| |
Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?
Verdens største filmformat i et
teknisk og historisk perspektiv. Store oplevelser på film og i digitalt
format |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet
og fotograferet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
15.10.2016 |
Norden's
første IMAX biograf med Danmark's største biograflærred, der helt
omslutter publikum. Tycho Brahe Planetarium i København.
"Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?", spørger min
hustru, da vi skulle se "Spectre" i IMAX i 2015. Et fint
spørgsmål, idet hun ved alt om det rigtige IMAX fra sin tid i
Planetariet, som hun selv var med til at åbne i 1989. "Hmm", tænkte jeg, "måske er
der behov for at beskrive forskellen". Der er stor forskel på IMAX og IMAX. Det er to helt forskellige filmoplevelser
og biograftyper. Den digital IMAX version er markant
anderledes end klassisk IMAX 7OMM.
For at gøre denne tekst nemmere at læse, kalder jeg herefter IMAX 7OMM for IMAX, og den digitale version hedder IMAXd. Her er så biografmuseet.dk's
guide til at forstå forskellen imellem det ene IMAX og det andet IMAX.
I foråret 2015 udsendte CinemaxX en pressemeddelelse, der bekendtgjorde, at nu åbner
"....den første IMAX-biograf i Norden
med Nordens største lærred"
den 23. april på Fisketorvet i København. En stor
god biografnyhed.
Ordlyden var imidlertid
ikke helt rigtigt, idet Danmark på det tidspunkt havde været velsignet med Norden's første
IMAX biograf
lige siden 1. november 1989 hvor
Tycho
Brahe Planetarium og Omnimaxteater åbnede i København. Ifølge
pålidelig kilde i CinemaxX var det den information de fik fra IMAX i
Canada. Både i Sverige og Norge
er der, og har været, 7OMM IMAX biografer. I Stockholm åbnede
Cosmonova den
16. oktober 1992. I Oslo åbnede den 100% kommercielle
Panasonic IMAX
på
havnefronten den 1. maj 1998, men den lukkede desværre igen allerede den 1.
juni 2002. Fælles for dem alle er,
at det er det store originale 7OMM filmformat der vises. I København og
Stockholm er det IMAX Dome formatet (Omnimax) og i Oslo var det IMAX
formatet.
CinemaxX's nye flotte IMAX
biograf er bestemt den første digitale IMAX
biograf, ikke blot i Danmark, men i hele Skandinavien. Siden IMAX åbnede
på Fisketorvet, er Svensk Filmindustri fulgt med, og har
åbnet Filmstaden Skandinavia i Stockholm den 12. november 2015 med en lignende digital IMAX
biograf og med et lærred på 22 meter gange 11 meter. Den 14. december
2016, åbner Danmark's anden digitale IMAX biograf i CinemaxX i Aarhus.
|
Læs mere her:
• Tycho
Brahe Planetarium og Omnimaxteater
• Nordens første IMAX-biograf åbner
i København
• Skandinavienspremiere i
CinemaxX på IMAX Digital 3D og Verdenspremiere på "Avengers: Age of
Ultron"
• IMAX Biografer i
Skandinavien
in70mm.com
Low
Tech IMAX?
IMAX Page
PDF:
IMAX Laser Fact Sheet
Internet link:
IMAX Biografer
arrirentalgroup.com
knowledge.wharton.upenn.edu
stephenlow.com
macgillivrayfreemanfilms.com
en.wikipedia.org/wiki/IMAX
gizmodo.com
imax.com
|
Det er Størrelsen
|
|
IMAX-formatet
var dikteret af de høje format, der var brug for. Det endte med at blive
et billede, der var 15 perforationer bredt, og systemet blev døbt IMAX,
der er en forkortelse af Image MAXimum. IMAX's
15-perf filmformat sammenlignet med almindelig 4p/35mm biograffilm yderst
til højre. 5p/70mm kendes fra Imperial Bio.
IMAX har produceret nogle af de mest
spektakulære dokumentarfilm siden starten af '70erne. Det store 65mm
kamera har været sendt ud i rummet med rumfærgen mange gange, og det har
været nede på bundet af Atlanterhavet og fotografere vraget af Titanic.
