| |
Fra Frederikshavn til Hollywood
Steen Dalin fortæller om et dansk kamera eventyr |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: Steen Dalin,
Dansk Filmfotograf Forbund.
|
Dato:
01.01.2019 |
Nyheden
om Magellan 65 har allerede tiltrukket flere filmfolk fra Hollywood til
Frederikshavn. Her besøger den danske filmfotograf
Ziryab Ben-Brahem (med Magellan 65) Tommy
Madsen i juli 2018. På billedet flankeret af Tommy og Orla til venstre,
og producer William Lindhardt og instruktør Simon Wasiolek til højre.
Billede: Ziryab Ben-Brahem
En uheldssvangrende prolog
Timing er alt. Hvilket får mig til at genkalde et personligt eksempel på bad
timing. Gennem 90'erne arbejdede Casper Høyberg og jeg med
modelanimation/dukkefilm. Vi tumlede rundt med tunge, klodsede Mitchell
kameraer, som på den tid var det ultimative redskab. Hvorfor egentlig, tænkte
vi, når der til animation kun var brug for en række enkeltbilleder, som sjældent
oversteg 10 sekunders varighed? Altså omkring 250 billeder. Hvorfor ikke bruge
et stillbillede kamera? På den anden Indiana Jones film havde Spielberg uden
problemer brugt et ganske almindeligt Nikon (udstyret med 30 meter magasin og
Oxberry spærregriber) til stop-motion sekvenser med 'Indy' & Co, der som dukke
modeller i tipvogne spurter af sted i en rutsjebane-jagt. Selvfølgelig havde han
dén fordel, at han og George Lucas i forvejen havde genopfundet Vistavision med
en horisontal filmstrimmel i formatet 24x36mm. Vores 35mm film løb vertikalt og
fyldte det halve - som på alle andre biograffilm. Men mit allerførste kamera som
teenager var halvformat 18x24 på højkant, med 72 billeder på en rulle - så
hvorfor ikke genoplive formatet? Vores polske ingeniør, som hjalp os med at
udstyre Mitchell’erne med enkelt-billed-motorer, var fyr og flamme over ideen.
På eget initiativ satte han hele DTU i gang med projektet og brugte halvdelen af
familieformuen. Men ak, da en prototype blev klar, var udviklingen gået digital.
Som sommerafløser på Egmont Imagination, der helt enstående producerede
kommerciel animation til England, oplevede jeg med egne øjne udviklingen gennem
tre år: Vi startede med Mitchell, næste år var det håbløse
video-frame-grab-systemer og den allersidste sommer, inden Egmont helt nedlagde
animationen ude på Mejeriet Friheden, var stop-motion på få år gået digitalt med
ganske almindelige og billige SLR kameraer. Altså havde vi et revolutionerende
stop-motion kamera, men på det værst tænkelige tidspunkt.
Back to the Future
Til gengæld ser det ud til, at trekløveret bag firmaet Logmar Camera Solutions
har ramt den perfekte timing, for i april måned kunne de løfte sløret for et
spritnyt 65mm håndholdt kamera, som et par måneder senere blev vist frem på Cine
Gear i Los Angeles. Og ganske heldigt faldt det sammen med et intensivt fokus på
storformat til dette års Cine Gear. Det varede da heller ikke længe før
stjernefotografer som Linus Sandgren (La La Land & First Man) og Hoyte van
Hoytema (Interstellar & Dunkirk) af sig selv fandt frem til Logmar's messe
stand. De er begge Oscar nominerede fotografer med stor erfaring i 65mm (og
begge medlemmer af det svenske forbund, kunne man tilføje for egen regning).
