| | "70mm er Flot - 35mm er Snot" Fortidens filmformat på vej tilbage til fremtiden... | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: Thomas Hauerslev, filmoperatør (1982 - 1994) for Biografnyt, 4/2, August | Dato: 20 November 2005 | For første gang i 21 år bliver der i år [1992], præsenteret mindst 3 nye 70mm film i Danmark - "Hook", "Spartacus" & "Far and Away". På den baggrund har redaktøren bedt mig om at skrive en artikel om 70mm. En historisk betragtning og en skitsering af 70mm situationen i Danmark som den ser ud i øjeblikket, og hvordan den nære fremtid eventuelt kunne se ud.
70mm film er ikke nogen ny opfindelse. Allerede i 1896 benyttede man 70mm brede film for at opnå bedre opløsning og definition. Først i 1907 besluttede man, at 35mm skulle være international standard bredde. 70mm film blev herefter kun brugt i specielle sammenhænge. I 30'erne dukkede 70mm brede film op igen under navnene Natural Vision, Grandeur og Realife. Disse formater overlevede kun kortvarigt, da amerikanske biografejere ikke ville købe de nye maskiner. Biograferne var ved at installere biograflyd, der endnu var helt nyt. 70mm blev lagt i mølpose. TVet´s udbredelse i starten af 50'ernes USA gav anlednIng til en voldsom tilbagegang I antal solgte biografbilletter. For at lokke folk i biografen igen måtte der gøres noget radikalt. Svaret var store lærreder og stereolyd. Det første, og til dato mest spektakulære af disse nye systemer var Cinerama. CINERAMA havde 7-kanals magnetlyd og efter datidens normer et gigantisk lærred på 18 x 7 meter. Lærredet var meget buet; 146 grader. Cineramas problem var de 2 lodrette mørke linier i det store billede. Billedet var sammensat af 3 delbilleder, der blev vist af tre 35 mm kinomaskiner i 3 operatørrum. Den første film, "This is CINERAMA", havde verdenspremiere 30. september 1952 på The Broadway Theatre i New York. På bagerste række sad Broadwayproducenten Michael Todd, og tænkte, om man kunne få "CINERAMA ud af et hul", og undgå disse forstyrrende lodrette linier.
"This is CINERAMA" blev en kæmpe succes, og den blev vist i 2 år. Med al tydelighed beviste filmen, at folk går i biografen, hvis biografen har noget ekstraordinært at vise frem. Biograflærredet fik herefter horisontalt vokseværk, og gav stødet til de widescreen formater, vi kender i dag. Michael Todd solgte sine aktier i CINERAMA for at skaffe penge til det, der senere skulle blive til TODD-AO. Mens Hollywood sov Tornerose søvn, begyndte Michael Todd at udtænke sit widescreen system. Dr Brian O'Brian fra American Optical Company blev hyret til at bygge en linse, der kunne fotografere et knivskarpt billede på en 65mm bred film (De ekstra 5mm er til for at gøre plads til magnetlyden på biografkopien). Mitchell byggede et nyt 65mm kamera til Todd-AO. Todd-AO systemet kunne med en 70mm bred film i projektoren reproducere kæmpestore knivskarpe billeder med 6-kanals magnetlyd. Den første film var "Oklahoma!", der havde premiere 13. oktober 1955 i Rivoli Theatre i New York. Denne film blev også en kæmpe succes. Til premieren på "0klahoma!" bar nogle damer solbriller. De blev blændet af det kraftige lys fra det specielle buede lysreflekterende lærred. De havde aldrig oplevet noget lignende.
De to første Todd-AO film samt en kortfilm, blev filmet med 30 billeder i sekundet. Den højere hastighed blev valgt for at udglatte flimmer og stroboskopering. Philips i Holland byggede i 1954/55 de første 50 Todd-AO maskiner. Philips DP70, blev konstrueret på 9 måneder af Jan J Kotte. Mandag den 8. april 1962 kunne J Kotte hente en OSCAR i Hollywood for sin 70mm maskine.
| Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | Biograflærrederne blev større og større. | | 35mm film kunne simpelt hen ikke forstørres mere. Der måtte større negativer til. Hollywood fik derfor Todd-AO systemet serveret på et sølvfad. 20'th Century Fox købte en del af Todd-AO og siden blev de fleste Fox storfilm produceret i Todd-AO. Andre 65mm stornegativ formater dukkede op; MGM Camera 65, Super Panavision 70 og Dimension 150 er nogle eksempler. Over 40 film blev filmet i 65mm i perioden 1955-1971. Fra 1963 begyndte filmselskaberne at levere 70mm kopier, hvor originalmaterialet var fra 35mm film. Blandt de første film i denne "Blow-Up" process var "Doctor Zhivago". I dag (1992) er denne proces meget udbredt. Typisk bliver 10-15 titler hvert år "blæst op" til 70mm. Fire friske eksempler på denne process er "Howards End", "Patriot Games", "Beauty and the Beast" og "Lethal Weapon 3", der alle findes i 70mm.