Kameraet har været på Sydpolen og på toppen af Mount Everest, i Sahara og i
verdens store regnskove. Overalt har IMAX kameraet fotograferet vores
verden på knivskarp 65mm film. Filmene er vist i verdens storbyer på verdens
største biograflærreder. Publikum har beundret de store skarpe billeder,
fordi det har givet dem en fantastisk illusion af at være der selv.
Akkurat som
Cinerama gjorde det i 1950erne, har IMAX givet publikum mulighed for at rejse
ud til ellers utilgængelige steder. Det
er den fantastiske billedkvalitet og de op til 8 etager høje lærreder
som IMAX har været berømt for i mere end 40 år.
IMAX er verdens største filmsystem. Et 7OMM billede, der er 10 gange
større end en almindelig 35mm biograffilm. Filmene vises på tårnhøje
filmlærreder, der er 20 meter høje og 30 meter brede, eller i
kuppelbiografer (IMAX Dome/Omnimax) som Planetariet i København. I
Planetariet er domelærredet ca 800-1000 kvadratmeter - hvilket er 2-3 gange større end det største
konventionelle biograflærred i Danmark. 7OMM filmens store billedareal gør, at billederne bliver ultraskarpe,
intense og livagtige. I praksis er
systemet i stand til at vise f.eks. en blåhval i naturlig størrelse.
Publikum sidder meget tæt på det store buede IMAX lærred - meget tættere end i en
almindelig biograf. Det forstærker
oplevelsen, og publikum oplever "at
være med i filmen", som det populært kaldes. Det er meget tæt
på af være en 3D oplevelse uden irriterende og forstyrrende briller.
|
|
En
typisk IMAX Dome / Omnimax biograf. Publikum sidder på et stærkt
skrånene gulv, og har en 180 graders udsigt på tværs af biografen. IMAX
maskinen med kølevand og luftslanger køres flere etager op ad to skinner
til et "hundehus", så kun lige projektionsobjektivet stikker ud i salen. Tegning fra IMAX Corporation, 1985.
IMAX's historie starter i 1965, hvor Roman Kroitor, Robert Kerr, Graeme
Ferguson fra Ontario i Canada
går sammen om at lave filmen "Labyrinth" til Verdensudstillingen
EXPO 67 i Montreal. Udstillingen var en parade af
forskellige film og systemer, der blev vist med flere projektorer på meget store
lærreder. "Labyrinth" var også "komponeret" af flere
film, der alle
krævede sin egen projektor, og som alle skulle køre helt synkront.
Publikum var begejstret. De syntes det var imponerende. Det var bare
ikke den bedste løsning, fordi man kunne altid se samlingerne, og det var
alt for upraktisk med de mange projektorer.
Kroitor, Kerr og
Ferguson, blev kontaktet af Fuji Group i Japan,
for at producere en film til EXPO '70 i Osaka.
Kroiter husker, at Fegusson sagde, "Vi burde udvikle en metode til
at lave disse film med én filmstrimmel". Trioen stiftede
Multiscreen Corporation, senere IMAX Corporation, og de blev enige om at
udvikle et helt nyt filmsystem, med en ny projektor, nye objektiver, et nyt
kamera og et nyt lydsystem. Filmsystemet skulle være stort nok til at
reproducere den perfekte illusion af virkeligheden. De besluttede sig
for at bruge helt almindelig 65mm film i kameraet, med den forskel, at
filmen skulle løbe sidelæns igennem systemet og være tre gange så stort
som normalt 7OMM. Formatet var dikteret af det høje format, der var brug for.
Det endte med at blive et billede, der var 15 perforationer bredt, og
systemet blev døbt IMAX, der er en forkortelse af Image
MAXimum.
Den første prototype af et kamera, der kunne
optage 65mm film med 15 perforationer, og med filmen løbende horisontalt
igennem kameraet, blev udviklet af
nordmanden Jan Jacobsen. Han have udviklet de Vesttyske MCS 65mm
kameraer nogle år tidligere og var en rutineret kamerabygger.
Det første IMAX kamera blev udviklet på 2½
måned i
København, hvor Jan Jacobsen havde et værksted på den tid. Jacobsens kamera var
genialt, idet han havde løst problemet med det 15 perforation store format.
