| |
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
Cinerama formatets
60-års fødselsdag |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas Hauerslev. Offentliggjort i Cinema Retro, December 2011,
og gengivet med tilladelse. |
Dato:
24.04.2012 |
"Verdens
Syv Vidundere" havde Danmarkspremiere i Kinopalæet i København i august
1962
Klik på annoncen for at se en stor udgave.
Cinerama, det store filmformat til meget buede biograflærreder, kan
fejre sin 60-års fødselsdag i 2012. Cinerama er stort set glemt i
Danmark, da dette spektakulære filmsystem kun blev vist et års tid i
Kinopalæet
i København. Med Cinerama blev biografpublikummet introduceret til den
enestående "som at være der selv" ("Cinerama puts you in the picture")
oplevelse, og ikke mindst 7-sporet stereofonisk magnetlyd, der samlet
set gjorde oplevelsen til den mest storslåede illusion af virkeligheden,
der hidtil var præsenteret i Danmark. Cinerama's 60 års jubilæum bliver
fejret i nogle få udvalgte biografer i Europa og i USA.
|
Læs mere her:
CINERAMA Vender Tilbage. European Cinerama Tour besøger Cinemateket,
København
Kinopalæet, 70mm & Cinerama Luxus
i Hovedstaden
Cinemiracle
"Windjammer" i Danmark
|
"Verdens
Syv Vidundere" er falmet idag 50 år efter premieren.
Cinerama overvældede biografpublikummet over hele kloden og
revolutionerede biografbranchen for evigt. På trods af succesen, blev
Cinerama født med et betydeligt problem. Publikum klagede over de to
samlinger ("join lines") på lærredet, hvor de 3 billeder grænsede op til
hinanden, hvilket for de fleste føltes meget generede. Men Cinerama var
også både dyrt at optage og dyrt at vise. Cinerama led derfor den skæbne,
at blive erstattet af 70mm film. Men i modsætning til noget andet
filmformat, ramte Cinerama plet hos en masse mennesker, som den dag i
dag stadig kan huske systemet og dets utrolige visuelle indtryk.
|
|
"Sydhavets
Eventyr" som den ser ud i retaureret udgave anno 2012. Den restaurerede
version har verdenspremiere i Bradford den 28 .april 2012.
Da systemet kom frem i 1952, var det kun de mest privilegerede beskåret,
at kunne rejse verden rundt som turist. Det var slet ikke almindeligt,
at pakke kufferten, og f.eks. tage til Påskeøen, eller Tahiti. Cinerama
tog publikum med på rejsen til alle de eksotiske steder i alle fire
verdenshjørner. Næsten hele verdenen blev præsenteret for publikum i
form af 4 interessante rejseberetninger ("travelouges"). Ja, det var som
at være der selv, og alle ville "med ud og rejse med Cinerama”.
|
|
Fred
Waller med sit Vitarama kamera, der bestod af 11 styk 16mm
kameraer.
Udviklingen af Cinerama går tilbage til 1939 og Verdensudstillingen i
New York, da opfinder, filminstruktør og special effects manden Fred
Waller og arkitekten Alexander Walker grundlagde virksomheden Vitarama
Corporation, med det formål at designe filmfremvisningskoncepter for
kuppelbiografer og buede lærreder. Walker designede biograferne og
Waller konstruerede fremvisningsteknikken. Gennem grundige studier havde
de lagt mærke til, hvor vigtigt menneskers perifere syn var for at give
en fornemmelse af dybde og perspektiv. Den opdagelse skulle udnyttes!
Waller formulerede det således:
"Normal menneskeligt syn er faktisk formet som en bue. Den måde
hvormed vores øjne
er placeret i vores hoved giver os en buet opfattelse af verden omkring os.
Vi ser verdenen i et buet panorama på omkring 160° i bredden og 60°
i højden".
Waller hævdede endvidere, at hvis man fotograferede det vi kunne se med
det blotte øje og viste det på et stort buet lærred, ville tilskueren fornemme en
ekseptionel realistisk illusion af "at være der selv".
