| |
Todd-AO, - det
sensationelle
filmsystem med
6-sporet,
stereofonisk lyd |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas Hauerslev. Alle billeder er stillet til rådighed af Richard
Whitney, Optical Heritage
Museum, USA |
Dato:
24.03.2020 |
Efter
tre års forskning, udvikling og produktion, havde "The Greatest Show in
Todd-AO" endelig premiere i oktober 1955 i Rivoli biografen på Broadway, New
York City, USA.
"Hvad er Todd-AO-processen?"
• Todd-AO, er knivskarpe 70mm
film, vist med 30 billeder i sekundet (HFR) på meget STORE og BUEDE biograflærreder.
• 70mm film med høj billedkvalitet er meget imponerende takket være det store
billedareal - og den høje billedhastighed.
• Negativet er ca 4 gange større
end standard 35mm widescreen film.
Todd-AO-processen satte standarden for 65mm og 70mm
film - og inspirerede filmindustrien i 50 år. 70mm filmformatet er ofte
forbundet med de store episke film og ikke mindst filmmusicals fra
1960'erne. Begyndelsen på Todd-AO går tilbage til sommeren 1952,
hvor min historie begynder.
For snart 70 år siden lykkedes det
Broadwayproducenten Michael Todd at overtale American
Optical Company til at deltage i udviklingen af det første nye filmsystem i
mere end to årtier.
"Du er med i filmen!!"
Før jeg begynder, skal jeg først forklare et fænomen
kendt som "det perifere syn". For at forstå dybte og afstand er vores
orienteringsevne mere afhængig af, hvad øjnene ser til siderne, end hvad vi
ser lige frem. Dette princip fungerer også i biografen.
Hvis du fotograferer et kavaleri af heste, der kommer løbende imod dig og
forbi kameraet med konventionelle objektiver med almindelige brændevidder, så
"ser" kameraet aldrig hestenes sider. Hvis dette nu vises på et
biograflærred, og dette gælder også store buede lærreder, så vender hestene
alle sammen mulen imod dig, imens de galopperer sidelæns ud af lærredet.
Dette er en lille fin detalje, men fordi man aldrig ser siderne af hestene,
så forsvinder fonemmelsen af at være med i filmen også.
Fred Waller, amerikansk opfinder og ingeniør eksperimenterede med det perifere syn og
forsøgte med succes at kopiere den menneskelige synsvinkel på film. Hans opfindelse
"Cinerama" gengav en meget
realistisk illusion af virkeligheden ved at
fotografere et ekstremt vidvinklet panorama på tre filmstrimler. Når en tilskuer sidder et
sted tæt på "the sweet spot" (Centrum af lærredets radius), og ser på
lærredet oplever tilskueren en effektiv "1st person"
oplevelse - en nærmest 3D lignende fornemmelse af at være med i filmen. Denne "1st
person" oplevelse er hele grundlaget for de store buede lærreder og
korte brændevidder, og det hele forgik uden brug af de vulgære 3D briller.
Cinerama reproducerer denne fornemmelse af at medvirke i filmens handlingen med et meget kompliceret
projektionssystem, der består af tre filmprojektorer, der viser tre
paneler af 35mm film
side om side på det store buede lærred. I teorien ses de tre
billeder på lærredet som ét stort komplet uforvrænget billede. Der er dog en
vis bevægelse mellem panelerne, og denne ustabilitet er ekstra synlig,
hvor de tre billeder mødes ved de to sammenføjninger. Denne ustabilitet
nedsætter illusionen, og tilskuerens oplevelse af at være med i filmen
spoleres - i teorien.
I praksis, og selv om der er lidt ustabilitet imellem panelerne, er det er
det stadig en imponerende oplevelse at se Cinerama, med tre synkront kørende
35mm film på et stor buet lærred.
