| |
Wide-Screen Biografmusik | Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Arne Dupont, Aabenraa | Dato:
13.04.2010 |
Filmmusik er et medie man ikke kommer
uden om når man har interesse i film i hele taget. Hvis vi ikke havde
filmmusikken ville film slet ikke være den oplevelse vi kender når
mørket sænker sig i salen og fortæppet ruller ud til siderne og de
første symfoniske toner kommer ud af højtalerne. Allerede under
forteksterne får vi indtryk af, hvad det er vi skal se i de næste 90
minutter.
Filmmusik kendte man allerede inden tonefilm kom på tale. Den gang man
gik i biografen, hvor der var indsat tekster i de scener, hvor der var
en dialog mellem personerne på lærredet, sad der en pianist som kunne
slå den rigtige stemning an lige fra starten og som også var i stand til
at spille den rigtige stemningsmusik, hvad enten det var en
kærlighedsscene eller helten beskyttede det svage køn i heftig
fægtekamp. Nogen pianister var rigtig dygtige til dette og som regel
blev der benyttet musik fra kendte klassiske komponister. Større
biografer havde ligefrem et mindre orkester til at spille og i de
seneste år blev der ofte leveret et ”score” fra filmselskabet med noder
som var specielt komponeret til filmen.
Da tonefilmen blev en realitet var man imidlertid i starten meget
sparsom med musik. Ofte var der kun en meget kort overture under de
sparsomme fortekster og igen ganske kort musik ved slutteksten. Skulle
man høre musik i selve filmen, var det som regel kun det man i dag
kalder ”source” musik, d.v.s. musik som hidrører fra f.eks. en radio
eller et orkester som samtidig kunne ses. Producenter var simpelthen
bange for, at publikum ville gøre sig tanker om, hvor musikken ellers
kom fra, hvis de ikke kunne se kilden. Dengang tænkte man endnu ikke på
musik, som var specielt tilpasset scenen og man havde ikke teknikken og
musikere eller komponister som beherskede denne evne. Det kom først
senere i en film som f.eks. ”King Kong” (1933), hvor komponisten
Max Steiner (1988-1971) af egen regning tilbød at indspille musik der
kunne anvendes som baggrundsmusik til at skabe de rette stemninger under
filmens forløb. Efter dette var grundstenen lagt for det vi i dag kender
som filmmusik. Max Steiner regnes også i dag for filmmusikkens fader.
Jeg vil i denne artikel ikke beskæftige mig mere med de gamle Hollywood
film og komponister, men først og fremmest koncentrere mig omkring de
store film til det store lærred. Såfremt interessen er til stede kan jeg
vende tilbage med yderligere artikler, herunder om tiden fra omkring
1930 til 1950 og komponister i denne tidsperiode og yderligere om de
store film fra 50’erne og senere.
| Læs mere her:
Wide-Screen Biografmusik - 2.
del
Operatør i Villabyerne
De Gamle Biografer I Aabenraa
Internet link:
|
Ladies & Gentlemen, This Is Cinerama
| |
Sådan lød det fra Lowell Thomas da den
første Cinerama film havde premiere den 30. september 1952 i New York.
Biografpublikummet blev simpelthen trykket ned i biografsædet da
fortæppet rullede til siden – og siden – og siden. Det var som om det
ingen ende ville tage. Tænk på at biografgængere på det tidspunkt kun
havde været vant til se et lille firkantet billede, - af
biografoperatører senere ofte kaldet ”frimærkelærred”. Nu kunne man se
et billede helt ude i øjenkrogene og som noget nyt – lyd i Stereofonisk
High Fidelity. Det må have været af en oplevelse og det slog da også
rigtig godt an og fik igen lokket publikum tilbage til biograferne. Det
nærmere tekniske omkring Cinerama dets lydsystem, samt de øvrige
bredformater er fuldt ud beskrevet på biografmuseet.dk.
