biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Unge Danske Filmfolk Lindhardt, Ziryab & Wasiolek
-
, og deres ambition om at lave en dansk film på 7OMM FILM

Tilbage til forsiden
Skrevet og foto af: Thomas Hauerslev, Dato: 06.01.2019
"Vi har en ambition om at lave dansk film, med et dansk 70mm kamera". Move over Clint, her kommer YouTube generationen, der vil lave old-school 7OMM film. Fra venstre: William Rudbeck Lindhardt, Simon Wasiolek og Ben Brahem Ziryab.

Instruktøreren Simon Wasiolek (22) er ved at færdiggøre sin nye kortfilm ”Diamantpigen”. Det er et spændende projekt, fordi kortfilmen er lavet på 35mm film. Hele produktionsprocessen har været den klassike fotokemisk proces, og har ikke involveret nogle digitale trin. Biografmuseet.dk’s udsendte mødte Simon, og hans venner, filmfotografen Ben Brahem Ziryab (26) og produceren William R. Lindhardt (20) til en snak om rigtig film i Imperial Bio’s foyer fredag den 4. januar 2019. Det var spændende at høre om viljen, gå-på modet og ambitionerne hos disse unge danske filmfolk. Her fortæller Simon, Ben og William om begejstringen for rigtig gammeldags film, og deres nye filmprojekt, der gerne skulle involvere det nye Magellan 65 ”70mm” film kamera, der bliver fremstillet i Frederikshavn af
Tommy Madsen.


Simon Wasiolek: Efter vi havde produceret ”Diamantpigen” [The Diamond Girl] snakkede jeg med Ben og William om, at det næste projekt også skulle være på film, fordi jeg elske at arbejde med film. Om det skulle være 16mm eller 35mm var ikke klart. Det skulle bare være på film. Jeg kan lide at arbejde med film, hvordan det ser ud og hvordan det fornemmes. På det tidspunkt hørte vi om det nye danske 65mm kamera ”Magellan 65”, der åbnede vores øjne for muligheden for at filme på 65mm film. Det nye 65mm kamera har åbnet for nogle muligheder som vi ikke har set tidligere. Det syntes vi er interessant fordi den konventionelle ”old school” ide med 65mm er disse gamle episke krigsfilm og storfilm, med store billeder af landskaber. Det, der virkeligt er spændende med 65, er hvis man går tæt på et ansigt ”up close and personal”. Der sker noget magisk, som gør det mere livagtigt og nemmere at komme tæt på figuren – det kan ikke rigtigt forklares

-, og med Magellan, fordi det er så let, er der muligheder for at bruge det håndholdt på en mere flydende måde, og derigennem kan man måske gøre mere, der ikke har været muligt tidligere, fordi kamerarene har været så store og svære at arbejde med. Jeg håber det kan lade sig gøre at bruge Magellan 65.


Thomas: Hvordan vil du beskrive jeres spillefilmsprojekt?

Simon: Det er en dansk film, der foregår lige efter Anden Verdenskrig i Danmark om Danmark, men set igennem en udlændings øjne. Arbejdstitlen er ”Vor Tids Helt” [Working title: ”A Hero of Our Time”]. Historien starter i 1945/46 hvor vi følger to unge tyskere, der flygter fra Tyskland med håbet om at finde et nyt og bedre liv i Danmark.

Jeg elsker ”period film” og bøger, der er skrevet for 200 år siden om hvordan folk havde det. Det er som en tidsmaskine – eller i hvert fald så tæt på en tidsmaskine som man kan komme. Dét at læse om hvad folk tænkte på dengang finder jeg dybt interessant.

Tiden efter Anden Verdenskrig var besynderlig fordi tiden var præget af håbet om, at nu kunne det ikke blive meget værre, men på den anden side, hvis det virkelig var så slemt, kunne det måske godt blive værre? Det er en paradoksal følelse, og det er de følelser jeg gerne vil udforske i denne film. Jeg gerne vise hvad de snakkede om og hvad de tænkte på dengang på en stærk og visuel facon – en slags rejse igennem Danmark.
 
Læs mere her:

Tommy Madsen fortæller om sit Magellan 65MM Kamera

Magellan 65: Fra Frederikshavn til Hollywood

Samtale med Jan Harlan, Film Producer

Mennesker, Meninger, Interview & Biografi

Historien om 70mm Film i Danmark

Internet link:

"70mm gør indtryk. Lyset, detaljerne, og hvor realistisk det. Man føler man kan røre ved det, og at man er med i filmen. Det er som 3D uden briller." William, Ben og Simon kikker på 70mm film.

THa: Hvad er det der appellerer til dig med 70mm film?

Simon:
Min første 70mm oplevelse var ”The Hateful Eight”, og dét, der virkeligt gjorde indtryk var close-ups af skuespillerne, lyset, detaljerne, og hvor realistisk det føltes. Som Ben siger, at det føltes næsten som, at man kan røre ved det, og at man er med i filmen. Det er som 3D uden briller. Det samme gør sig gældende i "The Master", som jeg kun har set den digitalt. Det er ansigterne, og den fornemmelse af virkelighed. Det er magisk på en eller anden måde.