Cinerama var også meget dyrt at installere, fordi biografer ofte skulle
gennemgå væsentlige ombygninger for at gøre plads til tre operatørrum og det
store lærred. Mange siddepladser blev ofret, i nogle tilfælde blev flere
hundrede siddepladser fjernet, og det var ikke så populært for
biografdirektøren.
Michael Todd, der var en af producerne bag den første Cinerama film indså
hurtigt de tekniske begrænsninger ved systemet, og at det var dyrt at
installere. Todd mente heller ikke Cinerama ikke var egnet til at fortælle
en historie, når man altid kunne se de to samlinger oppe på lærredet.
Fred Waller forsikrede ham om, at de tekniske mangler ville blive rettet før
premieren af
"Dette er Cinerama". Imidlertid blev der ikke gjort mere
ved det, og de to samlinger blev aldrig fjernet.
|
Læs mere her:
Biografmuseet's Historie om 70mm
film og De Store Formater
Historien om 70mm Film i Danmark
3
Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater
Film produceret og
præsenteret i Todd-AO
|
Dr. Brian O'Brien, chef for forskning og
udvikling for American Optical Company, ved siden af Todd-AO's
universalprojektor installeret på American Optical Research
Center's Todd-AO demonstrationsbiograf i halv størrelse.
"Dette er Cinerama" viste hvad den nye teknik kunne præstere, da den
havde premiere i New York den 30. september 1952. Filmen blev en enorm
success, men Mike Todd forlod premieren allerede i pausen siges det. Han var ikke
tilfreds med Cinerama, og satte sig et
nyt mål - han ville perfektionere "illusionen af virkelighed", og gøre det
bedre og billigere. Han ville have et Cineramasystem, hvor filmudstyret
kunne installeres i et eksisterende operatørrum, og hvor det hele kommer ud
af ét hul i stedet for tre.
To uger senere den 15. oktober 1952
mødtes Mike Todd med Dr. Brian O'Brien,
USA's ledende ingeniør inden for optik på det tidspunkt. Mike Todd havde
bedt om et møde, og det fandt sted på en bar i Rochester lufthavnen. Mødet
blev overværet af Walter Siegmund, en af O'Brien's assistenter, og ifølge ham
redegjorde Mike Todd for problemet på et serviet og spurgte, om Cinerama
kunne forenkles. Mike Todd's bekymringer var dels økonomi - han ville være
i stand til at installere det nye system i eksisterende biografteatre uden
alt for dyre ombygningsomkostninger, og dels teknologi - Todd vill gerne slippe af med
de to samlinger på lærredet.
Todd ønskede at udvikle et system med filmoptagelse med et enkelt kamera
i stedet for tre kameraer,
og en enkelt filmprojektor til at vise et fejlfrit Cinerama-lignende billede
på et stort buet lærred. Ifølge overleveringen spurgte Mike Todd:
"Doktor O'Brien, jeg ønsker at
bygge et Cinerama lignende filmsystem, hvor det hele kommer ud af ét hul,
kan det lade sig gøre?"
Brian O'Brien forklarede, at sådan en
omfattende opgave krævede en stor virksomhed med speciale indenfor optisk
arbejde, og ifølge Dr. O'Brien var der kun tre amerikanske virksomheder, der
kunne løfte sådan en opgave: Eastman Kodak, Bausch & Lomb eller American
Optical Company. Dr. O'Brien sendte sin assistent Walter Siegmund til
New York for at se
"Dette er Cinerama", der entusiastisk rapporterede
om oplevelsen
til Dr. O'Brien i ét ord "WOW!". Walter beskrev selv
oplevelsen i 2002 under et interview med biografmuseet.dk
"Cinerama var det bedste jeg nogensinde
havde set på et filmlærred, og "Wow" var en enkel måde at udtrykke det
på."
