| |
Folketeatret (1957) / Århus Bio Center / Biocentret |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: Kim Pedersen.
Kinotekniske detaljer: Thomas Hauerslev |
Dato:
08.10.2016 |
Folketeateret's
store flotte og
velproportionerede biografsal med det 12,5 meter brede lærred. Foto:
Januar 1987, Thomas Hauerslev.
Folketeatret (1957) / Århus Bio Center / Biocentret
Jægergårdsgade 64-66
Åbnet 26. december 1957
Lukket 31. marts 2002
Folketeatret, beliggende i Jægergårdsgade 64 i Aarhus, blev indviet 26.
december 1957 under stor festivitas. Åbningsfilmen er ”Far til fire og
onkel Sofus”. Talere ved åbningen af biografdirektør Carl Petersen og
Borgmester Unmarck Larsen. Ejere af biografen var Arbejdernes
Fællesorganisation og bevillingshaver var Arbejdernes Oplysningsforbund.
Folketeatret havde 777 pladser, ligeligt fordelt mellem gulv og
terrasse. Der var ligeledes loger i salen. Folketeatret havde kostet 3,7
millioner kroner af opføre. Foyeren var meget stor, med henblik på at
kunne give publikum en mulighed for at strække benene og nyde en
forfriskende drik i pausen til tidens mange helaftensfilm. Endevæggen i
foyeren var udsmykket med et stort maleri af Karin Nathorst Westfeldt.
Som noget nyt havde man også opstillet et fjernsyn i foyeren, som de
ventende biografgæster kunne fordrive tiden med. Garderobe har der også
blevet plads til. Biografen var tegnet af den dengang kun 32-årige
Mogens Klinge.
• Gå til galleri Folketeatret, Århus,
oktober 2003
To stk. Bauer B14 med 4 kanal Klangfilm magnetlyd blev installeret til
CinemaScope. Lærredet var 12 meter bredt. To nye
Philips' DP70 70mm
maskiner til
Todd-AO kom til Folketeatret i februar 1965. Nu var
Folketeatret rykket op i 1. division blandt biograferne, og kunne nu
køre film i det grandiøse 7Omm format. Den første film i 70mm var "Romerrigets
Fald", der havde påskepremiere mandag d. 8. marts
1965. En biograf i bydelen Frederiksbjerg i Aarhus var dog ikke noget
nyt. Mellem 1906 og 1910 havde
Frederiksbjerg Biograf-Teater haft til
huse i Bruunsgade 34 på hjørnet til Jægergårdsgade. Folketeatret var
under dette navn først beliggende på
Banegaardsgade for i årene 1923 til
1957 at flytte til Bruunsgade
24 for altså at ende tilbage i
Jægergårdsgade.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Folketeatret's
første 7OMM premiere. Samuel Bronston's "Romerriget's Fald" filmet i
Ultra Panavision 70 i 1965.
I det nye Folketeater var repertoiret en blanding af de største danske og
storladne amerikanske film. Spilletidspunkterne var på den tid typisk 19.00 og
21.00. En særlige børnefilm blev som regel vist søndag kl. 16.00, ligeledes
havde biografen et specielt midnatsprogram fredag og lørdag. I 1971 var
bevillingssystemet ophørt. Bevillingssystemet havde betydet at bevillingshaver
kun måtte drive en enkelt biografsal, men nu var erhvervet blevet liberaliseret.
Det betød at den magtfulde århusianske arbejderbevægelse uden problemer kunne
ansætte direktør Edwin Feldballe Petersen, som i forvejen drev den kommunale
biograf Regina-Teatret, til også at drive Folketeatret. Edwin Feldballe Petersen
overtog ledelsen efter Carl Petersen i 1974. Feldballe Petersen ombyggede
Folketeatret til tre biografer og biografen blev gen-indviet i december 1975.
