biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Fra Frederikshavn til Hollywood
Steen Dalin fortæller om et dansk kamera eventyr

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Steen Dalin, Dansk Filmfotograf Forbund. Dato: 01.01.2019
Nyheden om Magellan 65 har allerede tiltrukket flere filmfolk fra Hollywood til Frederikshavn. Her besøger den danske filmfotograf Ziryab Ben-Brahem (med Magellan 65) Tommy Madsen i juli 2018. På billedet flankeret af Tommy og Orla til venstre, og producer William Lindhardt og instruktør Simon Wasiolek til højre. Billede: Ziryab Ben-Brahem

En uheldssvangrende prolog

Timing er alt. Hvilket får mig til at genkalde et personligt eksempel på bad timing. Gennem 90'erne arbejdede Casper Høyberg og jeg med modelanimation/dukkefilm. Vi tumlede rundt med tunge, klodsede Mitchell kameraer, som på den tid var det ultimative redskab. Hvorfor egentlig, tænkte vi, når der til animation kun var brug for en række enkeltbilleder, som sjældent oversteg 10 sekunders varighed? Altså omkring 250 billeder. Hvorfor ikke bruge et stillbillede kamera? På den anden Indiana Jones film havde Spielberg uden problemer brugt et ganske almindeligt Nikon (udstyret med 30 meter magasin og Oxberry spærregriber) til stop-motion sekvenser med 'Indy' & Co, der som dukke modeller i tipvogne spurter af sted i en rutsjebane-jagt. Selvfølgelig havde han dén fordel, at han og George Lucas i forvejen havde genopfundet Vistavision med en horisontal filmstrimmel i formatet 24x36mm. Vores 35mm film løb vertikalt og fyldte det halve - som på alle andre biograffilm. Men mit allerførste kamera som teenager var halvformat 18x24 på højkant, med 72 billeder på en rulle - så hvorfor ikke genoplive formatet? Vores polske ingeniør, som hjalp os med at udstyre Mitchell’erne med enkelt-billed-motorer, var fyr og flamme over ideen. På eget initiativ satte han hele DTU i gang med projektet og brugte halvdelen af familieformuen. Men ak, da en prototype blev klar, var udviklingen gået digital. Som sommerafløser på Egmont Imagination, der helt enstående producerede kommerciel animation til England, oplevede jeg med egne øjne udviklingen gennem tre år: Vi startede med Mitchell, næste år var det håbløse video-frame-grab-systemer og den allersidste sommer, inden Egmont helt nedlagde animationen ude på Mejeriet Friheden, var stop-motion på få år gået digitalt med ganske almindelige og billige SLR kameraer. Altså havde vi et revolutionerende stop-motion kamera, men på det værst tænkelige tidspunkt.

Back to the Future

Til gengæld ser det ud til, at trekløveret bag firmaet Logmar Camera Solutions har ramt den perfekte timing, for i april måned kunne de løfte sløret for et spritnyt 65mm håndholdt kamera, som et par måneder senere blev vist frem på Cine Gear i Los Angeles. Og ganske heldigt faldt det sammen med et intensivt fokus på storformat til dette års Cine Gear. Det varede da heller ikke længe før stjernefotografer som Linus Sandgren (La La Land & First Man) og Hoyte van Hoytema (Interstellar & Dunkirk) af sig selv fandt frem til Logmar's messe stand. De er begge Oscar nominerede fotografer med stor erfaring i 65mm (og begge medlemmer af det svenske forbund, kunne man tilføje for egen regning). Sammen med andre deltagere i International Cinematography Summit udviste de fornøjet interesse for et bredformat kamera af så ringe dimensioner og med en samlet vægt på kun 12 kg inklusiv 122 meter film.
 