Mike Todd ringede til Dr. O'Brien en måned senere for at fortælle ham,
at han havde besluttet sig for American Optical Company. O'Brien bad Todd om
at komme til Southbridge [MA] den følgende søndag for at spise frokost med
Walter Steward, præsident for American Optical Company. Mike Todd fremlagde
ideen om "et Cinerama ud af ét hul" til
Walter Steward. Han gjorde det så godt, at Steward fortalte ham, at hvis
Todd kunne sammensætte en gruppe mennesker, som alle var velbevandret i
filmindustrien, og samtidigt fremlagde et budgetforslag til at udvikle denne proces, ville
American Optical Company gå med på udviklingen. Todd forsikrede ham om at
finansiering og filmfolk var ikke noget problem, og at den første film i
det nye system blev Rodgers
og Hammerstein's Broadwaymusical "Oklahoma!". Todd havde
allerede henvendt sig til Rodgers
og Hammerstein for at få dem til at sælge deres største success
nogensinde, for at producere den i den nye proces. En process, der ville "fungere
som Cinerama, men uden Cinerama's ulemper".
Dr. O'Brien fortalte ham, at det ville koste 20 millioner dollars og tre
år at udvikle processen, hvortil Mike Todd svarede:
"20 millioner dollars er ikke noget problem, men tre år er udelukket -
De får seks måneder".
|
|
VIP
møde hos American Optical Company. Forreste række fra venstre til højre: Mike Todd
(Producer), Fred Zinnemann (Instruktør), Dr. Brian
O'Brien (Ingeniør) og Oscar Hammerstein II (Komponist).
Mike Todd grundlagde virksomheden "Magna Theatre Corporation" den følgende fredag den
27. november 1952 og bad American Optical Company om at udvikle
objektiverne, kameraet, projektoren, lyskilden til projektoren og det nye
lærred, som de havde i tankerne, og selvfølgelig lydsystemet.
Den første gruppe af ingeniører bestod af Brian O'Brien, Walter Siegmund,
John Davis og Robert Hopkins. Deres job var at få en forståelse af den
opgaven de var sat til at løse. Hvilken form for forvrængning skulle de tage
høje for med korte brændevidder og hvordan skulle den grundlæggen geometri af
lærredet konstrueres?
For at matche filmarealet på Cinerama's tre 35mm-film havde
ingeniørerne brug for så meget plads som muligt på en enkelt filmstrimmel.
Hertil fik ingeniører anvist nogle ældre Thomascolor 65mm 8-perf kameraer
fra '30erne som de kunne arbejde med. Det maksimale filmareal på 35mm film var simpelthen
for småt og utilstrækkelig til at få nok lys
gennem projektorens billedvindue. Beslutningen om at vælge 5
perforationer i stedet for 8, lærredets bredde og højdedimensioner og et formatforhold på
ca. 2:1 blev taget på grundlag af:
• Mike Todd's ønske om, at det nye system skulle passe ind i eksisterende biografteatre uden
alt for dyre ombygningsomkostninger.
• Det nye lærred skulle derfor passe
ind i de
eksisterende biografer's prosceniumbuer.
Lærredets dybe krumning
blev valgt for at give tilskueren en effektiv "1st person"
oplevelse - altså, den illusion at være med i filmen, og for at reducere
forvrængning fra det store 128° Todd-AO objektiv, der skulle fange de store panoramaer.
En lille gruppe af American Optical's ingeniører
udførte mange eksperimenter vedrørende udformningen af lærredet, krumning, størrelser og materialer. I det væsentlige skal
lærredet ikke påvirke oplevelsen når publikum ser på det - lærredet skal
være usynligt - et slags vindue ud til verden. Et typisk Todd-AO lærred målte
15 gange 7 m med en kurvedybde på 4 meter. Afstanden fra side til side
langs buen målte ca 18 meter. Disse første vigtige beslutninger om
grundelementerne i det
nye filmsystem blev taget af
denne lille gruppe ingeniører, der sad sammen og tænkte:
"Dette er rationelt og giver
god mening - lad os gøre det"
Filmhastigheden blev sat op fra 24 billeder i sekundet til 30 billeder i sekundet for
øge illusionen af virkelighed, og for at udjævne stroboskopering
eller flimmer, hvilket kan være meget irriterende for øjnene i lyse scener og især på
et stort lærred. Det blev besluttet, at biografkopierne skulle være 70mm
brede for at gøre plads til lydsiden af filmen. De extra 5mm var nødvendig
for at gøre plads til at rumme de fire striber magnetisk brun jernoxid, der
bar de seks lydkanaler med hifi lydspor.
