| |
"NOPE" - Produceret på 65mm Film
Information of filmen. Danmarkspremiere 18. august 2022 |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
UIP, Danmark, med extra materiale om 65mm fotografering på Engelsk |
Dato:
07.08.2022 |
UNIVERSAL PICTURES PRESENTS, A MONKEYPAW
PRODUCTION, A JORDAN PEELE FILM
NOPE
DANIEL KALUUYA, KEKE PALMER, STEVEN YEUN, MICHAEL WINCOTT, BRANDON PEREA,
KEITH DAVID
EXECUTIVE PRODUCER, ROBERT GRAF, WIN ROSENFELD
PRODUCED BY IAN COOPER p.g.a.
WRITTEN PRODUCED AND DIRECTED BY JORDAN PEELE
|
Læs
mere her:
"Samsara" Filmet i Panavision
System 65
Film
Produceret i Super Panavision 70 & Panavison System 65, og vist i Super
Panavision og Panavision Super 70
Historien om 70mm Film i Danmark
Hvordan kan det være IMAX, hvis det
er digitalt?
in70mm.com:
"Nope"
|
Home on the Range
|
|
Instruktør
Jordan Peele på "NOPE"
settet med et IMAX 65mm film kamera. Universal Pictures
Det er et stille liv på ranchen for OJ Haywood. Sammen med sin far
driver han ranchen, hvor de opdrætter og træner heste til filmindustrien.
De er blot et par af Hollywoods ukendte helte, hvis indsats sjældent
bliver anerkendt og som let overses helt, fordi eventuelle credits står
så langt ned i rulleteksterne, at publikum for længst har forladt
biografen.
Det er ikke noget nyt for familien Haywood at blive overset. De
nedstammer i lige linje fra den jockey, der red hesten i Eadweard
Muybridges berømte ”kronofotografiske” optagelse af en galopperende
hest. Den blot 18 billeder lange sekvens er en tidlig forløber til den
moderne film. Og familien Haywood har været med lige siden.
For gamle Otis slutter historien imidlertid her. Ved et mærkeligt uheld
på ranchen bliver han dræbt. En række metalobjekter regner ned over
ranchen som projektiler, og et af dem rammer ham. Nu er det op til OJ at
føre traditionen videre – med lidt hjælp fra lillesøsteren Emerald, der
er langt mere udadvendt og god til at snakke for sin sag. Selv er OJ en
tavs mand, der befinder sig bedst på en hesteryg i den tørre dal, hvor
ranchen ligger.
Heldet synes ikke at tilsmile OJ. Det er småt med jobs, småt med penge,
så han bliver nødt til at sælge hest efter hest til sin nabo, den
tidligere barnestjerne Ricky ”Jupe” Park, som driver den lille
forlystelsespark Jupiters Claim som en familievenlig western/minebyoplevelse.
Selv om filmindustrien har glemt Ricky, da han ikke længere var en
nuttet dreng (og efter en traumatiserende oplevelse på den tv-serie, der
gjorde ham berømt), så har han ikke glemt filmindustrien. Han hæger om
minderne, viser gerne sin samling af memorabilia frem, og håber gerne på
sine børns succes i branchen. Eller endnu bedre; et bragende comeback
til Ricky selv.
|
Film- og Kinoteknik
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
Hvad CinemaScope
Byder på
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Hvad er
VistaVision?
Biografpremierer i Danmark
1911 - 2020
Biografer på
biografmuseet.dk
Biograferne i København 1904 – 2020
Biografmuseet.dk's
liste over alle biografer i Danmark
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Biografmuseets
biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i
biografhistorien
|
Fotograf
Hoyte van Hoytema bag et IMAX 65mm
kamera på "NOPE" settet. Omtrent 40% af "NOPE" er fotograferet på 65mm
film i IMAX formatet, og resten i Panavision System 65. Glen Wilson/Universal Pictures
OJ opdager, at noget skræmmer hestene på ranchen. Emerald oplever det
også, og hun får ham til at investere i nye overvågningskameraer.
Ekspedienten hos Fry’s Electronics, Angel Torres, er meget nysgerrig
efter at høre, hvad der skal overvåges på en ranch midt i ingenting. Da
han kommer på besøg for at hjælpe med installationen, fortsætter han med
at spørge nysgerrigt ind til projektet. For hvad OJ og Emerald synes at
have set ud af øjenkrogen, men aldrig er sikre på, hvad er … er måske
værd at kigge nærmere på. Og få et klart billede af.
