| |
Hvad er VistaVision?
PARAMOUNT's revolutionerende nye system til
optagelse og fremvisning af film
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Paramount Film, Juni 1954 |
Dato:
28.05.2010 |
Hvad er VistaVision?
Det er - sagt i faa ord - en ny optagelses-, kopierings- og forevisningsteknik,
der vil give biografteatrene det bedst mulige billede paa det størst mulige
lærred for de lavest mulige udgifter. Det fundamentale i systemet, er en
ny optagelsesmetode. I Vista Vision-kameraet ligger negativspolerne vandret (mod tidligere lodret), og det enkelte billede fotograferes ind paa to "rammer" (altsaa: over 8 perforeringshuller), i stedet
for som tidligere paa een (og over 4 perforeringshuller), og da den brede "streg"
der er mellem de enkelte billeder, ogsaa indgaar i negativet, faar man ved
det nye system et negativbillede, der er mellem 2 og 3 gange saa stort som
den tidligere standardstørrelse. Den bedre optagelsesteknik, som det
større negativ giver mulighed for, bevirker, at man paa biograflærredet - og
selv paa et meget stort panoramalærred - vil blive præsenteret for et
forvrængningsfrit og mere korrekt billede, der har langt større randskarphed
og langt bedre perspektiv, end man er vant til at se, saa man faar en mere
virkelighedspræget og levende gengivelse. Det store negativbillede sættes
under kopieringen ved en optisk proces ned til et normalt positiv, saa en
standard-kopi af en Vista Vision-film ikke adskiller sig fra en almindelig
standard-kopi og kan køres i ethvert kinoapparat. Foruden disse standard-kopier
lader Paramount ogsaa fremstille "komprimerede" (sammentrængte) kopier,
der med fordel kan anvendes i store teatre med meget store lærreder.
|
Læs
mere her:
Historien om VistaVision
Nyheder om VistaVision fra FILMAKTIESELSKABET
PARAMOUNT
Demonstration af Widescreen paa Fanø
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
|
Hvad med VistaVision lyd?
|
|
Paramounts
vicepræsident Y. Frank Freeman, viser formanden for Paramounts bestyrelse,
Adolph Zukor, det nye VistaVision lærred (med proportionerne 1,85:1. De
prikkede linier viser det gammeldags lærred (1,33:1). De brudte linier
markerer CinemaScope lærredert (2,55:1)
Klik
på billedet for at se en forstørrelse
Paramount havde først bestemt sig til at optage Vista Vision-filmene med
saakaldt "dimensional" lyd, men er nu -ligesom Metro-Goldwyn-Mayer og
Warner Bros. gaaet ind for et nyt, virkningsfuldt, men ret enkelt
stereofonisk lydsystem: PERSPECTA STEREOFONISK LYD, der har sine store
fordele, idet det er et meget "elastisk" system. Kopier med "Perspecta lyd"
har kun eet enkelt, optisk lydspor og kan køres paa fuldstændig normal
vis uden anskaffelse af nyt tonehoved eller andre nyinstallationer. Men saa
bliver lydgengivelsen ogsaa kun den sædvanlige.
Vil biografejeren udnytte
den "rumlige" virkning (og den er betydelig), maa han anskaffe et særligt
apparatur, der kaldes en "integrator", og som minder om og er paa størrelse
med et moderne radioapparat. Det sættes i forbindelse med kinoapparatets
regulære tonehoved og desuden - gennem tre forstærkerkanaler med tre
højttaler-systemer, der anbringes bag lærredet - een midtfor og een til hver
side. Optiske "signaler" impulser, der findes paa lydsporets højre side,
dirigerer ved hjælp af integratoren lyden til den eller de af højtalerne,
fra hvilke lyden i øjeblikket skal komme. Gaar saaledes en mand - talende - fra
venstre side af filmbilledet over mod højre, træder først den venstre
højttaler i funktion - nærmer han sig midten, sættes venstre højttalers
styrkegrad ned og den midterste højttaler "falder ind" -for at svækkes,
naar han forlader lærredets midte og nærmer sig højre side, hvor
højre-højtaleren nu begynder at gøre sig gældende o.s.v. Det hele sker
automatisk - uden indgriben fra operatørens side.
Skulle en af de tre kanaler blive "død" - for eksempel ved at et af elektronerørene brænder ud - kobles lyden øjeblikkelig og automatisk over til
midter-højttaleren, saa der ingen afbrydelse sker i lygengivelsen. "Perspecta
lyd" er, som før sagt, et meget "elastisk" system. Man kan koble en
filmspole, der har "Perspecta lyd" sammen med en ugerevy med normallyd - og i
samme øjeblik, som filmstrimlen med "Perspecta lyd" er kørt, og ugerevyen
begynder, træder den midterste højttaler i funktion som enegengiver.
