| |
For
50 aar siden aabnede det første biografteater |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Arnold Hending,
Biograf-Bladet 1954, udgivet Af Fællesrepræsentationen For Danmarks
Biografteatre. Renskrevet for biografmuseet.dk af Anders M
Olsson, Lund, Sverige |
Dato:
03.06.2017 |
Kosmoramas
programforside.
Der er tre biografpremierer, jeg gerne ville have oplevet. Tænk om man
havde siddet i "Cinèmatographe Lumière", i Grand Cafe-kælderen paa
Boulevard des Capucines, hin 28. december 1895, da verdens første
biografdirektør Clement Maurice bød paa noget saa pirrende som levende
billeder, ganske vist kun en situation med en lystfisker i funktion og
nogle arbejderskarer, der saas forlade Lumières fabriker - men alligevel.
Her havde man utvivlsomt kunnet fornemme historiens tyste vingesus, en
anelse af noget stort. - Jeg ville gerne have været mellem
premieregæsterne i kunstmaler
Vilhelm
Pachts træpavillon paa Halmtorvet
(Raadhuspladsen), da man i foraaret 1896 samledes om de til Danmark
først ankomne celluloidstrimler. Det havde ikke generet mig, at
billederne, som et øjenvidne beretter, "regnede" fælt, medens man skuede
"Brandvæsenet rykker ud" og - meget à propos - "Regn og solskin", for
her lettede jo uimodsagt noget nyt, ja noget forunderligt paa vingerne.
- Og tænk om man havde været en af de 153 publikummere, der 17.
september 1904, altsaa nu for 50 aar siden, havde kunnet passere den
statelige svejtser Henrik Olsen, der i flot lyseblaa uniform med
trekantet hat og stav af dimensioner agerede cerberus foran hovedstadens
første biograf, det i Citypassagen, Østergade 26, beliggende
"Kosmorama", der nu for første gang slog sine gæstfri døre op. Værsgo'. Kommer ind
med det samme!
• Gå til
Registrant over Constantin Philipsens arkiv
• Gå til
Kosmorama
Men der er et tragikomisk forspil til denne begivenhed. Delvis skjult af
fortidens taage gemmer sig en lille tapper skare af pionerer, der kun
fik den karrigste glæde af at vise københavnerne den nye opfindelse.
Pacht har været nævnt, men til ham sluttede sig de tyske brødre
Skladanowsky, der ligesom Sophus Madsen viste film om sommeren i Tivoli
- vi havde altsaa allerede friluftsbiograf i 90'erne - Oscar Messter,
der underholdt i Thomas S. Lorentzens etablissement, det senere "Scala",
Mr. Gee, der virkede i
Cirkus
Varite, den forhenværende kurvemager Carl
Hasager, der havde en lille prunkløs bio paa Købmagergade med plads til
50 tilskuere, og den emsige københavner Heinrich Odewahn, som havde
slaaet sit "telt" op i
"Hafnias gaard" paa Amagertorv.
Men der er ogsaa hoffotografen Peter
Elfelt, manden, der viste Danmark det første filmdrama, som han selv lod
optage saa tidligt som i 1903, og som foruden at optage aktuelle
billeder ogsaa ønskede at være i besiddelse af en biograf at vise dem i
- og derfor søgte sin bankforbindelse. Her fik han et for den tid saare
typisk svar paa sin henvendelse: Hvad vil de have med levende billeder
at gøre. Det er jo ikke andet end legetøj! - Faa eller ingen troede i
dette aarhundredes morgen paa filmen, og "biografdirektørerne" in pleno
hentede sig kun skuffelser. - Filmens time var endnu ikke kommet. -
Men 17. september 1904 sker "temperaturforandringen" med den første -
permanente - biografs aabning, og direktør Constantin Philipsen træder
erobrerrank ind i billedet. Her er en mand, der møder med "fortid", og
som ikke har i sinde at give op ved den første modvinds signaler.
|
Læs mere her:
Kosmorama
Palads Teatret henne i
København kåret som årets sted i Politiken
Registrant
over Constantin Philipsens arkiv
Kinopalæet, København 1918
Rialto,
Frederiksberg
Palads Teatret, København
Kinomaskiner i 50 aar
Redaktionsudvalg: Direktør Julius Dinesen, Direktør Harry Frandsen,
Direktør Leo Hansen og Direktør Alvin Klinke
Ansvarshavende Redaktør: Mogens Brandt
Redaktion og Ekspedition: Sølvgade 36, København K. - Telefon: Palæ
3030. Kl. 10-12. Lørdag undt.
Tryk: A/S L. Ihrichs Bogtrykkeri
|
Direktør Constantin Philipsen.