Todd-AO-multifunktionsprojektoren blev udviklet af American Opticals
instrumentafdeling i Buffalo og fremstillet af Philips i Holland.
Todd-AO projektoren, eller DP70, der blev det populære navn, var designet til
at være kunne vise ethvert filmsystem i 70mm og 35mm, og kvaliteten af denne maskine
er ikke overgået siden. Maskinen betragtes stadig af mange som Rolls-Royceen
blandt filmprojektorer. Hr Jan Kotte, Philips' chefdesigner, blev hædret med en OSCAR
for
udviklingen af DP70 maskinen i marts 1963.
65mm kameraerne blev udviklet i samarbejde med Mitchell Camera Corporation. Lydsystemet
blev udviklet i samarbejde med Altec, som også udstyrede biografer med deres
"Voice of the Theater" højttalere. Ampex Corporation udviklede
afspilningsteknologien, herunder tonehoveder. Alt blev fremstillet til strengeste
specifikationer, der var fastsat af Forsknings og Udviklingsafdelingen hos American
Optical Company i Southbridge, MA. i USA.
Westrex Recording udviklede lydoptagelses-, mix- og redigeringsudstyr,
der blev defineret som 6-kanals magnetisk stereo med 5 lydkanaler bag
lærredet
og 1 effektkanal ude i biografen. Frekvensområdet skulle være 20 - 18.000 Hz.
|
|
Stillfoto
fotograferet med Todd-AO's 128° "Bug Eye"
objektiv på Rochester Universitet's område i 1953. Bemærk hvordan træer og
lysmaster bøjer som følge af den naturlige forvrængning i dette
fiskeøjeobjektiv.
I begyndelsen af 1953 begyndte arbejdet på
en af grundstenene i det nye filmsystem: objektivet, der kendetegnede
Todd-AO mange år fremover, det imponernde objektiv med en billedvinkel på hele 128°.
Det siges, at det var Mike Todd selv, der gav objektivet kælenavnet "The
Big Bug Eye" da han første gang så objektivet, med et frontglas så
stort som en spisetallerken.
Det blev
dog hurtigt indset, at der også var behov for andre objektiver med længere
brændevidder. American Optical udviklede derfor også et objektiv, der
dækkede en billedvinkel på 64°. To andre objektiver med billedvinkler på
henholdsvis
42° [55 mm Zeiss, F2 Biotar dobbelt Gauss] og 37° [76 mm Voigtländer (eller Schneider) F2,8 Heliaor til 6x6
fotografering] blev indkøbt direkte hos Carl Zeiss og Voigtländer og tilpasset til Mitchell Cameras's BNC
montering.
De fire Todd-AO objektiver:
•
128° (22 mm)
•
64° (44 mm)
•
48° (55 mm)
•
37° (76 mm)
I juni 1953 havde AO's ingeniører det første prototype kamera og
128° objektiv klar
til test. Disse tests fandt bl.a. sted på "Atom Smasher" -
rutchebanen på Far
Rockaway, et Tivoli på Long Island uden for New York. Mike Todd ønskede at genskabe rutsjebaneturen
fra "Dette er Cinerama" ved at fotografere den samme
rutchebane med det nye udstyr.
Senere i september 1953 tog Mike Todd og Harry Stradling til Europa med
det nye udstyr for at optage scener til en demonstrationsfilm.
På det tidspunkt var man nået så langt i arbejdet med det nye filmsystem, at
den nye process endelig kunne navngives. Ved at kombinere Mike Todd's
efternavn, og American Optical Company's initialer kom det nye system til at
hedde: Todd-AO.