Sammen med andre deltagere i International Cinematography Summit udviste de
fornøjet interesse for et bredformat kamera af så ringe dimensioner og med en
samlet vægt på kun 12 kg inklusiv 122 meter film.
|
Læs mere her:
Tommy Madsen fortæller om sit
Magellan 65MM Kamera
Logmar Camera Solutions
introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark
YouTube:
Magellan 65 i Hollywood
Unge Danske Filmfolk Lindhardt,
Ziryab & Wasiolek, og deres ambition om at lave en dansk film på 7OMM
FILM
Internet link:
Tommy Madsen & Phil Vigeant fra Pro8mm demonstrerer
Chatham
Prøvefilm med Chatham Super 8
|
Den
svensk/hollandske filmfotograf Hoyte van
Hoytema afprøver det nye værktøj ved CineGear messen i Hollywood, maj 2018. Foto:
Orla Nielsen
Men hvordan pokker fødes en så avanceret maskine i forholdsvis ubemærkethed, og
oven i købet fra en kornsilo på en havnekaj i Frederikshavn? Det hele starter i
2014, da Tommy Lau Madsen bliver pensioneret. Som maskiningeniør har han blandt
andet arbejdet for det århusianske lysfirma Martin Professional, og nu har han
pludselig frihed til at dyrke en passion, han egentlig altid har haft fra
barnsben af: FILM! Altså ikke digital, men rigtig god gammeldags celluloid. Han
starter i det små og begynder at pusle med nogle ideer om at skabe det perfekte
Super 8 kamera. Kameraet bliver designet hjemme på køkkenbordet og Tommy går
systematisk til værks. Allerførst bliver han nødt til at lære sig at betjene et
3D CAD program på sin computer. Dernæst køber han en 3D-printer, så han kan
sikre sig, at de enkelte dele passer sammen i diverse prøveopstillinger. Til det
elektroniske får han hjælp af en italiener bosat i Schweiz, Rodolfo Zitellini,
som i dag er fast tilknyttet firmaet. For Tommys kamera ligner ikke umiddelbart
et klassisk Super 8 kamera: Der er f.eks. ingen optisk søger. View-finderen er
en skærm, der klappes ud, som på et hvilket som helst digital kamera. Inde i
konstruktionen aflæser et lille elektronisk kamera en matskive, der får sit
billede fra et spejl på en superlet guillotine-lukker. Kodak-kassettens
indbyggede plastik trykplade er droppet. I stedet sløjfes filmen omkring et
sprocket-wheel og ind til kameraets egen trykplade og filmport – som for øvrigt
er gjort bredere, så formatet mere ligner nutidens 16x9 format. Billed-roen er
optimal, da exponeringen bliver fastholdt af en spærregriber, ligesom på
traditionelt professionelle 16 & 35mm kameraer, men hidtil uset i 8mm
strimlernes historie. Dertil kommer indbygget Wi-fi og en digital lydoptager.
Voilà! Verdens første (og bedste) moderne Super 8 kamera har set dagens lys,
siden VHS i 80'erne tog livet af 'smalfilm' (som den hed i folkemunde) for mere
end 30 år siden. Der bliver i 2014 produceret 50 kameraer i Frederikshavn, men
Tommy råder ikke over en egentlig fabrikation. De enkelte dele til kameraerne
bliver fremstillet på et maskinværksted i Dragør, der også producerer kamerahuse
til mellem-format kameraet Phase One. Montering af de enkelte dele, justering
samt diverse tests og afprøvninger bliver foretaget af Tommy selv i ensom
majestæt. Til gengæld bliver distribution og salg etableret i samarbejde med et
firma i Los Angeles. Pro8mm er en lille forretning i Burbank, der har
specialiseret sig i ALT, hvad der har at gøre med Super 8. De har i årevis
renoveret og ombygget gamle Beaulieu- og Bolexkameraer i en grad, så de optræder
bedre, end da de i sin tid forlod fabrikkerne. Desuden fremkalder de Super 8 og
digitaliserer alle formater i et omfattende program. Men det er ikke det hele.
For at imødese den voksende revival af formatet har de udviklet udstyr til at
slidse 35mm film op i 8mm strimler, som derefter bliver perforeret og puttet i
kassetter, så man nu kan tilbyde hele programmet fra Kodak. Positiv- såvel som
negativfilm.
|
|
Den
svenske filmfotograf Linus Sandgren afprøver det nye værktøj ved
CineGear messen i Hollywood, maj 2018. Foto: Orla Nielsen
The Empire Strikes Back
På det her tidspunkt kommer den sidste mand i triumviratet på banen. Orla
Nielsen DFF får ansvaret for prøvefilming og gennemførelse af et omfattende
testprogram. Årsagen er, at en gammelkendt spiller har meldt sig på banen. Kodak
er blevet inspireret af Logmar og har besluttet sig til at lave deres eget nye
kamera. ”De spurgte, om vi ville være med og har betalt os for at udvikle et
Super 8 kamera, der snart kommer på markedet og minder utrolig meget om vores
Chatham. Vi lavede ti kameraer til dem, som blev testet på alle leder og kanter.