Lidt om denne energiske og fantasifulde pioner er vel paa sin plads. -
Constantin Philipsen, der var uddannet fotograf og havde haft
højtflyvende planer om en plads som skuespiller, havde i sin tid vist
lysbilleder i Hofteatret og i Casinos lille sal og var omsider, efter et
"gæstespil" i New York, blevet indfanget af det nye, af filmen. Paa det
i sin tid populære etablissement "St.
Thomas" i Frederiksberg Alle havde
Philipsen, saa tidligt som i 1901, aabnet biografen "Odéon Theatret",
der ikke havde elektrisk lys, men maatte nøjes med kalklys, og her havde
saa denne foregangsmand gjort de første lidet muntre erfaringer som
biografdirektør, men, som man ser, uden at tabe lysten.
Det var Constantin Philipsen, der, som den første dansker, traadte i
handelsforbindelse med Pathe frères, hvad "Kosmorama"s publikum fik
lejlighed til at nyde godt af.
I et interview, taget for længe siden,
udtaler Philipsen sig om de første dage i Citypassagen. Han siger:
Dengang var det uden besvær, man fik en biografbevilling - for begrebet
bevilling eksisterede nemlig slet ikke - man skulle blot have en
politi-tilladelse til at aabne - og den fik jeg. Huslejen i "Kosmorama"
var 1500 kroner om aaret, og der var ikke noget, der hed skat paa
biografbilletterne. Men man maatte betale en saakaldt fattigskat til
magistraten paa 5 pct. af billetindtægten, som dog ikke blev lagt paa
billetterne, der kostede 25 øre og 50 øre for en reserveret plads. Et
program (det man i dag kalder en tekstbog) kostede 5 øre. -
Men hvad saa' nu disse første gæster i "Kosmorama", der kl. 2 samlede
sig i salen til den første forevisning? Den første af programmets tre
franske film, der blændedes op for, var "En rejse gennem Italien", saa
vistes billedet "Puppe og sommerfugl", og der sluttedes af med "Indbrudstyven".
Navnlig den sidste skal have gjort lykke. Man oplevede at se en tyv, der
var saa uheldig at gøre indbrud hos en opdager - hvilket afstedkom en
række forrygende forfølgelsesscener. Nede i salen sad, som rimeligt var,
landets første biografpianist Th. Rasch og hamrede henført paa det
enlige piano. Vi nævner ham, ogsaa fordi han, saa tidligt som i 1910,
skrev "Gaucho-valsen" til Urban Gads aldrig glemte drama "Afgrunden", og
hentede sig en verdens-sukces paa kompositionen, der dog aldrig
indbragte sin skaber saa meget som en øre. Koda var endnu ikke opfundet!
-
I føromtalte interview med Philipsen fortæller direktøren, at "Kosmorama"s
start havde været fin! Den første dags indtægt var paa 50 kroner, og
dette beløb havde virket animerende.
Tallet, i al sin lidenhed, giver et glimt af den fjerne og fredelige og
lidet fordringsfulde tid. -
Panem et circenses - var romernes krav - det er brød og skuespil - og
fra 1904 ændredes kravet til brød og biografteatre.
Den danske filmproduktion var endnu ikke kommet i gang, men Ole Olsen,
der skulle blive banebryderen paa dette omraade, saas, efter et filmisk
nederlag med en bio i Malmø, sværme om Philipsens shop - og aabnede da
ogsaa, allerede i 1905, sit teater i konkurrentens umiddelbare nærhed,
nemlig
Vimmelskaftet 47. Aaret efter kom "Kinografen" (nu "Bristol"), og
dermed var den rivende udvikling i gang. Byen var blevet filmminded. -
Dér, hvor der var er tomt butikslokale, var der snart sagt ogsaa en
biograf - med et drabeligt navn over indgangen og fristende plakater paa
murværket.
|
|
Ole Olsen's
"Biograf Theater", der aabnede 1905.
Det var i "Kosmorama", københavnerne saa
de første glimt af store fremmede kunstnere i aktion, ligesom det var
her, den første "talefilm" havde premiere. Saa tidligt som i 1907.