The
Todd-AO Corporation blev dannet i 1953 for at være den tekniske agent for
processen og til at levere og servicere det nødvendige udstyr til biografer og
filmproducenter. Virksomheden var ejet af Magna Theatre Corporation og American
Optical Company i fællesskab. American Optical ejede også alle patenterner,
som de udlejede på licens til The Todd-AO Corporation.
|
|
Det største show i Todd-AO
|
|
Dr.
Brian O'Brien flankeret af Rodgers & Hammerstein II i Rivoli Theatre ved
åbning af Todd-AO og "Oklahoma!" Oktober 1955.
Regent Theatre biografen med 800
pladser i byen
Buffalo, NY blev lejet af The Todd-AO Corporation til brug som demonstrationsbiograf
af den nye teknik. En af de første private fremvisninger af den nye teknik - prototypen på Todd-AO - foregik den 8. august 1953. Kun 9 måneder efter
oprettelsen af MAGNA skulle det nye system og dets fortræffeligheder
demonstreres for et meget eksklusivt publikum. Mike Todd's vision om et
filmsystem, der kunne reproducere CINERAMA's enestående evne til at
involvere publikum, men uden alle de tekniske begrænsninger, skulle nu stå
sin prøve over for investorerne, Richard Rodgers og Oscar Hammerstein II, bestyrelserne
for MAGNA Theatre Corporation og The Todd-AO Corporation, samt gæster fra
filmindustrien.
Demonstrationen var afgørende for den videre udvikling af det nye system. Hvis Rodgers og Hammerstein ikke
kunne lide resultatet, så havde MAGNA ingen film at producere i den nye process
[Broadway musicalen "Oklahoma!"], og finansieringen af den videre udvikling ville sandsynligvis forsvinde. Mike Todd
var så overbevist om Todd-AO's kvaliteter, da han fuld af selvtillid
præsenterede dagens program for gæsterne, og forklarede:
"Denne proces er en forlængelse af livet...",
imens han på stedet improviserede Todd-AO sloganet: "Det største show i Todd-AO".
Blandt de scener som gæsterne så var
optagelse fra en rutchebanetur i New York, scener fra MGM's back lot med
Peter Graves som statist, og optagelser af unge mennesker på en skovtur i
Ellicott Creek Park, Buffalo samt syv smukke kvinder i datidens badetøj
fotograferet på MGM studierne i Culver City. Især scenerne af de unge
mennesker var så livagtige at Rodgers
og Hammerstein udbrød:
"Jeg ville række ud efter deres donuts - og
derpå række ud efter pigerne!"
Demonstrationen var en succes, og
Rodgers og Hammerstein besluttede at Todd-AO havde den visuelle kvalitet og dybde,
de havde brug for, og solgte filmrettighederne til deres musical "Oklahoma!"
til MAGNA for en
million dollars og 40% af filmoverskuddet.
Mike Todd mente, at han
selv skulle producere og instruere "Oklahoma!", men
Rodgers og Hammerstein var
ikke interesseret i at se deres musical forvandlet til en "rutsjebanetur"
som de frygtede Mike Todd ville gøre. De ville sikre sig imod, at Mike Todd
ikke fik den mulighed, og med George Skouras og de øvrige medlemmer af
MAGNA's bestyrelse i ryggen afslog de Todd's foreslag. Mike
Todd hævdede ellers at "Oklahoma!" var filmen, der skulle
gøre processen kendt fordi Todd mente, at det var Todd-AO systemet, der var
stjernen i hele showet. Men han havde gjort regning uden vært og han blev
atter skubbet ud på et sidespor.
Akkurat som det var sket i CINERAMA-bestyrelsen, blev Todd igen skubbet ud
en konservativt instillet bestyrelse. Bestyrelsen bad ham om ikke at sælge sine
aktier i MAGNA. Mike Todd forblev modvilligt,
men satte sig for at finde en ny historie, der skulle produceres i
Todd-AO. Et projekt, hvor han ville have fuld kontrol, og for at vise Todd-AO's
fulde potentiale. Et år senere meddelte han, at den anden film produceret i
Todd-AO ville
være hans egen filmversion af Jules Verne's klassisker "Jorden Rundt
i 80 Dage".
