biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
Cinerama formatets 60-års fødselsdag

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev. Offentliggjort i Cinema Retro, December 2011, og gengivet med tilladelse. Dato: 24.04.2012
"Verdens Syv Vidundere" havde Danmarkspremiere i Kinopalæet i København i august 1962

Klik på annoncen for at se en stor udgave.


Cinerama, det store filmformat til meget buede biograflærreder, kan fejre sin 60-års fødselsdag i 2012. Cinerama er stort set glemt i Danmark, da dette spektakulære filmsystem kun blev vist et års tid i Kinopalæet i København. Med Cinerama blev biografpublikummet introduceret til den enestående "som at være der selv" ("Cinerama puts you in the picture") oplevelse, og ikke mindst 7-sporet stereofonisk magnetlyd, der samlet set gjorde oplevelsen til den mest storslåede illusion af virkeligheden, der hidtil var præsenteret i Danmark. Cinerama's 60 års jubilæum bliver fejret i nogle få udvalgte biografer i Europa og i USA.
 
Læs mere her:

CINERAMA Vender Tilbage. European Cinerama Tour besøger Cinemateket, København

Kinopalæet, 70mm & Cinerama Luxus i Hovedstaden

Cinemiracle

"Windjammer" i Danmark

 
"Verdens Syv Vidundere" er falmet idag 50 år efter premieren.

Cinerama overvældede biografpublikummet over hele kloden og revolutionerede biografbranchen for evigt. På trods af succesen, blev Cinerama født med et betydeligt problem. Publikum klagede over de to samlinger ("join lines") på lærredet, hvor de 3 billeder grænsede op til hinanden, hvilket for de fleste føltes meget generede. Men Cinerama var også både dyrt at optage og dyrt at vise. Cinerama led derfor den skæbne, at blive erstattet af 70mm film. Men i modsætning til noget andet filmformat, ramte Cinerama plet hos en masse mennesker, som den dag i dag stadig kan huske systemet og dets utrolige visuelle indtryk.
 
 
"Sydhavets Eventyr" som den ser ud i retaureret udgave anno 2012. Den restaurerede version har verdenspremiere i Bradford den 28 .april 2012.

Da systemet kom frem i 1952, var det kun de mest privilegerede beskåret, at kunne rejse verden rundt som turist. Det var slet ikke almindeligt, at pakke kufferten, og f.eks. tage til Påskeøen, eller Tahiti. Cinerama tog publikum med på rejsen til alle de eksotiske steder i alle fire verdenshjørner. Næsten hele verdenen blev præsenteret for publikum i form af 4 interessante rejseberetninger ("travelouges"). Ja, det var som at være der selv, og alle ville "med ud og rejse med Cinerama”.
 
 
Fred Waller med sit Vitarama kamera, der bestod af 11 styk  16mm kameraer.

Udviklingen af Cinerama går tilbage til 1939 og Verdensudstillingen i New York, da opfinder, filminstruktør og special effects manden Fred Waller og arkitekten Alexander Walker grundlagde virksomheden Vitarama Corporation, med det formål at designe filmfremvisningskoncepter for kuppelbiografer og buede lærreder. Walker designede biograferne og Waller konstruerede fremvisningsteknikken. Gennem grundige studier havde de lagt mærke til, hvor vigtigt menneskers perifere syn var for at give en fornemmelse af dybde og perspektiv. Den opdagelse skulle udnyttes!

Waller formulerede det således:

"Normal menneskeligt syn er faktisk formet som en bue. Den måde hvormed vores øjne er placeret i vores hoved giver os en buet opfattelse af verden omkring os. Vi ser verdenen i et buet panorama på omkring 160° i bredden og 60° i højden".

Waller hævdede endvidere, at hvis man fotograferede det vi kunne se med det blotte øje og viste det på et stort buet lærred, ville tilskueren fornemme en ekseptionel realistisk illusion af "at være der selv".

"Cinerama puts YOU in the picture"
 

 
Waller's Flexible Gunnery Trainer

Vitarama fortsatte under Anden Verdenskrig, hvor Fred Waller konstruerede en skyde simulator (Waller's Flexible Gunnery Trainer). En virtuel-reality biograf designet til at træne flyskytter i at ramme fjendtlige fly, før de skulle i rigtig ildkamp i luften. 5 kinomaskiner viste en film på et buet kuppellærred, der tilsammen gav skytterne en illusion af at være i ildkamp højt over jorden. Deres maskingeværer - der var et avanceret lysgevær - var mekanisk låst sammen med fremviserne, så de kunne øve sig i at ramme flyverne på lærredet. Hvis de ramte, fik de besked i høretelefonerne med det samme. Det anslås, at mere end 250.000 allierede skytters liv blev reddet, fordi de havde trænet i de mere end 75 Gunnery Trainere, der kørte døgnet rundt i USA og i England under Anden Verdenskrig.
 
