet klar over, at denne
metode ikke har nogen fremtid for sig, og alle har ogsaa besluttet sig til
ikke at fortsætte denne produktion. Jeg nævnede ogsaa, at et flertal af
storproducenter sammen med Fox gaar ind for CinemaScope-metoden. Dette
betyder, at et meget stort antal CinemaScope-film kommer til at staa til
biografejernes disposition.
For de biografejere, som allerede fra begyndelsen ønsker at være med i den
nye epoke, gælder det altsaa om at anskaffe sig de fundamentale
installationsenheder:
1) Mirakel-spejllærredet
2) Cinema-Scope-linseme
3) Stereofonisk lydanlæg.
Vi har tidligere fremhævet, at mirakel-spejllærredet er nødvendigt til
CinemaScope-forevisninger, og vi vil endnu en gang fremhæve, at dette
lærred er det absolut bedste til fremvisning af al slags film.
|
|
Har man i sin biograf mirakel-spejllærredet, kan man altsaa roligt modtage
enhver art film, som man ønsker at fremvise, og vise den med det bedste
resultat. En kolossal fordel for mirakel-spejllærredet er det ogsaa, at det
i forhold til sit lysudbytte er direkte strømbesparende ved sin geniale
konstruktion. Mirakel-spejlærredet fabrikeres paa licens i Sverige, hvilket
garanterer hurtig leverance og perfekt service.
CinemaScope-linserne er specielt konstruerede linser for CinemaScope-film.
De paamonteres de projektionsmaskiner, som findes i de respektive biografer,
og er lette at sætte paa og tage af.
Linserne fremstilles paa licens i Sverige af Aga Bausch & Lomb, og de staar
til raadighed for biografejere, producenter og kino-teknikere.
For en ordens skyld gør vi opmærksom paa, at lærred og linser fremstilles i
adskillige europæiske lande, og at de selvfølgelig ogsaa kan leveres derfra
gennem Deres respektive tekniske forbindelser. Til slut vil vi gerne
fremhæve, at denne store sensation vil blive demonstreret for den danske
biografteaterverden paa Saga Teatret i København i september maaned i
samarbejde med Bang & Olufsen A/S og Zeiss Ikon AG.
FOX FILM A/S
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:20 |
|
|