biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Studio 1-2 / Studio 1-4, København

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
Studio 1-4 på Vesterbrogade oktober 1989. Foto: Thomas Hauerslev

STUDIO 1-2 / STUDIO 1-4
Vesterbrogade 23

Åbnet 23. december 1976
Lukket 30. december 1991

Ejendommen på Vesterbrogade nr. 23 var frem til 1976 ejet af Saga-biografen ved siden af. Her havde man lige siden kæmpebiografens indvielse den 1. januar 1942 ønsket sig at udvide foyeren, så den strakte sig ind ved siden af, men projektet blev aldrig realiseret. I 1960 bygges i stedet et beskedent stuehus, der kom til at huse forskellige forretninger. Til sidst lå ’Mothercare’, der solgte babyudstyr på adressen og på sin vis sker tingene dermed i omvendt række på Vesterbrogade i forhold til moder natur.

• Gå til København's Stjernebiografer
• Gå til Fie Fra Fyn - Historien om Studiopigen

I 1976 får Anders og Henrik Sandberg mulighed for at udvide deres lille biografkæde med atter en filial som supplement til ABCinema og CINEMA I-II-III, der var åbnet i henholdsvis 1973 og 1974. Det bliver til en tvilling med 265 pladser fordelt på sal 1 med 164 pladser og sal 2 med 101 pladser. Salene har en udmærket hældning. Der gøres herudover ikke alverden ud af indretningen, der til forveksling ligner de to øvrige. Der er indgang helt ude i venstre side klos op og ned af Sagas indgangsparti. Gennem glasdøre er der et vindfang med adgang til en bar ud til gaden som i Cinema I-II-III med store glasvinduer. Bag ved disse ligger de to sale bag hinanden med operatørrum i midten. Til højre er der en lille tæppebelagt korridor op til en lidt bredere foyer med spilleautomater og billetsalg til venstre ud for operatørrummet akkurat mellem indgangene til de to sale. Det hele er meget kompakt og praktisk.

Udvendigt peger et lodret Studio-skilt ned mod indgangen og kan ses i retning fra Hovedbanegården. Nogle år senere får man sit helt store reklamenummer i form af ’Studiopigen’, der slanger sig på den kolossale træfacade ovenfor og peger ned på biografen. Huset var jo kun et stuehus og dermed var der blot luft henover, men facaden flugtede med naboerne, så det hele tog sig større ud.

Gerhard Pedersen og Kurt Wellejus står for ledelsen af Studio 1-2, der åbner lillejuleaften 1976. Ligesom i Cinema I-II-III er kun den ene sal helliget de frække film, mens den anden viser et helt ordinært repertoire. Premierefilmene er begge danmarkspremierer fra kædens eget filmselskab, Dansk-Svensk Film. Det er ”Dødens weekend” med Don Stroud og ”Historien om Joanna” af Gerard Damiano, som var et af de store navne indenfor den frække genre. Biografen får en fin start. Den første film vises i fire uger og den anden i sex (undskyld, jeg kunne ikke dy mig). Herefter følger i den ene sal en ny spændingsfilm med titlen ”Sprængpunktet”, mens den anden følger op med ”Blottet til lyst”.
 
Læs mere her:

Fie Fra Fyn - Historien om Studiopigen

København's Stjernebiografer

Kannibaler, Zombies och Italienska Jättehajar


Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Studio 1-4 på Vesterbrogade oktober 1989. Foto: Thomas Hauerslev

I februar 1977 overtager man ”Missen der drømte” fra Cinema I-II-III, der herefter overlader alt det frække til Studio, hvor pornofilmene flyder i en lind strøm, mens den anden sal efter et mat sprængpunkt i stedet benyttes til move-over film fra andre biografer. Blandt disse kommer ”Marathon Man” og ”Cassandra-broen” fra Kinopalæet, men der ses også film fra World Cinema og Saga, der flytter ”Jernkorset og sergent Steiner” ind ved siden af. Filmene spiller oftest kun en uge og aldrig mere end to. Det går væsentlig bedre i den anden sal.

I august er der en premiere på ”For fuld udrykning” i ’den pæne sal’. Filmen med Bill Cosby og Raquel Welch skulle nok have haft premiere i en af de to andre, for hernede på Vesterbrogade kom der ikke mange og så den. Den 21. november 1977 er der fræk dobbeltpremiere, men i december er der nu en ny gyserfilm i den ene, der den 1. januar 1978 afløses af en mere i samme genre. Denne gang én der ovenikøbet går godt. Det er skrækfilmen ”Ormenes nat”, hvor personalet kaster orme af plasticskum ind i salen under forestillingerne, hvilket får publikum til at hvine af rædsel. Siden bruges den ene sal til film, nogle af de små distributører ikke kunne få op andre steder. Om sommeren havde man vist ”Munter sextur på alpehotellet” og distributøren havde sendt filmen til censur og fået den tilladt over 12 år. Det sagde jo sit om indholdet og folk fulgte derfor hellere ”Misser på sex-eventyr” i salen ved siden af.
 
 
Studio 1-2 i 1991.

Den 6. december 1979 får ”Dragens vrede” premiere. Det er sammenklippede afsnit af tv-serien ”Den grønne hveps” med Bruce Lee. Colosseum havde været karatefilmenes højborg, men denne biograf havde været lukket siden foråret, så genren leder efter nyt hjem. Der kommer en del til filmen i Studio, men genren finder sig ikke tilrette her, hvor man erkender, at den anden genre fungerer bedst. I et par måneder forsøger man sig med dobbeltprogrammer, men de tiltrækker heller ikke mange, så fra mandag den 21. april 1980 smider man kludene i begge sale.