Den bagerste del af biografen blev inddraget til to små biografer, der blev
kaldt Sal 2 og Sal 3. Pladsantallet blev fordelt med 314 i sal 1, 125 i sal 2 og
111 pladser i sal 3. Alle 550 stole blev udskiftet til Dansk Biograftekniks
model Figueras 2000. Foyerområde og billetsalg forblev uforandret.
Cinemecanicas Victoria 5s maskiner og spoletårn blev installeret i sal 2 og 3
med xenon lampehuse model Cinemeccanica CX500H. Et lignende spoletårn blev også
installeret i sal 1. Ombygningen var dog mildt sagt ikke heldig. For fortsat at
kunne vise film i alle tre sale fra ét operatørrum, var den bagerste del af den
store sal blevet underlig tragtformet, for at kunne bringe forbindelse mellem
kinomaskine og lærred. Lydisoleringen mellem salene var heller ikke
tilstrækkelig, så man kunne i hver sal høre lydeffekter fra de øvrige sale. I
1982 var konkurrencen i Aarhus blevet skærpet, parret med et vigende billetsalg
i de aarhusianske biografer. Det var en ond cocktail, som betød at både Aarhus
Kommune og Arbejdernes Fællesorganisation trak sig ud af biografdrift. Ledelsen
i Arbejdernes Fællesorganisation udtalte i Aarhus Stiftstidende at Folketeatret
havde udviklet sig til en økonomisk sivebrønd. Folketeatret havde under
Feldballes ledelse udviklet sig til en ’move over’-biograf – eller
skraldespands-biograf, hvis repertoire bestod af film de ørige biografer i
Aarhus netop havde taget af programmet. Det holdt naturligvis ikke i længden.
Arbejders Fællesorganisation valgte derfor at forpagte Folketeatret til Mogens
Betzer. En erfaren biografmand i det aarhusianske biografliv. Han havde sammen
med faderen drevet Royal Cinema, og var også i en periode ansat som direktør for
biografen Aarhus Scala, der lå i forbindelse med Aarhus Teater. Efter lukningen
af Aarhus Scala ledte Betzer derfor efter en ny biograf at lægge sine kræfter i.
Under Betzers ledelse skete der store forandringer i Folketeatret, salene
forblev dog uændret. Til gengæld blev der indrettet både Burger restaurant,
videoudlejning og spillehal i den store foyer. Den driftige Betzer havde tilmed
kastet sig over filmudlejningsvirksomhed, Plaza Film, som blev drevet fra
Folketeatrets kontor. Selve repertoiret var en efterligning af Royal Cinemas: En
temmelig blandet landhandel. Der blev vist alt fra danske film og amerikanske
klassikere, over børne- og kunstfilm, til rendyrkede pornofilm. En egentlig
profil havde biografen ikke, der blev simpelthen gabt over for meget. Det store
aarhusianske studenter-publikum vrængede derfor på næsen af Folketeatrets nye
stil. Efter kun ca. halvandet års drift måtte Betzer kaste håndklædet i ringen.
Derefter overtog Jacob Terndrup, som netop havde lukket Rio Teatret i
Aarhus-forstaden Højbjerg, efter at have prøvet kræfter med denne biograf i to
år. Terndrups optræden i Folketeatret blev for en endnu kortere bemærkning end
Betzers. Efter det korte intermezzo med Betzer og Terdrup lukkede Folketeatret i
1983 og biografen blev kun brugt til pensionistforestillinger og biografens
fremtid synes mere end usikker.
|
|
Philips DP70 maskinerne,
sommer 1986. Foto: Thomas Hauerslev
Biograferne i Aarhus faldt i denne periode som dominobrikker. Og det med en
hast, at flere af de tilbageværende Aarhus-biografer fik tilbudt flere film end
de kunne nå at vise. For blandt andet for Kim Pedersen i Biografen i
Aarhus-Hallen betød det repertoire-linjen, som der ellers var blevet værnet
meget om, var blevet ødelagt og presset fra distributørernes nye film var
enormt. Det ville ikke gå i længde og det ville kun være et spørgsmål om tid,
før Nordisk Film ville miste tålmodigheden og åbne deres egen biograf i Aarhus.