Læs mere her:

Tommy Madsen fortæller om sit Magellan 65MM Kamera

Logmar Camera Solutions introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark

YouTube: Magellan 65 i Hollywood

Unge Danske Filmfolk Lindhardt, Ziryab & Wasiolek, og deres ambition om at lave en dansk film på 7OMM FILM

Internet link:

Tommy Madsen & Phil Vigeant fra Pro8mm demonstrerer Chatham

Prøvefilm med Chatham Super 8


 
Den svensk/hollandske filmfotograf Hoyte van Hoytema afprøver det nye værktøj ved CineGear messen i Hollywood, maj 2018. Foto: Orla Nielsen

Men hvordan pokker fødes en så avanceret maskine i forholdsvis ubemærkethed, og oven i købet fra en kornsilo på en havnekaj i Frederikshavn? Det hele starter i 2014, da Tommy Lau Madsen bliver pensioneret. Som maskiningeniør har han blandt andet arbejdet for det århusianske lysfirma Martin Professional, og nu har han pludselig frihed til at dyrke en passion, han egentlig altid har haft fra barnsben af: FILM! Altså ikke digital, men rigtig god gammeldags celluloid. Han starter i det små og begynder at pusle med nogle ideer om at skabe det perfekte Super 8 kamera. Kameraet bliver designet hjemme på køkkenbordet og Tommy går systematisk til værks. Allerførst bliver han nødt til at lære sig at betjene et 3D CAD program på sin computer. Dernæst køber han en 3D-printer, så han kan sikre sig, at de enkelte dele passer sammen i diverse prøveopstillinger. Til det elektroniske får han hjælp af en italiener bosat i Schweiz, Rodolfo Zitellini, som i dag er fast tilknyttet firmaet. For Tommys kamera ligner ikke umiddelbart et klassisk Super 8 kamera: Der er f.eks. ingen optisk søger. View-finderen er en skærm, der klappes ud, som på et hvilket som helst digital kamera. Inde i konstruktionen aflæser et lille elektronisk kamera en matskive, der får sit billede fra et spejl på en superlet guillotine-lukker. Kodak-kassettens indbyggede plastik trykplade er droppet. I stedet sløjfes filmen omkring et sprocket-wheel og ind til kameraets egen trykplade og filmport – som for øvrigt er gjort bredere, så formatet mere ligner nutidens 16x9 format. Billed-roen er optimal, da exponeringen bliver fastholdt af en spærregriber, ligesom på traditionelt professionelle 16 & 35mm kameraer, men hidtil uset i 8mm strimlernes historie. Dertil kommer indbygget Wi-fi og en digital lydoptager.

Voilà! Verdens første (og bedste) moderne Super 8 kamera har set dagens lys, siden VHS i 80'erne tog livet af 'smalfilm' (som den hed i folkemunde) for mere end 30 år siden. Der bliver i 2014 produceret 50 kameraer i Frederikshavn, men Tommy råder ikke over en egentlig fabrikation. De enkelte dele til kameraerne bliver fremstillet på et maskinværksted i Dragør, der også producerer kamerahuse til mellem-format kameraet Phase One. Montering af de enkelte dele, justering samt diverse tests og afprøvninger bliver foretaget af Tommy selv i ensom majestæt. Til gengæld bliver distribution og salg etableret i samarbejde med et firma i Los Angeles. Pro8mm er en lille forretning i Burbank, der har specialiseret sig i ALT, hvad der har at gøre med Super 8. De har i årevis renoveret og ombygget gamle Beaulieu- og Bolexkameraer i en grad, så de optræder bedre, end da de i sin tid forlod fabrikkerne. Desuden fremkalder de Super 8 og digitaliserer alle formater i et omfattende program. Men det er ikke det hele. For at imødese den voksende revival af formatet har de udviklet udstyr til at slidse 35mm film op i 8mm strimler, som derefter bliver perforeret og puttet i kassetter, så man nu kan tilbyde hele programmet fra Kodak. Positiv- såvel som negativfilm.
 
