| |
Technirama
"Horizon Spanning Technirama"
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Thomas Hauerslev |
Dato:
11.02.2020 |
Billede fra
Technirama filmen "Custer of the West, der er forstørret til 70mm. Bemærk
at man kan ikke optage i Super Technirama 70, som denne screen-credit
antyder. Super Technirama 70, var udelukkende en varebetegnelse for
præsentationen i biografen.
Technicolor i London, lancerede omkring 1956 et nyt alsidigt 35mm filmsystem
der var designet til at reducere forvrængning, og gøre billederne
skarpere, og reducere filmkorn. Desuden ville det nye system give
filmproducerne mulighed for at præsentere deres nye film på ægte
Roadshow manér med 35mm kopier i overstørrelse i udvalgte biografer. Technicolor kaldte deres system
for
Technirama og den første
demonstrationsfilm "The
Curtain Rises On Technirama" så dagens lys i
1956.
Technicolor ombyggede nogle af deres ældre kameraer, og "lagde
filmen ned". Istedet for den traditionelle vertikale filmvej i kameraet,
kørte filmen nu sidelæns, eller horisontalt lige som VistaVision. Dermed kunne de fordoble negativarealet
fra 4 perforationer pr. billede til 8 perforationer pr. billede.
Grundtanken var at jo større negativareal, des bedre kopier kunne de
fremstille til biograferne. En god ide, som også lå bag udviklingen af
VistaVision og CinemaScope 55. Technirama kunne bruges til at fremstiller
35mm kopier i CinemaScopeformatet, eller i widescreen. Technirama
negativer kunne også nedkopieres til 16mm, enten som anamorfotiske kopier
eller
widecreen kopier.
|
Læs
mere her:
70mm Film i Danmark
Film produceret i
Technirama og Præsenteret i Super Technirama 70
|
Det
var grundlæggende samme system som Paramount's VistaVision system, der kørte horisontalt
igenem kamera og kinomaskine. I grove træk var den eneste forskel en Delrama
anamorfot, der pressede billedet sammen med en faktor på 50% (x1,5). I
laboratoriet blev billedet yderligere presset sammen når filmen skulle
nedkopieres til 35mm film til biograferne. Det var derfor muligt at vise
en film optaget i Technirama, i enhver biograf, der kunne vise
CinemaScope - oven i købet i Technicolor's farvekvalitet.
Technirama havde en fætter, der blev kaldt for "Super Technirama 70" - alting
var "Super" i 1960erne. Ligesom Technirama's store negativ kunne nedkopieres til
16mm og 35mm, tilbød Technicolor også kunderne den mulighed at forstørre
Technhiramanegativet til 70mm film, og lægge 6-kanal magnet lyd på. Det original 35mm
Techniramanegativ havde allerede omtrent samme højde (25mm) som et 70mm billede
(22mm), så 35mm Techniramanegativet skulle kun forstørres i bredden
med en faktor på 50%. Den første Super Technirama
70 film i denne process var "Sleeping Beauty" i 1959.
Technirama forsvandt i slutningen af 1960erne. Walt Disney Pictures anvendte
Technirama en sidste gang i 1985, til "The Black Cauldron".
70mm processen "Super Technirama 70"
var de-luxe biografversionen af Technicolor's 35mm Technirama
optageprocess. Technirama's 70mm kopier var fantastisk skarpe at se på.
Filmformatet var det samme som Todd-AO, og publikum har sikkert ikke
opdaget nogen forskel. Lydsystemet var også det samme - 5 kanaler bag
lærredet og en effektkanal i biografen.
• PDF: Technirama
|
|
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:36 |
|
|