Optagelserne til "Oklahoma!" gik igang i Todd-AO onsdag den 14. juli 1954.
Kun to prototype 65mm kameraer var til rådighed til at begynde med, men
Mitchell Cameras leverede fem helt nye kameraer undervejs i produktionen.
American Optical's objektiver
128° & 64° blev brugt i ganske få scener under optagelserne. Det var
hovedsageligt
48° (55 mm) og
37° (76 mm) brændevidderne, der blev brugt.
Man kan derfor sige, at det meste af "Oklahoma!" blev
optaget med tyske
objektiver. Filmen tog
107 dage at indspille og optagelseren sluttede den 6. december 1954. Da det var umuligt at
lave reduktionskopier
fra 65mm film med 30 billeder i sekundet til 35mm film med 24 billeder i sekundet, blev
"Oklahoma!" optaget samtidigt i 35mm CinemaScope.
Grundlæggende er historien den samme, men der er stor forskel i perspektivet
i de to versioner. |
|
Distortion Correction Printing
|
|
American
Optical Company personale klædt i skjorte, jakkesæt og slips arbejder med Todd-AO Mark III
printeren i Fort Lee, New Jersey. Walter Siegmund til højre.
En af de mest unikke komponenter ved
Todd-AO processen var “The Distortion Correction Printing Process”,
der måske bedst kan oversætte som, "forvrængningskorrigerende
kopieringsteknik".
Mike Todd's oprindelige ide var, at kunne vise Todd-AO i enhver biograf uden
at dyre omkostninger til ombygning, som det var tilfældet med CINERAMA.
Todd-AO's projektorer skulle typisk installeres i de eksisterende
operatørrum højt oppe under loften, øverst i biografen, hvilket resulterede i alvorlig forvrængning
på lærredet pga den ekstreme nedadgående
projektionsvinkel. Oven i dette, er Todd-AO lærredet også meget buet,
hvilket også tilføjer en anden form for forvrængning i billedet. Todd-AO's
forvrængningskorrektionssystem kunne kompensere for forvrængning i billedet
og projektionsvinklen, ved at forvrænge billedet på filmen i den "modsatte"
retning under fremstilling af 70mm biografkopierne. Forvrængningskorrigerede
kopier sikrede et perfekt billede under ekstreme projektionsforhold.
Printeren korrigerede tre typer forvrængning:
• Forvrængning fra "The Bug Eye" 128° objektivet.
• Forvrængning af billedet på det buede Todd-AO lærred
• Forvrængning fra ekstrem
projektionsvinkel
Den forvrængningskorrigerende kopieringsteknik fungerede som beregnet, men kun
til Todd-AO film. Hvis biografen skulle vise en almindelig 35mm film i
CinemaScope på Todd-AO lærredet virkede det ikke, da 35mm kopierne ikke var
forvrængningskorrigerede. Udvikling og forsøg foregik i årene 1953 - 1956
hvorefter behovet udeblev. Efterfølgende blev alle de særlige
kopieringsmaskiner skrottet.
Premieren på "Oklahoma!" foregik i Rivoli biografen på
Broadway i New York den 13. oktober 1955 og filmen fik positive anmeldelser.
Rivolibiografen var også showroom for Todd-AO processen, og til premieren blev der anvendt
en ny forvrængningskorrigeret 70mm kopi af "Oklahoma!", for
at demonstrere metoden. Imidlertid var den fremsendte 70mm kopi ikke egnet
til at vise frem for et betalende publikum. Det viste sig at kopien flere
steder var fuld af ridser, fordi det originale negativ var blevet ridset i
Hollywood. Det betyder normalt ikke noget når en film kopieres i en wet-gate
contact printer. I dette tilfælde med de forvrængningskorrigerede kopier
betød det noget helt andet, fordi printeren var en kontinuerlig
projektionsprinter. Ridser af denne art betød derfor, at selv meget små
ridser kunne ses på det store Todd-AO lærred. Ved premieren i Hollywood to
måneder senere i december 1955, var det en normal wet-gate kontakt kopi, og
der var ingen ridser.