De mystiske hændelser fortsætter. Overvågningskameraet fanger imidlertid
ikke noget. Hver gang, der sker noget, går alle elektriske maskiner
nemlig i stå. Men så dukker Angel op. Han har tilladt sig at linke
kameraerne til sin egen skærm, og han har set noget. Når man kigger ud
over dalen med ranchen på en helt fredelig hverdag, så får man øje på de
smukke skyformationer. Der er bare én skyformation, der aldrig forandrer
sig. Det er meteorologisk umuligt, og konklusionen er entydig: skyen
gemmer en UFO, der er skyld i de mystiske hændelser.
OJ, Emerald og Angel er tæt nok på filmindustrien til at indse, hvad
ubestridelige optagelser af en UFO, UAP, eller hvad man nu vil kalde
disse aliens, er en guldgrube, der kan betyde rigdom og berømmelse til
dem alle. Uanset farerne, for den mærkelige flyvende genstand lader ikke
til bare at observere. Den har snarere territorial adfærd som et rovdyr
– og samme appetit.
|
|
Vi er ikke Alene
|
|
En
sød rynket ven fra rummet, en højere intelligens, som kan tage os i
hånden i udforskningen af det uendelige univers. Eller noget helt andet,
som vi end ikke drømmer om i vores værste mareridt. Instruktøren Jordan
Peele, der stod bag ”Get Out” og ”Us”, driller igen sit publikum ved at
lege med forventningerne. Og måske vil han også få os til at tænke med
UFO-gyseren ”Nope”.
- Jeg havde den her idé om at skabe Den Store Amerikanske UFO-film – en
flyvende-tallerkengyserfilm., siger instruktøren Jordan Peele om
udgangspunktet for ”Nope”. – Og ikke bare en flyvende tallerken gyser,
men flyvende tallerken gyseren over dem alle.
- Det er en svær genre og ikke nem at få til at fungere på grund af det
store lærred, man tager i brug: himlen. ”Nærkontakt af tredje grad” har
været en stor inspiration for mig i sit format og sin vision og, mere
end noget andet, i Steven Spielbergs evne til at få os
til at føle, at vi står over for noget fra en anden verden. Det er den
oplevelse, jeg også gerne vil give.
- Inden for den genre tillægger vi gerne en overlegen fremmed
civilisation en masse vidunderlige hensigter, men hvad nu hvis sandheden
er meget mere enkel og meget mørkere, end vi overhovedet kan begynde at
forestille os?
En film om film
Samtidig foregår ”Nope” ikke i et ingenmandsland. Den er meget specifikt
placeret i det sydlige Californien
– tæt ved filmindustrien:
- En del af filmens DNA er, at vi sætter fokus på vores behov for at stå
i rampelyset, siger Peele. – Og det, der sker, når der er penge på spil,
er, at nogen udnytter noget, der burde være rent og naturligt.
Deri ligger der en kritik af filmindustrien (samtidig med at filmen også
hylder traditionerne), hvor der sættes fokus på alle de mennesker i
baggrunden, der får maskineriet til at køre. Dem, som i branchesproget
betegnes som ”below-the-line” holdet. Derudover er der et hip til
industriens brug-og-smid-væk-kultur – ikke mindst af børneskuespillere,
som bliver trukket frem i rampelyset, og dumpet i mørket, når de ikke er
populære mere.
- ”Nope” handler også om behovet for at blive set eller – som udtrykket
lyder – ”pics or it never happened”. Den handler om rampelyset og vores
behov for at stå i rampelyset og det faktum, at det tiltrækker os så myg
om en lampe. Men altså også om vores behov for at blive set af andre og
blive anerkendt for, hvem vi er, og hvad vi er.
- På en måde udtrykker OJ og Emerald to sider af min egen personlighed,
fortsætter instruktøren.
– På den ene side er jeg et privat menneske. Tanken om at en masse
mennesker kigger på mig på samme tid er skræmmende – som den er for de
fleste. På den anden side har jeg valgt en karriere, hvor jeg bliver
nødt til at udstille mig for alle.
