Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
Kosmorama | Biorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 Widescreen
1953 CinemaScope
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX
1972 Pik-A-Movie
1972 Ominmax
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Historien om IMAX

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas Hauerslev Dato: 02.02.2025
En typisk IMAX biograf. Bemærk, at lærredet er 8 etager højt. I praksis er systemet i stand til at vise f.eks. en blåhval i naturlig størrelse. Publikum sidder meget tæt på det store buede IMAX lærred - meget tættere end i en almindelig biograf. Det forstærker oplevelsen, opleves som 3D, og publikum oplever "at være med i filmen", som det populært kaldes. Tegning fra IMAX Corporation, 1985.

IMAX er et filmsystem til biografer, der blev udviklet i 1970 i Canada. Det består af et 65mm kamera, et stort, let buet lærred og lyd i seks separate stereokanaler. IMAX-film blev produceret fra 1970 til ca. 2000, og langt de fleste var dokumentarfilm. Siden 2008 er flere spillefilm optaget i 65mm IMAX, bl.a. Nope (2022) og Oppenheimer (2023).

Udviklingen af IMAX

Udviklingen af IMAX-filmformatet begyndte ved EXPO '67 i Quebec i Canada. Filmen In the Labyrinth var et stort multimedieshow, der bestod af en collage af 35mm film, 70mm film og lysbilleder, der tilsammen skabte ét stort billede på flere forskellige lærreder. Denne film var forløberen til IMAX-filmformatet. Det var kompliceret at få billederne til at passe sammen med de mange maskiner og film, og man kunne altid se samlingerne imellem de forskellige delbilleder, ligesom det var kendt fra Cinerama-formatet. Roman Kroiter, Robert Kerr og Graeme Ferguson, der producerede In the Labyrinth, begyndte at se sig om efter en mere simpel måde at producere og vise den slags film på. Sammen udviklede de IMAX. Et nyt lydsystem, nyt lærred, ny projektor, nyt biografdesign og et nyt 65mm kamera.

Til det formål grundlagde de firmaet Multiscreen Corporation, der senere blev til IMAX Corporation. I København udviklede Nordmanden Jan Jacobsen det første IMAX-kamera. Det skulle rumme en 65mm bred film, der løb horisontalt gennem kameraet, og hvor hvert billede var 15 perforationer bredt. Det er tre gange større end det i forvejen kendte Todd-AO 70mm format.

Den første IMAX-projektor

Der eksisterede ikke en filmmaskine, der kunne vise det nye filmsystem. Multiscreen Corporation sikrede sig retten til at bruge Peter Ronald Wright Jones' unikke 35mm Rolling Loop-filmtransportsystem, som han havde udviklet i Australien. William "Bill" C. Shaw var en af grundlæggerne af Multiscreen Corporation, og han fik ansvaret for at tilpasse og udvikle Rolling Loop-filmprojektoren til det nye 70mm filmformat.

Den første IMAX-projektor blev installeret i Fuji-pavilionen ved Expo '70 i Osaka, Japan, og den første IMAX-film Tiger Child (1970) blev vist i seks måneder. Efter Expo '70, blev projektoren flyttet til Cinesphere IMAX Theatre i Toronto, Canada, der var den første kommercielle IMAX-biograf, da den åbnede i maj 1971. Den næste film i det nye format var North of Superior (1971).
 
Læs mere her:

Historien om Ominmax / IMAX Dome

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer

7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer

Historien om 70mm og De Store Formater

CinemaScope | Widescreen
VistaVision | Todd-AO

"Windjammer" i Cinemiracle
"Dette er Cinerama"!
Vises "i Sensurround"

High-Impact biografdesign
 
IMAX-formatet var dikteret af de høje format, der var brug for. Det endte med at blive et billede, der var 15 perforationer bredt, og systemet blev døbt IMAX, der er en forkortelse af Image MAXimum. IMAX's 15-perf filmformat sammenlignet med almindelig 4p/35mm biograffilm yderst til højre. 5p/70mm kendes fra Imperial Bio.

Verdens største filmformat

IMAX er verdens største filmsystem. Hvert enkelte IMAX 70mm-billede fylder 15 perforationer og er 70,41 x 52,63 mm stort. Det er 15,7 gange større end 1.85:1-formatet på 35mm-film og cirka 3,5 gange større et konventionelt 70mm-billede. 7Omm-filmens store billedareal gør, at billederne bliver ultraskarpe, intense og livagtige.

Andre varianter af IMAX var Omnimax, IMAX Solido, IMAX HD, IMAX Magic Carpet og IMAX 3D.

Illusionen af at være der selv

IMAX blev vist på høje filmlærreder, der i gennemsnit havde en bredde på 20 meter og 16 meter i højden. Publikum sad meget tæt på det store IMAX-lærred. Det forstærkede oplevelsen, og publikum fik en overvældende fornemmelse af at "være med i filmen", eller som 3D uden briller. IMAX reklamerede med, at "IMAX er det eneste filmsystem, der kan vise en blåhval i naturlig størrelse".

IMAX har produceret nogle af de mest spektakulære dokumentarfilm siden starten af 1970'erne. Filmene blev ofte produceret af Nordamerikanske museer, såkaldte science centre og til verdensudstillinger, hvor særlige IMAX-biografer blev bygget til lejligheden.

De store 65mm-kameraer har været sendt ud i rummet med rumfærger, og de har været på bundet af Atlanterhavet og fotografere vraget af Titanic. Kameraerne har været på Sydpolen og på toppen af Mount Everest, i Sahara og i verdens store regnskove. IMAX gav publikum mulighed for at rejse ud til utilgængelige steder, akkurat som Cinerama gjorde i 1950'erne.

Hollywood og IMAX

Historisk set har IMAX været forbundet med dokumentarfilmgenren. I 1994 blev det oprindelige IMAX Corporation solgt til en investeringsfond, der satte gang i en udvikling af virksomheden. Siden Apollo 13: The IMAX Experience (2002) har adskillige Hollywoodfilm haft premiere i IMAX-biografer. Filmene blev formateret i IMAX's DMR-proces, der sikrede det bedste resultat på det store lærred. I København og Århus kan publikum i dag se den digitale version af IMAX i de kommercielle biografer Vue/CinemaxX.

Siden 2008 er flere Hollywoodfilm blevet optaget på 65mm IMAX-film. Blandt andre filminstruktørerne Jordan Peele og Christopher Nolan har brugt formatet til store dele af deres film Nope (2022) og Oppenheimer (2023). Oppenheimer er hovedsageligt optaget i 65mm IMAX og vist i 70mm IMAX.
 
 
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om VistaVisionHistorien om CinemaScope | Da filmen fik format. En opgave om den tidlige udvikling af filmformater
 
 
   
   

• Gå til
Historien om IMAX
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 02-02-2025