Todd-AO-premieren for "Oklahoma!" afsluttede tre års hårdt arbejde
for mere
end ethundrede ingeniører fra American Optical Company, Ampex, Westrex,
Mitchell og Philips. American Optical Company udviklede Todd-AO processen og
etablerede standarden for 65mm og 70mm film med 6-spor stereofonisk lyd.
Industrien adopterede formatet, og snart lavede andre kamera- og
projektorproducenter nyt udstyr til filmindustrien.
I november 1955, en måned efter premieren på "Oklahoma!", lejede
The Todd-AO
Corporation sig ind hos Kling Studios (Charlie Chaplin's studio indtil 1952) i Hollywood og
ombyggede det store Studie 2 til et indspilningsstudie hvor Todd-AO kunne
mixe lyd til de kommende film i Todd-AO formatet. Den første film, de arbejdede på, var
Mike Todd's egen "Jorden Rundt i 80 Dage".
|
|
Prototype Todd-AO kamera med 128° "Bug
Eye" panoramaobjektivet.
Efter åbningen af den første biograf med Todd-AO i New York i oktober 1955 fulgte premiererne
i Los Angeles, Chicago og
San Francisco. I løbet af 1956 åbnede der i gennemsnit to nye Todd-AO biografer hver
måned i USA. En af de første demonstrationer af Todd-AO uden
for USA foregik i Vesttyskland på
Photokina messen i Köln den 29. september 1956. Danmarkpremieren foregik den 23. oktober 1958 i
3 Falke
Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater,
på Frederiksberg i København. Omkring 1958 solgte American Optical deres Todd-AO aktier, og på samme tid
investerede filmselskabet 20th Century Fox i processen og begyndte at optage deres store
film produktioner i Todd-AO. Fox's egen "South Pacific" [den tredie
Todd-AO produktion] havde premiere 19. marts 1958.
To dage senere den 21. marts 1958 blev
hele underholdningsindustrien rystet af den triste nyhed
om Mike Todd's tragiske død. Mike Todd og Art Cohn var på vej fra Burbank, i
Californien til New York City da hans 2-motors Lockheed Lodestar privatfly
"The Liz" styrtede ned under et stormvejr ca 55 km sydvest for Grants i New Mexico.
Mike Todd forlod branchen og biograferne med en film- og teknikarv, i form
af en filmoptage- og biografpræsentationssystem, der bærer hans navn, og som
har været standard i industrien i snart 70 år. Takket være
hans vision og vilje til at præsentere publikum for den perfekte
biografoplevelse, har millioner af mennesker kunnet glæde sig over "The
Perfect Show, in Todd-AO". Store skarpe billeder på store buede
lærreder og perfekt lyd i 6-spors stereo i snart 7 årtier. Mike Todd's største sejr var dog at vinde 1956's
Bedste Film Oscar for "Jorden Rundt i 80 Dage".
Todd-AO's glansperiode varede ca 16 år fra 1955 til 1971, hvor den sidste
film ["The Last Valley"] i systemet havde premiere. Todd-AO's
kamerafdeling havde travlt med gennemsnitlig en film om året. Efter 1971
forsvandt behovet for at lave de store episke film og musicals i Todd-AO. Efterspørgslen
efter 65mm kameraer forsvandt og Todd-AO udviklede i stedet en serie
anamorfotiske objektiver [i CinemaScope formatet] af høj kvalitet, der blev meget populære.
De nye serie af objektiver til 35mm film med navnet "Todd-AO 35", blev
præmieret med en OSCAR [Academy Award].