Musikken til den første Cinerama film krævede lidt mere end et
almindeligt lille studioorkester, som dengang normalt kun indspillede
musikken i et mere eller mindre tilfældigt lokale ved
filmmusikselskaberne. Cinerama Philharmonic Orchestra var sammensat af
håndplukkede musikere fra New York Philharmonic, The Metropolitan Opera
og The NBC Symphony dirigeret af Louis Forbes. Komponisterne var først
og fremmest Max Steiner og Roy Webb, samt et par andre mindre kendte
filmkomponister. Desuden blev anvendt klassisk musik af bl.a. Verdi og
Handel. Originalmusikken fra filmen blev først udgivet i 1995 på Label X
i en Collectors Special Editions. Selvom musikken er indspillet i august
1952 i en nedlagt tennishal i Oyster Bay ved New York, er den bestemt
stadig lytteværdig og en stor oplevelse i stereofonisk lyd. CD’en er nu
”out of print” og kan måske med lidt held købes brugt på internettet. En
del af musikken findes også på et opsamlingsalbum med musik af Max
Steiner på label X ATM CD-2005 fra 1996.
| |
The Wonderful World of the Brothers Grimm
| |
Denne Cinerama film havde premiere I
1962 efter at Cinerama slog sig sammen med Metro Goldwyn Mayer. Det var
egentlig tænkt at "How The West Was Won" skulle være den første
film, men grund af tekniske vanskeligheder under indspilningen kom
"The Brothers Grimm" først. Baggrundsmusikken (music score) blev
komponeret af Leigh Harline (1907-1969), som havde arbejdet en del for
Disney studios, hvor han bl.a. havde komponeret musikken til "Snow
White and the Seven Dwarfs" (1937) og "Pinocchio" (1940), så
han var et oplagt emne til at komponere musik til denne film. Sangene
blev komponeret af Bob Merril (1921-1998) og hele herligheden blev
arrangeret og dirigeret af Leigh Harline og indspillet fra slutningen af
1961 og frem til juli 1961 i MGM Studio Scoring Stage i Culver City.
Metro Goldwyn Mayer havde nu fået et af de bedste indspilningssteder med
sit eget orkester og med nogen af de bedste musikere der kunne opdrives.
Mange store film har fået indspillet deres musik i dette studie.
Musikken fra filmen har været udgivet af flere omgange på LP – både i
originale og i genindspillede versioner med andre dirigenter, - men
aldrig i komplet udgave. Screen Archives Entertainment der har
specialiseret sig i restaurering og udgivelser af ældre filmmusik har
udgivet en dobbelt CD i 2010, som indeholder alt det musik der blev
indspillet til filmen i flot stereolyd, - herunder også den musik som
ikke blev anvendt i filmen. På
hjemmesiden findes nærmere information om dette album, som bestemt
er værd at lytte til, når man interesserer sig for film fra en svunden
tid. Albummet indeholder endvidere musik fra filmen "The Honeymoon
Machine" (1961) – også med musik komponeret Leigh Harline. På
hjemmesiden er det endvidere muligt at høre musikeksempler fra
filmen.
| |
How the West Was Won
| |
Det er vel den film som er bedst kendt
af de fleste og som i øvrigt også var den sidste film, der blev
produceret i Cinerama. Som tidligere nævnt var det egentlig den første
handlingsfilm i Cinerama der skulle udsendes efter at Cinerama tog
partnerskab med MGM. I denne film blev alle sejl sat til. Hele 3
instruktører blev sat på opgaven og i filmen medvirkede et hav af
datidens kendte skuespillere. Filmen var et epos i bedste Hollywood
stil, om hvordan vesten blev erobret. Komponisten var Alfred Newman
(1901-1970) som var en gammel veteran i filmmusik. De fleste kender hans
musik uden egentlig at vide af det. Det var ham der bl.a. komponerede
den kendte 2oth Century Fox Fanfare i 1933 og senere i 1953 udvidede
fanfaren i forbindelse med indførelsen af CinemaScope. Den bliver brugt
den dag i dag. Newman komponerede musik til 255 film og i flere år var
han leder af 2oth Century Fox Studios, hvor han viste store egenskaber –
både som komponist og som leder. Han var endvidere en fremragende
dirigent ved koncerter uden for filmverdenen. I denne film samarbejdede
han med Ken Darby (1909-1992) som tog sig de vokale solo- og kor
arrangementer. Musikken i filmen indeholder foruden flot og storslået
symfonisk musik desuden typisk nordamerikansk folkemusik der blev
specielt arrangeret til filmen.
