| |
Kulbuelys og 16mm i Imperial Bio
En sjælden 16mm forevisning i januar 1988 |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet
og fotograferet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
23.04.2016 |
Imperial
Bio's mangeårige og rutinerede filmoperatør Rene Pfaff forbereder en af
de meget sjældne 16mm forevisninger. I baggrunden ses de store Philips
DP70 Todd-AO maskiner.
Et privat selskab havde lejet Imperial Bio en formiddag i januar 1988,
for at se en 16mm film på det store lærred.
Maskinen var en 16mm fra Leitz Wetzlar. Meget robust of driftsikker.
Selv om maskinen næsten aldrig viste film, blev den kørt en gang om
måneden i en halv times tid, så olien ikke "groede fast" i værket.
Så vidt vides, har den kun været i brug til regulære forestillinger, en
enkelt gang i starten af '70erne, hvor Imperial Bio viste Tin Tin film.
Maskinen var udstyret med kulbuelys, som en af de sidste maskiner med
den slags lys i Danmark. Her følger en serie billeder fra denne sjældne
forestilling.
|
Læs mere her:
Imperial Bio
Internet link:
|
Imperial
Bio i 1982 med lærredet afmasket til 16mm. Maskinens objektiv havde en
brændevidde på 50mm, lærredet var 6,67 meter bredt og 5,08 meter højt,
et areal på 33,9 m2, og et relativt formatforhold på 1,31:1. Billedet
kunne afmaskes i bredden og i højden til 16mm.
|
Imperial Bio's Store Lærred
|
Afstanden
imellem kullene justeres. Filmen er lagt i, forestillingen er klar til
at køre.
For at starte lyset, skulle det negative og det positive stykke kul
føres sammen, så en lysbue kunne springe imellem dem. I samme øjeblik,
skulle kullene trækkes en anelse fra hinanden, så lysbuen var stabil, og
gav mest lys.
|
|
I
lampehuset reflekteres lyset i spejlet, der sender det hen imod filmen,
gennem objektivet, og ned på lærredet. Lysbuen imellem kullene ses
tydeligt på dette billede.
På siden af lampehuset sidder der et inspektionsvindue, hvor man kan se
om lyset står rigtigt.
I løbet af forestillingen brænder kulstængerne, så man er nødt til at
flytte stængerne tættere imed hinanden hele tiden, for at sikre, at
lysbuen imellem de to stykker kul, ikke går ud. Meget ofte var
kulbuelampehuse motoriseret så kullene flyttede sig automatisk.
Det er et meget kraftigt lys, og vinduet er lavet af noget glas, der gør,
at man kan se direkte på flammen uden at man får ødelagt synet.
|
|
Her
kan man se hvor kraftigt kulbuelys er, med lampehuset åbnet og kullene i
fuld sving.
|
|
Forestillingen
er igang, og filmoperatør Rene Pfaff checker, at alt kører som det skal.
16mm er noget småt materiale, så man skal tæt på, for at se, at alt er OK.
|
|
Forestillingen
er igang, og Leitz maskinen kører som smurt.
|
|
Kulbuelys
set igennem inspektionsvinduet.
|
|
Håndrevet
mobilt spolebord til 16mm film. Filmen er spolet tilbage, og klar til at
blive returneret. Bemærk æsken fra Union Carbide med extra kul i
baggrunden.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:12:20 |
|
|