Selv om anvendelsen af Todd-AO's 65mm kameraer stort set ophørte i starten
af 1970erne, fortsatte brugen af 70mm kopier i biografen i stor stil helt
frem til 1992, da digital lyd [DTS, Dolby Digital og SDDS] blev introduceret
på 35mm film. Den uigenkaldelige og absolut sidste
film, der blev optaget i Todd-AO regi var den fabelagtige "Baraka" i
1992.
Biblioteket af film produceret i Mike Todd's Todd-AO process er idag tilgængelig på en måde, som Mike Todd aldrig
ville have forestillet sig. I dag kan du se næsten alle Todd-AO filmene på BluRay, formateret i
"letterbox" og med
fantastisk 6-sporet digital lyd, i din komfortable sofa i din egen stue.
Eller hvad med at tage filmen med på den bærbare, eller på din telefon?
Filmene kan ses hvor som helst og når som helst.
Det er ironisk, da det sensationelle Todd-AO system med de store brede buede
lærreder oprindeligt blev udviklet for at få publikum væk fra deres
TV, ud af deres
hjem og ind i biografen. I dag er det omvendt.
Kun 18 spillefilm
blev produceret i Todd-AO-processen imellem 1955 og 1992.
Slaglinien "Produceret i
Todd-AO" på biograffacaden betød altid den fineste kvalitet i
filmproduktion og præsentation.
For mange mennesker efterlod disse relativt få film et uudslætteligt indtryk, fordi det i sandhed
var "Det største Show, i Todd-AO".
Todd-AO's kamera
afdeling lukkede i slutningen af '90erne og kameraudstyr og objektiver blev
spredt for alle vinde hos samlere og museer. Det klassiske filmmateriale var også tæt på at
forsvinde, da Eastman Kodak måtte indgive konkursbegæring i 2012. Noget
måtte gøres, og en aftale om indkøb af råfilm blev indgået med Hollywood's
producenter. Der er derfor stadig instruktører, der
insisterer på at bruge "gammeldags" film til deres produktioner, og gerne 65mm film, og
gerne de store 65mm kamerarer. Mike Todd's vision om det
perfekte filmsystem lever derfor videre hos en gruppe filminstruktører, der
næsten 70 år senere, har gjort 70mm film mere attraktivt og populært, end
det store format har været i mange år.
• Quentin Tarantino:
"The Hateful Eight" i
Ultra
Panavision 70
• Kenneth Branagh:
"Mordet
i Orientexpressen"
i Super
Panavision 70
• Christopher Nolan:
"Dunkirk"
• Gå til Vises nu i 70mm
• Gå til Biografmuseet's Historie
om 70mm film og De Store Formater
|
|
Todd-AO: Et Overblik
|
|
Todd-AO
cement splicer
"TODD-AO 70mm film, plus TODD-AO's
specialkamera, plus TODD-AO's nyudviklede 6-kanals high-fidelity
magnetiske lydsystem, plus TODD-AO's "all purpose" 70mm projektor, og
det store buede TODD-AO lærred, repræsenterer sammenlagt det mest
revolutionerende af alle biografpræsentationssystemer med en renhed,
perspektiv, detaljer og farvegengivelse, der aldrig tidligere er opnået.
Takket være Todd-AO's revolutionerende teknik, der nu har nået et
foreløbigt klimaks, har publikum omsider chancen for opleve fornemmelsen
af at
deltage i handlingen til fulde,
og med det mest ægte udtryk".
Todd-AO er Michael Todd's vision, og sammen
med American Optical Company's stab af ingeniører under ledelse af Dr. Brian
O'Brien, er det lykkedes dem at udvikle:
"... et filmsystem system, der er
istand til at fotografere scener med en meget stor vidvinkel .... med ét
kamera .... på én strimmel film ...., der skal projiceres fra én enkelt
projektor .... på et meget bredt lærred .... med en kvalitet så perfekt,
at publikum ville være en del af handlingen, og ikke bare passive
tilskuere."
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:21 |
|
|