Ved at konstruere to fremdriftarme på hver 7½ perforation istedet for en stor
til 15 perforationer, kunne det lade sig gøre, at trække filmen frem med 24 billeder/sek, uden at filmen knækkede.
|
|
En
typisk IMAX biograf. Bemærk, at lærredet er 8 etager højt. I praksis er
systemet i stand til at vise f.eks. en blåhval i naturlig størrelse.
Publikum sidder meget tæt på det store buede IMAX lærred - meget tættere end i en
almindelig biograf. Det forstærker
oplevelsen, opleves som 3D, og publikum oplever "at
være med i filmen", som det populært kaldes. Tegning fra
IMAX Corporation, 1985.
På det tidspunkt var
der ikke nogen tilgængelige filmprojektor til dette filmformat, der kørte sidelæns, og kunne vise 7OMM film med 15 perforationer.
Eksisterende maskiner, der blev brugt til at teste det nye format, rev helt enkelt filmen i stykker. På den anden
side af kloden, i
Brisbane, Australien havde Ronald Jones udviklet et revolutionerende nyt projektionssystem som han kaldte "Rolling
Loop", eller den "rullende sløjfe". I stedet for en
transportør og et Genevabaseret fremdriftsystem, som er det princip alle
konventionelle
kinomaskiner bygger på, blev filmen flyttet frem i sløjfer. Det kunne
det nye filmsystem holde til, og IMAX købte hans patent. William "Bill"
C. Shaw blev engageret af IMAX og fik ansvaret for at udvikle og
tilpasse Ron Jones' system til brug for det nye filmsystem.
Bill Shaw's store filmprojektor til det nye format var meget
driftsikker. Alene maskinen i Planetariet har kørt siden 1989. Kolben (pæren,
der lyser film og lærred op) er ligeledes usædvanlig stor. En typisk IMAX kolbe er på
14-15.000 watt og er vandkølet. For at illustrere hvor kraftig den er, har IMAX beskrevet den på følgende måde:
• Kolben på 15,000 watt til IMAX projektoren er så kraftig, at
lyset kan ses fra Månen med det blotte øje!
• Hvis man holder et stykke brænde ind foran lysstrålen, vil den
spontant bryde i brand.
Lydsiden er ikke mindre imponerende. Fuld båndbredde fra 20 Hz til 20
kHz, 15-16.000 watt i forstærkerne og 6 lydkanaler i biografen med
subwoofere så store som campingvogne. Det er noget publikum kan forstå.
Lydtrykket er ikke mindre imponerende. Uforvrænget lydtryk på 117 dB er
ikke usædvanligt, og er med til at give publikum en fornemmelse af at få
en mavepuster, når rumfærgen skydes af i "The Dream is Alive".
IMAX er det bedst tænkelige filmformat overhovedet og absolut den
bedste kvalitet man kan byde publikum. IMAX har den allerbedste
opløsning, farver, kontrast og skarphed. Der er INTET filmsystem der er
bedre end IMAX. IMAX slår uden videre digital 4K fremvisning
med adskillige vognlængder.
|
|
IMAX DMR
|
|
Larry
Fong, ASC har fotograferet "Batman v Superman" i anamorfotisk
35mm, 5-perf 65mm og 15-perf Imax på Kodak's Vision3 500T 5219 film og
digitalt med bl.a. GoPros og Canon EOS 5D.
I marts måned 1994 solgte de oprindelige ejere af IMAX Corporation hele
forretningen til Richard Gelfond and Brad Wechsler. To velhavende
iværksættere fra New York, og inden der var gået 10 år, havde de
genopfundet det gamle firma, og trukket IMAX i en helt ny retning.
Op igennem '90erne var der flere IMAX biografer, der viste "almindelige"
biograffilm til særlige lejligheder på de store IMAX lærreder.
Nogle IMAX biografer havde ordinære 35mm og 70mm kinomaskiner stående ved siden af IMAX
maskinen, og kunne derfor vise regulære film efter behov og især udnytte
IMAX's flotte og kraftige lydsystem. Det
var stort, men ikke godt nok. 35mm film på det store IMAX lærred var mørkt, uskarpt og meget kornet.
Det var tydeligt, at selv ikke 5/7OMM kunne hamle op med de
store IMAX lærreder. Der var ganske enkelt ikke lys nok, og billederne
havde ikke godt af at blive forstørret op til 20-30 meters bredde. Publikum
kunne nemt få den tanke, at "IMAX er da ikke noget særligt" - og det
var jo heller ikke IMAX de så.