Det er også farvefilm
Som sædvanlig i Jordan Peeles film spiller hudfarve også en rolle.
Hollywoods historie på det punkt spiller også ind. Historien i filmen om
Eadweard Muybridge og hans kronofotografi med 18 billeder af en
galopperende hest er ganske rigtig. Fotografierne, der er en primitiv
forløber for filmens levende billeder. indgår i National Gallery of Art
i Washington. Og hvor både hestens navn og navnet på ejeren er kendt, så
er der ingen optegnelser af, hvem den sorte jockey er.
- Filmen handler ikke om race som sådan, men race-aspektet spiller
sammen med temaerne om behovet for at stille sig i rampelyset og om
udnyttelse. Derudover er det en film, der nok ikke kunne være lavet for
bare fem år siden i og med, at det er en original historie med farvede
skuespillere, en farvet instruktør, et stort budget og en masse
vanvittige indfald.
De vanvittige indfald kommer med genren. Og Jordan Peele og hans faste
producer Ian Cooper elsker genrefilm:
- Jeg elsker genrefilm, fordi der er nogle forventninger. Det er nogle
retningslinjer eller regler, som man kan bruge til at fortælle visse
historier med og opnå en vis følelsesmæssig respons, siger Peele.
– Som publikum skaber vi visse forventninger, som hjælper os med at
forstå, hvad det er for en film, vi nu skal se.
- Det igen giver os en mulighed for at dreje det. Lige som man tænker,
at nu skal man blive bange, så sker der noget, der får en til at grine.
Når du forventer noget, som skal være morsomt, så får du noget, som
måske får dig til at græde. Ved på den måde at undergrave genren ender
vi med, at stå med en film, som ikke helt lader sig kategorisere.
|
|
Det Næste Store Fænomen
|
|
Daniel Kaluuya
som OJ Haywood
Det er Hollywood-drømmen:
At være det næste store fænomen, at være den, der bliver inviteret til
alle talkshows, den, der får alle de fede jobs tilbudt. Det gælder
uanset om det er som skuespiller og instruktør eller som fotograf,
stuntman, koreograf eller dyretræner. Som OJ Haywood og alle de andre i
”Nope”.
Den centrale rolle som OJ passede på sin vis meget godt til Daniel
Kaluuya, der sagtens kan være den stille type, men …
- Jeg elsker, hvor stille OJ er, siger skuespilleren. – Jeg er selv ofte
stille, og kan sagtens lade være med at snakke. Så jeg elsker, at jeg
har alle disse scener, hvor det bare er en mand, der tænker, en mand i
sig selv.
- Jeg udnyttede det faktum, at Daniel i den grad er værd at se på, siger
instruktøren Jordan Peele, der tidligere arbejdede sammen med Kaluuya på
”Get Out”. – OJ er en mand af få ord, og jeg ved at Daniel er en af den
slags skuespillere, som ikke har brug for ord for at kunne tale. I de
tavse øjeblikke trækker han publikum endnu dybere ind i historien.
En cowboy uden hest
Men der var et men:
- Jeg vidste egentlig ikke noget om ridning på forhånd, fortæller
Kaluuya. – Jeg havde mindre end en måned til at lære det. Men jeg vidste,
hvad jeg ledte efter, for nøglen til OJ er hans tætte forbindelse med
hestene. De er hans venner. Jeg vidste, jeg blev nødt til at forstå
deres liv på et dybere plan for at forstå, hvordan han ser sig selv
gennem deres øjne.
Selv om de er meget forskellige, så er der en slags symbiose mellem OJ
og søsteren Emerald. Hun spilles af Keke Palmer, hvis historie med
Jordan Peele går mere end 10 år tilbage til tv-showet ”Key & Peele”,
hvor Palmer gæsteoptrådte i en sketch.
- Emerald er en rolle af den slags, som det næsten kun er mænd, der får
lov til at spille, bemærker hun.
– Hun er cool, hun er frygtløs. Hun tager ikke sig selv frygteligt
seriøst, men samtidig har hun kant.
Behovet for at blive set
- Samtidig er hun helt besat af de sociale medier og det at være
influencer, hvilket er et vigtigt tema i filmen i den forstand, at vi
jager ydre anerkendelse.