Det ville Pedersen for enhver pris undgå og da han 1. december 1984 øjnede
muligheden for at genåbne Folketeatret 1. juledag med tre Danmarks-premierer,
optog han forhandlinger med Arbejdernes Fællesorganisation. Arbejdernes
Fællesorganisation, som fortsat ejede Folketeateret med tilhørende
erhvervsejendom, var efterhånden blevet godt møre og i vildrede om hvad pokker
de skulle bruge biografens lokaler til. En forretning med herrebeklædning var på
tale i foyerområdet, mens man ville bibeholde biografsalene for visning af film
for pensionist-filmklubben. I hast blev en forpagtningsaftale skruet sammen, som
økonomisk var meget attraktiv for Kim Pedersen, men på alle andre områder mindre
sjov. Efter Arbejdernes Fællesorganisation tre gange havde oplevet folk som ikke
magtede opgaven, kom Pedersen som en gave. Fællesorganisationen havde nemlig et
udtalt ønske om, at der fortsat skulle vises film i ”deres” biograf.
Folketeatret genåbnede under det oprindelige navn 2. juledag 1984 med hele tre
Danmarks-premierer: ”I skudlinjen” med Nick Nolte, ”Jagten på den store guldåre”
med Charlton Heston og ”Piraten med de ni liv” med Tommy Lee Jones. Det var
mange år siden Folketeatret havde oplevet Danmarks-premierer af den karat.
Pedersen og hans folk havde i to uger op til Folketeatrets genåbning arbejdet i
døgndrift for at sikre at alle pladser i biografen var funktionelle.
Folketeatret var nemlig i en elendig forfatning. Siden Arbejdernes
Fællesorganisation havde opgive biografdriven tre år forinden, var der ikke
blevet tænkt meget på vedligeholdelse af biografen. Gudsketakoglov havde
Feldballe indkøbt gigantiske mængder af udstyr til stolene, så det var bare med
at gå i gang. På de 14 dage blev mindst 150 stole i salene udskiftet. Og Dansk
Biografteknik fik gjort kinomaskinerne funktionelle igen. Samtidig blev både
Burger-restaurant, spillehal og videoudlejning lukket og fokus var alene på
biografdriften. Pedersen kunne nu atter holde repertoiret i Biografen på højt
kvalitetsniveau, mens de mere ramasjangprægede film blev vist i Folketeatret.
|
|
Philips DP70 maskinerne,
sommer 1986. Foto: Thomas Hauerslev
Sandt at sige havde Pedersen flere gange i løbet af december 1984, efter
underskrivelsen af kontrakten, nået at overveje at springe fra igen. Der var en
smule dødsforagt over Pedersens forehavende. Som en kuriositet skal det nævnes
at Folketeatrets vicevært havde indgået væddemål om både Betzers og Terndrups
levetid i Folketeatret. Dem havde han vundet, men han turde ikke indgå væddemål
om længden på Pedersens regime i Folketeatret. Til trods for energien
Pedersen havde lagt i Folketeatret, var det blot en forretning som i begyndelse
kun lige med nød og næppe hvilede i sig selv. Nyt lærred med dimensionerne 5,3 x
12,5m kom til sal 1 i december 1985. Samtidigt bliver der installeret stereo i
form af et Ole Sparkjær stereoanlæg. Dette lydanlæg blev udskiftet til et
rigtigt Dolby Stereo anlæg med Spectral Recording. Noget nyt måtte ske.
Tidspunktet for ’point of no return’ var kommet. Enten måtte Pedersen også kaste
håndklædet i ringen, eller også måtte der investeres. Uden at have mulighed for
at ændre i den økonomisk fordelagtige, men på alle andre områder ufordelagtige
forpagtningskontrakt, investerede Pedersen alligevel i gennemgribende
modernisering af foyerområdet, hvor der både kom nyt billetkontor, endnu en
biograf, sliksupermarked og videoudlejningsbutik. Hele herligheden genåbnede i
august 1986.
