Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 Widescreen
1953 CinemaScope
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX
1972 Pik-A-Movie
1972 Ominmax
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Historien om Panavision

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev Dato: 02.02.2025
Panavision, Tarzana (CA), USA, 1994. Billede: Thomas Hauerslev

Panavision er en Nordamerikansk virksomhed, der udlejer filmkameraer og kameralinser til filmindustrien. Panavison har hovedkvarter i Los Angeles og har mere end 1000 medarbejdere. Panavision blev grundlagt af Robert K. Gottschalk (1918-1982). Virksomheden startede med at sælge projektionsobjektiver til biograferne til CinemaScope-film.

I efteråret 1953 demonstrerede Gottschalk de første anamorfotiske objektiver til 8mm, 16mm og 35mm optagelse. I marts 1954 begyndte Panavision at sælge Super Panatar-prismeanamorphoter til biograferne i konkurrence med Bausch & Lomb. Det var et særligt projektionsobjektiv med variabel grad af kompression, der kunne bruges til at vise CinemaScope og andre anamorfotiske systemer.

Store 70mm-formater

I samarbejde med Douglas Shearer fra filmselskabet MGM udviklede Panavision i 1955-1957 et nyt anamorfotisk 70mm-system under navnet MGM Camera 65 / Ultra Panavision 70. Ideen bag Ultra Panavision 70 var at have et stort negativ til at fremstille 35mm-kopier af højere kvalitet, end hvad der var muligt med 35mm.

Til brug i filmlaboratorier udviklede Panavision Micro Panatar-systemet. Det var et særligt objektiv, der kunne kopiere fra det ene filmformat til det andet; fra 35mm til 65mm/70mm-film og omvendt.

Få år senere kom Super Panavision 70 til, der grundlæggende lignede specifikationerne for Todd-AO. Det vil sige en 65mm bred film med fem perforationer pr. billede og en frekvens på 24 billeder i sekundet.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer

7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer

Historien om 70mm og De Store Formater

CinemaScope | Widescreen
VistaVision | Todd-AO

"Windjammer" i Cinemiracle
"Dette er Cinerama"!
Vises "i Sensurround"

High-Impact biografdesign
 
Hånholdt Super Panavision 70 kamera. Billede: Thomas Hauerslev

Servicerer filmindustrien


Særligt populære blev Panavisions anamorfotiske objektiver, og "filmed in Panavision" er blevet standarden for scope-film. Kvaliteten var så overlegen, at 20th Century Fox indstillede brugen af deres eget CinemaScope system i 1967. I tæt samarbejde med filmfotografer udviklede Panavision objektiver og kameraer, der blev meget populære over hele verden. Et eksempel er Panavisions Sphero Panatar 450mm / T8 "The Mirage Lens", der blev udviklet til en enkelt scene i "Lawrence af Arabia" (1962), hvor skuespilleren Omar Sharif kommer til syne i et fatamorgana.

I 1974 introducerede Panavison 35mm Panaflex-kameraet. Et meget let og kompakt reflekskamera, der kunne tages med overalt. I 1989 kom det nye Panavision System 65-kamera. Den første film med det nye kamera var "Far and Away" (1991), fotograferet af danske Mikael Salomon, DFF, ASC.

Oscars til Panavision
Panavision har udviklet og bygget 16mm-, 35mm- og 65mm-udstyr til filmbranchen i mere end 70 år og er stadig førende inden for deres felt. Panavision har flere gange vundet Oscars for deres teknologi:

• 1958 Oscar (Class II) til Panavision, Inc. for design og udvikling af Auto Panatar-objektiverne til 35mm CinemaScope-fotografering
• 1959 Oscar (Class II) til Douglas G. Shearer, Metro-Goldwyn-Mayer, Inc., og Robert E. Gottschalk og John R. Moore, Panavision, Inc. for design og udvikling af et produktionssystem og fremvisning af bredfilm kendt under navnet Camera 65.
• 1968 Oscar (Class II) til Panavision, Inc. for design og udvikling af håndholdt 65mm filmkamera
• 1972 Oscar (Class II) til Panavision, Inc. for design og udvikling af 35mm Panaflex filmkamera
 
 
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om VistaVisionHistorien om CinemaScope | Da filmen fik format. En opgave om den tidlige udvikling af filmformater
 
 
   
   

• Gå til
Historien om Panavision
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 02-02-2025