- For mig handler filmen om at jagte efter noget uden for sig selv i en
sådan grad, at man først alt for sent indser, hvad man allerede har. Om
det nu er at blive involveret i, hvad der nu fylder nyhederne, eller at
blive vildt opslugt af ens karriere, så er det noget, vi alle gør. Vi er
som natsværmere omkring en lampe. Vi ved godt, at vi ikke behøver søge
mod lyset, men på en eller anden måde har vi mistet selvkontrollen til
at modstå det.
Berømmelsens pris
Denne søgen mod lyset – rampelyset – er endnu mere tydelig i figuren
Ricky ”Jupe” Park. Hans lille temapark, ”Jupiters Claim”, baseret på det
californiske gold rush, er opkaldt efter en birolle, han har spillet i
en berømt film. Den blev startskuddet til en karriere som barnestjerne i
en tv-serie i 90’erne.
- Berømmelse kan – især for børn, som er for unge til rigtig at have
fundet sig selv – være en identitet, som de klynger sig til, siger
Steven Yeun, der spiller Ricky. – Faren er, at de bliver en
sammenblanding af alle andres forventninger til dem.
- Den følelse af at leve et liv, som er blevet skabt af andre menneskers
forventninger eller projektioner af, hvem du er, er noget, som
gennemsyrer vores kultur i øjeblikket, fortsætter han. – Vi er alle med
på internettet, vi er alle med på de sociale medier, og mange af os
skaber offentlige personaer, der former andres opfattelse af os, men
også hvordan vi ser os selv, og vi er nu ved at blive klar over, hvad
det gør ved os.
|
|
Medvirkende & Produktionshold
|
|
Fotograf Hoyte van Hoytema
og Instruktør Jordan Peele med IMAX 65mm kamera på "NOPE" sttet. Glen
Wilson/Universal Pictures
I rollerne
OJ Haywood (Daniel Kaluuya), Emerald Haywood (Keke Palmer), Ricky
”Jupe” Park (Steven Yeun), Antlers Holst (Michael Wincott), Angel Torres
(Brandon Perea) & Otis Haywood Sr (Keith David)
Instruktion og manuskript: Jordan Peele. Producers: Jordan Peele & Ian
Cooper. Executive producers: Robert Graf & Win Rosenfeld. Fotograf:
Hoyte van Hoytema. Klip: Nicholas Monsour. Musik: Michael Abels.
Spilletid: 2 t 15 min. Format: Optaget i IMAX 65mm & Panavision System
65. Originaltitel: Nope. Censur: T.o. børn fra 15 år. Premiere:
18.08.2022.
|
|
Kort om filmen "NOPE"
|
|
OJ Haywood har problemer med økonomien på
sin ranch, hvor han opdrætter heste, der opfylder de specielle krav, som
filmindustrien stiller. Han har arvet ranchen efter sin far, som var
lidt af en legende i industrien, men OJ er en stille mand, så det er
hans søster, Emerald, der må tage det udadvendte arbejde over for
kunderne. Lige nu går det så dårligt, at OJ må sælge heste til western-oplevelses-byen
ved siden af, der ejes af den tidligere barnestjerne Ricky ”Jupe” Park.
Men så opdager OJ og Emerald noget, der måske kan blive deres redning.
For når hestene om natten bliver urolige, skyldes det et underligt
fænomen på himlen. Sammen med Angel, ekspedienten, der har installeret
deres overvågningskameraer, bliver de mere og mere overbeviste om, at
der er tale om en UFO. Og en ubestridelig filmoptagelse af nærkontakt
med en UFO vil sikre dem både penge og berømmelse – hvis de ellers kan
få deres elektronik til at fungere, når den flyvende tallerken viser
sig. På den anden side … måske er der ting, som man skal holde sig fra
at tage nærbilleder af!