I klimakamre efter tyske standarder og med hundredvis af ruller film igennem
hvert enkelt kamera. Det blev et rigtig godt kamera, men i en mere klassisk
udgave. Det har ikke registreringspinde – det var for besværligt og ikke
vurderet egnet til amatører – men med det udvidede brede format, videosøger og
alle de elektroniske nyskabelser. Endvidere har det C-mount, ligesom de
klassiske Beaulieu og Bolex'er, så man kan bruge optikker til en rimelige penge.
Kodak ville selv lave kameraet og får dem nu masseproduceret i Kina. Vores ti
Logmar kameraer skulle tjene som inspiration og er nu sat på hylden. De er
Kodaks ejendom, men bliver lånt ud til kendte filmfolk i USA, som hygger sig med
at lave forskellige sjove ting.”
Undervejs i processen med Super 8 kameraet får Tommy og Orla utallige
internationale kontakter med professionelle aktører. De har på det tidspunkt
udskiftet Logmar's adresse fra Tommys køkkenbord til nye kontorer i den
restaurerede Kattegat Silo på havnekajen i Frederikshavn, og i Tommys hjerne
begynder et nyt projekt at tage form. Hans egen søn har provokerende spurgt,
hvorfor i al verden han roder rundt med et lille bitte S8 kamera, når han kunne
lave noget større – f.eks. et 65mm kamera? På udenlandsrejserne med Chatham
kameraet spørger Tommy ind til formatet, men alle fraråder ham, at kaste sig ud
i sådan et eventyr. ”Dét er der ingen fremtid i” lyder det enslydende fra stort
set alle. Hvilket blot giver ham ekstra blod på tanden. Hvorfor ikke tage de
teknologiske nyskabelser fra Chatham Super 8 og implementere dem i et
professionelt 65mm kamera, der traditionelt er stort, tungt og klodset?
Udviklingsarbejdet med Kodak's kameraer er ved at være til ende, så nu går Tommy
for alvor i gang med designet på sin 3D computer, denne gang med hjælp fra en
professionel fotograf, nemlig Orla Nielsen:
”Vi fandt ud af, at vi stort set var
alene på markedet. Arri har ikke 65mm i udlejning og de kan heller ikke købes
mere, da Arri satser 100% på digitalt storformat. De lavede ca. 12 stykker af
model 765 for 20-25 år siden, som enten blev udlejet eller solgt, og nu må de
befinde sig spredt rundt omkring i verden. Panavision har stadig en del
kameraer, som de lejer ud, men meget få kan betjenes i hånden. De fleste er
kæmpestore selvblimpede kameraer beregnet til studiebrug. Vores kamera er ikke
blimpet og 65mm er bestemt ikke lydløst. Men vi har minimeret støjen ved at
erstatte alle roterende metaldele med remtræk – selv de to kløer og
registreringspindene er remtrukne, så det udelukkende er filmsløjferne man kan
høre. Lidt ligesom Arri 2C, der bruges meget til reklamefilm.”
|
|
Tommy
Madsen: "Der
har været en stor interesse for kameraet siden vi lancerede nyheden den
30. april. Nettet har summet af interesse, og vi har allerede modtaget
flere tilkendegivelser fra firmaer".
Foto: Thomas Hauerslev.
Den minimale vægt og de ringe dimensioner af Magellan kameraet skyldes de nye
features, der fra Super 8 kameraet er blevet opskaleret til 65mm. I stedet for
det traditionelle roterende spejl er kameraet udstyret med en guillotine-lukker,
der sparer både vægt og volumen. Lukkerens højrefleksive spejl danner et billede
på matskiven, der via et diminutivt Sony kamera ender på kameraets klap-ud skærm
– eller sendes via Wi-fi til en hvilken som helst monitor eller smart phone.