Nogle mener, man de første år udelukkende brugte det almindelige repertoire i den ene sal for, at publikummet til de frække i den anden kunne snige sig ubemærket ind, men det var nu ikke sådan, det hang sammen. Der blev slet ikke set ned på disse film i 1970’erne, sådan som der blev det senere, hvor alt det ’uartige’ havde gemt sig i folks dagligstuer eller soveværelser. På samme måde holder historierne om publikum med regnfrakkerne trukket godt op over hovedet heller ikke vand. Tværtom var publikum vidt forskelligt. Der var de mange turister, der blev lokket med ’Original Version – Danish Subtitles’ eller omvendt ’Danish Version – English Subtitles’. I Studio 1-2 var det dog udelukkende de førstnævnte. Herudover bestod publikum af alt fra ældre venindepar, ægtepar, kontorfolk, enlige og ungersvende, der fjoget og grinende kiggede indenfor i det frække tempel. Man tilegnede sig også noget helt særegent i Studio, nemlig sloganet ’ægte porno’ i annoncerne og på plakaterne. Der kom en stiplet firkant rundt om udsagnet på de dertil udstyrede titler og publikum vidste således, når der var tale om ’den ægte vare’. Disse annoncer var set i øvrige biografer allerede før Studio kom til, men i denne biograf blev det nærmest et varemærke. Dermed var biografens skæbne beseglet på sigt, men man fik nogle aldeles fortræffelige år. Hvor foregangsbiografen Carlton var på vej ned omkring 1980, gik det den modsatte vej i Studio 1-2. Alle filmene kom denne tid fra Sandbergs Dansk-Svensk Film og omsætningen blev dermed i huset.
 
 
"Sagapigen", der i  virkeligheden er Studiopigen. Studiopigen, tegnet af Stig Vilhelmsen.

Omkring 1980-1981 blev filmene typisk skiftet ud en gang om måneden. Senere kunne de holde sig på i omkring to. Retfærdigvis også fordi der efterhånden blev færre af dem og til slut skulle de da også udskiftes hyppigere. I sommeren 1983 blev hele Sandberg-kæden overtaget af Nordisk Film Biografer. Lige bortset fra Studio 1-2 som isbjørnen ikke ville kendes ved. Biografen overgik i stedet til Kresten Jeppesen og siden Flemming Andersen, som også fortsætter importforretningen under navnet Danport. De sætter en sport i at finde på spøjse danske titler til filmene, hvor nogle handlingsmæssigt er inspireret af klassikere indenfor litteraturen eller filmens verden. Således kan man fornøje sig med ”Det forsexede spejl” eller to Agatha Christie-inspirerede titler som ”Hor i Orientekspressen” eller ”Ti små liderbasser”. I den sidste var handlingen temmelig frit inspireret af Agatha Christies krimi med originaltitlen ”Ten Little Indians”.

Den 28. juli 1985 får Studio 1-2 også selv tvillinger. Det er godt nok nogle gamle nogen, for det er Sagas balkonbiografer ved siden af, der indlempes i Studio, der herefter bliver til Studio 1-4. Sagas store sal benyttes nu udelukkende til koncerter. Der bygges en ny korridor fra foyeren bagved op ad nogle trapper til Sagas foyer. Studio 1-2 spiller hver hele time, mens de nye sale spiller hver time fra hhv. kl. 11.30 og 12.30. Dage med koncert spilles her kun de første to eftermiddagsforestillinger.

Allerede fire år senere er det dog gået så meget ned ad bakke med pornofilmene, at man lukker de gamle Saga-biografer helt. Det sker pr. 1 november 1989. Herefter kan én mand betjene Studio 1-2, som man nu atter hedder og hvor filmene alligevel oftest er så korte, at det intet problem er både at starte film, sælge billetter og lukke ind. Efterhånden som de fleste pornofilm ses derhjemme, bliver der stort set heller ikke produceret flere nye 35mm spillefilm i udlandet. Stjernerne Linda Lovelace og John Holmes m.v. er på den ene eller den anden måde for længst væk. Det samme er de konkurrerende biografer Carlton og Nygade. Studio 1-2 er den allersidste biograf, der viser porno i ægte 35mm. To år senere er det også slut her. Den sidste premiere finder sted den 4. november 1991 og har titlen ”Dusk med dyrene” (man ser næsten Poul Thomsen for sig men også kun næsten). Den havde såmænd manuskript af Damiano og var instrueret af Alex de Renzy, der havde begået utallige film i genren. Mandag den 30. december 1991 tager man definitivt afsked med en æra. Det gøres i ærbødighed med en film, som Flemming Andersen mente fortjente den største respekt, nemlig ”Miss Beethoven åbner sig” fra 1976, der tre år forinden havde spillet som repremiere i fem måneder. De to film lukker Studio 1-2 denne allersidste dag.

Studio 1-2 står tom indtil sommeren 1997, hvor biografen rives ned sammen med Saga og City Bio. Tre betydningsfulde biografer forsvandt fra landkortet på samme tid. Det var aldrig sket før og sker forhåbentlig heller aldrig igen.
 
 
 
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Fie Fra Fyn - Historien om Studiopigen
 
 
   

• Gå til
Studio 1-2 / Studio 1-4
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:13:09