Jordan Peele, der gav os ”Get Out” og ”Us” skaber endnu et gys med
”Nope”, som imidlertid også blander science fiction ind fortællingen
samt en masse referencer til filmindustrien og til vores besættelse af
at opnå berømmelse. Om ikke andet så på nettet. Daniel Kaluuya spiller
den stille OJ, hvis forståelse for sine heste bliver en nøgle til at
forstå fænomenet. Keke Palmer er hans handlekraftige søster, og Brandon
Perea spiller den lidt UFO-besatte. Som barnestjernen Ricky, der også
håber på et comeback, ses Steven Yeun.
|
|
The Cinematography
Universal Pictures, Production Notes
|
|
Hoyte van Hoytema and Jordan Peele on the set of “Nope.” Glen
Wilson/Universal Pictures
For the cinematography of Nope, the filmmakers
enlisted Academy Award® nominated Director of Photography Hoyte van Hoytema,
whose work includes Christopher Nolan’s
"Dunkirk" and
"Tenet". One of the main
challenges that van Hoytema and his team were faced with was filming the
night sequences. “We had several scenes out in the valley at night, and the
valley was so vast,” van Hoytema says. “It was surrounded by a ring of
mountains, and ultimately, it was a non-lightable situation. Story-wise, it
was very important that we felt the scope and the magnitude of that place,
so we wanted to create nights that felt spacious, epic and grand and gave us
the possibility to peer into the night. Yet at the same time, we didn’t want
those nights to look fake in any way. It’s a classic problem that you have
as a cinematographer filming in nature because there’s nothing around except
for the moon, and cameras are not powerful enough to expose that very
specific light. So, we started thinking about day-for-night, which is a
technology that has been done forever in Hollywood to overcome these
problems. Essentially, you put your actors at a very specific direction into
the sun, preferably backlight them and then darken or blue your image so
much and pretend that the sun is the moon, creating some sort of an illusion
of night. But when we started looking at those options, we both were never
entirely satisfied with the result. So, we started engineering, and we ended
up building a day-for-night rig, if you will, which is a combination of a
variety of cameras. And they’re all perfectly aligned without any parallax.
And by putting those images together out of the variety of camera, which is
an Alexa 65 with an infrared enabled chip, and with some help from some
software, we could create pictures that felt very close to how we
experienced night. And then after that was done, Guillaume Rocheron, our
visual effects supervisor, took those images a slight step further. I think
it looks fantastic—these incredible night shots with quite a big magnitude
that I haven’t really seen before unless it’s pure CGI. But CGI never looks
as close or as tactile as these images do.”
|
|
Jordan Peele credits van Hoytema with helping him realize a vision he wasn’t
even sure could be created. “I set out to write a script that I didn’t care
if it was possible to make,” Peele says. “That was this sort of dream. King
Kong. The Wizard of Oz. You look at these movies that shouldn’t be possible
but then they were achieved through technical ingenuity, persistence and
collaboration. And Hoyte, he just never saw any of the limitations any other
cinematographer would’ve seen. What he did in Nope is film history.”
• Before cinematographer Hoyte van Hotema joined the production, the
filmmakers expected to use digital cameras. Once he joined, the decision was
made to shoot on large-format 65mm and IMAX.
• Nearly 100
percent is shot on 65mm film. About 40 percent of the film is shot with IMAX cameras and
remaining of the film is shot on Large Format [Panavision] System 65 millimeter, 5-perf
film, with the exception of the 1997 sitcom footage which was shot on 35mm
film, as would have been used at the time, and the hand-cranked 35mm camera
that Holst uses in his abduction scene. The security footage depicted on the
monitors was shot with Black Magic digital cameras.
• Four IMAX cameras were used in the making of Nope. Two of them are the
standard MSMs which are workhorse cameras that can do 36 frames per second,
and two of them are Mark IVs, which can do 48 frames.
• The production used the same IMAX camera that filmed
"Everest".
• SCOTT SMITH, the IMAX technician who services all the cameras, adapted one
of the IMAX Mark II cameras with a hand crank so that it could be used as an
important script element in the movie—a camera that didn’t require
electricity. The hand-cranked IMAX camera could operate at about 3 or 4
frames per second.
• The IMAX camera that was adapted with a hand crank was one of the IMAX
cameras that filmed outer space aboard the space shuttle.
• “When you're shooting on IMAX, you just know you’re doing something
cinematically special,” Peele says. “There’s nothing like going to an IMAX
theater and seeing something that was shot for IMAX and all the care that’s
put into that and the full immersion that it promotes. I mean, you’re in
there and the image is so overwhelming that it actually just replaces your
vision. It doesn’t feel like you’re up in this big screen; it feels like
you’re there. And that was my key with this movie: I wanted immersion, that
awe and fear and wonder we all have from when we were kids.”
|
|
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:36 |
|
|