 
Principskitse for Cinerama formatet. Et kamera med 3 ruller film, og 7 mikrofoner optager panoramaer, og i biografen vises de 3 ruller film med 3 kinomaskiner. På lærredet samles de 3 billeder, imens de 7 stereo lydkalaner kan høres fra højttalerne rundt i biografen.

Efter krigen blev Gunnery Trainerens fremvisningssystem forenklet. Antallet af projektorer blev reduceret fra 5 til 3, og lærredet blev også re-designet fra at være kuppelformede til at være bue formet. Den nye proces var designet til almindelige biografer og blev navngivet "Cinerama".

Ingeniøren Richard Babish byggede det første kamera med 3 separate og synkront kørende 35mm film, der tilsammen fotograferede et billede, der var 146 grader bredt. De tre film, kaldet "paneler", og benævnt A (Able), B (Baker) og C (Charlie), skulle derefter vises med 3 synkront kørende 35mm projektorer. De tre delbilleder blev samlet på det store buede lærred og skabte en meget realistisk illusion af virkeligheden.

Til at matche de store og meget detaljerige Cinerama billeder, havde ingeniøren Hazard Reeves konstrueret et helt nyt stereofonisk lydsystem med 7-magnetiske spor af hidtil uhørt High-Fidelity kvalitet.
 
 
Det lamelopbyggede lærred - her kan man se en person stå på den anden side af lærredet

Lærredet - et vidunder i sig selv - blev fremstillet af 1200 separate ca 1½ cm brede lameller, der hver især var vinklet specielt for at reflektere projektorens lys tilbage mod publikum, og ikke til siderne, hen over lærredet, hvilket ville ødelægge kontrasten.
 
 
Cinerama maskinerne i Oyster Bay og medarbejdere ser Cinerama film

Fred Waller boede i Huntington på Long Island nær ved New York i USA, og havde indrettet sit Cinerama Studie i en indendørs tennisbane i det nærliggende og fashionable Oyster Bay. Fred Waller's Cinerama hovedkvarter og studier tiltrak en masse gæster, der var inviteret til New York for at se Cinerama.

Alle cheferne for de store filmstudier så demonstrationerne af Cinerama systemet, men de afviste det alle, fordi de mente, at det var alt, alt for kompliceret og upraktisk til kommerciel brug.

Journalisten Lowell Thomas og Broadwayproduceren Michael Todd, kom også forbi og så Cinerama og sagde begejstret, at:

"Det er den største nyhed siden opdagelsen af penicillin. Vi må sikre os kontrollen over det".
 
 
"Du er MED i filmen" var sloganet for Cinerama. Her ses reklamemateriale for systemet fra 1950erne

Lowell Thomas og Mike Todd producerede den første 2-timers demonstrationsfilm, der blot hed "Cinerama".

"Cinerama" havde verdenspremiere i The Broadway Theatre i New York den 30. september 1952. Titlen blev senere tilpasset til det mere mundrette "This is Cinerama"/"Dette er Cinerama".

"Cinerama" begyndte med en 12 minutters sort og hvid prolog hvor Lowell Thomas forklarede hvordan mennesket siden stenalderen har tegnet og vist billeder for at beskriver deres hverdag. Lowell Thomas afslutter med at sige, at nu skal publikum se det sidste nye, hvor efter han siger:

"Ladies and Gentlemen, THIS IS CINERAMA".

Hvorefter gled fortæppet til side, og til side, og til side, indtil det største biograflærred publikum endnu havde set, blev åbenbaret for alle. Den første Cinerama sekvens var en rutschebanetur, der var så realistisk, at mange mennesker blev søsyge, da de så det på det store lærred. "Cinerama" blev 1952s største kassesucces i USA, selv om demonstrationsfilmen kun blev vist i denne ene biograf i New York. Så sensationelt og imponerende var Cinerama, at alle måtte se det nye biografvidunder.
 