Den nye sal 4 havde 82 pladser og udstyret med en Cinemacanica Victoria 18 og
stolede var af mærket Figueras model 3000. Spilletiderne var i denne periode
typisk kl. 16.30, 19.00 og 21.30 på hverdage, med en ekstraforestilling i ferier
og weekender kl. 14.00. Det kan nok være der fra den øvrige biografbranche blev
rynket på næsen af videoudlejningsbutikken. Det var jo som at invitere fjenden
med i seng. Men Pedersens filosofi var, at når filmproducenterne kunne tjene
penge på video, ville han da så sandelig heller ikke holde sig tilbage. Under
alle omstændigheder udviklede Folketeateret sig til en virkelig god forretning
efter 1986. Efterhånden som endnu flere Aarhus-biografer drejede nøglen,
begyndte også et stigende repertoiremæssigt pres på Folketeatret og biografen
oplevede en ny storhedstid i perioden 1986-1996. I stedet for at flytte film fra
de øvrige aarhusianske biografer til Folketeatret, væltede det ind med
Danmarks-premierer og på de allerstørste film var der samkørsel mellem
Folketeatret og de øvrige biografer i byen. Folketeatret havde atter en fået en
førende position i byens biografliv og i publikums bevidsthed. Blandt de største
succeser Folketeatret i denne periode oplevede, kan nævnes ”Indiana Jones og
templets forbandelse”, ”Top Gun”, ”Crocodile Dundee II”, ”Walter og Carlo – Op
på fars hat”, ”Indiana Jones og det sidste korstog”, ”Jurassic Park”, ”Rain Man” og
”Fisken de kaldte Wanda”.
|
|
Folketeatret
- nu som Netto.
14. December 2005. Foto: Thomas Hauerslev
Dansk Biografteknik ved Jørgen Frederiksen, installerede interlock mellem
biograf 1-2-3 i sommeren 1987. Interlock er en populær betegnelse for samkørsel
imellem to eller flere biografer med samme filmkopi. Imidlertid gav det nogle
problemer når man skulle samkøre filmkopien med sal 1's DP70 maskine, hvorfor
denne blev udskiftet med en Cinemecanica Victoria 8 maskine, så samkørsel kunne
foregå mere gnidningsløst. En DP70 kan nemlig ikke skifte format imellem
widescreen og CinemaScope uden at maskinen skal stoppes, og filmoperatøren
skifter maskeplade og optik. DP70 blev derfor udskiftet med en Victoria 5 og
hensat i et ventilationsrum i flere dele. På et tidspunkt sidst i 1989 bliver
begge maskiner nedtaget, demonteret og senere solgt til Orla Nielsen, Aalborg.
Den ene maskine (2171) blev opsat i Kino i Hjallerup. I Bio i Hjallerup er der
installeret et 12 meter bredt buet lærred fabrikeret i buede gipsplader.
Højttalerne er JBL 4412 og forstærkerne er fra NAD. Maskinen er i oktober 1992
solgt til Thomas Hauerslev på Frederiksberg hvor den er opsat i 20 år. Den anden
DP70 blev solgt til privatmand i Aalborg. I 1990 ønskede Arbejders
Fællesorganisation at sælge bygningen som blandt andet husede Folketeatret. Da
forpagtningsaftalen var temmelig ufordelagtig i den situation, havde Pedersen
ikke andet valg end at købe biografen, med tilhørende meget stor
erhvervsejendom.
På det tidspunkt var der fire tilbageværende biografer i Aarhus:
Biografen,
Palads, Øst for Paradis og
Folketeatret.