IMAX Corporation var
ikke begejstret for dette, men accepterede behovet for at vise
biograffilm i IMAX biograferne. Richard Gelfond og Brad Wechsler
tilpassede IMAX fra at være en leverandør at store dokumentarprægede
filmattraktioner til museer og turistattraktioner, til at være en ny aktør på
den kommercielle biografscene, der kunne vise de store Hollywoodfilm.
Til at begynde med, foregik dette i de eksisterende IMAX biografer, og
der var brug for nogle større filmkopier, der var blæst op til 15 perf
IMAX formatet. At blæse
en film op er ikke et nyt fænomen. 16mm kan blæses op til 35mm, 35mm til 70mm
osv. Technicolor og DeLuxe laboratorierne har gjort det siden starten af
'60erne. Forskellen er blot, at i gamle dage var det en optisk
processs, og idag foregår det digitalt. Langsomt begyndte IMAX at levere 7OMM kopier til IMAX biograferne, og en af de første var "Fantasia 2000"
(Premiere den 1. januar 2000).
Efterfølgende begyndte IMAX Corporation at konvertere almindelige biograffilm
til IMAX med sin egen patenterede DMR
process (Digital Media Remastering). Med en særlig process blev en
almindelig 35mm biograffilm forstørret, eller "blæst" op til 70MM med det
resultat, at filmene blev forberedt til de store lærreder. For at gøre
en 35mm film klar til IMAX, blev alle billederne i filmen scannet og
manipuleret, så korn blev reduceret og billedet blev gjort skarpere.
Kontrast og farver blev forbedret, så de passede til det store format på
7OMM film.
Den første film der blev formateret til IMAX DMR var Ron Howard's
utroligt underholdende "Apollo 13" fra 1995. I 2002
blev hele filmen scannet, og "re-mixet" til IMAX DMR, hvor hvert enkelt billede på filmstrimmelen blev farvekorrigeret og
behandlet, så
lys, kontrast og farver ville stå sig bedst muligt på et stort IMAX
lærred. Spilletiden blev reduceret med 20 minutter, og formatet blev "åbnet" fra 2,39:1 til 1,66:1*), så den ville fylde det meste af IMAX lærredet bedre ud. Lydsiden blev også re-mixet til IMAX
biografer, da højttalerkonfigurationen i IMAX, er anderledes end i en
almindelig biograf.
*) "Apollo 13" er filmet i Super 35.
|
|
Eksempel
på full frame IMAX ("Titanica") og et IMAX DMR eksempel fra en ukendt
Hollywoodfilm.
Klik på billedet, og se en forstørrelse
Da hele dette DMR efterarbejde var færdigt, blev hele
filmen kopieret fra digitale medier til et helt ny 65mm internegativ. Det
nye 65mm internegativ blev anvendt til at fremstille de 7OMM kopier, der
blev sendt ud til biograferne. - og de
stod helt HELT roligt på det store lærred, når der blev pustet 10 gange så
meget lys igennem filmen, i forhold til 35mm film. "Apollo 13
The IMAX Experience" (Premiere den 20. september 2002). blev en stor success, og publikum ville have mere af den
slags. Ikke mindst fordi lærredet var MEGET større end i konventionelle
biografer, men også fordi designet af IMAX biografer gjorde, at alle
tilskuere så
lige godt - selv børn kunne se hele lærredet.
Gelfond og Wechsler introducerede en mindre form for IMAX biograf, der
kunne tilpasses til eksisterende biografer. Lærredet var lidt mindre, og der
var ikke så mange pladser. Det var noget biografejerene kunne bruge, og
efterhånden er der bygget mange nye IMAX biografer i USA, Europe og ikke
mindst i Kina.
I 2008 kom den første digitale IMAXd projektor på markedet og IMAX begyndte at udgive
biograffilm i digitale versioner. "Speed Racer" var den første
IMAXd film præsentation, og firmaet er siden gradvist gået væk fra 7OMM film.
