biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Nyheder om VistaVision fra FILMAKTIESELSKABET PARAMOUNT
PARAMOUNT's revolutionerende nye system til optagelse og fremvisning af film

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Paramount Film, Vesterport, Meldahlsgade, København V., 20/3-1954Dato: 28.05.2010
Paramounts nye, sensationelle optagelsessystem, VISTA VISION, forener den film, der vises på lærredet, med en skønhed, udstræning og glans, der gør den til en tro gengivelse af virkeligheden - erklærer Harry Brandt, en af Amerikas førende biografejere, der blandt andet driver det store og fornemme Mayfair-teater i New York, ved sin tilbagekomst fra Hollywood, hvor han i Paramounts studier havde overværet en forevisning af Vista Vision.

"Vista Vision" - udtaler Mr. Brandt - "løser ethvert problem, hvad forevisningens kvalitet angår, og giver billedet på lærredet en ny og forbløffende udstrækning, glansfuldhed, klarhed og skønhed, som jeg aldrig - selv i mine vildeste drømme - ville have troet mulig. Der på lærredet var alle regnbuens farver - farvenuancer, som jeg aldrig før havde set - i så fuldendt gengivelse, at det ikke længere var billeder, man så, men selve det pulserende liv. Der var ikke selv den mindste flimren eller fortegnelse.

Og hvad der er af stor betydning for ethvert biografteater: Vista Vision fordrer ikke specielt tilbehør eller særlig installationer. Intet CinemaScope-objektiv, intet Tushinsky-objektiv, ingen trick af nogen art - bare et ganske almindeligt objektiv, som man har i enhver biografs foreførings-apparater."

Brandt beskrev Vista Vision som det største fotografiske fremskridt i filmindustriens historie. "Jeg vil hurtigst muligt bringe det frem i mine teatre", sagde han. "Lad mig betone, at jeg på, ingen måde vil være illoyal over for CinemaScope, som jeg stadig synes er et uhyre virkningsfuldt system. Men som biografejer er jeg taknemlig for - uhyre taknemlig for - at jeg har fået lejlighed til at se Vista Vision, som har begejstret mig i højere grad end noget som helst andet, jeg nogen sinde har set på et filmlærred, og som jeg ved vil begejstre publikum i lige så høj grad."

"Vista Vision giver biografejerne uanede muligheder. Nu kan vi ved at vise CinemaScope den ene uge og Vista Vision den næste, give publikum en større afveksling, end man nogen sinde havde turdet drømme om. Der venter biografejerne en helt ny fremtid, langt større og rigere end det, fortiden kunne byde dem."

De tre første Vista Vision-film fra Paramount bliver: "WHITE CHRISTMAS", Irving Berlin's store Technicolor-musical med Bing Crosby, Danny Kaye, Rosemary Clooney og Vera Ellen - "THE BIG TOP', en lystig cirkusfilm i Technicolor med crazy-parret Dean Martin-Jerry Lewis og Janet Leigh - og Technicolor flyvefilmen "STRATEGIC AIR COMMAND" med James Stewart og June Allyson.

Efter årelangt arbejde i Paramount's laboratorier er man nu nået til vejs ende og lancerer et nyt system for optagelse og fremvisning af film. Systemet kaldes Vista Vision og skal efter alt at dømme være et af de største fotografiske fremskridt i filmindustriens historie. Det skal have store og iøjeafaldende fordele fremfor de allerede lancerede nye systemer, der - med CinemaScope i spidsen - har givet den "gammel-dags" film et new look, som dog hovedsagelig er forbeholdt det fåtal af teatre, hvis størrelsesforhold og økonomi tillader installation af et stort og kostbart udstyr.
 
Læs mere her:

Demonstration af Widescreen paa Fanø

Hvad er VistaVision?

 
  

Her er, hvad Paramount foreløbig har at fortælle om Vista Vision

 
For det første - Vista Vision kan anvendes i både store og små biografteatre. Det har fra første færd været Paramount magtpåliggende, at de mindre biografer ikke blev ladet i stikken til fordel for de større. Og samtidig har Paramount altid været af den mening, at et nyt system ikke måtte gøre det tvingende nødvendigt for biografejerne at investere en formue i nyt apparatur, hvad der uvægerligt ville medføre en forhøjelse af billetpriserne. Vista Vision kan benyttes af ethvert teater af hvilken som helst størrelse hele verden over - uden andre udgifter end anskaffelsen af et stort lærred og et mere spredende og mere lysstærkt objektiv, hvis biografejeren da ønsker at gøre sit lærred større, hvad de fleste sikkert vil for at imødekomme tidens - og publikums - krav. Gør de det ikke - fordi lokalet måske ikke tillader det - vil der slet ingen udgifter være forbundet med at vise Vista Vision, da kopierne efter dette system udmærket kan vises på det mindre lærred og med det gamle apparatur - og alligevel give et langt bedre billede, end man er vant til.