 
Den svenske filmfotograf Linus Sandgren afprøver det nye værktøj ved CineGear messen i Hollywood, maj 2018. Foto: Orla Nielsen

The Empire Strikes Back

På det her tidspunkt kommer den sidste mand i triumviratet på banen. Orla Nielsen DFF får ansvaret for prøvefilming og gennemførelse af et omfattende testprogram. Årsagen er, at en gammelkendt spiller har meldt sig på banen. Kodak er blevet inspireret af Logmar og har besluttet sig til at lave deres eget nye kamera. ”De spurgte, om vi ville være med og har betalt os for at udvikle et Super 8 kamera, der snart kommer på markedet og minder utrolig meget om vores Chatham. Vi lavede ti kameraer til dem, som blev testet på alle leder og kanter. I klimakamre efter tyske standarder og med hundredvis af ruller film igennem hvert enkelt kamera. Det blev et rigtig godt kamera, men i en mere klassisk udgave. Det har ikke registreringspinde – det var for besværligt og ikke vurderet egnet til amatører – men med det udvidede brede format, videosøger og alle de elektroniske nyskabelser. Endvidere har det C-mount, ligesom de klassiske Beaulieu og Bolex'er, så man kan bruge optikker til en rimelige penge. Kodak ville selv lave kameraet og får dem nu masseproduceret i Kina. Vores ti Logmar kameraer skulle tjene som inspiration og er nu sat på hylden. De er Kodaks ejendom, men bliver lånt ud til kendte filmfolk i USA, som hygger sig med at lave forskellige sjove ting.”

Undervejs i processen med Super 8 kameraet får Tommy og Orla utallige internationale kontakter med professionelle aktører. De har på det tidspunkt udskiftet Logmar's adresse fra Tommys køkkenbord til nye kontorer i den restaurerede Kattegat Silo på havnekajen i Frederikshavn, og i Tommys hjerne begynder et nyt projekt at tage form. Hans egen søn har provokerende spurgt, hvorfor i al verden han roder rundt med et lille bitte S8 kamera, når han kunne lave noget større – f.eks. et 65mm kamera? På udenlandsrejserne med Chatham kameraet spørger Tommy ind til formatet, men alle fraråder ham, at kaste sig ud i sådan et eventyr. ”Dét er der ingen fremtid i” lyder det enslydende fra stort set alle. Hvilket blot giver ham ekstra blod på tanden. Hvorfor ikke tage de teknologiske nyskabelser fra Chatham Super 8 og implementere dem i et professionelt 65mm kamera, der traditionelt er stort, tungt og klodset? Udviklingsarbejdet med Kodak's kameraer er ved at være til ende, så nu går Tommy for alvor i gang med designet på sin 3D computer, denne gang med hjælp fra en professionel fotograf, nemlig Orla Nielsen:

”Vi fandt ud af, at vi stort set var alene på markedet. Arri har ikke 65mm i udlejning og de kan heller ikke købes mere, da Arri satser 100% på digitalt storformat. De lavede ca. 12 stykker af model 765 for 20-25 år siden, som enten blev udlejet eller solgt, og nu må de befinde sig spredt rundt omkring i verden. Panavision har stadig en del kameraer, som de lejer ud, men meget få kan betjenes i hånden. De fleste er kæmpestore selvblimpede kameraer beregnet til studiebrug. Vores kamera er ikke blimpet og 65mm er bestemt ikke lydløst. Men vi har minimeret støjen ved at erstatte alle roterende metaldele med remtræk – selv de to kløer og registreringspindene er remtrukne, så det udelukkende er filmsløjferne man kan høre. Lidt ligesom Arri 2C, der bruges meget til reklamefilm.”

 

 
Tommy Madsen: "Der har været en stor interesse for kameraet siden vi lancerede nyheden den 30. april. Nettet har summet af interesse, og vi har allerede modtaget flere tilkendegivelser fra firmaer". Foto: Thomas Hauerslev.