Med ny udsigt til udefrakommende
konkurrence, fra for eksempel Nordisk Film, slog de to tilbageværende
biografdirektører deres biografer sammen i det fælles selskab i 1995,
Biografkompagniet I/S, for at udnytte alle de synergier det naturligt ville
udløse, samt for at skabe en ny biograf, som skulle slå alt hvad vi hidtil havde
set herhjemme. Resultatet var
CineCity (som senere har skiftet navn til Nordisk
Films Biografer Aarhus). Denne nye biograf øgede den interne konkurrence mellem
biograferne i Aarhus. De gamle biografer var simpelthen for utidssvarende og
publikum foretrak klart den nye biograf. Presset på CineCity var dog så stort at
Folketeatret fortsat kunne overleve, om end med nedadgående omsætning. Da
Biografkompagniet tog beslutning om at udvide CineCity fra fem til ni sale,
betød det dog samtidig dødsstødet til Folketeatret i sin nuværende form.
Biografkompagniet var bevidste om dette faktum og havde derfor planer om at
genskabe Folketeatret til én stor biograf med 450 pladser. En slags aarhusiansk
Imperial Bio. Men inden de planer kunne føres ud i livet, købte Nordisk Film de
biografer som var ejet af Biografkompagniet incl. Folketeatret. Nordisk Films
Biografer ønskede angiveligt ikke at gå videre den vej, samtidig med en ny
spiller på det aarhusianske marked, CinemaxX, slog dørene op.
Dermed var Folketeatrets dage talte og i 2002 blev den sidste film i
Folketeatret vist. De sidste syv dage spilles en række vidt forskellige
film fra hvert årti, Folketeatret har eksisteret i Jægergårdsgade: ”Some
Like it Hot”, ”Pigen og pressefotografen”, ”The Rocky Horror Picture
Show”, ”Brazil” og ”Goodfellas” samt ”Gladiator” fra 2000 og ”Moulin
Rouge” fra 2001. Efter lukningen sælges der ud af slidte stole, men
særligt en skjult skat omme bag lærredet i sal 4 vakte interesse, nemlig
det 8 x 2 meter store maleri, som bymuseet nu var svært interesseret i
at få fingre i. To år senere indretter Netto supermarked med hele den
store sal etageopdelt til kontorer ovenfor.
|
|
Philips DP70 maskine 1975. Foto: Per Hauberg
Direktører:
Carl Petersen, Arbejdernes Fællesorganisation (1956-1974)
Edwin Feldballe Petersen (1974-1982)
Mogens Betzer (1982-1983)
Jacob Terndrup (1983)
Kim Pedersen (26. december 1984-1. november 1999)
Nordisk Films Biografer (1. november 1999-1. april 2002)
Siddepladser
Sal 1: 777 (1956-1975),
Sal 1: 314 (1975-2002)
Sal 2: 125 (1975-2002)
Sal 3: 111 (1975-2002)
Sal 4: 82 (1986-2002)
70mm Maskiner
Philips DP70
Billet telefon
Århus 2 90 30 (58-64)
Århus 2 91 82 (58-59)
12 90 30 (68-69)
06 12 90 30 (78-79)
86 12 91 82 (82-91)
|
|
Vintage billeder af Folketeatret
|
|
Folketeatret
på Jægergårdsgade til indvielsen for en indbudt kreds 22.12.1957
(AarhusArkivet.dk; fotograf Børge Andre Venge)
|
|
Doktor
Zivago i Folketeatret januar 1967 (AarhusArkivet.dk; fotograf Børge Andre
Venge)
|
|
Folketeatret
med Doktor Zivago og tre pigegarder jan. 67 (AarhusArkivet.dk, fotograf
Børge Andre Venge)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tegninger
|
|
Folketeatret
1957, stueplan |
|
Folketeatret
1957 |
|
Folketeatret
1975
|
|
Folketeatret,
sal 4 placeres i foyeren
|
|
Folketeatret
som Netto
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Folketeatret
(1923), Århus
|
|
|
|
• Gå til
Folketeatret (1957) / Århus Bio Center / Biocentret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:45 |
|
|