IMAX Corporation har ikke differentieret imellem 70MM film og den nye digitalfremvisning i mindre
biografer. Ihvertfald ikke særligt tydeligt. Forskellen er imidlertid markant. IMAXd billedets
skarphed og dybte er med nuværende teknik ikke i nærheden af IMAX, selv på de meget mindre lærreder. Det faldt mange IMAX fans for brystet, og begrebet "LieMAX" om den digitale
version opstod hurtigt i forskellige fora på internettet. De utilfredse
IMAX fans mente -
måske retteligt -, at IMAX udvandede sit klassike brand og var gået bort fra den uovertrufne 7OMM
kvalitet, som IMAX har været ensbetydende med i mere end 40 år.
IMAXd er et helt andet koncept.
I biografen viser to digitale 2k Barco maskiner filmen samtidigt. De er
specielt tilpasset til IMAX's eget .idf filformat. Begge maskiner viser det samme billede, som så lægges oven i hinanden på
lærredet, for at skabe en pseudo extra-skarp film. Skavanken med 2K
opløsning og de store lærreder er pixilering. Det vil sige, at man kan
se, at billedet er delt op i små kvadrater (pixel), og så snart der er en
ret linie, kan man se, at den er kantet. Der er "kun" ca 2000 firekantede kvadrater på tværs af det store lærred, og det kan man altså
se, når det er digitalt og på så stort et lærred. Det er ikke kun i IMAXd.
Det gælder alle digitale biografer. I øjeblikket rulles de nye IMAX 4K laserprojektorer ud på
markedet, så det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at se ud.
Med 4K er der over 4000 pixels på tværs af lærredet. Rygterne der er løbet i forvejen siger, at det er meget flot og ligner
7OMM kvalitet.
|
|
Sammenligning
af formaterne. Det grønne er en almindelig Panavision film i 2,39:1
indenfor IMAXd lærredet i f.eks CinemaxX, og som det kendes fra TV, er
der bjælker over og under billedet, så hele bredden af filmbilledet
vises.
En anden stor forskel på IMAX og IMAXd, er formatet.
Det vil sige relationen imellem højde og bredde på lærredet. Klassisk IMAX
optaget på 65mm film har et formatforhold på ca 1,43:1, dvs, billedet er højt -
omtrent som en mellemting imellem Normalformat (1,33:1) og Widescreen
(1,66:1).
Den digitale version er afhængig af hvordan den
oprindelige film er optaget. Det kan f.eks være i Panavision/CinemaScope
formatet på 2,39:1. Hvis filmen er optaget på film, er det er relativt
stort negativareal at arbejde med i DMR processen, men det giver ikke
det høje billede, som IMAX er berømt for. Det giver istedet er
brevkasseformat / letterbox
billede på det store klassiske IMAX lærred.
I en moderne IMAXd biograf hvor lærredet har et forhold på ca 1,9:1, passer formatet
bedre. Enten bliver det letterbokset, eller også bliver siderne beskåret,
så billedet passer til IMAXd. Hvis filmen derimod er optaget
digitalt, og CinemaScope billedet dermed er en del af Widescreen
containeren (som analog Super 35), ja, så kan man bruge en del af det uudnyttede areal til
IMAXd. Med andre ord, kan man åbne billedet og få et højere billede. I en almindelig biograf, vil billedet være i 2,39:1, men i IMAXd vil
det være 1,9:1 fordi man kan bruge mere af det fotograferede billede.
|
|
IMAX i CinemaxX
|
|
Digital IMAX biograf med 3D film.
Nyt medlem af IMAX familien i CinemaxX på Fisketorvet
i København.
Nye dramatiske Hollywood film vises i IMAXd i CinemaxX i superhøj biografkvalitet.
IMAXd i CinemaxX er en flot
High-End kvalitetsbiograf med et 21 meter bredt buet
og 11 meter højt
lærred. Som IMAX Corporation skriver:
"...det buede panoramalærred, kombineret med
IMAX's
lydsystem giver en fornemmelse af at være med i filmen".
Alle stolene er
sorte luxus lædersæder med god bredde og benplads. Rækkerne er desværre ikke buet
i forhold til lærredet - det ville ellers have været helt optimalt. Jeg
foretrækker pladserne midt på rækken i den forreste trediedel af
biografen. Fra
midtersektionen har man et fantastisk kik til lærredet fra alle pladser,
og billedet fylder hele mit synsfelt.
Det kan anbefales at købe billetter til de forreste rækker, så man
får fornemmelsen af at være med i filmen, idet dér tårner
lærredet sig rigtigt op foran en.