"Cinerama puts YOU in the picture" |
|
Waller's
Flexible Gunnery Trainer
Vitarama fortsatte under Anden Verdenskrig, hvor Fred Waller
konstruerede en skyde simulator (Waller's Flexible Gunnery Trainer). En
virtuel-reality biograf designet til at træne flyskytter i at ramme
fjendtlige fly, før de skulle i rigtig ildkamp i luften. 5 kinomaskiner
viste en film på et buet kuppellærred, der tilsammen gav skytterne en
illusion af at være i ildkamp højt over jorden. Deres maskingeværer -
der var et avanceret lysgevær - var mekanisk låst sammen med fremviserne,
så de kunne øve sig i at ramme flyverne på lærredet. Hvis de ramte, fik
de besked i høretelefonerne med det samme. Det anslås, at mere end
250.000 allierede skytters liv blev reddet, fordi de havde trænet i de
mere end 75 Gunnery Trainere, der kørte døgnet rundt i USA og i England
under Anden Verdenskrig.
|
|
Principskitse
for Cinerama formatet. Et kamera med 3 ruller film, og 7 mikrofoner
optager panoramaer, og i biografen vises de 3 ruller film med 3
kinomaskiner. På lærredet samles de 3 billeder, imens de 7 stereo
lydkalaner kan høres fra højttalerne rundt i biografen.
Efter krigen blev Gunnery Trainerens fremvisningssystem forenklet.
Antallet af projektorer blev reduceret fra 5 til 3, og lærredet blev
også re-designet fra at være kuppelformede til at være bue formet. Den
nye proces var designet til almindelige biografer og blev navngivet
"Cinerama".
Ingeniøren Richard Babish byggede det første kamera med 3 separate og
synkront kørende 35mm film, der tilsammen fotograferede et billede, der
var 146 grader bredt. De tre film, kaldet "paneler", og benævnt A
(Able), B (Baker) og C (Charlie), skulle derefter vises med 3 synkront
kørende 35mm projektorer. De tre delbilleder blev samlet på det store
buede lærred og skabte en meget realistisk illusion af virkeligheden.
Til at matche de store og meget detaljerige Cinerama billeder, havde
ingeniøren Hazard Reeves konstrueret et helt nyt stereofonisk lydsystem
med 7-magnetiske spor af hidtil uhørt High-Fidelity kvalitet.
|
|
Det
lamelopbyggede lærred - her kan man se en person stå på den anden side
af lærredet
Lærredet - et vidunder i sig selv - blev fremstillet af 1200 separate ca
1½ cm brede lameller, der hver især var vinklet specielt for at
reflektere projektorens lys tilbage mod publikum, og ikke til siderne,
hen over lærredet, hvilket ville ødelægge kontrasten.
|
|
Cinerama
maskinerne i Oyster Bay og medarbejdere ser Cinerama film
Fred Waller boede i Huntington på Long Island nær ved New York i USA, og
havde indrettet sit Cinerama Studie i en indendørs tennisbane i det
nærliggende og fashionable Oyster Bay. Fred Waller's Cinerama
hovedkvarter og studier tiltrak en masse gæster, der var inviteret til
New York for at se Cinerama.
Alle cheferne for de store filmstudier så demonstrationerne af Cinerama
systemet, men de afviste det alle, fordi de mente, at det var alt, alt
for kompliceret og upraktisk til kommerciel brug.
Journalisten Lowell Thomas og Broadwayproduceren Michael Todd, kom også
forbi og så Cinerama og sagde begejstret, at:
"Det er den største nyhed siden opdagelsen af penicillin. Vi må sikre
os kontrollen over det".
|
|
"Du
er MED i filmen" var sloganet for Cinerama. Her ses reklamemateriale for
systemet fra 1950erne
Lowell Thomas og Mike Todd producerede den første 2-timers
demonstrationsfilm, der blot hed "Cinerama".
"Cinerama" havde verdenspremiere i The Broadway Theatre i New
York den 30. september 1952. Titlen blev senere tilpasset til det mere
mundrette "This is Cinerama"/"Dette er Cinerama".
"Cinerama" begyndte med en 12 minutters sort og hvid prolog hvor
Lowell Thomas forklarede hvordan mennesket siden stenalderen har tegnet
og vist billeder for at beskriver deres hverdag. Lowell Thomas afslutter
med at sige, at nu skal publikum se det sidste nye, hvor efter han siger:
"Ladies and Gentlemen, THIS IS CINERAMA".
Hvorefter gled fortæppet til side, og til side, og til side, indtil det
største biograflærred publikum endnu havde set, blev åbenbaret for alle.
Den første Cinerama sekvens var en rutschebanetur, der var så realistisk,
at mange mennesker blev søsyge, da de så det på det store lærred.
