Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kulbuelys og 16mm i Imperial Bio
En sjælden 16mm forevisning i januar 1988

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas Hauerslev Dato: 23.04.2016
Imperial Bio's mangeårige og rutinerede filmoperatør Rene Pfaff forbereder en af de meget sjældne 16mm forevisninger. I baggrunden ses de store Philips DP70 Todd-AO maskiner.

Et privat selskab havde lejet Imperial Bio en formiddag i januar 1988, for at se en 16mm film på det store lærred.

Maskinen var en 16mm fra Leitz Wetzlar. Meget robust of driftsikker. Selv om maskinen næsten aldrig viste film, blev den kørt en gang om måneden i en halv times tid, så olien ikke "groede fast" i værket.

Så vidt vides, har den kun været i brug til regulære forestillinger, en enkelt gang i starten af '70erne, hvor Imperial Bio viste Tin Tin film.

Maskinen var udstyret med kulbuelys, som en af de sidste maskiner med den slags lys i Danmark. Her følger en serie billeder fra denne sjældne forestilling.
 
Læs mere her:

Imperial Bio

Internet link:

Imperial Bio i 1982 med lærredet afmasket til 16mm. Maskinens objektiv havde en brændevidde på 50mm, lærredet var 6,67 meter bredt og 5,08 meter højt, et areal på 33,9 m2, og et relativt formatforhold på 1,31:1. Billedet kunne afmaskes i bredden og i højden til 16mm.
 

Imperial Bio's Store Lærred
 
Afstanden imellem kullene justeres. Filmen er lagt i, forestillingen er klar til at køre.

For at starte lyset, skulle det negative og det positive stykke kul føres sammen, så en lysbue kunne springe imellem dem. I samme øjeblik, skulle kullene trækkes en anelse fra hinanden, så lysbuen var stabil, og gav mest lys.

 
 
I lampehuset reflekteres lyset i spejlet, der sender det hen imod filmen, gennem objektivet, og ned på lærredet. Lysbuen imellem kullene ses tydeligt på dette billede.

På siden af lampehuset sidder der et inspektionsvindue, hvor man kan se om lyset står rigtigt.

I løbet af forestillingen brænder kulstængerne, så man er nødt til at flytte stængerne tættere imed hinanden hele tiden, for at sikre, at lysbuen imellem de to stykker kul, ikke går ud. Meget ofte var kulbuelampehuse motoriseret så kullene flyttede sig automatisk.

Det er et meget kraftigt lys, og vinduet er lavet af noget glas, der gør, at man kan se direkte på flammen uden at man får ødelagt synet.

 
 
Her kan man se hvor kraftigt kulbuelys er, med lampehuset åbnet og kullene i fuld sving.


 
 
Forestillingen er igang, og filmoperatør Rene Pfaff checker, at alt kører som det skal. 16mm er noget småt materiale, så man skal tæt på, for at se, at alt er OK.

 
 
Forestillingen er igang, og Leitz maskinen kører som smurt.

 
 
Kulbuelys set igennem inspektionsvinduet.

 
 
Håndrevet mobilt spolebord til 16mm film. Filmen er spolet tilbage, og klar til at blive returneret. Bemærk æsken fra Union Carbide med extra kul i baggrunden.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 08 januar 2025 11:29:41