| |
Det første musik til filmen blev indspillet i 1961 og derefter
indspillet i en periode på 18 måneder til ind i 1962 kort før filmens
premiere. Der blev anvendt et symfoniorkester på 75 musikere (The MGM
Studio Orchestra) og The Ken Darby Singers. Når man ser på MGM Studio
Orchestra’s sammensætning var der mange senere kendte musikere som f.eks
Nino Rosso, Vincent De Rosa, Carl Fontina, Richard Nash, Tommy Morgan,
Al Hendrickson. Alle musikere i MGM Studio Orchestra blev regnet for
noget af det bedste man kunne få. De skulle som regel kunne spille
direkte ”fra bladet” uden først at gennemprøve de forskellige temaer.
Musikken blev udgivet af flere omgange på LP-vinyl og CD, - men aldrig i
komplet udgave. Rhino Records (Turner) udgav i 1997 en dobbelt CD boks
med alt musik fra filmen, inkl. den musik som ikke blev anvendt i
filmen, samt flere demoversioner. Musikken er restaureret fra de
originale 6-track stereo studie masterbånd og lyder som var de
indspillet i går. Med albummet medfølger endvidere en omfattende
booklet. Albummet er stadig til at få i handel – i hvert fald ved mange
internetbutikker. Filmen er nu også blevet restaureret således at de to
overgange i billedet ikke længere er synlige, og det er helt fantastisk
at se filmen i denne flotte udgave. Denne restaurerede udgave findes på
en DVD med ekstramateriale, bl.a. en meget interessant dokumentarfilm om
Cinerama.
| |
It’s a Mad, Mad, Mad, Mad World & Grand Prix
| |
Jeg vil afslutte artiklen med to film,
som begge blev bekendtgjort som Cinerama film, men som ikke var det.
"A Mad World" var optaget i 70 mm med 6-track stereophonic sound.
Den blev også kopieret til 35 mm Cinemascope med 4-track sterephonic
sound. Desuden blev filmen udgivet forskellige længder efter premieren
den 7. november 1963 i det dengang nylig byggede Cinerama Dome Theater i
Hollywood. Musikken til filmen var komponeret og dirigeret af Ernest
Gold (1921 Wien, Østrig - 1999 Santa Monica, Carlifonia). Musikken er
udgivet flere gange på LP og CD, men aldrig i helt rigtig original
udgave. ”Originalmusikken” på de forskellige albums indspillede Ernest
Gold med et mindre symfoniorkester efter filmens premiere. Kritzerland
Records har i 2010 udgivet en CD i restaureret udgave af det musik som
tidligere var udgivet, samt yderligere rigtig original musik fra filmen.
CD’en er kun udgivet i 1000 eksemplarer, så den kan være svær at
erhverve.
| |
"Grand Prix" blev optaget i 70
mm med 6-track stereophonic sound og 35 mm Cinemascope kopierne havde
almindelig optisk monolyd. Den havde premiere den 21. december 1966 i
USA og i Danmark den 3. april 1967. Der blev i filmen benyttet mange
specielle effekter med split-kamera, ligesom racerbilerne havde
påmonteret kamera så man fulgte kørslen som racerkøreren så banen. Det
har sikkert givet en god effekt på det store lærred. Musikken blev
komponeret af franskmanden Maurice Jarre (1924-2009) som ellers var
kendt for hans musik til "Lawrence of Arabia" og specielt
"Doctor Zivago". Musikken i "Grand Prix" er typisk Maurice
Jarre og minder nogle steder lidt om musikken til "Doctor Zivago"
og mange af de andre film han har komponeret musik til. Musikken er
udgivet på LP og CD i flere omgange, men aldrig i komplet original
udgave. Screen Archives Entertainment har udgivet en CD med det
komplette originale soundtrack i 2008 og findes stadig i
handel
hos SAE, hvor der også er muligt at høre musikeksempler fra filmen.
| |
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:57 |
|
|