THa: Er det ikke en udfordring at fotografere på film? Mangler der ikke et produktionsmiljø til film?

Simon: Det oplevede jeg da jeg lavede min kortfilm ”Diamantpigen” på 35mm film. Alene det at gøre folk interesserede var en udfordring. Folk var bestemt interesseret, men de mente ikke, at det var realistisk. Jeg snakkede med 20-30 personer fra miljøet. De kunne alle lide min ide, men mente at det var for besværligt og for dyrt. ”Gør det digitalt, og find ud af det på en anden måde”. Men jeg holdt ved min ide, ”Nej, det skal være på film”. For jeg vil prøve, bare en gang i mit liv, at lave en film på FILM. Den eneste måde jeg kunne lave filmen på, var at bruge min egne penge.


THa: Hvordan vil du finansiere ”Vor Tids Helt” på 65mm film?

Simon: Vores første prioritet er at producere en teaser i 65mm i år for alle kan prøve kræfter med formatet. Vi håber derfra på at kunne tiltrække interesse fra de rigtige folk og midler. Planen er at vise teaseren til produktionsselskaberne så de kan se, at det virker, og at det ser fantastisk ud. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det koster ikke meget mere at fotografere på 65mm film, hvis man sammenligner med digital optagelse. Budgetterne er så store, at man nemt kan gøre det på film i stedet for. Man gør det bare ikke.


THa:
Er man mere omhyggelig, når man optager på film?


Simon: Min erfaring fra ”Diamantpigen” var for det første, at der på settet er langt større fokus og respekt for når kameraet kører. Det er jo pengene, der ruller. Hvis man laver en fejl, så går det ud over pengene. Under forberedelserne bliver der tænkt mere, og som Ben nævner, når du laver en fotokemisk proces. ”Det du skyder, det er dét der er”. Man kan ikke fixe det senere i post. På en eller anden måde, selv om nogen måske er uenige, så tror jeg det giver et bedre resultat.
 
 
"Altså hvis du elsker film, hvordan kan du så ikke støtte konceptet med at blive ved med at skyde på film?" William, Simon og Ben.

William Rudbeck Lindhardt: Med det hold vi samlede til kortfilmen ”Diamantpigen”, der havde vi erfarende såvel som forholdsvis uerfarende folk på sæt, og også i præproduktionen hvor vi fik folk med, var der en sitrende gejst for at få dette til at lykkes. Vi fik lavet et fællesskab om at lave denne film, som var noget specielt. Det var ikke bare noget trivielt, det var extraordinært. På sættet var der en respekt omkring mediet. Når vi optog, var alle klar, og alle gjorde deres ypperste for at få dette til at lykkes.


THa: Film er det nye sort er det ikke?

Ben Brahem Ziryab: Det er det jo i den forstand, at hvis man kikker på film og digital debatten, så kan man sige, at den nye generation har jo ikke oplevet film ligesom som den gamle generation. Vi har været i biografen, men er ikke opvokset med film. Vi er opvokset med YouTube, digitalkameraer og mobiltelefoner. Vi lever i en digital verden, så det at se noget, som er analog, det er jo nyt for os. Det er nyt for vores generation. At se noget som vi ikke er vandt til. Det er jo et helt andet billede. Det er en helt anden følelse man får, når man ser et analog billede. Det syntes jeg er spændende.

Simon: Jeg har haft mange interessante samtaler omkring digital og film. F.eks. har jeg snakket med nogle unge producere, som mener, at hvis man skal skyde på film i deres øjne, så skal det være en meget speciel årsag. Jeg er imod den tankegang, fordi der behøver ikke være en speciel årsag for at skyde på film. De film som vi elsker er jo film fra 50erne, 60erne og 70erne. Alle dem som jeg ser op til, de lavede jo film på film. Altså hvis du elsker de film, hvordan kan du så ikke støtte konceptet med at blive ved med at skyde på film? Det syntes jeg ikke giver mening. For mig er der en form for inspiration i at vide, at lave en film på den samme måde som Chaplin lavede en film. Det er fuldstændigt magisk og specielt.

Ben: Der vil altid være en reference til film som medie helt tilbage til de klassiske film som ”Lawrence af Arabien” og ”Rumrejsen År 2OO1”. Fra min synspunkt som filmfotograf er det det hele værd at bruge film, og det er ikke specielt meget sværere eller dyrere, end at skyde det digitalt.


THa: Hvad er det, der er det fede ved film?

William: Det, der er spændende for os er at kunne for lov at lave noget, som folk gerne vil se. Altså at lave det til en begivenhed at gå i biografen. Desuden har vi en ambition om at lave dansk film, og hvis vi kan lave det med et dansk 70mm kamera, så er det jo helt oplagt med denne produktion. Så er der aspektet om hvorfor publikum vil se denne film, og det er, at du skal få en oplevelse ud af det her, og blive suget ind i filmen. De skal opleve et storslået format, så det bliver en speciel dag. Vi har etableret selskabet "Foton Film" til formålet, for at producere vores spillefilm.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:17:36