Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 Widescreen
1953 CinemaScope
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX
1972 Pik-A-Movie
1972 Ominmax
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Historien om Showscan

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev Dato: 02.02.2025
Showscan var et filmsystem til biografer, der blev udviklet midt i 1970'erne. Det bestod af en ny type kamera til 65mm-film med en billedfrekvens på 60 billeder i sekundet (to en halv gang hurtigere end normal biograffilm), et stort, buet lærred og lyd i seks separate stereokanaler. Showscan præsenterede en illusion af virkeligheden i en kvalitet, hvor det var umuligt for tilskueren at se forskel på film og virkelighed.

I 1992 modtog Douglas Trumbull, Geoffrey H. Williamson, Robert D. Auguste og Edmund M. DiGiulio en Oscar (Scientific and Engineering Award) for koncept, design og udvikling af CP-65 Showscan-kameraet.

Udviklingen af Showscan

Midt i 1970'erne udviklede og senere patenterede filminstruktøren Douglas Trumbull (1942-1922) et nyt high-impact filmoptagelses- og biograffremvisningssystem, som han kaldte Showscan. Formålet var at udviklet et nyt filmsystem uden de begrænsninger, som 35mm-filmstandarden med 24 billeder i sekundet havde.

Trumbulls hovedargument var, at filmkorn og flimmer ved den lave hastighed forstyrrede oplevelsen, og biografoplevelsen kunne forbedres betydeligt ved at gøre billedet større og vise flere billeder pr. sekund. Trumbull eksperimenterede med forskellige billedfrekvenser og konkluderede, at ved 60 billeder i sekundet ville publikum opleve filmen som virkelighed.

En helt ny måde at se film på

Kombinationen af 70mm-film fremvist med højere billedfrekvens, sekskanals-stereolyd og et stort, buet lærred gjorde Showscan til det mest imponerende biografbillede, der endnu var udviklet. Showscans skarpe 70mm-billeder med en betydelig tredimensionel effekt gav publikum en hidtil uset realistisk fornemmelse af at være en del af handlingen.

Den første film var Night of the Dreams (1978), der var en Showscan-demonstrationsfilm. Filmen blev optaget med modificerede 65mm-kameraer fra Panavision og Todd-AO. Douglas Trumbull ville producere og instruere Brainstorm (1983) som den første spillefilm den nye proces. Det skete dog ikke, og filmen blev i stedet indspillet på konventionel vis i en kombination af 35mm og 65mm film med 24 billeder i sekundet.

Verdensudstillinger og dokumentarfilm

Biografejerne var begejstrede for det nye system, men ville ikke installere det nødvendige fremvisningsudstyr, før der var sikkerhed for, at der blev produceret film i det nye system. Filmproducenterne ville først have sikkerhed for, at der var biografer, der kunne vise Showscan, før de ville producere film i Showscan. Dermed døde den kommercielle filmproduktion.

Showscan fandt i stedet anvendelse i de forskellige verdensudstillinger og temaparker med flere kort- og dokumentarfilm samt en lang række "ridefilm", hvor biografsæderne f.eks. kunne bevæge sig synkront med handlingen. Sidstnævnte version af SHOWSCAN kunne i 1994 opleves i Sommerland Sjællands "Spacebio". Den lukkede efter få sæsoner.

Showscan Corporation gik konkurs i 2002, men blev rekonstrueret i et nyt selskab, Showscan Entertainment, der også senere lukkede. I 2012 deponerede Showscan Entertainment mere end 200 filmelementer (65mm-negativer og lyd) hos Filmakademiet i Los Angeles til mange af de kortfilm, der var produceret til verdensudsillinger og special venue-attraktionsfilm. Blandt de deponerede titler var New Magic (1983) med Christopher Lee.
 
Læs mere her:

Spacebio - SHOWSCAN i Græsted

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer

7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer

Historien om 70mm og De Store Formater

CinemaScope | Widescreen
VistaVision | Todd-AO

"Windjammer" i Cinemiracle
"Dette er Cinerama"!
Vises "i Sensurround"

High-Impact biografdesign
 
   
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om VistaVisionHistorien om CinemaScope | Da filmen fik format. En opgave om den tidlige udvikling af filmformater
 
 
   
   

• Gå til
Historien om Showscan
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 02-02-2025