Hermed er der altid et højopløseligt og veldefineret billede til rådighed uanset
lysforhold eller blænde. Og selvfølgelig kan kameraet fjernbetjenes, om det så
sidder på en kran eller på en flyvinge. Elektronikken styrer også
billedhastigheder fra 2-54 b/sek. og giver oplysninger om filmforbrug, og så er
vi her i dette fotografiske tidsskrift gået let henover den indbyggede lyddel
med 5 pin XLR. Det svære valg af lens mount var udsat for en del overvejelser,
men endte med hele serien af optikker til Hasselblad 500CM. Udover at være en
standardvare til små penge, dækker disse fremragende Carl Zeiss optikker lige
præcis et 65mm billede, men Arri og andre mounts kan sagtens installeres uden
problemer. Maskinværkstedet i Dragør er stadig leverandør, men til det nye
kamera er endnu et firma fra Sønderborg blevet tilknyttet i skabelsesprocessen.
Så man kan roligt tale om et 100% dansk produceret kamera. Foreløbig har de to
virksomheder leveret dele til fem kameraer, som i ét væk bliver samlet, afprøvet
og udsat for vidtgående test-opstillinger i Frederikshavn. Det tidligere
samarbejde med Kodak har resulteret i, at filmproducenten også på 65mm kameraet
har været en aktiv del af processen og overmåde hjælpsom med film og
fremkaldelse. Endnu er det ikke afgjort, om kameraet skal udbydes til salg,
eller om det skal udlejes gennem de forskellige rental houses rundt omkring i
verden. Meget taler for det sidste, da et så avanceret kamera må forventes mest
at blive anvendt til Top of the Pop produktioner, og derfor kræver en omfattende
vedligeholdelse. Man sender jo heller ikke en Formel 1-bil på banen uden
adskillige pitstop.
Der bliver til stadighed udviklet på kameraet. Blandt andet har det vist sig, at
panelet med knapper på højre side af kameraet kan være vanskeligt at betjene. Så
i øjeblikket arbejdes der med at erstatte dem med en meget større touch skærm i
direkte forbindelse med den kraftfulde NVIDIA computer, der er hjertet i
kameraets elektroniske styring. Men lige siden Magellan så dagens lys i april
måned i år, og i god tid inden præsentationen på Cine Gear i Los Angeles, har
der været tale om et funktionsdygtigt kamera. ”Vi har lige siden været i
konstant forbindelse med Linus Sandgren og Hoyte van Hoytema”, fortæller Orla
Nielsen.
”På Dunkirk var Hoyte berygtet for at vælte et monster af et Imax
kamera op på skuldrene, for det dér håndholdte er ligesom hans stil. Så han var
meget begejstret for et lettere kamera, og Linus Sandgren har tilkendegivet, at
han vil bruge vores kamera på sin nye film.”
|
|
Forside
på eMagasin "AXEL", DFF, Dansk Filmfotograf Forbund's medlemsblad,
december 2018.
Så fremtiden ser lysende ud for det
første seriøse kamera i Danmark, siden snedkeren J.P. Andersen (også kendt som
Nellerødmanden) fremstillede sine håndlavede kameraer i Cuba-mahogni engang i
det forrige århundrede. Mon ikke vi for en gangs skyld har ramt et tilfælde af
overordentlig good timing?
Magellan Navnet
Hvis du sammen med undertegnede har undret dig lidt over brugen af navne, kan
Orla Nielsen oplyse, at Tommys familie altid har haft et blødt punkt mht.
pingviner og kameraerne skulle jo have et eller andet navn. Særdeles velvalgt
kan det tilføjes, da Chatham er en pingvin, som uddøde i 1872 (ligesom Super 8
kameraet ikke længere er i produktion). Knapt så velvalgt derimod, er den
Magellanske Pingvin, dog kun udrydningstruet, men alligevel overlevende i
kolonier i Argentina, Chile og på Falklandsøerne. Logmar skulle være et gammelt
nordisk navn, men jeg har ikke kunnet opspore oprindelsen.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:36 |
|
|