Der er masser af lys på lærredet, og der bliver spillet dejligt højt derinde. Der er
virkelig tryk på lyden. Det er så sæderne ryster og man kan
mærke, at luften flytter sig omkring buksebenene. IMAXd er en
state-of-the-art biografoplevelse hvor alle lyd- og kvalitetsparametre
styres og kalibreres digitalt fra Canada hver dag og under hver eneste
forestilling.
Øvrige IMAXd i nærheden
•
Cinestar Berlin & IMAX (4K)
•
IMAX 3D, Sinsheim Auto & Technik Museum (4K)
•
Filmpalast AM ZKM IMAX, Karlsruhe (4K)
•
Empire Leicester Square, London (4K)
•
Pathe La Valette & IMAX, Paris (4K)
•
Filmstaden Scandinavia, Stockholm
|
|
IMAX i Tycho Brahe Planetarium og Omnimaxteater
|
|
Analog IMAX biograf
hvor publikum omsluttes af 7OMM film på Danmark's største
biograflærred i Planetariet.
IMAX i Planetariet er en unik oplevelse, hvor der på 27. år vises
naturvidenskabelige IMAX film på 7OMM film med dansk tale. IMAX er
typisk
dokumentarfilm, der på 45 minutter tager publikum med på en rejse rundt
i verden eller ud i universet. Det er som at være der selv, fordi man
omsluttes helt af billede og lyd i hidtil uset omfang. Der findes også
flere non-verbal film som "Sacred Site" og "Chronos", der
er helt formidable.
Man bliver imponeret over det store lærred, der dækker hele horisonten, og
det flotte 6-kanals JBL anlæg og analog lyd. Det er svært at finde ud af
hvad de viser på 7OMM, da Planetariet sjældent bruger IMAX varemærket til at
markedsføre oplevelsen. Planetariet har vist digitale IMAX i flere år,
og i øjeblikket er det kun en eller to gange om dagen der vises 7OMM. Man skal spørge sig frem, for at finde ud
hvilke film de viser på 7OMM film.
Hvis man endnu ikke har set en klassisk IMAX film, kan jeg varmt anbefale følgende
hvis chancen byder sig i Planetariet: The Dream is Alive,
Sacred Site,
Chronos, Seasons, Ring of Fire, Everest, Fires of Kuwait, Antarctica,
Titanica, Shackleton's Arctic Adventure, Cosmic Voyage og Special
Effects med flere. De er alle blandt mine favoritter og de fleste kan vist fås
på BluRay, men det er kun en ringe erstatning, eller sølle suvenir, i
forhold til originalen i IMAX.
Skynd dig at se IMAX i Planetariet, før det er helt slut med 7OMM. Der kommer færre
og færre film i det format, og inden længe er det historie. Planetariet
lukker ikke af den grund, idet det forventes, at en digital
laserprojektor på sigt kan erstattet den eksisterende mekaniske 7OMM maskine.
Øvrige IMAX i nærheden
•
Cosmonova IMAX Dome, Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholm, Sverige
•
BFI IMAX, London, England
•
Science Museum, London, England
• La Geode, IMAX Dome, Paris, Frankrig
• Technik Museum, IMAX Dome, Speyer, Tyskland
|
|
Længe leve 7OMM Film og velkommen til ALEXA 65
|
|
En
IMAX biograf set fra operatørrummet, med fuldt hus, og 7OMM på det store
lærred. Bemærk hvordan lærredet nærmest tårner sig op foran publikum.
Det er ikke widescreen - men tall screen.
IMAX er ikke længere som det var en gang. Det er en virksomhed i
udvikling, og som er nødt til at tilpasse sig et marked for at overleve.
IMAX har uden tvivl fat i den lange ende med at lave DMR versioner af
Hollywood film og vise dem i deres egne konceptbiografer, hvor de selv
styrer alle parametre.
IMAX og deres samarbejdspartnere har udviklet nye digitale kamerarer, der er specielt
velegnet til at fotografere IMAXd film i meget højere opløsning end
eksisterende digitale kamerarer. ARRI's
ALEXA 65 er eksempel på et kamera, der er udviklet sammen med IMAX
Corporation. Kameraet har været brugt i mange film allerede. En af
seneste film, hvor næsten hele filmen er optaget med ALEXA 65, er Clint
Eastwood's "Sully" / "Miraklet på Hudsonfloden".