Den minimale vægt og de ringe dimensioner af Magellan kameraet skyldes de nye features, der fra Super 8 kameraet er blevet opskaleret til 65mm. I stedet for det traditionelle roterende spejl er kameraet udstyret med en guillotine-lukker, der sparer både vægt og volumen. Lukkerens højrefleksive spejl danner et billede på matskiven, der via et diminutivt Sony kamera ender på kameraets klap-ud skærm – eller sendes via Wi-fi til en hvilken som helst monitor eller smart phone. Hermed er der altid et højopløseligt og veldefineret billede til rådighed uanset lysforhold eller blænde. Og selvfølgelig kan kameraet fjernbetjenes, om det så sidder på en kran eller på en flyvinge. Elektronikken styrer også billedhastigheder fra 2-54 b/sek. og giver oplysninger om filmforbrug, og så er vi her i dette fotografiske tidsskrift gået let henover den indbyggede lyddel med 5 pin XLR. Det svære valg af lens mount var udsat for en del overvejelser, men endte med hele serien af optikker til Hasselblad 500CM. Udover at være en standardvare til små penge, dækker disse fremragende Carl Zeiss optikker lige præcis et 65mm billede, men Arri og andre mounts kan sagtens installeres uden problemer. Maskinværkstedet i Dragør er stadig leverandør, men til det nye kamera er endnu et firma fra Sønderborg blevet tilknyttet i skabelsesprocessen. Så man kan roligt tale om et 100% dansk produceret kamera. Foreløbig har de to virksomheder leveret dele til fem kameraer, som i ét væk bliver samlet, afprøvet og udsat for vidtgående test-opstillinger i Frederikshavn. Det tidligere samarbejde med Kodak har resulteret i, at filmproducenten også på 65mm kameraet har været en aktiv del af processen og overmåde hjælpsom med film og fremkaldelse. Endnu er det ikke afgjort, om kameraet skal udbydes til salg, eller om det skal udlejes gennem de forskellige rental houses rundt omkring i verden. Meget taler for det sidste, da et så avanceret kamera må forventes mest at blive anvendt til Top of the Pop produktioner, og derfor kræver en omfattende vedligeholdelse. Man sender jo heller ikke en Formel 1-bil på banen uden adskillige pitstop.

Der bliver til stadighed udviklet på kameraet. Blandt andet har det vist sig, at panelet med knapper på højre side af kameraet kan være vanskeligt at betjene. Så i øjeblikket arbejdes der med at erstatte dem med en meget større touch skærm i direkte forbindelse med den kraftfulde NVIDIA computer, der er hjertet i kameraets elektroniske styring. Men lige siden Magellan så dagens lys i april måned i år, og i god tid inden præsentationen på Cine Gear i Los Angeles, har der været tale om et funktionsdygtigt kamera. ”Vi har lige siden været i konstant forbindelse med Linus Sandgren og Hoyte van Hoytema”, fortæller Orla Nielsen.

”På Dunkirk var Hoyte berygtet for at vælte et monster af et Imax kamera op på skuldrene, for det dér håndholdte er ligesom hans stil. Så han var meget begejstret for et lettere kamera, og Linus Sandgren har tilkendegivet, at han vil bruge vores kamera på sin nye film.”

 

 
Forside på eMagasin "AXEL", DFF, Dansk Filmfotograf Forbund's medlemsblad, december 2018.

Så fremtiden ser lysende ud for det første seriøse kamera i Danmark, siden snedkeren J.P. Andersen (også kendt som Nellerødmanden) fremstillede sine håndlavede kameraer i Cuba-mahogni engang i det forrige århundrede. Mon ikke vi for en gangs skyld har ramt et tilfælde af overordentlig good timing?

Magellan Navnet

Hvis du sammen med undertegnede har undret dig lidt over brugen af navne, kan Orla Nielsen oplyse, at Tommys familie altid har haft et blødt punkt mht. pingviner og kameraerne skulle jo have et eller andet navn. Særdeles velvalgt kan det tilføjes, da Chatham er en pingvin, som uddøde i 1872 (ligesom Super 8 kameraet ikke længere er i produktion). Knapt så velvalgt derimod, er den Magellanske Pingvin, dog kun udrydningstruet, men alligevel overlevende i kolonier i Argentina, Chile og på Falklandsøerne. Logmar skulle være et gammelt nordisk navn, men jeg har ikke kunnet opspore oprindelsen.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:17:36