"Cinerama" blev 1952s største kassesucces i USA, selv om
demonstrationsfilmen kun blev vist i denne ene biograf i New York. Så
sensationelt og imponerende var Cinerama, at alle måtte se det nye
biografvidunder.
|
|
Lowell
Thomas, der producerede flere af Cinerama filmene var også selv med som
rejseleder. Her sidder han ved siden af piloten Paul Mantz i "Verden Syv
Vidundere"
Det var en revolutionerende filmproces med 3 kameraer og 3 projektorer,
der fuldstændig forandrede den måde film blev vist i biografen. Farvel
til små lærreder og monolyd, og goddag til store brede og buede lærreder
med stereolyd. Cinerama's fantastiske virtuelle "som at være der selv"
3D illusion, gav i de følgende år grobund for snesevis af andre
"Scopes", "Visioner" og "Ramas", men ingen havde tilnærmelsesvis den
samme effekt som Cinerama.
|
|
Doris
Waller, Fred Waller's enke, ses her flankeret af Cinerama historikere
John Harvey (venstre) og Willem Bouwmeester (højre), og nåe ja, så er
der deres lille ven OSCAR.
Michael Todd havde gættet rigtigt, og Cinerama blev en kolossal succes
med den første film. Der blev i de følgende år bygget næsten 150
Cineramabiografer overalt i USA, og i den vestlige verden. Producenterne
fik blod på tanden, og publikum ønskede sig flere Cinerama film. Fire
rejsefilm, eller "travellogues", fulgte hurtigt efter den første film:
"Cinerama Holiday" (8. februar 1955), "Seven Wonders of the
World" (10. april 1956), "Search for Paradise" (24. september
1957) og til sidst "South Seas Adventure" (16. juli 1958).
Cinerama blev et tilløbsstykke og en kæmpe succes næsten overalt, i de
største prestigebiografer i alle større byer i hele den vestlige verden.
Det amerikanske Film Akademi anerkendte udviklingen af Cinerama systemet
og den indsats som Fred Waller og Harzard Reeves havde gjort. De fik
begge en Academy Award (OSCAR) den 25. marts 1954.
|
RKO Pantages Theatre, Hollywood, Los Angeles, California
March 25, 1954
SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Class I)
To FRED WALLER for designing and developing the multiple photographic
and projection systems which culminated in Cinerama.
SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Class II)
To REEVES SOUNDCRAFT CORPORATION for their development of a process of
applying stripes of magnetic oxide to motion picture film for sound
recording and reproduction.
|
Den
indendørs tennis hal i det fachionable Oyster Bay på Long Island. Bemærk
teknikere i rigningen til lærredet.
De store Hollywood studier var desperate, og på udkig efter noget der
lignende Cinerama med et panoramalærred, men for en brøkdel af prisen -
noget der kunne lokke publikum i biografen på samme måde som Cinerama
havde gjort. Svaret var anamorfotisk optageteknik. 20th Century Fox var
de mest ihærdige for at finde et alternativ til Cinerama og de fandt
hvad de ledte efter hos Professor Henri Cretien i hans laboratorium på
en bjergtop i Nice på den franske Middelhavskyst. 20 år tidligere havde
Henri Chrétien prøvet at sælge sin specielle optik; Hypergonaren til
filmindustrien. Dengang havde filmindustrien imidlertid ikke vist nogen
interesse for hans optik. Cretien's Hypergonar kunne fotografere et
panorama, og presse det sammen på negativet med en faktor 2, og så
senere "hive" det fra hinanden i biografen, såfremt man satte et
tilsvarende objektiv på kinomaskinen.
|
|
20th
Century Fox markedsførte Hypergonaren som "CinemaScope", og Hypergonaren
blev redningen for mange biografer og ikke mindst filmstudierne, i en
tid hvor antallet af biografbesøg faldt dramatisk og hvor Cinerama's
bredlærredteknik havde succes’. Det var et langt billigere filmsystem,
og langt mindre kompliceret end Cinerama. Det ironiske er, at
CinemaScope's billedvinkel var LANGT mindre end Cinerama, og gav SLET
ikke den samme effekt som Cinerama
CinemaScope blev beskrevet som "Fattigmands Cinerama", men publikum var
ligeglad, og strømmede også ind for at se de sidste nye film i
CinemaScope. CinemaScope overlevede Cinerama og bruges den dag i dag -
mere end 50 år efter den sidste Cinerama film blev optaget. I dag er
"Scope" bedre kendt under navnet "Panavision". Sammen med 20th Century
Fox' s kamerateknikere, modtog ingeniør Henri Chrétien en Oscar for
udviklingen af Hypergonaren den 25. marts 1954. Det var i øvrigt samme
aften som Fred Waller fik sin Oscar for Cinerama.
|
RKO Pantages Theatre, Hollywood, Los Angeles, California
March 25, 1954
HONORARY AWARD
To 20th Century-Fox Film Corporation in recognition of their
imagination, showmanship and foresight in introducing the revolutionary
process known as CinemaScope.