I Danmark havde Todd-AO premiere 23. oktober 1958 i det til lejligheden nybyggede 3 Falke Bio. 3 Falke Bio var en af de første Todd-AO biografer i Europa. Den første film var "South Pacific". Filmen var en kolossal succes. Den blev vist i to omgange. Første omgang var 72 uger og anden omgang var 112 uger!. Salen havde 1000 pladser og der var 9 forestillinger om ugen. Danske biografer begyndte at installere Todd-AO (70mm). Ved årsskiftet 1962/63 kunne 16 biograter vise 70mm film med 6 kanals magnetlyd. "Lawrence af Arabien", "My Fair Lady", "The Sound of Music" og mange flere var blandt de film, der blev vist i 70mm. Ved premieren var de kun tilgængelige i 70mm, og alle var store successer.
Frem til 1971 kom der en jævn strøm af 70mm kopier til Danmark. Omkring 6-8 70mm kopier om året, men så gik det ned ad bakke. På det tidspunkt havde over 70 danske biografer 70mm udstyr. Det var ca 15% af alle biografer. "Hello, Dolly!" og "Cleopatra", der kostede Hollywood ufatteligt mange penge betød imidlertid nye typer film. Billigere film om man vil. 70'ernes storfilm var "Easy Rider" og "Love Story" .Der var ikke behov for 70mm og store lærreder. Storfilmenes dage var talte, og dermed også 70mm. I 1977 havde science fiction filmen "Star Wars" premiere. Instruktøren, George Lucas, var meget betænklig ved filmen. Han var ikke sikker på om publikum kunne lide den. Han var dog sikker på en ting. For at filmen skulle gøre sig bedst mulig i biograferne lod han fremstille et antal 70mm kopier med et helt nyt lydsystem; 6-kanals Dolby Stereo. Filmen bleven meget stor succes og 70mm genopblomstrede i et omfang man ikke tidligere havde set. Denne cocktail af 70mm og 6-kanals Dolby Stereo var lige hvad biografgængerene kunne bruge. "Star Wars" blev den største succes nogensinde. Ikke mindst pga historien om det gode og det onde, men også pga 70mm med 6-kanal Dolby Stereo.
Nu gik det stærkt. Hollywood fik igen øjnene op for det store 70mm format. Publikum fandt ud af, at en film i 70mm, er langt bedre end i 35mm. Det blev "eksklusivt" at se film i 70mm. I Variety (6. juni 1985) var der et eksempel på en biograf i New York, der viste "Star Trek III" både i 70mm og i 35mm. Der var kø for at se filmen i 70mm, selvom der var ledige pladser til samme film i 35mm! Publikum vidste, hvad de ville have. 70mm var blevet et "must", hvis filmen skulle blive en succes.
Blandt de 15 største filmsucceser nogen sinde kan man konstatere, at 70mm med 6-kanal Dolby Stereo er forbundet med de 11 af titlerne (Variety Top 100 6. januar 1992). Med andre ord er der en relativ stor sansynlighed for, at en film bliver en succes, hvis den vises i 70mm. I 80'erne var "Mit Afrika" den største danske biografsucces. Den blev vist i 8 måneder i Imperial bio. I 70mm selvfølgelig! Over 250 film er siden 1977 blevet blæst op til 70mm! I samme periode er 5 nået til Danmark i 70mm.
| | Hvad er fordelene ved 70mm? | | Et enkelt 70mm billede er ca 3 gange så stort som et 2,35:1 billede på en 35mm film. 70mm billedet skal derfor ikke forstørres så meget. Det betyder et skarpere billede, bedre kontrast, bedre farvemætning, større dybde og mere lys på lærredet. Pga det store billede og den mindre forstørrelse er støv og ridser også mindre synlige end på 35mm og dermed mindre handlingsforstyrrende. 70mm materialet er meget robust og kopierne holder meget længe. Fordi 70mm er så robust, står billederne aldeles bomstille på lærredet. Prøv at se godt efter underteksterne på en 35mm film. Der er 6 separate magnetlydspor på filmen med et meget stort frekvens- og dynamikområde med en "klang" i lyden der lyder realistisk (hvad det så end er i filmens univers). Alt i alt er teknikken mere fjern, og man oplever filmen mere intenst. Man får med andre ord et større udbytte af en hvilken som helst film vist i 70mm version.
| | Hvad er ulempen ved 70mm? | | 70mm kopier er meget tunge, så det er ikke noget for svage filmoperatører .
| | Økonomi | | Der er nogle økonomiske betragtninger omkring 70mm. En 70mm kopi er relativ dyr. En 2-timers film koster ca 15.000 dollars hvor en tilsvarende 35mm kopi kun koster ca 2.000 dollars. Endvidere skal kopien tekstes i Belgien, hvor det nærmeste 70mm laboratorium ligger. Tekstning koster ca 10.000 kroner per spole 70mm film. Det er indlysende, at med de udgifter skal filmselskabet være sikker på, at filmen kan blive en nogenlunde succes.
