 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Historien om VistaVision
"Motion Picture High Fidelity" |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas
Hauerslev |
Dato:
02.02.2025 |
8-perf
VistaVision med optisk lydspor i stigeskrift fra filmen "The Battle of
the River Plate" af Powell og Pressburger. Det amerikanske krisskib USS
Salem spillede rollen som det tyske krigsskib Admiral Graf Spee, i
filmen fra 1956, Rank Film.
VistaVision var et 35mm sfærisk (flat)
widescreen filmformat udviklet i årene 1953-1954. Negativet havde 8
perforationer (perf) pr. billede som det
kendes fra stillbillede kamera og løb horisontalt igennem kameraet med
en hastighed af 24 billeder i sekundet. VistaVision var en
kombineret optage-, kopierings- og visningsteknk, der gjorde det muligt
at fremstille konventionelle 4-perf 35mm widescreen reduktionsfilmkopier
af meget høj kvalitet. Technicolor fremstillede de skarpere kopier, der kunne køre på alle kinomaskiner i alle biografer.
Biografkopierne havde optisk tonespor, og ofte kodet med Perspektas
dimensionale lydside. Filmprocessen var i praktisk anvendelse til fra
1954 til 1961.
Afledt af et ønske om at vise film i det nye panoramaformat på større og
bredere biograflærreder i 1953 blev det tydeligt, at kvaliteten af 35mm
widescreen filmkopierne ikke var tilstrækkelig god. Filmproduktioner i
widescreenformatet 1,85:1, der blev forstørret til de nye panoramalærreder, gav et kornet og uskarpt billede og kvaliteten var
ikke tilfredsstillende. VistaVision formatet blev udviklet af Paramount
Pictures (USA) for at forbedre billedkvaliteten i biografen ud fra en
vision om, at det var muligt at fremstille bedre kopier, hvis negativet
var større og dermed havde bedre opløsning.
Et stort negativ
Lederen af Paramount Pictures kamerafdeling Loren Ryder og hans
medarbejdere udviklede et system hvor filmen bevægede sig horisontalt
igennem kameraet, i modsætning til konventionelle 35mm filmkameraer,
hvor filmen løber vertikalt igennem kameraet. Filmtypen var 35mm film,
hvilket var praktisk, så man kunne benytte eksisterende 35mm Bell and
Howell fremkalder- og kopieringsmaskiner når negativet skulle
nedkopieres til standard 35mm biografkopier.
Negativarealet på ca 25mm x 36mm (0,991" x 1,485") var næsten fire gange
større end konventionelt 35mm 1,85:1 widescreen.
Det store negativareal var velegnet
til at fremstille filmkopier i alle formater fra 1,85:1, 2:1 og 2,35:1
(scope kopier) proklamerede Paramount i deres pressemateriale.
Fotograferne blev opfordret til at komponerer billederne i 1,66:1, men
samtidigt også at sikre sig, at biografkopierne kunne anvendes i
formaterne 2:1 og standardformat. Der kendes ikke eksempler på
anamorfotiske (scope) kopier, og det er tvivlsomt om der er fremstillet
standardformatversioner fra VistaVision. I praksis, blev VistaVision kun
anvendt til widescreen.
|
Læs
mere her:
Hvad er VistaVision?
Nyheder om VistaVision fra FILMAKTIESELSKABET
PARAMOUNT
Stumfilm,
Tonefilm og nye Systemer
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
Rank
Film's Gaumont Kale's 8-perf maskine
Den første film i VistaVision var Paramounts musical "White Christmas"
(Det Glade Firkløver 1954), men VistaVision formatet blev også brugt af andre filmselskaber
som f.eks. af The Rank Organisation i England, der producerede "The
Battle of the River Plate" (Havets Tiger = Jagten på Graf Spee) i 1956.
Den sidste VistaVision produktion var "One Eyed Jacks" (Når Mænd Hader,
1961). I 1959 lancerede Eastman Kodak en meget finkornet 35mm negativfilm
Eastmancolor type 5250. Den nye negativtype, blev anset for at være
tilstrækkelig til at opnå den nødvendige kvalitet af biografkopierne.
CinemaScope,
Panavision og
70mm
processerne blev de dominerende formater på den tid. VistaVision blev udfaset og
blev
ikke længere anset for at være nødvendig for at opnå den ønskede
kvalitet.