SCIENTIFIC OR TECHNICAL AWARD (Class I)
To PROFESSOR HENRI CHRETIEN and EARL SPONABLE, SOL HALPRIN, LORIN
GRIGNON, HERBERT BRAGG and CARL FAULKNER of 20th Century-Fox Studios for
creating, developing and engineering the equipment, processes and
techniques known as CinemaScope.
|
MGM
producerede to dramatiske filmsucceser i 3-panel: "Brødrende Grimms
Vidunderlige Verden" and "Vi Vandt Vestern".
3-panel Cinerama eksisterede kun i 10 år indtil 1962, hvor succesen
kulminerede med premieren på "Brødrene Grimm's Vidunderlige Verden"
(7. august 1962) og "Vi Vandt Vesten" (1. november 1962). To
spektakulære MGM dramaer, der begge var store økonomiske hits. MGM's
succes med Cinerama var så massiv, at filmselskabet investerede i flere
film med Cinerama logoet knyttet til plakaten. Der var dog en lille hage.
Ingen af de følgende film blev filmet i den oprindelige 3-panel proces:
de blev i stedet fotograferet i den nye Ultra Panavison 65mm/70mm proces
med særlig objektiver.
Cinerama
fans og entusiaster følte sig snydt, savnede Cinerama "effekten" og
følte at systemet havde "solgt ud". Udlejere og biografejere var derimod
meget glade for at køre 70mm film i stedet for Cinerama, som jo krævede
meget mindre arbejdskraft. En perlerække af meget populære 70mm film
blev præsenteret i "Cinerama" i de Københavnske storbiografer Kinopalæet
of 3 Falke Bio, men det var bestemt ikke i det rigtige Cinerama. Det var
"Hopla!, vi Lever", "Circus World", "Panserslaget ved Ardennerne",
"Grand Prix", "Rumrejsen År 2001", "The Halleluja Trail", "Khartoum",
"Custer of The West" og "S.O.S. Nordpolen" og et par
mindeværdige flops: "The Greatest Story Ever Told", "Krakatoa øst for
Java" og "Song of Norway".
|
|
Cinerama's
dage var talte, og de sidste forevisninger med 3 film foregik i Empire
biografen Paris så sent som i 1972. Overalt skubbede biografejerene
Cinerama fremviserne til side for at gøre plads til 70mm maskiner i
stedet for. Maskinerne henstod i operatørrummet og samlede støv lige til
den dag hvor biograferne til sidst blev revet ned og erstattet af
parkeringshuse eller kontorejendomme. To Cinerama entusiaster gik den
modsatte vej og byggede hver især en komplet Cineramabiograf med 7-kanal
stereo, 3 projektorer og et buet lærred i deres eget hjem. Alle film og
maskiner købte de på loppemarkeder eller fandt rundt omkring i nedlagte
Cineramabiografer. Den ene byggede biografen i sin baghave i Sydney i
Australien og den anden løftede sit tag med en meter og byggede
biografen i sit soveværelse i Dayton i USA.
|
|
Doris
Waller og John Harvey til premiere i 1993, da den første 3-panel
Cinerama biograf åbnede i Bradford i England. Det var den første nye
Cinerama biograf i mere end 3 årtier.
I 1985 blev den allersidste funktionsdygtige Cinerama biograf revet ned.
Den lå i Christchurch i New Zealand. Trods bestræbelser på at gemme alt
fremvisningsudstyr, lærred og et komplet sæt af alle Cinerama film
forsvandt biografen i en sky af murbrokker og støv. Det så ud som om
dette var det sidste vi skulle høre til Cinerama. Da støvet havde lagt
sig etablerede en gruppe Cinerama fans på tværs af kontinenter "The
International Cinerama Society", med det formål at registrere Cinerama's
historie og etablere en helt ny og autentisk Cinerama biograf. Og
minsandten om det ikke lykkedes! Takket være National Museum of
Photography, Film & Television i Bradford (England), åbnede den nye
Pictureville biograf en Cinerama installation i juni 1993 under
overværelse af Fred Waller's enke Doris Waller.
|
|
"Sydhavets
Eventyr" blev også vist i København. Den var ikke nogen stor success. Klik på annoncen og se en forstørrelse
Cinerama filmformatet anvendes ikke længere i produktion eller
fremvisning, men erindringen om systemet findes stadig blandt de mange
mennesker, der oplevede Cinerama, da det havde premiere for mere end 50
år siden. Dokumentarfilmen "Cinerama Adventure" (2002) fortæller
hele historien om processen og systemet igennem interviews med fans,
skuespillere, producenter og filmhåndværkere. Det er en vidunderlig
guldgrube af detaljer og et must for alle fans af Cinerama.