I Danmark har der til dato været vist 89 film i 70mm (foruden 15 Omnimax film i horisontal 70mm i Planetariet i København). Der er 12 biografer tilbage med 70mm udstyr, der kan bruges. Heraf er 3 af dem special biografer, der kun viser 70mm. Totalt set er der kun 4 danske biograter, der jævnligt viser 70mm film. Det er "Biffen" i Aalborg, "Bio" i Malling, "Palads Teatret" sal 9 og "lmperial bio" i København. Der er 24 biografer tilbage, der har kunnet køre 70mm film, men hvor det i dag ikke længere er muligt pga ombygninger mv. Af disse 24 biografer har ca 8 en mulighed for at reetablere deres 70mm anlæg. Det kræver en god portion penge og ikke mindst vilje. 41 danske 70mm biografer er lukket.
Jo mere folk ser film hjemme, og jo mindre lærrederne bliver, des mere vil de se film, der er helt overvældende. Publikum kan døgnet rundt blive bombarderet med billeder fra bl a TV. Det er en massiv billedpåvirkning, hvor biografen ikke har en chance. Til gengæld kan biografen tilbyde en "High Impact" oplevelse, der (stadig) overstiger alt, hvad TV kan præstere både i billede og lyd. Og det er endda med meget simpel teknologi. Desværre bliver forskellen stadig mindre og mindre. På nuværende tidspunkt bliver 4 kanals stereo (Dolby Pro-Logic) til hjemmebrug mere og mere almindeligt. Om nogle få år kommer HDTV med store knivskarpe billeder. I 1995 forventes det, at videobrancen i USA tjener over dobbelt så meget som biografbrancen!!!!! En biograf kan derfor kun overleve som billedleverandør, ved at gøre billedformidlingen MEGET bedre end konkurrenterne. Den eneste måde hvorpå biografen med rimelig sikkerhed kan få folk tilbage i biografen, er med den oplevelse som 70mm film og 6-kanals stereo giver (SMPTE Journal June 1990). "Todd-AO er flot, 35mm er snot!" (70mm reklame på Århus lysavis 1980).
| | Hvad kan man så f.eks. gøre i Danmark? | | Filmselskaberne skal være villige til at hjemtage mindst 5-6 nye 70mm kopier per år. Yderlige kan man låne utekstede 70mm kopier i udlandet og lade dem cirkulere som "special events" blandt 70mm biograferne. Luksus forestillinger om man vil. Videofjendske film som "The Big Blue", "Amadeus" og "Bjørnen" kunne formentlig uden problemer trille rundt i flere måneder i 70mm. Ad den vej kunne man også vende publikum til, at 70mm er Rolls Royce formatet man skal se, hvis man skal opleve film på den bedst tænkelige måde. Danske film kunne blæses op til 70mm hos Technicolor i London. Eller de kunne filmes i 65mm og dermed tage de store skridt ud af den danske filmmiddelalder. Den danske filmfotograf Mikael Salomon har efter sigende udtalt, at han først så "The Abyss", da han så den i 70mm.
Vores naboer i nord har allerede optaget to film på 65mm ("Norway" og "Året Gjennom Børfjord") og blæst "Veiviseren" op til 70mm. 70mm er ikke kun et format for premiere biograferne. 70mm kan uden problemer bruges i cafebiografer og lignende mindre billedtempler. Da man næppe kan forstille sig noget filmselskab hjemtage mere end en 70mm kopi pr titel, er 70mm formatet netop særdeles velegnet for de lidt mindre B og C biografer. Og det er netop her, det modne publikum kunne trænge til en massiv kvalitets bredfilmindsprøjtning af 70mm kaliber. Tendensen i udlandet går i retning af 70mm, 6 kanals stereo og store buede lærreder. Der er derfor ingen tid at spilde, da fremtiden allerede er over os, uanset om vi vil eller ej. Tilbage til fremtiden, tilbage til 70mm. | | | | | | Gå: tilbage - op Opdateret fredag, 15 november 2024 05:06:11 | |
|