Philipsen havde skaffet "Biophonen" hertil, og "for 50 øre," som der
stod i en anmeldelse, "kunne man nu høre udlandets største stjerner, som
f. eks. sangeren Lieban, som nylig ved sin gæsteoptræden paa Kongens
Nytorv havde bragt billetpriserne til at stige til det tredobbelte." -
Selv lancerer Philipsen, der altid var med paa det nyeste nye, vor egen
Frederik Jensen i "talefilm", syngende visen om "en lille, bitte mand".
-
Paa min vej i livet har jeg truffet i det mindste een mand, der med en
aldrig slukket nysgerrighed frekventerede alle de biografer, tiden og
økonomien tillod ham at besøge. Han var med i "Kosmorama", da den
lukkede op i 1904 - og fulgte dette teaters repertoire, jeg tror saa
længe teatret eksisterede. Jeg spurgte ham, hvad han huskede bedst. - I
julemaaneden 1905 (forbløffende hukommelse!) saa jeg, saadan sagde han,
en uforglemmelig film spillet af passionsskuespillerne fra Oberammergau,
der udfoldede sig i kolorerede tableauer, og jeg vil aldrig kunne glemme
scenen, der forestillede Jesus for Pilatus. Og vedkommende erindrede en
"Kosmorama"-sukces efter Jules Vernes "Rejsen til det umulige", der blev
kørt sammen med et billede af vandfontænen i Versailles og et kvikt
nummer "Grevens ridetur". Hvor var disse smaa første biografer dog
hyggelige og lavloftede, sagde han. Naar en gæst skulle ind paa sin
plads paa en af de forreste rækker, tegnede sig nok saa nydeligt - men
afgjort uønsket - hans skikkelse oppe paa billedfeltet. Men man tog det
dog ikke saa nøje i de gamle primitive dage, sluttede veteranen. -
Selv har Constantin Philipsen udtalt, at han med størst glæde
præsenterede de franske kunstnere fra Théàtre-Français, der bl.a.
tryllebandt publikum med "Mordet paa hertugen af Guise" og "Den fortabte
søn". Le Bargy, Mlle Robinne og Albert Lambert var disse
teater-film-skuespils stjerner. Det var i grunden deres spil, sagde Olaf
Fønss engang, der fik mig til at tro paa filmens fremtid, og gav mig
lyst til selv at være med paa lærredet.
Og Constantin Philipsen fik da ogsaa bladenes cadeau for sit repertoire.
Et sted læser man: "Man maa være "Kosmorama"s energiske og
entreprenante direktør taknemlig for dette forsøg paa at hæve
biografteatrenes niveau." -
|
|
Men
filmen har syvmilestøvler paa! Hærdet i modvind iler den frem, og
allerede i 1910 faar Emma Gad indført de prominente premierer, naar f.
eks. hendes begavede søn har en ny film paa programmet. The upper ten
gemmer sig ikke mere i mørket, men drages frem som værende blandt
premieregæsterne - og to aar senere chokerer Philipsen byen og landet og
den europæiske filmverden for den sags skyld med ved at kalde til
premiere paa Københavns nyeste seværdighed, den aldeles omredigerede
banegaardshal - det straalende
Paladsteater! Europas største teatre for
levende billeder var dengang Gaumont-Palace i Paris, Londons "Scala" og
Berlins Lichtspiele - men med et slag har København nu placeret sig som
nummer to i perlerækken af bio-paladser! Georg Brandes møder til
premieren, Elith Reumert fremsiger prolog af Thomas P. Krag, og en ny
film af Urban Gad holdes over daaben: "Generalens børn". Københavnerne
fik rig lejlighed til at studse over metamorfosen: Før en skummel, stor
og ufestlig banegaard - nu et blændende palads - med tæppebelagte,
stilfulde promenoir med frugt- og blomster-kiosker, elektriske lampetter
ned fra loftet, og vægge smykket af Rich Louw med elleve jagt-scener,
malet paa gobelin-lærred. En foyer i hvid-gule farver, en restaurant i
festbelysning og en fremmedloge, der hæver sig paa blaa søjler.
Da Schnedler-Petersen 17. oktober 1912 slaar an til ouverturen - og 30
musikere sætter ind - er den nye tid indvarslet. - Begyndte Philipsen
ikke med "Puppe og sommerfugl" i berømmelige "Kosmorama" - Puppen var
blevet - sommerfugl!
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:36:19 |
|
|