For det andet - Paramount har altid været overbevist om, at filmlærreedets højde var lige så vigtig som dets bredde - altså, at en altdominerende bredde ikke var det eneste saliggørende, - og har i denne overgangsperiode, hvor man vaklede mellem forskellige systemer, tilrådet biografejerne at installere det - også i højden - størst mulige lærred.

For det tredje - Paramounts Vista Vision - teknik er ret enkel, hvad der altid er en fordel, men bryder alligevel med tidligere principper. Når en film optages med Vista Vison-kameraet, ligger negativspolen vandret i optagelsesapparatet og ikke - som tidligere - lodret. Det enkelte billede fotograferes på to "rammer" af negativet i stedet for på een - og da enkeltbilledet tidligere havde en størrelse af 24 x 18mm bliver Vista Vision-billedet 45 x 24 mm. (altså 2 gange så stort), idet to rammebredder giver 36 mm., hvortil kommer de sorte afdækninger mellem de normale enkeltbillelleder. Når filmen nu kopieres, formindskes billedet ved en teknisk proces til den normale størrelse, men ved det nye system bortelimineres alt det slørede og kornede, der - når filmen projiceres ind på et stort lærred, - giver et ubehageligt storkornet billede, der skæmmer fremvisningen. Vista Vision-systemet giver i modsætning til de andre systemer et i alle måder fuldkomment billede; der ingen ikke tilsigtede uskarpheder har, og som "står" lige godt, hvad enten det ses på lang eller kort afstand - eller forfra, fra siderne eller fra balkonen.
 
 
For det fjerde - det var Paramount's hensigt med Vista Vision at lancere et system, der kunne anvendes i ethvert teater og samtidig var "elastisk" - to egenskaber, som intet af de andre systemer besidder. Paramount overlader det således til biografejeren selv, om han vil lade installere et supplerende lydapparatur. Ønsker han understøttende lydeffekter, finder Paramount, at den såkaldte "dimensionale" lyd er enklere og mindre kostbar at operere med end "stereofonisk" lyd, og at virkningen så nogenlunde er den samme. Dimensional lyd kommer fra et enkelt lydspor på kopien, men hvis biografejeren vil udnytte denne effekt, må han lade foretage en nyinstallation, der vil koste ca. 1500 dollars. Lyden bliver så ført til tre højttalere bag lærredet. Alle Paramount-film vil for fremtiden ("White Christmas", der er færdig-indspillet, var den første) have dimensional lyd på lydsporet - men enhver af disse film vil alligevel kunne køres i enhver biograf på teatrets normale lydapparatur.

For det femte - de biografejere, der vil gå endnu videre og vise filmen på lærreder af særlig stor bredde og højde, anbefaler Paramount at anskaffe "Tushinky"-objektivet. Med dette objektiv kan man fremvise film i ethvert størrelsesformat fra 1,33 x l,00 (det "gode, gamle" format) op til 3,00 x 1,00 (altså et lærred, der er 3 gange så bredt som højt. Men Paramount er overbevist om. at et billedformat på 1,85 x l,00 (det format, Vista Vision optages i) eller 2,00 x l,00 giver det bedst afbalancerede billede. Med Vista Vision er Paramount iøvrigt i stand til at optage film i hvilket som helst format, men finder dog absolut, at billedhøjden ikke er mindre vigtig end bredden.

Når Paramount i første omgang er gået langsommere og mere forsigtigt til værks end adskillige andre filmselskaber, er det, fordi man har villet give sig tid til at finde frem til et system, der vil kunne bringes til anvendelse i enhver biograf overalt i verden, og som derfor sikkert også ville blive det sejrende. Ikke alene giver Vista Vision uanede billedvirkninger, man de derved forbundne omkostninger er ubetydelige. Selv om en biografejer ønsker at installere et "dimensionalt" lydanlæg, vil installationen ikke andrage mere end ca. 3.500 dollars, hvoraf de 1500 går til maskinens apparatur og de 2000 til de tre højttalere. Prisen for installeringen af "stereofonisk" toneapparat løber derimod op til ca.10.000 dollars. Vista Vision i forbindelse med "dimensional" lyd er utvivlsomt den bedste og billigste løsning af de problemer, der opstod, da man begyndte at gå nye veje.
 
 
  
  
  
  
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 13 maj 2024 18:25:01