De udgifter, der er forbundet med at gøre det muligt for et teater at
udnytte "Perspecta lyd" fuldt ud, maa siges at være overkommelige:
Et 30
watt 3-kanal-system for mindre teatre = dollars 1.985
Et 30
watt 3-kanal-system for mellemstore
teatre = dollars 3.190
Vi gør dog opmærksom paa, at en masseproduktion vil betyde lavere priser - og
at man ikke skal omregne dollars til kroner efter dagskurs, da priserne
herhjemme antagelig vil komme til at ligge en del under.
Har teatret i
forvejen et godt 1-kanal-system, saa man kun behøver at anskaffe to nye
kanal-systemer af samme art, reduceres prisen i forhold dertil.
Prisen for en "Integrator ligger mellem 750 og 850 dollars.
|
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Hvad er fordelene ved VistaVision?
|
|
For det første giver Vista Vision i ethvert teater og under hvilke som helst
forhold et langt bedre billede, end man er vant til at se paa lærredet - og
for det andet er dette system mere alsidigt og med større
tilpasningsmuligheder end noget andet system, der er fremme.
Tillader en biografs rumforhold eller økonomi ikke nyinstallationer, vil
biografejeren alligevel - uden udgifter af nogen art - ved at køre film,
optaget efter Vista Vision-metoden, kunne give sit publikum et langt bedre
billede. Ved at ofre et overskueligt beløb paa anskaffelse af det størst
mulige lærred, vil en biografejer kunne udnytte andre fordele ved
VistaVision-systemet og dermed yderligere stimulere besøget i sit teater.
|
|
Det gamle standardforhold mellem lærredets. bredde og højde er som bekendt
1,33:1. Paramount anbefaler proportionerne 1,85:1. (eksempelvis: Bredde 5½ meter- højde 3 meter), idet vi mener, at billedets højde i
forhold til dets bredde ikke er mindre vigtig, og at netop forholdet 1,85:1 (de samme proportioner, som det store VistaVision-negativ har) giver det
bedst afbalancerede billede og det felt, som anstrenger øjnene mindst. Et
stort lærred vil selvfølgelig kræve en kraftigere lyskilde og et objektiv
med kortere brændvidde. Vil man i store teatre med store lærreder have den
bedst mulige gengivelse og derfor køre en "komprimeret" (sammenpresset)
kopi, er et anamorfotisk objektiv (et sprede-objektiv, for eksempel
Tushinsky objektivet) nødvendigt.
Den biografejer, der ogsaa vil give sit publikum de lydmæssige aktiver, der
er forbundet med Vista Vision, kan som tidligere nævnt gøre det for et
rimeligt beløb.
|
|
Hvad kommer der af VistaVision film?
|
|
Den første film, som Paramount har optaget efter Vista Vision-metoden, er
den store Irving Berlin-film "WHITE CHRISTMAS" med Bing Crosby, Danny Kaye,
Rosemary Clooney og Vera Ellen - og alle Paramounts fremtidige film vil blive
optaget efter det nye system. Men da Paramount har stillet Vista Vision til
raadighed for hele filmihdustrien uden afgifter, licenser eller
klausuler af nogen art, vil utvivlsomt mange filmselskaber hele verden over
benytte dette nye system.
|
|
Slutbemærkninger
|
|
Paramount har gennem et aarelangt forskningsarbejde og utallige
eksperimenter arbejdet paa at finde frem til en optagelses- og
forevisningsteknik, der skulle gøre det muligt for et hvilket som helst
biografteater at præsentere filmene paa en langt mere virkningsfuld og
virkelighedstro maade end tidligere - og det vil kunne opnaas gennem VistaVision.
Ved den internationale biografejer-kongres i Paris i forrige maaned,
gik man ind for et lærred i proportionerne 1,85:1 (netop
VistaVision-formatet) som det i alle maader mest formaalstjenlige.
Enhver biografejer herhjemme bør i tide ruste sig til at imødegaa den konkurrence, som fjernsynet utvivlsomt snart vil komme til at betyde, og
Paramount er sikker paa, at VistaVision vil vise sig at være et af de
bedste vaaben. Paramount vil i den aller nærmeste fremtid afholde
demonstrationer med det nye system i alle storbyer hele verden over - i
Europa, blandt andet i London og Paris, og lettilgængelige brochurer med
detaillerede tekniske oplysninger vil fremkomme. Biografejernes sædvanlige
leverandøre af kino-materiel vil saa være i stand til at opgive, hvad
supplerende installationer og nyanskaffelser vil koste.
FILMAKTIESELKABET PARAMOUNT
København i Juni 1954.
|
|
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
søndag, 02 februar 2025 11:54:57 |
|
|