 
Lowell Thomas, der producerede flere af Cinerama filmene var også selv med som rejseleder. Her sidder han ved siden af piloten Paul Mantz i "Verden Syv Vidundere"

Det var en revolutionerende filmproces med 3 kameraer og 3 projektorer, der fuldstændig forandrede den måde film blev vist i biografen. Farvel til små lærreder og monolyd, og goddag til store brede og buede lærreder med stereolyd. Cinerama's fantastiske virtuelle "som at være der selv" 3D illusion, gav i de følgende år grobund for snesevis af andre "Scopes", "Visioner" og "Ramas", men ingen havde tilnærmelsesvis den samme effekt som Cinerama.
 
 
Doris Waller, Fred Waller's enke, ses her flankeret af Cinerama historikere John Harvey (venstre) og Willem Bouwmeester (højre), og nåe ja, så er der deres lille ven OSCAR.

Michael Todd havde gættet rigtigt, og Cinerama blev en kolossal succes med den første film. Der blev i de følgende år bygget næsten 150 Cineramabiografer overalt i USA, og i den vestlige verden. Producenterne fik blod på tanden, og publikum ønskede sig flere Cinerama film. Fire rejsefilm, eller "travellogues", fulgte hurtigt efter den første film: "Cinerama Holiday" (8. februar 1955), "Seven Wonders of the World" (10. april 1956), "Search for Paradise" (24. september 1957) og til sidst "South Seas Adventure" (16. juli 1958). Cinerama blev et tilløbsstykke og en kæmpe succes næsten overalt, i de største prestigebiografer i alle større byer i hele den vestlige verden. Det amerikanske Film Akademi anerkendte udviklingen af Cinerama systemet og den indsats som Fred Waller og Harzard Reeves havde gjort. De fik begge en Academy Award (OSCAR) den 25. marts 1954. 
 
RKO Pantages Theatre, Hollywood, Los Angeles, California

March 25, 1954

SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Class I)

To FRED WALLER for designing and developing the multiple photographic and projection systems which culminated in Cinerama.

SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Class II)

To REEVES SOUNDCRAFT CORPORATION for their development of a process of applying stripes of magnetic oxide to motion picture film for sound recording and reproduction.

 
Den indendørs tennis hal i det fachionable Oyster Bay på Long Island. Bemærk teknikere i rigningen til lærredet.

De store Hollywood studier var desperate, og på udkig efter noget der lignende Cinerama med et panoramalærred, men for en brøkdel af prisen - noget der kunne lokke publikum i biografen på samme måde som Cinerama havde gjort. Svaret var anamorfotisk optageteknik. 20th Century Fox var de mest ihærdige for at finde et alternativ til Cinerama og de fandt hvad de ledte efter hos Professor Henri Cretien i hans laboratorium på en bjergtop i Nice på den franske Middelhavskyst. 20 år tidligere havde Henri Chrétien prøvet at sælge sin specielle optik; Hypergonaren til filmindustrien. Dengang havde filmindustrien imidlertid ikke vist nogen interesse for hans optik. Cretien's Hypergonar kunne fotografere et panorama, og presse det sammen på negativet med en faktor 2, og så senere "hive" det fra hinanden i biografen, såfremt man satte et tilsvarende objektiv på kinomaskinen.
 
 
20th Century Fox markedsførte Hypergonaren som "CinemaScope", og Hypergonaren blev redningen for mange biografer og ikke mindst filmstudierne, i en tid hvor antallet af biografbesøg faldt dramatisk og hvor Cinerama's bredlærredteknik havde succes’. Det var et langt billigere filmsystem, og langt mindre kompliceret end Cinerama. Det ironiske er, at CinemaScope's billedvinkel var LANGT mindre end Cinerama, og gav SLET ikke den samme effekt som Cinerama

CinemaScope blev beskrevet som "Fattigmands Cinerama", men publikum var ligeglad, og strømmede også ind for at se de sidste nye film i CinemaScope. CinemaScope overlevede Cinerama og bruges den dag i dag - mere end 50 år efter den sidste Cinerama film blev optaget. I dag er "Scope" bedre kendt under navnet "Panavision". Sammen med 20th Century Fox' s kamerateknikere, modtog ingeniør Henri Chrétien en Oscar for udviklingen af Hypergonaren den 25. marts 1954. Det var i øvrigt samme aften som Fred Waller fik sin Oscar for Cinerama.
 
RKO Pantages Theatre, Hollywood, Los Angeles, California

March 25, 1954

HONORARY AWARD

To 20th Century-Fox Film Corporation in recognition of their imagination, showmanship and foresight in introducing the revolutionary process known as CinemaScope.

SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Class I)

To PROFESSOR HENRI CHRETIEN and EARL SPONABLE, SOL HALPRIN, LORIN GRIGNON, HERBERT BRAGG and CARL FAULKNER of 20th Century-Fox Studios for creating, developing and engineering the equipment, processes and techniques known as CinemaScope.
 
MGM producerede to dramatiske filmsucceser i 3-panel: "Brødrende Grimms Vidunderlige Verden" and "Vi Vandt Vestern".

3-panel Cinerama eksisterede kun i 10 år indtil 1962, hvor succesen kulminerede med premieren på "Brødrene Grimm's Vidunderlige Verden" (7. august 1962) og "Vi Vandt Vesten" (1. november 1962). To spektakulære MGM dramaer, der begge var store økonomiske hits. MGM's succes med Cinerama var så massiv, at filmselskabet investerede i flere film med Cinerama logoet knyttet til plakaten. Der var dog en lille hage. Ingen af de følgende film blev filmet i den oprindelige 3-panel proces: de blev i stedet fotograferet i den nye Ultra Panavison 65mm/70mm proces med særlig objektiver.

Cinerama fans og entusiaster følte sig snydt, savnede Cinerama "effekten" og følte at systemet havde "solgt ud". Udlejere og biografejere var derimod meget glade for at køre 70mm film i stedet for Cinerama, som jo krævede meget mindre arbejdskraft. En perlerække af meget populære 70mm film blev præsenteret i "Cinerama" i de Københavnske storbiografer Kinopalæet of 3 Falke Bio, men det var bestemt ikke i det rigtige Cinerama. Det var "Hopla!, vi Lever", "Circus World", "Panserslaget ved Ardennerne", "Grand Prix", "Rumrejsen År 2001", "The Halleluja Trail", "Khartoum", "Custer of The West" og "S.O.S. Nordpolen" og et par mindeværdige flops: "The Greatest Story Ever Told", "Krakatoa øst for Java" og "Song of Norway".
 
 
Cinerama's dage var talte, og de sidste forevisninger med 3 film foregik i Empire biografen Paris så sent som i 1972. Overalt skubbede biografejerene Cinerama fremviserne til side for at gøre plads til 70mm maskiner i stedet for. Maskinerne henstod i operatørrummet og samlede støv lige til den dag hvor biograferne til sidst blev revet ned og erstattet af parkeringshuse eller kontorejendomme. To Cinerama entusiaster gik den modsatte vej og byggede hver især en komplet Cineramabiograf med 7-kanal stereo, 3 projektorer og et buet lærred i deres eget hjem. Alle film og maskiner købte de på loppemarkeder eller fandt rundt omkring i nedlagte Cineramabiografer. Den ene byggede biografen i sin baghave i Sydney i Australien og den anden løftede sit tag med en meter og byggede biografen i sit soveværelse i Dayton i USA.
 
 
Doris Waller og John Harvey til premiere i 1993, da den første 3-panel Cinerama biograf åbnede i Bradford i England. Det var den første nye Cinerama biograf i mere end 3 årtier.

I 1985 blev den allersidste funktionsdygtige Cinerama biograf revet ned. Den lå i Christchurch i New Zealand. Trods bestræbelser på at gemme alt fremvisningsudstyr, lærred og et komplet sæt af alle Cinerama film forsvandt biografen i en sky af murbrokker og støv. Det så ud som om dette var det sidste vi skulle høre til Cinerama. Da støvet havde lagt sig etablerede en gruppe Cinerama fans på tværs af kontinenter "The International Cinerama Society", med det formål at registrere Cinerama's historie og etablere en helt ny og autentisk Cinerama biograf. Og minsandten om det ikke lykkedes! Takket være National Museum of Photography, Film & Television i Bradford (England), åbnede den nye Pictureville biograf en Cinerama installation i juni 1993 under overværelse af Fred Waller's enke Doris Waller.
 
 
"Sydhavets Eventyr" blev også vist i København. Den var ikke nogen stor success. Klik på annoncen og se en forstørrelse

Cinerama filmformatet anvendes ikke længere i produktion eller fremvisning, men erindringen om systemet findes stadig blandt de mange mennesker, der oplevede Cinerama, da det havde premiere for mere end 50 år siden. Dokumentarfilmen "Cinerama Adventure" (2002) fortæller hele historien om processen og systemet igennem interviews med fans, skuespillere, producenter og filmhåndværkere. Det er en vidunderlig guldgrube af detaljer og et must for alle fans af Cinerama.