Siden 1993 har Pictureville biografen i Bradford, England, fejrer
Cinerama's historiske betydning ved at vise "Dette er Cinerama"
den første lørdag hver måned i det originale 3-panel format.
Efterfølgende er interessen for Cinerama vokset og andre biografer har
fulgt Pictureville's eksempel og installeret nye 3-panel systemer. The
New Neon i Dayton (Ohio), Seattle Cinerama (Washington) og endda den
prestigefyldte premierebiograf, The Cinerama Dome i Hollywood. The
Cinerama Dome ledes af Pacific Teatres, der ejer Cinerama Inc., alle de
5 Cinerama rejsefilm, "Windjammer" og halvdelene af de 2 MGM
film.
Pictureville er hjemsted for den årlige Widescreen Weekend, hvor alle de
store og brede filmformater fejres. De fleste af de originale 3-panel
film, herunder "Renault Dauphine" reklamefilmen og Cinerama
rivalen "Windjammer" (fotograferet i det alternative 3-panel "Cinemiracle")
er igennem årene blevet vist på det buede lærred. De eneste film, der
endnu ikke er vist, fordi der simpelt hen kun findes en enkelt kopi
tilbage, er Cinerama's "South Seas Adventure" og "Brødrene
Grimm's Vidunderlige Verden". WSW arrangørerne arbejder ihærdigt på
at vise begge film i 2012.
60-års fødselsdagen for Cinerama, og 50-året for "Brødrene Grimm's
Vidunderlige Verden" og "Vi Vandt Vesten", vil også blive
fejret i Hollywood i løbet af 2012, hvilket helt sikkert vil blive et
eftertragtet mål for Cinerama-pilgrimme over hele verden.
|
|
Cinerama
Inc. og David Strohmaier ("Cinerama Adventure"), har produceret
en helt ny kortfilm i det originale 3-panel Cinerama, der skal vises i
September 2012. "In the Picture" er titlen, og foregår i Los
Angeles. Debbie Reynolds, der også havde en af de bærende roller i
"Vi Vandt Vesten" er med foran kameraet.
Cinerama Inc. forventer også at udgive alle deres 5 Cinerama film på DVD
og Blu-ray i slutningen af 2012.
Cinerama filmformatet er ikke længere iblandt os, men takket være den
indflydelse Cinerama havde for mere end 60 år siden, har alle biografer
i dag store biograflærreder og multikanals stereolyd. Dette kan vi alle
takke Fred Waller for.
|
|
|
|
Alle Cinerama Film
|
Cinerama i Danmark
|
"This is CINERAMA" (1952) "Cinerama Holiday" (1955) "Seven Wonders of the World" (1956) "Search for Paradise" (1957) "Cinerama South Seas Adventure" (1958)
"Renault Dauphine" (reklamafilm) (1959)
"The Wonderful World of the Brothers Grimm" (1962)
"How The West Was Won" (1962)
"In the Picture" (kortfilm) (2012)
|
"Seven Wonders of the World"
/ Verdens
Syv Vidundere
(31.08.1962 - 22.12.1962)
"How The West Was Won"
/ Vi Vandt Vesten
(26.12.1962 - 03.06.1963)
"Cinerama South Seas Adventure"
/ Sydhavets Eventyr
(04.06.1963 - 25.07.1963)
"Seven Wonders of
the World"
/ Verdens
Syv Vidundere
(26.07.1963 - 20.08.1963 (reprise)
"The Wonderful World of the Brothers Grimm"
(21.08.1963 - 26.09.1963)
"Cinerama Holiday"
/ Cinerama Holiday - Så Hold da helt ferie
(27.09.1963 - 20.10.1963)
|
|
|
Cinema Retro
|
|
Denne
artikel om Cinerama er skrevet specielt til magasinet Cinema Retro, og
artiklen blev offentliggjort i December 2011.
"Cinema Retro" er et engelsksproget magasin, der udkommer 3 gange om
året. Magasinet handler om film fra 1960erne og 1970erne.
Det er i farver og på 64 sider. I hver udgave er der et særligt 8-siders
tillæg om en enkelt film.
Bladet har en stor fanskare på ca 3000 abbonenter. Der er ingen annoncer
i bladet, men det er til gengæld fyldt med interviews, plakater og
plakater fra filmene fra de 2 årtier.
Kontakt Cinema Retro på
denne hjemmeside
Mere Cinema Retro:
"Ørneborgen"'s 40 års
Jubilæum fejres med særudgave af "Cinema Retro"
Vises "i Sensurround",
Epokegørende ny teknik, En ny dimension til film
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:20 |
|
|