Mange IMAX biografer har taget deres 70MM projektorer ud, og erstatte dem med den
digitale løsning. Der er et ikke ubetydeligt økonomisk aspekt i det. En klassisk IMAX 70MM film kopi
på 45 minutter koster
i nærheden af 100.000 kroner. Biografen
viser måske filmen i 4 år. Stille og roligt bliver udgiften til
filmkopien betalt igennem billetindtægterne. Dette regnestykke er næsten
helt umuligt med en moderne film som f.eks. "Interstellar", der
er 3 gange så lang som en gennemsnits IMAX film, og helst skal spille
sig selv ind på 3 uger. Det er ikke en god forretning for biograferne, og derfor har mange
af de originale IMAX biografer skiftet 7OMM maskinerne ud med nye digitale maskiner,
da en digital kopi ligger på en harddisk og kun koster en brøkdel i forhold til film. Heldigvis er der
stadig biografer, der kan vise
begge formater, som f.eks Planetariet og BFI Imax i London.
Biografejerne har været ivrige, og hurtigt smidt den gamle 7OMM teknologi
på porten, og erstatte den med en ny skinnende digital maskine. Og
måske har de været for hurtige til at begrave den gamle teknologi. Flere
af Hollywood's instruktører fastholder filmteknikken til deres artistiske
sprog, og insisterer på at vise deres nye film frem præsenteret på FILM,
sideløbende med digitale premierer. 7OMM præsentationer er meget
populære blandt publikum, og biograferne får særlig opmærksomhed hvis
de viser filmene på film. Det er noget særligt Added Value kan
man sige, og det er noget publium altid efterspørger. 7OMM oplevelsen giver
publikum noget extra, og de er villige til
at betale for den eksklusive oplevelse.
|
|
"Dunkirk"
kommer snart i IMAX, 7OMM og IMAXd til en biograf nær dig.
Instruktøren Christopher Nolan seneste
film "Interstellar" indeholder mere end 63 minutter
film, optaget i 65mm IMAX. "Interstellar" blev vist i 7OMM i
Imperial Bio i Københavns centrum i 2014, og var en flot oplevelse på
det store 7,7 x 18 meter brede buede lærred. Endnu flottere var
oplevelsen i fuld IMAX
7OMM format i London på BFI's IMAX 20 x 26 meter lærred. Med kun 485 siddepladser tårnede
lærredet sig op foran tilskueren i sådan en grad, at man virkelig var
med i filmen. Det var helt vildt overvældende, stort
og skarpt at tage på 7OMM rumrejse på den måde. Der går nogle år, før
den digitale oplevelse kommer i nærheden af det.
Christopher Nolan er
stor fan af film og 65mm IMAX formatet. Han er netop igang med sin nye
film "Dunkirk", der efter troværdige Hollywood rygter kommer til
at indeholde mere end 100 minutters optagelse i IMAX formatet. Resten er
fotograferet i 65mm Super Panavision. Hele filmen er med andre ord
optaget på de store filmformater - hvilket også gør DMR versioner langt
bedre fordi kildematerialet er det bedste af det bedste - nemlig 65mm
film. "Dunkirk" er hovedsageligt optaget i IMAX men kan
nok ikke forventes at få premiere Planetariet i IMAX. De viser ikke
kommercielle film. Forhåbentligt får
filmen premiere
den 20.07.2017 i 7OMM i Imperial Bio, og IMAXd i CinemaxX. Så skal vi afsted og se
7OMM og IMAXd for alle pengene, og forhåbentlig glæde os over en god film i
superkvalitet og sammenligne to forskellige high-end biografoplevelser.
Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?
Det kan det, fordi IMAX Corporation har udviklet et nyt digitalt
biografkoncept, det så småt erstatter 7OMM versionen. IMAXd kan installeres i eksisterende biografer og
nyopførelser, og
markedsføres som "The IMAX Experience". Imidlertid er forskellen
imellem den klassiske IMAX 7OMM og IMAX digital så stor, at det må betragtes som to forskellige
biografoplevelser. Der er ingen tvivl om,
at IMAXd ser flot ud, og at det bestemt er en high-end biografoplevelse,
hvor der er styr på alle parametre. Døm selv....
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:39 |
|
|