Siden 1993 har Pictureville biografen i Bradford, England, fejrer Cinerama's historiske betydning ved at vise "Dette er Cinerama" den første lørdag hver måned i det originale 3-panel format. Efterfølgende er interessen for Cinerama vokset og andre biografer har fulgt Pictureville's eksempel og installeret nye 3-panel systemer. The New Neon i Dayton (Ohio), Seattle Cinerama (Washington) og endda den prestigefyldte premierebiograf, The Cinerama Dome i Hollywood. The Cinerama Dome ledes af Pacific Teatres, der ejer Cinerama Inc., alle de 5 Cinerama rejsefilm, "Windjammer" og halvdelene af de 2 MGM film.

Pictureville er hjemsted for den årlige Widescreen Weekend, hvor alle de store og brede filmformater fejres. De fleste af de originale 3-panel film, herunder "Renault Dauphine" reklamefilmen og Cinerama rivalen "Windjammer" (fotograferet i det alternative 3-panel "Cinemiracle") er igennem årene blevet vist på det buede lærred. De eneste film, der endnu ikke er vist, fordi der simpelt hen kun findes en enkelt kopi tilbage, er Cinerama's "South Seas Adventure" og "Brødrene Grimm's Vidunderlige Verden". WSW arrangørerne arbejder ihærdigt på at vise begge film i 2012.

60-års fødselsdagen for Cinerama, og 50-året for "Brødrene Grimm's Vidunderlige Verden" og "Vi Vandt Vesten", vil også blive fejret i Hollywood i løbet af 2012, hvilket helt sikkert vil blive et eftertragtet mål for Cinerama-pilgrimme over hele verden.
 
 
Cinerama Inc. og David Strohmaier ("Cinerama Adventure"), har produceret en helt ny kortfilm i det originale 3-panel Cinerama, der skal vises i September 2012. "In the Picture" er titlen, og foregår i Los Angeles. Debbie Reynolds, der også havde en af de bærende roller i "Vi Vandt Vesten" er med foran kameraet.

Cinerama Inc. forventer også at udgive alle deres 5 Cinerama film på DVD og Blu-ray i slutningen af 2012.

Cinerama filmformatet er ikke længere iblandt os, men takket være den indflydelse Cinerama havde for mere end 60 år siden, har alle biografer i dag store biograflærreder og multikanals stereolyd. Dette kan vi alle takke Fred Waller for.
 
 
   

Alle Cinerama Film

Cinerama i Danmark

"This is CINERAMA" (1952)
"Cinerama Holiday" (1955)
"Seven Wonders of the World" (1956)
"Search for Paradise" (1957)
"Cinerama South Seas Adventure" (1958)
"Renault Dauphine"
(reklamafilm) (1959)

"The Wonderful World of the Brothers Grimm" (1962) "How The West Was Won" (1962)

"In the Picture"
(kortfilm)  (2012)
 
"Seven Wonders of the World" / Verdens Syv Vidundere
(31.08.1962 - 22.12.1962)
"How The West Was Won"
/ Vi Vandt Vesten
(26.12.1962 - 03.06.1963)
"Cinerama South Seas Adventure"
/ Sydhavets Eventyr
(04.06.1963 - 25.07.1963)
"Seven Wonders of the World"
/ Verdens Syv Vidundere
(26.07.1963 - 20.08.1963 (reprise)
"The Wonderful World of the Brothers Grimm"

(21.08.1963 - 26.09.1963)
"Cinerama Holiday" / Cinerama Holiday - Så Hold da helt ferie
(27.09.1963 - 20.10.1963)
 
 

Cinema Retro

 
Denne artikel om Cinerama er skrevet specielt til magasinet Cinema Retro, og artiklen blev offentliggjort i December 2011.

"Cinema Retro" er et engelsksproget magasin, der udkommer 3 gange om året. Magasinet handler om film fra 1960erne og 1970erne.

Det er i farver og på 64 sider. I hver udgave er der et særligt 8-siders tillæg om en enkelt film.

Bladet har en stor fanskare på ca 3000 abbonenter. Der er ingen annoncer i bladet, men det er til gengæld fyldt med interviews, plakater og plakater fra filmene fra de 2 årtier.

Kontakt Cinema Retro på denne hjemmeside

Mere Cinema Retro:

"Ørneborgen"'s 40 års Jubilæum fejres med særudgave af "Cinema Retro"

Vises "i Sensurround", Epokegørende ny teknik, En ny dimension til film
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:20