VistaVision 8-perf kopier
VistaVision var oprindeligt ment som et optageformat, men der opstod
også et behov for at præsentere nogle af de meste præstigefyldte
produktioner i 8-perf VistaVision. På den måde kunne man få et lysstærkt og
meget skarpt billede på biograflærredet, og dermed få det fulde udbytte
af det store negativ. En begejstret filmanmelder i London (UK) kaldte
VistaVision systemet "Motion Picture High Fidelity". Paramount tog citatet
til sig og anvendte det i markedsføringen af VistaVision.
Radio City Music Hall i New York var en af meget få nordamerikanske
prestigebiografer, som skulle vise VistaVision biografkopier.
Century Projector Corporation fremstillede på kort tid et mindre
antal maskiner, der kunne vise horisontal 8-perf VistaVision. I
modsætning til konventionelle kinomaskiner hvor filmen løber fra
overspolen, igennem værket, til underspolen, løb VistaVision film fra
underspolen op og vandret igennem værket, og derefter videre op til
overspolen.
Hæder og restaurering
Den 30. marts 1955 modtog Loren Ryder og John Bishop på vegne af hele
den tekniske stab hos Paramount Pictures en Academy Award (Oscar) for
udviklingen af VistaVision.
VistaVision var Paramount Pictures prestigesystem, og næsten 100 film
blev optaget i
formatet, herunder en del kortfilm.
VistaVision produktionerne "The Searchers" (Forfølgerne,
Warner Brothers 1956),
"Vertigo"
(En Kvinde Skygges, 1958) og "North by Northwest" (Menneskejagt,
Metro-Goldwyn-Mayer 1959) og er
restaureret og genudgivet i 70mm versioner, der bevarer filmenes
oprindelige formatforhold.
Lignende systemer
I 1956 lancerede Technicolor Technirama
formatet, der grundlæggende var det samme format som VistaVision, blot
forsynet med en 1,5x prismeanamorfot, der gav et anamorfotisk negativ med
et formatforhold på ca. 2,25:1. I 1970 lancerede det Canadiske
Multiscreen Corporation deres IMAX 65mm/70mm format, der ligesom VistaVision og Technirama
også kørte vandret igennem
kamera og kinomaskine. MGM Camera 65 og 20th Century-Foxs CinemaScope 55
var ligeledes to anamorfotiske systemer udviklet med et lignende foremål,
at et stort negativ var nødvendigt for at sikre den bedste kopikvalitet.
|
|
Paramount
præsenterer i VistaVision Irvin Berlin's musical "Det Glade
Firkløver" premiere i Palads, København den 29. april 1955.
Renæssance, videreudvikling og den digitale nutid
VistaVision fik en renæssance midt i 1970erne idet
kameraerne blev anvendt til at fotografere special-effects og baggrunde
til filmproduktioner. Det vandrette 35mm format var et attraktivt
alternativ til det dyrere 65mm format. Eksempler på disse film er bl.a.
"Star Wars" (Stjernekrigen, 1977), “Enemy at the Gates”
(2001) og "Poor Things" (2023). Der er udviklet nye VistaVision
kamerarer heraf flere, der kan optage op til 200 billeder i sekundet.
Andre modeller kan bruges til timelapse, og nogle kan løbe baglæns.
Moderne digitale filmkamerarer er udstyret med fuldformat billedsensorer, der er større
end VistaVision og Todd-AO negativformaterne. Et eksempel er ARRIs
digitale Alexa 65 med en billedsensor, der måler ca 54mm x 26mm.
Det analog 35mm VistaVision format har været en del af filmbranchen i
mere end 70 år og anvendes kun sjældent idag. "The Negative" fra 2016 er en kortfilm
produceret, instrueret og fotograferet i VistaVision af den danske
filmfotograf
Ziryab Ben-Brahem. Den amerikanske
helaftensfilm "The
Brutalist" (2024) er produceret i VistaVision og i
august 2025 kommer "One Battle After Another".
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om VistaVision | Historien
om CinemaScope | Da
filmen fik format. En opgave om den tidlige udvikling af filmformater
|
|
|
|
|
|

• Gå til Historien om VistaVision |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
28-05-2025 |
|
|